Omatoiminen keskuslukko

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
MLu
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Elo 2005 15:56

Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja MLu »

Mikähän maksaa, kun Focuksen keskuslukko on viime päivinä alkanut lukita ovia ihan omatoimisesti? Ovet siis paukahtavat lukkoon kesken ajon. Lisäksi takaovista kuuluu välillä sellaista naksumista, niin kuin joku liikkuva osa yrittäisi tehdä jotain ovessa.

Onkohan jossain jäätä, vai onko joku paikka oikeasti paskana?
tomppa
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Heinä 2005 20:41

mulla kans

Viesti Kirjoittaja tomppa »

moro! mulla on ihan sama vika omassa -01 mondeossa. olen nyt käyttänyt kahdesti merkkiliikkeessä sen takia ja ovat laittaneet suojauksen kosteutta vastaa eli uudet liitinrasvat, toisella kerralla en edes tiedä mitä tekivät. no tänään menen taas ja nyt vaihdetaan kuskin oveen lukko ja peräkonttiin mikrokytkin. niissä se vikä täytyy olla. kontin aukaisu ei onnistu monesti muuten kun avaimesta joten jotain kosketus häikkää siellä on. toisaalta kuskin lukko kun ei monesti aukaise lukkoja edes sisäpuolelta.
tänään sen sitten näkee auttaako mitään! :?
Lex
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Loka 2005 19:08

Viesti Kirjoittaja Lex »

Minullaki focuksessa (-01) pientä hämminkiä pakkanen näyttäs keskuslukolle aiheuttavan. Keskuslukko ei vetäse aina kaikkia ovia lukkoon jos lukitsee ovet sisältä päin painamalla kuskin ovessa olevaa lukitusnappia.

Huomasin vian vasta pari päivää sitte joten en ole kovin monipuolisesti vielä kerennyt testailemaan kyseistä vikaa, mutta vaikuttaisi siltä että kaikki muu toimii normaalisti. (esim. kun käyttää kaukoohjainta, vääntää kuskin ovesta avaimella tai painaa apukuskin oven lukitusnappia)
Lisäksi pääsin eilen sulattamaan auton lämpimässä tallissa, ja ainakin siellä ja vielä sieltä lähtiessäki kaikki toimi normaalisti.
FordMondeo
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55

Samaa vikaa....

Viesti Kirjoittaja FordMondeo »

Mulla on kans itellä aina välillä ollu 98vm mondeon keskuslukon kanssa.
Ja aina talvella. Kesällä lukko toimii moitteettomasti.
Mulla yleensä ei apumiehen ovi joko aukea tai sit mene lukkoon. Talvisin jos yrittää vaikka kauko-ohjaimesta tai sit kuskin ovesta avata niin muut aukeaa paitsi repsikan puolen ovi. Se tarttee avata sit erikseen.
Nyt mul on lämmin talli niin tänä talvena ei oo mitään ongelmia ollut.

Silloin kun se lukko alko pakkasten jälkeen toimiin niin tuntui ja kuullosti siltä, että se joku moottori, joka sen lukon avaa niin olis ollu vähän kohmeessa ja kankea. Aukes hitaasti ja piti sellaisen "kankean" äänen. Sit kun sitä vähän aikaa renkkas niin se kyl siitä notkistui.

Taitaa olla näitä talven kujeita moiset.....
foc-ay
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Kesä 2005 19:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja foc-ay »

kyllä se on tollanen kesälläkii, ainskii mulla...

mulla siis -00 fokus
tommonen farkkufiikus(eeäks)

-86 Ford Sierra 1.6 Laser 2.9 cosworth 24v (myynnissä!)

PB-Tuning
tomppa
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Heinä 2005 20:41

ei vielä mut...

Viesti Kirjoittaja tomppa »

no niin käytin sitten auton tänään TAAS paikallisessa merkkiliikkeessä ja oli puhe vaihtaa keskuslukituksen moottori ja mikrokytkin konttiin. no yllättäen sitä moottoria ei ollut hyllyssä vaikka osat piti olla varattu minulle!! mikrokytkin sentään löytyi ja se vaihdettiin. koko päivän se toimi ihan hyvin mutta yllärinä kun äsken kävin laittamassa auton lämpöön niin kokeilin aukeaako kontti ni ei! :evil: siis kun auto seisoo jonkin aikaa niin kontti ei aukea. keskuslukko on paukkunut lukkoon jo paljon ennen pakkasia joten jäätymisestä se ei ainakaan johdu. ens viikolla lisää aiheeseen liittyvää jos se uuden moottorin vaihto auttais. :shock:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Hei kysymys... itselläni siis -95 scorpion STW niin pitääkö takaluukku aueta ilman avainta painamalla luukun napista?

Kaukosäätimellä aukee ja avain lukossa mutta mietin kun keskulukko avaa kyllä ovien lukot mutta takaluukkua ei saa auki ilman avainta tai kaukosäädintä... Ja ei aukea kaukosäätimellä jos virrat päällä.
Eli aina pitää olla avaimet käsillä jos haluaa takaluukkua auki.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kyllä sen kai pitäs. Ainakin vanhemmissa aukee... tai pitäs aukee. Mulla ja sohlaa se usein. Sitte kun painaa nopeasti 2 kertaa peräkkäin niin yleensä viimeistään aukee.

Jos muuten laitetaan tää tonne sähköpuolelle :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
tomppa
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Heinä 2005 20:41

toimii

Viesti Kirjoittaja tomppa »

aikaisemmin kerroin mondeosta jonka keskuslukko reistaili. vaihdettiin takakontin mikrokytkin ja keskuslukituksen moottori niin ongelmat hävisi. siis toistaiseksi ainakin :wink:
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

NiceMan kirjoitti:Hei kysymys... itselläni siis -95 scorpion STW niin pitääkö takaluukku aueta ilman avainta painamalla luukun napista?

Kaukosäätimellä aukee ja avain lukossa mutta mietin kun keskulukko avaa kyllä ovien lukot mutta takaluukkua ei saa auki ilman avainta tai kaukosäädintä... Ja ei aukea kaukosäätimellä jos virrat päällä.
Eli aina pitää olla avaimet käsillä jos haluaa takaluukkua auki.
Joo mulla 96 scorpio kossu STW niin ei aukea takaluukku painamalla luukun nappia, vaan kaukosäätimessä on kolmas nappi alinna yksin jolla aukaistaan ainoastaan takaluukku.Vaikka keskuslukitus olisi aukaissut ovet niin takakontti on edelleen lukossa ja taas vastaavasti jos aukaisee takaluukun kaukosäätimellä niin ovet ovat ja pysyvät edelleen lukossa.Eli oville ja takaluukulle omat napit kaukosäätimessä!!!
Ja jos virrat on päällä eli virtalukossa avain ei kuulukan aueta takaluukku,tämä on tehdasasetus!!!
Jukka Joutsijärvi
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Olen parit kerrat saannut takaluukon auki ilman avaimia siitä takaluukon "napista" kun muut ovet ei ole lukossa.
Taitaa olla mikrokytkin huonossa jamassa siinä sitten...
Avain reikään ja painallus niin aukeaa tai sillä kaukosäätimen napilla.
Olisi kiva että se aukeisi ilman avainta/kaukosäädintä ehtona tosin että keskuslukolla avattu muut ovet ensin näin ei tartisi sammuttaa moottoria halutessa takaluukun auki.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
m2k
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Kesä 2005 16:46

Viesti Kirjoittaja m2k »

Tapaus elävästä elämästä: olin viime viikolla kovien pakkasten aikaan työreissulla Hesassa ja nykäsin Mondeon (-02) tulille parkkiksella. Lumia harjatessa kuului se kuuluisa "naks" ja auto oli totaalilukossa ja meikä ulkona (ilman vara-avainta). Sainpahan soittamalla avaimen koodin selville, minkä jälkeen Espoossa tehtiin oveen sopiva avain. Aikaa kului n. 2 tuntia koko hommaan, mutta olipahan auto ainakin lämmin, kun tulin takaisin !!
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

samaa kokemusta Focus -99, kun pakkanen on liki -20 C tai enemmän niin ovet naksahtaa toisinaan lukkoon itsekseen. itse luulen että johtuu kohmettuneista kytkimistä tai ovimoottoreista - kerran näin kun yksi kytkin "avautui hidastetusti" ovea avatessa ja lukot kopsahteli samalla... auttaisikohan lukkomekanismin voitelu niin moottorilla olisi vähemmän duunia...
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
Tonski
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:31

Viesti Kirjoittaja Tonski »

Tämä vika on Focusten ja Mondeoiden ominaisuus, eikä vika johdu pakkasesta :?
Itselläni oli Focus (-00) ja Mondeo (-01) ja molemmissa oli vastaava ominaisuus kesät ja talvet...
Accord 2,2 i-CTDi sedan sport -07
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Itselläni vm-99 Mondeo 1,8td ja ajoittain tekee sen, että ovet lupsahtavat lukkoon keskenajon tai miten nyt sattuu huvittamaan.

Olen aina pyrkinyt pitämään avaimet mukanani, jottei ne jäisi juuri virtalukkoon ovien lupsahtaessa lukkoon.

Tietenkin ne sitten jäivät sisälle työpaikanpihassa, kun kävin laitamassa auton lämppäriin.

Vara-avaimet 100km päässä niin ei auttanut kuin tunkea sorkkarauta kuskinoven karmin väliin ja raottaa tiivisteitä. 4mm rautalangalla ronkkia sisäkahvasta ovet auki.

Tietenkin maalipinta hieman kärsi ovenreunassa, mutta siinä vitutustilassa ei semmoista viiitsinyt enää ajatella. Käyttöpelejä nämä ovat eikä näyttely ajoneuvoja.

Pitänee vastaisuuden varalle asentaa kytkin autonpohjaan, jolla saa ovet avattua nopeasti ilman avaimia. :twisted:

Kenelläkään olisi varmaa tietoa mistä osasta se vika johtuu niin vois purkaa ja tutkia?

Peräkontin sähkönappi piti taasen korjailla jo kesällä kun ne heppoiset väkäset eivät pitäneet lukkkoa paikallaan. Kuumaliimalla tuljasin lukonrunkoon kiinni.
Fix Or Repair Daily
lewa

Re: mulla kans

Viesti Kirjoittaja lewa »

tomppa kirjoitti:moro! mulla on ihan sama vika omassa -01 mondeossa. olen nyt käyttänyt kahdesti merkkiliikkeessä sen takia ja ovat laittaneet suojauksen kosteutta vastaa eli uudet liitinrasvat, toisella kerralla en edes tiedä mitä tekivät. no tänään menen taas ja nyt vaihdetaan kuskin oveen lukko ja peräkonttiin mikrokytkin. niissä se vikä täytyy olla. kontin aukaisu ei onnistu monesti muuten kun avaimesta joten jotain kosketus häikkää siellä on. toisaalta kuskin lukko kun ei monesti aukaise lukkoja edes sisäpuolelta.
tänään sen sitten näkee auttaako mitään! :?
Moro!

Mulla oli 01 mondeossa sama vika. Ovet meni itsekseen kiinni pakkasella ja takaluukku ei auennut kuin kaukosäätimellä tai lukosta. Ei konsolista tai kahvan napista. Vikaa etsittiin 3 kertaa fordilla, korjattiin liittimiä, vaihdettiin kahva jne... Kun auto oli hallissa sulamassa vikaa ei ilmennyt.
Vika löytyi lopulta ja oli jotain tännepäin. Kuskin oven keskuslukon moottorin suojakuori, joka oli murtunut. Eli mekaaninen vika. Korjasivat kuntoon ja nyt 1 kk kunnossa. Onneksi meni myyjän piikkiin...
JauBe
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Huhti 2010 21:49
Paikkakunta: Rauma

Re: Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja JauBe »

Samaa vikaa täälläkin päin. 01 Mondeossa takaluukun mikrokytkin ei toimi, ja kuskin keskuslukko ei pelaa. Kun avaimen nappia painaa, niin kuuntelemalla jokainen muu ovi naksahtaa, mutta kuskin oven lukko on aivan mykkä. Välillä tulee mieleen että voisiko se vain olla jokin kosketusvika sähköissä, ja wd-40tä olen suihkinut moneen paikkaan jossa vikaa voisi olla... Mutta ei auta. Aloin jo irrottamaan koko lukkoa ovesta, mutta sitten katselin ovenkahvan mekanismeja ja ajattelin etten saa koko palapeliä enään kasattua ja luovutin :(

Pakko kai on mennä ford huoltoon ja pyytää tilaamaan uusi keskuslukko kuskin oveen. Maksaa vain maltaita, onko kellään tietoa minkä verran? Epäilen että jotain 80€? Romikselta saisin 04:sen mondeon lukon 65€ mutta en tiedä onko tuossa kohtaa sitten järkeä säästää jos se tekee hetken päästä saman tempun... Mikrokytkin maksaa muistaakseni 35€... Korjatkaa jos olen väärässä. Mitähän ford huolto ottaa tällaisista korjaustoimenpiteistä?

Nyt pitää aina käyttää avainta että saa kuskin oven lukkoon, tämän jälkeen voi painaa avaimen napista tuplalukituksen päälle. Jos ei ensin väännä avaimesta kuskinovea lukkoon, nappia painamalla kaikki muut ovet menevät lukkoon mutta aukeavat samantein koska kuskinoven pitää olla lukossa ennenkuin muut jäävät lukkoon. Auki saa kaikki muut ovet napista painamalla, mutta kuskin ovi jää lukkoon.

Viime talvena tämä alkoi temppuilla, välillä toimi, välillä ei. Nyt se ei ole toiminut noin puoleen vuoteen.
Mondeo MK3 2001 Trend
Focus_2.0
Viestit: 737
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Normaalia ikääntyvissä Focuksissa ja Mondeoissa. Samat lukituksen komponentit. Kuskin lukkolaite Focukseen maksoi viime talvena 120€ sinisen tiskillä. Itselläni aikoinaan vaihdettiin kuskin lukkolaite samasta syystä kun itselläsi. Nyt on alkanut vasen takaovi temppuilemaan kostealla/kylmällä. Kesällä toimii ongelmitta.

Vika voi olla johtosarjassa, huonossa kontaktissa tai lukkopaketin mikrokytkimessä. Itse purin Focuksesta takaoven verhoilut ja otin lukkopaketin käteen. Täynnä likaa yms sontaa.. En kuitenkaan saanut lukkopakettia avattua, ruikin vain crc:tä sisään ja liikuttelin mekanismeja. Toiset ovat putsanneet lukon mikrokytkimen ja taas toiminut. Toinen vaihtoehto on ostaa uus lukkopaketti jos tietää vian olevan siinä..
Viimeksi muokannut Focus_2.0, 30 Elo 2010 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
JauBe
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Huhti 2010 21:49
Paikkakunta: Rauma

Re: Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja JauBe »

Focus_2.0 kirjoitti:Normaalia ikääntyvissä Focuksissa ja Mondeoissa. Samat lukituksen komponentit. Kuskin lukkolaite Focukseen maksoi viime talvena 120€ sinisen tiskillä. Itselläni aikoinaan vaihdettiin kuskin lukkolaite samasta syystä kun itselläsi. Nyt on alkanut oikea takaovi temppuilemaan kostealla/kylmällä. Kesällä toimii ongelmitta.

Vika voi olla johtosarjassa, huonossa kontaktissa tai lukkopaketin mikrokytkimessä. Itse purin Focuksesta takaoven verhoilut ja otin lukkopaketin käteen. Täynnä likaa yms sontaa.. En kuitenkaan saanut lukkopakettia avattua, ruikin vain crc:tä sisään ja liikuttelin mekanismeja. Toiset ovat putsanneet lukon mikrokytkimen ja taas toiminut. Toinen vaihtoehto on ostaa uus lukkopaketti jos tietää vian olevan siinä..
Aika vahvasti nyt tuntuu siltä että ostan suosiolla uuden keskuslukituksen moottorin. En jaksa enään etsiä vikaa, jos se kerran noin monella menee rikki.

Mikrokytkimen avaan vielä toisen kerran ja koitan herkistellä paikkoja jollain litkuilla. Jos ei auta niin tilaan samaan konkurssiin myös sen kytkimen. Saitko korjattua kytkimesi?
Mondeo MK3 2001 Trend
Focus_2.0
Viestit: 737
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

En ole enää jaksanut paneutua asiaan sen kummemmin kun lukot taas toimineet normaalisti. Heti kun ilmat viilenee ja tulee kosteutta niin alkaa lonksumaan.

Kerro jos itselläsi vika korjaantui lukon vaihdolla niin täytyy itsekin harkita asiaa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
JauBe
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Huhti 2010 21:49
Paikkakunta: Rauma

Re: Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja JauBe »

Oon muutamana päivänä ajatellut tässä soittaa ford-huoltoon, tarkotuksena varata aika lukon vaihdolle. Kuitenkin pitkin hampain tämä on aina jäänyt tekemättä. Tänä aamuna taas töihin lähtiessä kuin aina, painoin avaimen napista ovet auki, vaikka joka kerta tiedän ettei se kuskin ovi kuitenkaan kaukosäädöllä aukea, vaan avaimella pitää lukko avata. Ja mitä ihmettä, aivan kuin olisin kuullut kuskin ovestakin tuon loks-äänen. En voinut sitä uskoa, ja väänsin kuitenkin avaimella lukossa. Mutta, se olikin auki. Ei muutakun avain pois lukosta ja napsauttelin vuorotellen auki-kiinni-auki-kiinni. Toimi niin että ekalla lukitusnapsautuksella menee kuskin ovi kiinni, tokalla (eli tuplalukitusnapsauksella) menee muut ovet kiinni. Eli tuo kuskin oven lukko ei olekaan aivan sökö, vaikka noin vuoteen ei ole merkkiäkään antanut toiminnasta. Josko vain tietäisi mihin kaikkialle WD-40:stä suihkisi, niin ehkä tuon lukon saisi toimimaan kuten tämänkin ongelman viewtopic.php?f=6&t=8578 viime viikolla.
Mondeo MK3 2001 Trend
apazze
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Helmi 2010 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja apazze »

Itselläni olisi myös ongelmia -01 farkkumondeon takaluukun kanssa. Aiemmin keskuslukko ei toiminut kaukosäätimestä lainkaan ja avaimellakin toiminta oli vähän huonoa. Merkkiliikkeessä siihen vaihdettiin sitten keskuslukon moottori toiseen takaoveen ja samalla uusittiin avain (kaukosäädin ja varsinainen avainosa). Tämän jälkeen keskuslukko on toiminut moitteetta, mutta ongelma vaivaa edelleen takaluukkua. Kaukosäätimestä luukku aukeaa, mutta keskikonsolin napista ja takaluukun mikrokytkimestä ei. Vaihdoin tänään takaluukun mikrokytkimen merkkiliikkeen suosituksesta, mutta siitä ei ollut apua. Onko kenelläkään ideoita mitä kannattaisi tutkia seuraavaksi?
MikkoIlari
Viestit: 49
Liittynyt: 04 Joulu 2007 13:58

Re: Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja MikkoIlari »

Itsellä juuri samat ongelmat -02 Mondeossa. Nyt kun taas kuivemmat kelit eikä pakkasta, niin toimii suht hyvin, mutta talvella taas ei toiminut monesti edes kaukosäädöllä. Mikrokytkimen vaihto ei minullakaan auttanut mitään. Kerran kävin talven aikana kaikki lukkojen moottorit avaamalla ovet ja suihkuttamalla CRC:tä niihin, mutta ei auttanut ongelmaan. Mulla ei siis ole vastausta ongelmaan, mutta odotan mielenkiinnolla, josko jollain olisi...Tämähän on yleinen vika ja moni siitä tuntu valittavan, mutta ratkaisua en ole mistään kuullut.
JauBe
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Huhti 2010 21:49
Paikkakunta: Rauma

Re: Omatoiminen keskuslukko

Viesti Kirjoittaja JauBe »

Pakko vielä tähän vastata että huono akun kuntokin jotenkin vaikuttaa näihin lukko-ongelmiin.

Eräänä pakkas aamuna istuin tyytyväisenä mondeon penkkiin ja starttasin auton käymään niin avaimen vääntöhetkellä kuului ääni kuin takaluukku olisi painettu avauspainikkeesta auki. Merkkivalo avoimesta ovesta syttyi mittaristoon ja kas, takaluukku oli auki. Pamautin kiinni ja lähdin töihin. Kun töistä suuntasin kotiin ja käynnistin auton, sama toistui.

Vähän rasittavaa on aina auton käynnistämisen jälkeen mennä sulkemaan takaluukku!!
Noh, tätä jatkui joku kolme viikkoa, ja sitten eräänä aamuna startatessa akku ei jaksanut startata moottoria vaan kuului vaan rätätätätä -ääntä. Ei muutakuin uutta akkua konepellin alle ja sen jälkeen tätä takaluukkuepisodia ei ole enään tapahtunut.

Myöskään ovien lukkojen kanssa ei ole enää pitkään aikaan joutunut taistelemaan, edes talvella. Vikaa siihenkään ei löytynyt, tai ainakaan korjausta siihen, vaan itsellään se korjautui.

Takaluukun mikrokytkin tosin on edelleen rikki, pärjään hyvin ilmankin.
Mondeo MK3 2001 Trend
Vastaa Viestiin