Mondeo -05 1.8

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Mondeo -05 1.8

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Kävin tuollaista katsomassa ja vaikutti hyvin pätevältä laitteelta vaikka oli rullattu melkein 200tkm! Mikä olis sellainen asia mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Kone on huoltovapaalla ketjulla, saumakitit oli täydelliset!? (huoltokirjassa liikkeen maalitarkistukset leimattu joka vuodelta!)

Takapuskurissa oli pikkasen lähtenyt maalia ja kuskin b-pilarissa ruostetta, mutta muuten täydellinen...

Ainoa minkä oikeastaan huomasin oli kylmänä pikkusen vaihteiden takertelu, mutta pikkusen ajon jälkeen toimi taas ihan normaalisti...

Onko pahoja tyyppivikoja?
Anzpi
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Loka 2011 19:41

Re: Mondeo -05 1.8

Viesti Kirjoittaja Anzpi »

Itse olen ajanut vastaavalla -02 vuoden mondeolla nyt itse 30tkm, ja yhteensä kilometrejä on 210tkm Vaihteisto ja ohjaustehostimen nesteiden vaihdolla saa "tuntuman" vaihteisiin ja ohjauksee takasin joka rupesi takertelee heti auton oston jälkeen. Jos ei ole ruostunut muualta niin kannatta vielä käyttää ruostesuojauksessa niin saa paljon ikää autolle lisää.

Varsinaisia tyyppivikoja en ole myöskään kuullut eli jos jollain tietoa niin kertoiltaa!!!
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo -05 1.8

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Kappas, en ole huomannut tänne tullutta vastausta...

Siis tuo B-pilarin ruoste oli siinä koriste pellissä minkä hommasin kokonaan uuden ja takapuskurin päälle tuli alumiininen suoja joten tuota maali vikaakaan ei enään huomaa! 8) Saumakitit on tosiaan alkuperäiset ja jokainen koritarkastus leima lapussa eli en usko että tuosta ainakaan sen kummempaa harmia on tulossa. Pohjaa pesin ja näin pintapuolisesti tarkasteltuna ruostetta ei näkynyt ja helmatkin oli hyvin säilynyt, kiitos roiskeläppien!

Auto kävi takuu korjauksessa kun tosiaan pientä vaihdetta ei saannut päälle ilman että käytti eka vitosen päällä ja vika oli yksinkertainen, kytkin akseli oli likainen joka aiheutti sen ettei kytkin auennut kunnolla vaan jäi laahaamaan. Tosiaan Automaa tuon korjasi puhdistamalla paikat ja vaihtamalla laatikko öljyt ja nyt toimii niinku pitää, huollon esimies sanoi että kytkin on kyllä muuten kunossa ja lähes uudenveroinen! Samalla herkisteltiin käsijarrua joka aiheutti laahaamista ja toimii taas normaalisti, mutta sen jo tiedän että vaijerit ja satulat tulen vaihtamaan jossain vaiheessa uusiin.

Muuten auto on nyt toiminut 3000tkm ajan täydellisesti ja tuossa jouluna pääsee tulikokeeseen kun lähdetään Helsingistä ajamaan kohti Torniota (750km suuntaansa) ja toivottovasti ei tarvitse tilata matkalla hinuria! :D
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Mondeo -05 1.8

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Meillä toimii kakkosautona -03 Monttu 1,8 125hv, eikä mitään ongelmia ole tullut vastaan tällä melkein 100 tonnin matkalla mikä tuohon on rullattu. Reilu 200t on nyt mittarissa ja aikomus ajaa ainakin se 300t.

Jarruremppa oli hinnakas, käytin nuukana sitten tarvikeosia, missä tuskin lopulta säästin kun asennuksen jouduin myös ostamaan. Levyt, palat ja käsijarruvaijerit vaihtui, nyt pitäisi vaihtaa vielä taakse satula kun on kuulema kulahtanut. Sen huomaa käsijarrussa, käkkärikäännöksiä ei pysty tekemään ja kahva on hieman löysäntuntuinen. Katsastuksessa on kuitenkin pito riittänyt.

Muuten huollot mielestäni olleet sopivan hintaisia.

Ruosteita en ole havainnut, pitänee ensi kesänä syynätä auto kauttaaltaan ihan mielenkiinnosta.

Hyvä auto ikäisekseen, hommaan samanlaisen hieman tuoreemman jos tämä alkaa kilometrien kasvaessa jostain oireilemaan.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo -05 1.8

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Nyt on auto saannut puolet tulikasteesta ja tänne tornioon päästiin täysin ongelmitta ja auto on foordimaisen hyvä ajaa! sää oli karsea ja ohitukset lähes mahdottomia loskan ja pimeyden takia ja mielummin sitä ajaa hieman hiljempaa perille ku kiireellä kolaria! yllättävän pienellä tuo menee, ajotietokone näytti 6,7l/100km todellinen lienee tosin hieman enemmän. mutta kyllä tuo kilometreihin nähden on hyvässä kunnossa ja tarjoaa hyvän kyydin! selvä miinus on radio ja sen tuottama ääni! taidan ruveta päivittelemään radiota ja kaijuttimia, sillä nokian kumisaapaskin soi paremmin! onneksi on edes aux että saa kuunnella edes omaa musiikkia puhelimen avulla!
Morris
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Joulu 2011 11:56

Re: Mondeo -05 1.8

Viesti Kirjoittaja Morris »

Aiempi 2002 vuosimallin Mondeo palveli minulla yli 85 000 km ja mittariin kertyi 150 000 km. Vähän ajettu yksilö siis ikään nähden, auto meni ikävästi kolarissa lunastukseen. :( Omien kokemuksieni ja muutaman muunkin Mondeo-kuskin havaintojen mukaan takajarrujen jumiutuminen on aiheuttanut ongelmia. Takajarruvaijerien suojaus oli huolimattomasti tehty. Vaijerien suojaamattomat päät saattavat kerätä likaa ja vievät sitä mukanaan vaijerien "letkuihin" ja saattavat jumiutua. Tämän heikkouden kun opin tuntemaan niin vähän huolellisemmalla putsauksella siitä selvisi. Tämäkin on aika pieni vika ja ehkä uudemmissa Mondeoissa jarruvaijerien ulostulot on totetutettu eri tavalla.
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Mondeo -05 1.8

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Perskutarallaa, eilen ekan kerran ikinä takapyörä jumissa. Mikälie sääilmiökin siinä ollut osallisena, jumipuolen jarrulevy kauttaaltaan punaisena ruosteesta, toisella puolella ei juuri mitään ruostetta???

Kulutuksesta piti viestiä laittaa, meillä on mennyt n. 7 litraa satkulla. Tietokonetta tuossa ei ole, ihan trippimittarin ja tankattujen litrojen mukaan seurannut tilannetta. Vaimo sai joskus menemään 6,5 litralla, nyt kun auto on pääasiallisesti mun ajossa niin en pääse tuohon en millään.
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Mondeo -05 1.8

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Lainaan topiikkia, kun aika liki aiheesta kuitenkin mennään.

Mietin ensin Montun vaihtamista vähemmän ajettuun samanlaiseen tai tuoreempaan Focukseen, tarvittava väliraha näyttää kuitenkin olevan niin suuri ettei vaihdossa ole järkeä. Montussa on autoa meille vielä pitkäksi aikaa, kun pitää vähän parempaa huolta.

Eli ostoslistalla on akku (alkup vielä, hyvin on kestänyt) ja taakse jarrusatulat(meinasin laittaa samantien molemmat uusiksi).

Koiranluut on vaihdettu viime kesänä, nekin oli alkuperäiset ja jotain satunnaista kolinavaivaa oli jo. Edelleen joku kolisee jossain harvakseltaan mutta en ole saanut edes suuntaa paikallistettua.

Seurakunnalle kysymys mitä alustan osia tulisi vaihtaa, jos vaihdetaan mahdollisimman kattavasti kaikki uusiin, samalla kun muutenkin kerran puretaan? Onko siellä jotain puslaa ja kumia mitkä kuluvat? Mihin muualle kuin alustaan tulisi kiinnittää huomiota? Sytytystulpat ja laturinhihna on myös vaihdettu viime kesänä.

Joo on näitä sivuavia asioita puitu muissa topikeissa. Josko nyt kuitenkin saataisiin samaan ketjuun monipuolista tietoa.
Vastaa Viestiin