1.8td lavasierran kanenvaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
appelsiini175
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2012 09:48

1.8td lavasierran kanenvaihto

Viesti Kirjoittaja appelsiini175 »

Lavasierrasta pamahti jakoremmi poikki pienesta vauhdista enka ole viela kantta aukassu joten kysyn etta sopiiko 1.6d kansi 1.8td kanen tilalle jos tilanne on semmonen ettei kannata ruvetta kaikkia venttiileja ostaan?
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: 1.8td lavasierran kanenvaihto

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Epäilen kyllä et paikalleen sopii, mutta venttiilien halkaisijat ovat muistaakseni pienemmät ja isku pituus olisi ollut eri siis ventiilien mitta lyhyempi eri jako. Joten tolla konstilla yleensä saadaan vain lisää vahinkoa aikaiseksi. toisin päin taas on muita ongelmia edessä eli jos laitat 1,8->2,0.
Paras kun etsii vaikka käytetyn kannen vanhan tilalle romikselta.
Kattosin vikkelään motonetin sivuilta niin 10€ on maks. hinta per uusi venttiili joten ei ole edes hinnalla pilattu.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1.8td lavasierran kanenvaihto

Viesti Kirjoittaja emax »

Ota ensi koppa auki, jos nokka ja kupit on ehjiä niin voit selvitä muutamalla venttiilillä.
Parhaimmassa tapauksessa ei ole kuin 2-4 venttiiliä solmus, pahimmassa on nokka poikki ja kupit pökäleenä yms pientä ja kivaa. Riippuu millä tahdilla meni poikki ja montako kertaa jako hyppäs ennenkö nokka pysähtyi.

Oma mielepide on että 1.8 kansia löytää helpommin kuin 1.6.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
appelsiini175
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2012 09:48

Re: 1.8td lavasierran kanenvaihto

Viesti Kirjoittaja appelsiini175 »

1.6 kansi olis tiedosa vaan ei viela oo loytynyt 1.8. Otin venttiilikpan auki ja yksi venttili nostin on pohjassa ja muutama ei liiku kun menselilla paino ja nokkaakseli on ehja. Huomena olis tarkotus saaja kansi irti ja katsoa milta nayttaa.
appelsiini175
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2012 09:48

Re: 1.8td lavasierran kanenvaihto

Viesti Kirjoittaja appelsiini175 »

Nyt on kansi irti ja on 3 imuventtilia raollaan. Miten tuo venttiilien irrotus tapahtuu?
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: 1.8td lavasierran kanenvaihto

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Nostat mangneettin kanssa hydraulikupit pois jos on ja etit venttiililautasen kokosen mielellään pitkän hylsyn, kansi pattinkien päälle ja hylsy lautasen päälle ja kova napautus hylsyn perään ni pitäis lukot pompahtaa pois paikoiltaan.
Takaisin venttiilijousen puristimella puristamalla jousi kasaan ja asettamalla lukot paikoilleen.
Tai sitten molemmat irroitus ja asennus jousipuristimella.
Helpompi ja turvallisempi konsti on viedä kansi koneistamoon jossa laittavat kuntoon ja koeponnistavat et kaikki on kunnossa samalla selviää mahdolliset hius halkeamat. Samalla kattovat onko ventiilin ohjurit vääntyny minkä vuoksi venttiili ei mene kiinni ja voivat vaihtaa sen uuteen.
Hiovat koneistamossa venttiilit tiiviiksi ja kansi oiotaan samalla joka kannattaa kuitenkin tehä ennen paikalleen asennusta tiiviyden varmistamiseksi.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
appelsiini175
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2012 09:48

Re: 1.8td lavasierran kanenvaihto

Viesti Kirjoittaja appelsiini175 »

Kayko mondeon 1.8 td vm96 kansi tahan moottoriin kiinni. vai pittako vaihtaa koko moottori?
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: 1.8td lavasierran kanenvaihto

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Käy, mutta Mondeon lohkossa on isommat kannen ohjuri holkit kuin vanhan mallisessa 1.8:ssa.
Eli ne kannen reiät pitää modata pienemmiksi. Tai tehdä ohjuri viritys pariin kannenpulttiin.
Kansipahviksi orkkis Reinz, ohuin mitä löytyy. Nokkahihna kannattaa vaihtaa 96-> koneen hihnaan(luonnollisesti orkkis Ford), se on pari mm leveämpi ja muutenkin jämerämpi kuin vanhanmallin henskeli.
Turbo kannattaisi myös päivittää hieman isommaksi, alkaisi meno maittaa. Mutta se ei vissiin ole listalla ihan ekana..?
Samalla kannattaa tarkistaa, että alahihnapyörä paketti on varmasti kiinni, 120Nm ja 60 astetta päälle. Käytännössä metrin jatkolla melko kovaa.
Omassa satkussa on 1.8 Mondeon alakerran päällä 1.8 vapari Escon kansi. Orkkis cav pumpulla ja 5 Ihillä. Menee kilolla ihan eri suuntaan kuin sillä omalla turbolla. Tuo Ihikin on vielä senverran pieni, että 1 pintaan savuilla menee parhaiten, syöttöä lisäämällä pakopaineet karkaa ja tuloksena on vain savua.
Melko haitarista nää tiiselit noin yleensä, on varmaan ensimmäinen ja viimeinen tätä lajia..
Vastaa Viestiin