Sivu 1/1

Lisäilmaluistimen jännite

Lähetetty: 06 Joulu 2005 13:23
Kirjoittaja Ninja
Kertokaapa viisaammat, että saako tuohon lisäilmaluistimen liittimeen tulla yli 12v:ia? Kuulin mutu puhetta että siihen ei saisi tulla yli 12v tai muuten kärähtää käämi siitä lisäilmaluistimesta.

Lähetetty: 09 Joulu 2005 18:48
Kirjoittaja Ninja
Voisiko joku k-jetin omistama henkilö katsoa yleismittarilla sen jännitteen?

Lähetetty: 09 Joulu 2005 19:21
Kirjoittaja overboost
Miten mittasit sen jännitteen? Toiseen pinniin tulee akun jännite ja luistin avautumista ohjataan "miinuksella".
Onko tyhjäkäynnissä ongelmia?

Lähetetty: 09 Joulu 2005 20:00
Kirjoittaja TeRoK
overboost kirjoitti:Miten mittasit sen jännitteen? Toiseen pinniin tulee akun jännite ja luistin avautumista ohjataan "miinuksella".
Onko tyhjäkäynnissä ongelmia?
Ei kai k jetissä vielä sitä ainakaan miinuksen sykäyksillä ohjata...
Vai meinasitko , että ihan vaan on/off käytöllä mutta miinus ohjaus???


Jaaha... Kattelin just noita papereita niin ainakin 2.8 k-jetissä lisäilmaluistia ohjataan ihan Virran syöttöreleen kautta . Samalta releeltä tulee ohjaus myös polttoainepumpulle ja ohjauspaineen säätimelle.
Ja jännite on tosiaan ihan 12V.

Lähetetty: 09 Joulu 2005 20:29
Kirjoittaja Ninja
overboost kirjoitti:Miten mittasit sen jännitteen? Toiseen pinniin tulee akun jännite ja luistin avautumista ohjataan "miinuksella".
Onko tyhjäkäynnissä ongelmia?
Laitoin mittarin toisen mittapään toiseen napaan ja toinen toiseen napaan, auto oli käynnissä. Mittari näytti muistaakseni 14.4v, eli lataus jännite ilman mitään kuormaa(valoja yms)

Lähetetty: 09 Joulu 2005 21:51
Kirjoittaja TeRoK
Joo on se ihan oikein. Eikä sitä tosiaan ohjata sitte miinuksella vaan em. tavalla.

Lähetetty: 10 Joulu 2005 13:01
Kirjoittaja overboost
Joo niinhän se on. Efissä ohjataan "miinuksella". Katselin haynesistä kytkentäkuvia, niin on aika alkeellinen järjestelmä. Lisäilmaluistille tulee miinus suoraan ja plus diodisillan kautta.

Lähetetty: 12 Joulu 2005 15:03
Kirjoittaja JesseT
Ninja kirjoitti: Laitoin mittarin toisen mittapään toiseen napaan ja toinen toiseen napaan, auto oli käynnissä. Mittari näytti muistaakseni 14.4v, eli lataus jännite ilman mitään kuormaa(valoja yms)
Ihan normaalia. Jos se ei ole vielä selvinnyt, niin K-jetin lisäilmaluistia ohjataan lämmöllä. Eli itse luistin lämpötila määrää ilma-aukon koon. Kun auto käynnistetään, niin akkujännite kytketään lisäksi luistiin jolla luistia lämmitetään. Näin luistiin on saatu sekä ajasta, että moottorin lämpötilasta riippuva virtaus. Parin minuutin jälkeen jännitteen kytkemisestä luisti on sulkeutunut kokonaan.