Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Kyseessä Ford Scorpio farkku vm 1992.
Katsastusmies ei saanut arvoa tai oli iso ja epäili lambaanturia tai jotain siihen liityvää.
Kyseessä lamba arvo.
Miten anturin kunnon voi todeta???
aja moottori lämpimäksi. etsi lambda-anturilta lähtee yleensä neljä johtoa, kaksi valkoista, harmaa ja musta. niistä musta on signaalijohto, johon anturi tuottaa jännitettä. mittaa mustasta johdosta jännitettä akun maata vasten moottorin käydessä, tottakai lambdan töpseli paikoillaan. pitäisi näyttää tältä: http://www.youtube.com/watch?v=gG5lMfyiEcw
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Kiitos vastauksesta.
Arvo oli liiansuuri minulla ei nyt ole niitä papereita mutta ilmoittelen kun olen ne katsonut.
Muut arvot oli kuulemma sut ok.
Auto oli seisonut sut vuoden päivät.
En ole mikään kokenut mittaaja yleismittarilla sun muillakaan mittareilla.
Mittaus asteikko ym neuvoja ovat terve tulleita.
suuri lambda-arvo tarkoittaa laihaa seosta tai suurta jäännöshappipitoisuutta. voi aiheutua palamiskatkoista. myös pakoputken vuotaminen voi sekoittaa pakokaasutesterillä näkyvän laskennallisen lambda-arvon. aloita mittaamalla tuota signaalijännitettä lambdalta, jos vaihtelee n. 0,1 - 0,9 v., lambda-anturi ja moottorinohjauksen seoksensäätely toimii.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Minkäslainen mötikkä ja missä se sijaitsee se lambda?
En tiedä kuin sen pakoputkessa olevan anturin ei ole aikaisemmin ollut tämän asian kanssa ongelmia.
Putki vuosi vaikka katsastusmies ei sen arvellut vaikuttavan asiaan epäilen sitä laipasta tupsutti .
Auto tietysti käynnissä milläs asteikolla mittari?
Mitä muuta tietämistä asiassa on?Ei tosiaan ole tietoa asiasta.
Oppia ja ikä kaikki
pakoputkiston vuoto vaikuttaa AINA pakokaasutesterin arvoihin. jäännöshappipitoisuus ei saisi ylittää arvoa 4% jonka jälkeen sen katsotaan vaikuttavan tuloksiin jo liikaa.
ei siellä pakoputkesta muita antureita pitäisi löytyä kuin lambda ja siitä lähtevää johtoa seuraamalla löydät töpselin josta pääset mittaamaan, muistutetaan vielä että töpseli paikoillaan tietysti. yleismittarin mitta-asteikoksi paras tasajännitemittaus kahden desimaalin tarkkuudella. signaalijännite siis 0-1V.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
aloinpa mittailemaan omastakin taas lambdajännitteitä kun oli semmonen perstuntuma että siellä on taas jotakin vikaa. (vaihdoin siis syksyllä vanhan rikkinäisen alkuperäisen tilalle tarvikelambdan) no ei hyvältä näyttäny jännitteet, 0.2 -0.3 suurimmillaan (kierroksilla) eikä mitään järkevää siniaaltoliikettä ollut havaittavissa, kävin siis myös ajamassa yleismittari kytkettynä... aloin miettimään että noinko kauan tuo tarvikeanturi sitten kesti... sitten hoksasin mitata lämmitysjännitteen, 0V. jaaha, palasin kytkentäkaavion ääreen ja näytti siltä että virta tuolle lämmitysvastukselle kulkee sulakkeen numero 13 takaa. ja kappasvaan, rikkinäinen sulakehan siellä oli. nappasin uuden paikoilleen ja auton käymään. nyt näytti lambdajännite seilaavan niinkuin pitääkin... 8)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.