Miten toi v6 sierran nokat onko nekin kovia kulumaan? Kun itellä toi xr4 ja tuntuu aikaa nuhapumpulta niin jos nokat ois lopussa. Millaset kireemmät nokat kannattais laittaa? Ja onko kova homma vaihtaa?
Auto on siis vm84 xr4i harrasteautona tieliikennekäytös:)
sierra v6 nokka-akselit
Re: sierra v6 nokka-akselit
Jos siinä on alkuperäinen 2.8 kone, niin siinä on jo pikkuisen kaasariversiota rajumpi nokka. Olen lukenut jostain, että tehon nousu esim. vastaavaan Granun kaasarikoneeseen olisi juuri tuon nokan - ei ruiskun - ansiota. Koneeseen on tarjolla katunokkia ja kisanokkia, jos intoa riittää niitä vaihtamaan.
Nokka on tuossa tönärikoneessa siellä lohkon keskellä, niin kuin varmaan tiesitkin. Nokka lähtee lohkosta eteenpäin, kun tieltä purkaa jakopään kopan ja mahdollisesti syylarin. Jälkimmäisestä en ole varma, kun itse ihmettelin tuota kone irrallaan.
Jakopään irroittaminen onnistuu avaamalla 9kpl 13mm pulttia, muutaman vesiletkun irroituksella ja öljypohjan etummaiset pultit irroittamalla. Jos (kun) öljypohjan tiiviste on liimattu kiinni, niin sekin hajoaa tuossa yhteydessä.
Jakopään läpi tulee molemmin puolin lohkon vesikierto, joten kasausvaiheessa tarttee uuden tiivistesarjan näihin ja itse kanteen.
Kopan alta pitää vielä ottaa varsinainen jakoratas irti, jotta nokan kiinnityslevyn voi avata. sitten nokan pitäisi tulla ulos vetämällä, kunhan muistaa poistaa työntötangot ensiksi.
Aika työlästä siis.
Minä tarkistaisin ekaksi, että ruisku toimii niin kuin pitää, sitten laittaisin pakosarjan ja imusarjan vähän avarammaksi, tekisin jopa kansityöt ennen tuota nokkaa. Noita on tuossa kesällä tullutkin tehtyä...
Nokka on tuossa tönärikoneessa siellä lohkon keskellä, niin kuin varmaan tiesitkin. Nokka lähtee lohkosta eteenpäin, kun tieltä purkaa jakopään kopan ja mahdollisesti syylarin. Jälkimmäisestä en ole varma, kun itse ihmettelin tuota kone irrallaan.
Jakopään irroittaminen onnistuu avaamalla 9kpl 13mm pulttia, muutaman vesiletkun irroituksella ja öljypohjan etummaiset pultit irroittamalla. Jos (kun) öljypohjan tiiviste on liimattu kiinni, niin sekin hajoaa tuossa yhteydessä.
Jakopään läpi tulee molemmin puolin lohkon vesikierto, joten kasausvaiheessa tarttee uuden tiivistesarjan näihin ja itse kanteen.
Kopan alta pitää vielä ottaa varsinainen jakoratas irti, jotta nokan kiinnityslevyn voi avata. sitten nokan pitäisi tulla ulos vetämällä, kunhan muistaa poistaa työntötangot ensiksi.
Aika työlästä siis.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
Jep pitää vielä vähän miettii miten rupeis piristämään. Kohta kuitenkin laitan auton talveksi seisontaan kun ei 2 autolla käyttöä. Mut kyl ne vissiin yleensä on aika laiskoja. Entinen omistaj meinas et tehot on aika samat kun is sierroissa mut vääntö enempi. Aikasemmin ei oo foordeja ollu ja jos vertaa esim japsiin niin 150hevosella kulkee jo melko hyvin mut tässä tuntuu et se 100hv vois olla lähempänä, vääntöä kyllä on. Ois kyllä mielenkiintoista joskus testata samanlaista riesaa et onks ne vaan laiskoja 

Nyt pitää kyllä oikasta. Kunnossa oleva 2.8 on sen 150hp, punkt aus.
Rinnakkaisella klubilla oli vasta lokakuussa dynopäivä missä eräs toinen xr4i harrastaja penkitti omastaan 160hp (ja karvan päälle) - kone on hyvässä tikissä ja ainoat viritykset on kanteen kohdistettu imusarja.
Toi MFI ruisku on yksi laiskuuden lähde. Kalliit suuttimet menevät tukkoon ajan kanssa, eikä niitä kukaan oikeen raaski uusia. Niihin menee kuitenkin ihan kohtuullinen summa rahaa.
Imuvuodot heittävät koneen myös väkisin laihalle eikä tehoa irtoa - nämä kaksi kun korjaa niin tehoa pitäisi olla ihan asiallisesti, jos ei ole niin sitten on muuta vikaa - ai mistäkö minä tiedän
Rinnakkaisella klubilla oli vasta lokakuussa dynopäivä missä eräs toinen xr4i harrastaja penkitti omastaan 160hp (ja karvan päälle) - kone on hyvässä tikissä ja ainoat viritykset on kanteen kohdistettu imusarja.
Toi MFI ruisku on yksi laiskuuden lähde. Kalliit suuttimet menevät tukkoon ajan kanssa, eikä niitä kukaan oikeen raaski uusia. Niihin menee kuitenkin ihan kohtuullinen summa rahaa.
Imuvuodot heittävät koneen myös väkisin laihalle eikä tehoa irtoa - nämä kaksi kun korjaa niin tehoa pitäisi olla ihan asiallisesti, jos ei ole niin sitten on muuta vikaa - ai mistäkö minä tiedän

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/