Gona kirjoitti:Tuo 1600i nokka on mekaanisille nostajille tarkoitettu. Toimii kyllä hydraulisten kanssa, mutta veikkaan kulumisen kasvavan, joko nokasta tai sitten nostajista. Jos jotain nokkaa meinaat niin suosittelisin Newman Cams valmistajaa kovilla nostajilla. EFi nokka on vakionokista paras.
Itse ainakin koittaisin hakea alkuperäiset männärenkaat. Niiden vaihtaminen nyt kumminkin on suhteellisen työläs myöhemmin.
Kumminkin, jos vanhoja osia menaat käyttää niin tarkista/tarkistuta.
- nokan kuluneisuus
- nostajien kolot missä asuvat ei saa olla kulunut yli sallitun, muuten koko kansi on romumetallia
- nostajat ei ole jumissa
- nostajien pohja kuinka kuopalla on
- cvh koneiden yleinen ongelma kehno öljynpaine, öljypumppuun uusi rajoitin venttiilin jousi
Ja mitenkäs se nokka-akseli mahtaa erota, jos välyksien tasaus on hydraulinen tai "mekaaninen"? Mihin perustuu veikkaus "kulumisen kasvamisesta"??
Ja mikäs onkaan EFI-nokka? Mitäs ovat "nostajien kolot missä asuvat..."

Olisi mielenkiintoista saada näihin "asiantuntijan lausuntoihin" perustellut vastaukset.
Mutta sitten asiaakin:
Kuluneeseen moottoriin ei kannata laittaa uusia männänrenkaita ennenkuin sylinterit on koneistettu pyöreiksi ja portaattomiksi ( ylimmän männänrenkaan sylinteriin aikaansaama "kulumisolake"! ) ja hoonattu !. Männänrenkaiden käyntivälyksien tulee olla sallituissa mitoissa, kuten myös päiden välyksien.
Jos männänrenkaat uusitaan kunnostamatta sylintereitä, niin satavarmasti renkaat katkeavat ja tuho on entistä pahempi.
Onnistunut laakereiden vaihto edellyttää pyöreitä ja suoria laakeritappeja ja oikeita laakerivälyksiä. Vanhojen moottoreiden kiertokankien alapäät soikeutuvat ja ne pitää koneistaa pyöreiksi ( mahdollisesti lyhentää ennen pyöristystä ).
Oljypumppu kannattaa uusia, eikä kikkailla millään mitu-mutu "rajoitinventtiilinjousijutskalla".
Sylinterikannen koneistuksen yhteydessä pitää tarkistaa nokka-akselin laakerilinjan suoruus / aarporata laakerilinja.
Venttiilit pitää kunnostaa ( pakoventtiilit uusia ) ja tiivistysläpätä.
Nokka-akselin uusinnan yhteydessä kannattaa uusia myös painimet, mikäli ovat pinnoiltaan kuluneet; venttiilien jouset kannattaa joka tapauksessa uusia aina kun nokka-akseli uusitaan.