Sivu 1/1

Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 27 Helmi 2012 16:16
Kirjoittaja hamatiju
Ongelmana ollut koko talven ettei focus käynnisty jos on seissyt vuorokauden -5 tai kovemmassa pakkasessa.
Virrat toimii normaalisti, mutta kun koettaa startata niin vain kuuluu *naks* eikä muuta, tämän toistaa 2-10kertaa niin lopulta hörähtää käyntiin ilman mitään saahaamista tms.
Jos auto on ollut vastaavasti tolpassa kiinni sen pari tuntia niin käynnistyy ongelmitta.

Jokinhan tuolla siis on jäässä mutta mikä?
Hirveän kauhea "vika" tuo ei ole enää kun tietää, että muutaman kerran uudestaan avainta kääntämällä se lopulta lähtee, mutta kivempaahan se olisi saada kerrasta käyntiin, puhumattakaan jos autoa lainaa akalle tms. niin ei tartte heti ekana olla itse pihassa...

Kiitos.

Niin ja auto siis 1.6 bensa vm.01 tomaatti.

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 27 Helmi 2012 17:46
Kirjoittaja hluukkonen
Vähän veikkaan ettei siellä mikään ole "jäässä", jotain häikkää joko itse startissa tai sen piuhoissa, mites akku?

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 27 Helmi 2012 18:22
Kirjoittaja NiceMan
Kuinkas vanha akku on??

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 27 Helmi 2012 19:31
Kirjoittaja JFocus02
Tuo naksahdus käynnistysyrityksessä viittaa yleensä maadoitusongelmaan. Käy läpi sekä akun että startin maadoituskohdat ja -kaapelit. Eräs pitkään etsimäni epämääräinen käynnistysvika paikantui maadoituskaapelin puristusliitokseen, pikkuhiljaa löystyneenä se välillä toimi, välillä ei. Pakkanen aiheuttaa metallin kutistumista, käynnistysyritykset saattavat lämmittää huonoa liitosta vastuksen vuoksi.

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 27 Helmi 2012 19:58
Kirjoittaja hamatiju
En usko "vian" olevan akussa, on reilu kaksi vuotta vanha.
Missäs tuo maadoituskaapelin puristusliitos mahtaa sijaita?
Nuo JFocuksen ajatukset tuntuu hyvinkin mahdollisilta, täytyy tutkata ne tässä lähipäivinä, ilmoitan jos auttaa, kiitos näistä.

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 28 Helmi 2012 11:31
Kirjoittaja NiceMan
hamatiju kirjoitti:En usko "vian" olevan akussa, on reilu kaksi vuotta vanha.
Missäs tuo maadoituskaapelin puristusliitos mahtaa sijaita?
Nuo JFocuksen ajatukset tuntuu hyvinkin mahdollisilta, täytyy tutkata ne tässä lähipäivinä, ilmoitan jos auttaa, kiitos näistä.
Johdon molemmissa päissä on liitin, puristettuna...
Samantien uusii maadoitukset parempiin.

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 28 Helmi 2012 11:49
Kirjoittaja tursas
Kannattaa ostaa semmonen jännitteen yleismittari, jolla kattoo sen akun jännitteen 10 €:llä tai sitten semmonen Biltsun akkutesteri 4 €, jonka tunkee tupakinsytkään, josta näkee akun jännitteen.
OT: mulla oli kerran Lada 1300 S, joka teki kovilla pakkasilla saman ja siihen autto, kun sytkärillä lämmitti virtalukkoa jonkun aikaa, niin taas käynnisty, eli väljä virtalukon pohja, mutta sehän ei tähän voi liittyä, virtalukon pohjan vaihto autto... :D
Mutta tässä, jos akku on täysi niin sanoisin, että starttimoottorin vaihto auttaa, lasku semmosen 100-200 €, mutta ei tarvii enää arvaillaa lähteekö vai ei..

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 28 Helmi 2012 21:59
Kirjoittaja pvdriver
tursas kirjoitti:Mutta tässä, jos akku on täysi niin sanoisin, että starttimoottorin vaihto auttaa, lasku semmosen 100-200 €, mutta ei tarvii enää arvaillaa lähteekö vai ei..
enpä pystys noin varmaksi vannottaa, on vaan melkonen paikka 100-200€ maksaa kun vika voi ihan oikeesti olla muualla...

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 29 Helmi 2012 16:23
Kirjoittaja tursas
pvdriver kirjoitti: enpä pystys noin varmaksi vannottaa, on vaan melkonen paikka 100-200€ maksaa kun vika voi ihan oikeesti olla muualla...
Niin on, ensin tapetaan ne halvat viat, akun jännitteet, akun kaapelit/maat, virtalukon pohjat..en oikein ymmärrä jos virtalukkoa renkkaamalla auto käynnistyy, niin missä muualla se vika voisi olla vai onko tässä joku ajonesto ja siitä avaimesta patteri loppu. Vioilla taipumus pahentua, ei ne korjaannu itsekseen.. 8)

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 01 Maalis 2012 17:57
Kirjoittaja hamatiju
Joo, ensiksi käyn läpi halvemmat vaihtoehdot.
Kertokaas viisaampina noista maadoituspisteistä, missä tuon startin maadoituspiste on?

Löysin konehuoneesta 4 maapistettä, kaikki ihan ruosteessa, ei siis sinällään ihme jos laitteet ei toimi...(tosin kaikki muu kyllä toimii ainakin toistaiseksi hyvin) :)

Mutta tässä pari kuvaa noista paikoista, kertokaa jos osaatte/tiedätte mitä minkäkin takana pitäisi olla, tosin vkl:na uusin kaikki, turha noita on yrittää puhdistaa, viellä kun yksi ruuvi katkesikin avatessa... :roll:

Kuva
kakkosen alla nyt kaksi maata, tuosta ykköspaikasta katkesi ruuvi avatessa ja korvaavaa ei ollut joten löin ne samaan...keula muuten kuvasta katsottuna ylhäällä, kuva siis "väärinpäin"...

Kuva

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Niin ja ei muuten tarvitse ostaa edes halpaa mittaria mitatakseen akun jännitettä, pitäkääpä trippimittarin nollaus nappia pohjassa ja käynnistäkää virrat (ei saa startata) pidä nappia pohjassa n. 5-6 sekuntia, aukeaa jonkinlainen "ajotietokone", painamalla tripin nollausta saa aina seuraavan tiedon näytölle.
(tietoja on aika runsaasti mm. nopeus kilometreinä ja maileina(!), kierrokset, öljyn ja veden lämmöt, akun jännite(auton käydessä latausjännite) ym.ym.
Kun tuo "aukeaa" voi auton startata, trippimittari palaa näyttöön vasta kun virrat on käytetty o-asennossa.)

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Lähetetty: 02 Maalis 2012 16:16
Kirjoittaja yritäedes
hamatiju kirjoitti:Joo, ensiksi käyn läpi halvemmat vaihtoehdot.
Kertokaas viisaampina noista maadoituspisteistä, missä tuon startin maadoituspiste on?
Startilla ei ole erikseen maadoituspistettä, se kun on koneen kyljessä pulteilla kiinni metalli
metallia vasten.
JFocus02 kirjoitti:Tuo naksahdus käynnistysyrityksessä viittaa yleensä maadoitusongelmaan. Käy läpi sekä akun että startin maadoituskohdat ja -kaapelit. Eräs pitkään etsimäni epämääräinen käynnistysvika paikantui maadoituskaapelin puristusliitokseen, pikkuhiljaa löystyneenä se välillä toimi, välillä ei. Pakkanen aiheuttaa metallin kutistumista, käynnistysyritykset saattavat lämmittää huonoa liitosta vastuksen vuoksi.
Tässä tarkoitetaan varmasti akun miinus-kengästä lähtevää paksua mustaa kaapelia, jonka
toinen pää on pultilla kiinni moottorin kyljessä (= akun maadoituskaapeli); ja tosiaan puristusliitokset päissä - meidän Focuksessa oli akunkengän päässä huono kontakti.