Mikä mahtaa jäätyä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hamatiju
Viestit: 34
Liittynyt: 18 Huhti 2009 11:28

Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja hamatiju »

Ongelmana ollut koko talven ettei focus käynnisty jos on seissyt vuorokauden -5 tai kovemmassa pakkasessa.
Virrat toimii normaalisti, mutta kun koettaa startata niin vain kuuluu *naks* eikä muuta, tämän toistaa 2-10kertaa niin lopulta hörähtää käyntiin ilman mitään saahaamista tms.
Jos auto on ollut vastaavasti tolpassa kiinni sen pari tuntia niin käynnistyy ongelmitta.

Jokinhan tuolla siis on jäässä mutta mikä?
Hirveän kauhea "vika" tuo ei ole enää kun tietää, että muutaman kerran uudestaan avainta kääntämällä se lopulta lähtee, mutta kivempaahan se olisi saada kerrasta käyntiin, puhumattakaan jos autoa lainaa akalle tms. niin ei tartte heti ekana olla itse pihassa...

Kiitos.

Niin ja auto siis 1.6 bensa vm.01 tomaatti.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Vähän veikkaan ettei siellä mikään ole "jäässä", jotain häikkää joko itse startissa tai sen piuhoissa, mites akku?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2522
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Kuinkas vanha akku on??
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
JFocus02

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja JFocus02 »

Tuo naksahdus käynnistysyrityksessä viittaa yleensä maadoitusongelmaan. Käy läpi sekä akun että startin maadoituskohdat ja -kaapelit. Eräs pitkään etsimäni epämääräinen käynnistysvika paikantui maadoituskaapelin puristusliitokseen, pikkuhiljaa löystyneenä se välillä toimi, välillä ei. Pakkanen aiheuttaa metallin kutistumista, käynnistysyritykset saattavat lämmittää huonoa liitosta vastuksen vuoksi.
hamatiju
Viestit: 34
Liittynyt: 18 Huhti 2009 11:28

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja hamatiju »

En usko "vian" olevan akussa, on reilu kaksi vuotta vanha.
Missäs tuo maadoituskaapelin puristusliitos mahtaa sijaita?
Nuo JFocuksen ajatukset tuntuu hyvinkin mahdollisilta, täytyy tutkata ne tässä lähipäivinä, ilmoitan jos auttaa, kiitos näistä.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2522
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

hamatiju kirjoitti:En usko "vian" olevan akussa, on reilu kaksi vuotta vanha.
Missäs tuo maadoituskaapelin puristusliitos mahtaa sijaita?
Nuo JFocuksen ajatukset tuntuu hyvinkin mahdollisilta, täytyy tutkata ne tässä lähipäivinä, ilmoitan jos auttaa, kiitos näistä.
Johdon molemmissa päissä on liitin, puristettuna...
Samantien uusii maadoitukset parempiin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
tursas
Viestit: 4018
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kannattaa ostaa semmonen jännitteen yleismittari, jolla kattoo sen akun jännitteen 10 €:llä tai sitten semmonen Biltsun akkutesteri 4 €, jonka tunkee tupakinsytkään, josta näkee akun jännitteen.
OT: mulla oli kerran Lada 1300 S, joka teki kovilla pakkasilla saman ja siihen autto, kun sytkärillä lämmitti virtalukkoa jonkun aikaa, niin taas käynnisty, eli väljä virtalukon pohja, mutta sehän ei tähän voi liittyä, virtalukon pohjan vaihto autto... :D
Mutta tässä, jos akku on täysi niin sanoisin, että starttimoottorin vaihto auttaa, lasku semmosen 100-200 €, mutta ei tarvii enää arvaillaa lähteekö vai ei..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tursas kirjoitti:Mutta tässä, jos akku on täysi niin sanoisin, että starttimoottorin vaihto auttaa, lasku semmosen 100-200 €, mutta ei tarvii enää arvaillaa lähteekö vai ei..
enpä pystys noin varmaksi vannottaa, on vaan melkonen paikka 100-200€ maksaa kun vika voi ihan oikeesti olla muualla...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
tursas
Viestit: 4018
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja tursas »

pvdriver kirjoitti: enpä pystys noin varmaksi vannottaa, on vaan melkonen paikka 100-200€ maksaa kun vika voi ihan oikeesti olla muualla...
Niin on, ensin tapetaan ne halvat viat, akun jännitteet, akun kaapelit/maat, virtalukon pohjat..en oikein ymmärrä jos virtalukkoa renkkaamalla auto käynnistyy, niin missä muualla se vika voisi olla vai onko tässä joku ajonesto ja siitä avaimesta patteri loppu. Vioilla taipumus pahentua, ei ne korjaannu itsekseen.. 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
hamatiju
Viestit: 34
Liittynyt: 18 Huhti 2009 11:28

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja hamatiju »

Joo, ensiksi käyn läpi halvemmat vaihtoehdot.
Kertokaas viisaampina noista maadoituspisteistä, missä tuon startin maadoituspiste on?

Löysin konehuoneesta 4 maapistettä, kaikki ihan ruosteessa, ei siis sinällään ihme jos laitteet ei toimi...(tosin kaikki muu kyllä toimii ainakin toistaiseksi hyvin) :)

Mutta tässä pari kuvaa noista paikoista, kertokaa jos osaatte/tiedätte mitä minkäkin takana pitäisi olla, tosin vkl:na uusin kaikki, turha noita on yrittää puhdistaa, viellä kun yksi ruuvi katkesikin avatessa... :roll:

Kuva
kakkosen alla nyt kaksi maata, tuosta ykköspaikasta katkesi ruuvi avatessa ja korvaavaa ei ollut joten löin ne samaan...keula muuten kuvasta katsottuna ylhäällä, kuva siis "väärinpäin"...

Kuva

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Niin ja ei muuten tarvitse ostaa edes halpaa mittaria mitatakseen akun jännitettä, pitäkääpä trippimittarin nollaus nappia pohjassa ja käynnistäkää virrat (ei saa startata) pidä nappia pohjassa n. 5-6 sekuntia, aukeaa jonkinlainen "ajotietokone", painamalla tripin nollausta saa aina seuraavan tiedon näytölle.
(tietoja on aika runsaasti mm. nopeus kilometreinä ja maileina(!), kierrokset, öljyn ja veden lämmöt, akun jännite(auton käydessä latausjännite) ym.ym.
Kun tuo "aukeaa" voi auton startata, trippimittari palaa näyttöön vasta kun virrat on käytetty o-asennossa.)
yritäedes
Viestit: 2181
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mikä mahtaa jäätyä?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

hamatiju kirjoitti:Joo, ensiksi käyn läpi halvemmat vaihtoehdot.
Kertokaas viisaampina noista maadoituspisteistä, missä tuon startin maadoituspiste on?
Startilla ei ole erikseen maadoituspistettä, se kun on koneen kyljessä pulteilla kiinni metalli
metallia vasten.
JFocus02 kirjoitti:Tuo naksahdus käynnistysyrityksessä viittaa yleensä maadoitusongelmaan. Käy läpi sekä akun että startin maadoituskohdat ja -kaapelit. Eräs pitkään etsimäni epämääräinen käynnistysvika paikantui maadoituskaapelin puristusliitokseen, pikkuhiljaa löystyneenä se välillä toimi, välillä ei. Pakkanen aiheuttaa metallin kutistumista, käynnistysyritykset saattavat lämmittää huonoa liitosta vastuksen vuoksi.
Tässä tarkoitetaan varmasti akun miinus-kengästä lähtevää paksua mustaa kaapelia, jonka
toinen pää on pultilla kiinni moottorin kyljessä (= akun maadoituskaapeli); ja tosiaan puristusliitokset päissä - meidän Focuksessa oli akunkengän päässä huono kontakti.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin