Mikä mahtaa jäätyä?
Mikä mahtaa jäätyä?
Ongelmana ollut koko talven ettei focus käynnisty jos on seissyt vuorokauden -5 tai kovemmassa pakkasessa.
Virrat toimii normaalisti, mutta kun koettaa startata niin vain kuuluu *naks* eikä muuta, tämän toistaa 2-10kertaa niin lopulta hörähtää käyntiin ilman mitään saahaamista tms.
Jos auto on ollut vastaavasti tolpassa kiinni sen pari tuntia niin käynnistyy ongelmitta.
Jokinhan tuolla siis on jäässä mutta mikä?
Hirveän kauhea "vika" tuo ei ole enää kun tietää, että muutaman kerran uudestaan avainta kääntämällä se lopulta lähtee, mutta kivempaahan se olisi saada kerrasta käyntiin, puhumattakaan jos autoa lainaa akalle tms. niin ei tartte heti ekana olla itse pihassa...
Kiitos.
Niin ja auto siis 1.6 bensa vm.01 tomaatti.
Virrat toimii normaalisti, mutta kun koettaa startata niin vain kuuluu *naks* eikä muuta, tämän toistaa 2-10kertaa niin lopulta hörähtää käyntiin ilman mitään saahaamista tms.
Jos auto on ollut vastaavasti tolpassa kiinni sen pari tuntia niin käynnistyy ongelmitta.
Jokinhan tuolla siis on jäässä mutta mikä?
Hirveän kauhea "vika" tuo ei ole enää kun tietää, että muutaman kerran uudestaan avainta kääntämällä se lopulta lähtee, mutta kivempaahan se olisi saada kerrasta käyntiin, puhumattakaan jos autoa lainaa akalle tms. niin ei tartte heti ekana olla itse pihassa...
Kiitos.
Niin ja auto siis 1.6 bensa vm.01 tomaatti.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
Vähän veikkaan ettei siellä mikään ole "jäässä", jotain häikkää joko itse startissa tai sen piuhoissa, mites akku?
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
Kuinkas vanha akku on??
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
Tuo naksahdus käynnistysyrityksessä viittaa yleensä maadoitusongelmaan. Käy läpi sekä akun että startin maadoituskohdat ja -kaapelit. Eräs pitkään etsimäni epämääräinen käynnistysvika paikantui maadoituskaapelin puristusliitokseen, pikkuhiljaa löystyneenä se välillä toimi, välillä ei. Pakkanen aiheuttaa metallin kutistumista, käynnistysyritykset saattavat lämmittää huonoa liitosta vastuksen vuoksi.
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
En usko "vian" olevan akussa, on reilu kaksi vuotta vanha.
Missäs tuo maadoituskaapelin puristusliitos mahtaa sijaita?
Nuo JFocuksen ajatukset tuntuu hyvinkin mahdollisilta, täytyy tutkata ne tässä lähipäivinä, ilmoitan jos auttaa, kiitos näistä.
Missäs tuo maadoituskaapelin puristusliitos mahtaa sijaita?
Nuo JFocuksen ajatukset tuntuu hyvinkin mahdollisilta, täytyy tutkata ne tässä lähipäivinä, ilmoitan jos auttaa, kiitos näistä.
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
Johdon molemmissa päissä on liitin, puristettuna...hamatiju kirjoitti:En usko "vian" olevan akussa, on reilu kaksi vuotta vanha.
Missäs tuo maadoituskaapelin puristusliitos mahtaa sijaita?
Nuo JFocuksen ajatukset tuntuu hyvinkin mahdollisilta, täytyy tutkata ne tässä lähipäivinä, ilmoitan jos auttaa, kiitos näistä.
Samantien uusii maadoitukset parempiin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
Kannattaa ostaa semmonen jännitteen yleismittari, jolla kattoo sen akun jännitteen 10 €:llä tai sitten semmonen Biltsun akkutesteri 4 €, jonka tunkee tupakinsytkään, josta näkee akun jännitteen.
OT: mulla oli kerran Lada 1300 S, joka teki kovilla pakkasilla saman ja siihen autto, kun sytkärillä lämmitti virtalukkoa jonkun aikaa, niin taas käynnisty, eli väljä virtalukon pohja, mutta sehän ei tähän voi liittyä, virtalukon pohjan vaihto autto...
Mutta tässä, jos akku on täysi niin sanoisin, että starttimoottorin vaihto auttaa, lasku semmosen 100-200 €, mutta ei tarvii enää arvaillaa lähteekö vai ei..
OT: mulla oli kerran Lada 1300 S, joka teki kovilla pakkasilla saman ja siihen autto, kun sytkärillä lämmitti virtalukkoa jonkun aikaa, niin taas käynnisty, eli väljä virtalukon pohja, mutta sehän ei tähän voi liittyä, virtalukon pohjan vaihto autto...
Mutta tässä, jos akku on täysi niin sanoisin, että starttimoottorin vaihto auttaa, lasku semmosen 100-200 €, mutta ei tarvii enää arvaillaa lähteekö vai ei..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
enpä pystys noin varmaksi vannottaa, on vaan melkonen paikka 100-200€ maksaa kun vika voi ihan oikeesti olla muualla...tursas kirjoitti:Mutta tässä, jos akku on täysi niin sanoisin, että starttimoottorin vaihto auttaa, lasku semmosen 100-200 €, mutta ei tarvii enää arvaillaa lähteekö vai ei..
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
Niin on, ensin tapetaan ne halvat viat, akun jännitteet, akun kaapelit/maat, virtalukon pohjat..en oikein ymmärrä jos virtalukkoa renkkaamalla auto käynnistyy, niin missä muualla se vika voisi olla vai onko tässä joku ajonesto ja siitä avaimesta patteri loppu. Vioilla taipumus pahentua, ei ne korjaannu itsekseen.. 8)pvdriver kirjoitti: enpä pystys noin varmaksi vannottaa, on vaan melkonen paikka 100-200€ maksaa kun vika voi ihan oikeesti olla muualla...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
Joo, ensiksi käyn läpi halvemmat vaihtoehdot.
Kertokaas viisaampina noista maadoituspisteistä, missä tuon startin maadoituspiste on?
Löysin konehuoneesta 4 maapistettä, kaikki ihan ruosteessa, ei siis sinällään ihme jos laitteet ei toimi...(tosin kaikki muu kyllä toimii ainakin toistaiseksi hyvin)
Mutta tässä pari kuvaa noista paikoista, kertokaa jos osaatte/tiedätte mitä minkäkin takana pitäisi olla, tosin vkl:na uusin kaikki, turha noita on yrittää puhdistaa, viellä kun yksi ruuvi katkesikin avatessa...
kakkosen alla nyt kaksi maata, tuosta ykköspaikasta katkesi ruuvi avatessa ja korvaavaa ei ollut joten löin ne samaan...keula muuten kuvasta katsottuna ylhäällä, kuva siis "väärinpäin"...
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Niin ja ei muuten tarvitse ostaa edes halpaa mittaria mitatakseen akun jännitettä, pitäkääpä trippimittarin nollaus nappia pohjassa ja käynnistäkää virrat (ei saa startata) pidä nappia pohjassa n. 5-6 sekuntia, aukeaa jonkinlainen "ajotietokone", painamalla tripin nollausta saa aina seuraavan tiedon näytölle.
(tietoja on aika runsaasti mm. nopeus kilometreinä ja maileina(!), kierrokset, öljyn ja veden lämmöt, akun jännite(auton käydessä latausjännite) ym.ym.
Kun tuo "aukeaa" voi auton startata, trippimittari palaa näyttöön vasta kun virrat on käytetty o-asennossa.)
Kertokaas viisaampina noista maadoituspisteistä, missä tuon startin maadoituspiste on?
Löysin konehuoneesta 4 maapistettä, kaikki ihan ruosteessa, ei siis sinällään ihme jos laitteet ei toimi...(tosin kaikki muu kyllä toimii ainakin toistaiseksi hyvin)
Mutta tässä pari kuvaa noista paikoista, kertokaa jos osaatte/tiedätte mitä minkäkin takana pitäisi olla, tosin vkl:na uusin kaikki, turha noita on yrittää puhdistaa, viellä kun yksi ruuvi katkesikin avatessa...
kakkosen alla nyt kaksi maata, tuosta ykköspaikasta katkesi ruuvi avatessa ja korvaavaa ei ollut joten löin ne samaan...keula muuten kuvasta katsottuna ylhäällä, kuva siis "väärinpäin"...
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Niin ja ei muuten tarvitse ostaa edes halpaa mittaria mitatakseen akun jännitettä, pitäkääpä trippimittarin nollaus nappia pohjassa ja käynnistäkää virrat (ei saa startata) pidä nappia pohjassa n. 5-6 sekuntia, aukeaa jonkinlainen "ajotietokone", painamalla tripin nollausta saa aina seuraavan tiedon näytölle.
(tietoja on aika runsaasti mm. nopeus kilometreinä ja maileina(!), kierrokset, öljyn ja veden lämmöt, akun jännite(auton käydessä latausjännite) ym.ym.
Kun tuo "aukeaa" voi auton startata, trippimittari palaa näyttöön vasta kun virrat on käytetty o-asennossa.)
Re: Mikä mahtaa jäätyä?
Startilla ei ole erikseen maadoituspistettä, se kun on koneen kyljessä pulteilla kiinni metallihamatiju kirjoitti:Joo, ensiksi käyn läpi halvemmat vaihtoehdot.
Kertokaas viisaampina noista maadoituspisteistä, missä tuon startin maadoituspiste on?
metallia vasten.
Tässä tarkoitetaan varmasti akun miinus-kengästä lähtevää paksua mustaa kaapelia, jonkaJFocus02 kirjoitti:Tuo naksahdus käynnistysyrityksessä viittaa yleensä maadoitusongelmaan. Käy läpi sekä akun että startin maadoituskohdat ja -kaapelit. Eräs pitkään etsimäni epämääräinen käynnistysvika paikantui maadoituskaapelin puristusliitokseen, pikkuhiljaa löystyneenä se välillä toimi, välillä ei. Pakkanen aiheuttaa metallin kutistumista, käynnistysyritykset saattavat lämmittää huonoa liitosta vastuksen vuoksi.
toinen pää on pultilla kiinni moottorin kyljessä (= akun maadoituskaapeli); ja tosiaan puristusliitokset päissä - meidän Focuksessa oli akunkengän päässä huono kontakti.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex