Sivu 1/1

Mittarivalot ja laturi?

Lähetetty: 03 Joulu 2005 18:02
Kirjoittaja Strader
Auto: 1990 mk4 escort 1.3 HCS

Joo, eli eilen huomasin, että osa mittarivaloista, kuten akun valo, öljyvalo, sekä bensa-, että lämpömittari ei toiminut ollenkaan. No ajelin siinä sitten kuitenkin hetken eikä mitään muita ongelmia. Sitten tänään aamulla lähdin liikkelle, sama vika edelleen, pian alkoi myös mankka pätkimään, eli akusta olisi loppumassa virta, no takas kotipihaan vaan ja mittaamaan akun jännite, 11.8 V, eli eipä laturikaan toiminut.

Hetken siinä sitten mietin, ja huomasin, että sulakerasiasta oli mystisesti hävinnyt kaksi sulaketta (?), hätävilkkujen sulake, sekä mittariston sulake. Pistin niihin sitten uudet, ja mittarivalot toimivat taas. Ajattelin, että laturi tässä nyt kuitenkin on paskana, mutta kun sain juuri ja juuri vielä auton käyntiin, niin laturikin alkoi taas lataamaan.

Eli siis, auto toimii taas, mutta rupesi hieman ihmetyttämään, että miten laturi voi lopettaa lataamisen, mikäli mittarivalojen sulake (10A) on pois... Hätävilkkujen sulake on ollut aikasemminkin sökönä, joten siitä se ei ainakaan johdu.

Onko tämä ihan normaalia, vai elääkö autoni jotain omaa elämäänsä.

Lähetetty: 03 Joulu 2005 18:09
Kirjoittaja Sultzi
Ei itsellänikään toiminut laturi, kun oli yksi mittariston sulake rikki (auto tosin nissan sunny).

Lähetetty: 03 Joulu 2005 18:36
Kirjoittaja ZyaS
laturi tarvii sen merkki valon toimiakseen.. 8)

Lähetetty: 03 Joulu 2005 18:52
Kirjoittaja Sultzi
Aivan, siitähän se laturi ottaa herätevirran, että rupiaa lataamaan. Eli ei toimi vaikka laturi pyöris, tarvii alkujännitteen käämeihin, jonka jälkeen toimii ilman sitä :)

Lähetetty: 03 Joulu 2005 19:18
Kirjoittaja Strader
Just, no enpä ollu tälläsestäkään kyllä aikasemmin kuullut, kavereillekin soitin, mutta kukaan ei tuntunut tietävän. No, nyt taas asteen viisaampi :)

Lähetetty: 03 Joulu 2005 23:10
Kirjoittaja Monteonisti
Oiskohan vain "lekentaa"? :shock:
Ei kyllä itseselle sattunut mutta voisi kokeilla! :roll:
EDIT: Tai voi olla kyllä tottakin kun itsellä yhdestä pirssistä loppui lataus kun jarruvalojen sulake kärähti, siis ainakin laturin varoitusvalo paloi, latausta en voinut mitata kun mittari oli kotona ja minä reissussa! :oops:

Lähetetty: 03 Joulu 2005 23:59
Kirjoittaja Sultzi
Kyllä vain yleensä juuri siitä latausvalolta otetaan se herätevirta laturille (valon palaessa menee laturille heräte, auto käynnistetään, laturi rupeaa toimimaan, valo sammuu, kuten myös heräte). Ja jos vaikka mittariston sulake rikki, ei laturi saa herätettä, eikä rupea toimimaan. Yksinkertaista :roll:

Lähetetty: 04 Joulu 2005 13:42
Kirjoittaja ZyaS
Sultzi kirjoitti:Kyllä vain yleensä juuri siitä latausvalolta otetaan se herätevirta laturille (valon palaessa menee laturille heräte, auto käynnistetään, laturi rupeaa toimimaan, valo sammuu, kuten myös heräte). Ja jos vaikka mittariston sulake rikki, ei laturi saa herätettä, eikä rupea toimimaan. Yksinkertaista :roll:
niin totta kun vaan voi olla, opettu jo ensimmäisellä luokalla :wink:

Lähetetty: 04 Joulu 2005 14:07
Kirjoittaja VesQ
Juu näinhän se menee ainakin suurimmassa osassa

Mitenkäs muuten kun laturin valo kiiluu himmeänä ja sykkii epämääräisesti kun on vähän enemmän kuormaa (pitkät päällä)
Pyyhkijät kun räppää päälle niin palaa suht kirkkaasti

Ei hiilet, tasaaja, käämit vai mikä vetelee viimeisiään. Hiilet katoin jonkin aikaa sitten ja hyvät oli

Eihän maadoitukset tuollaista tee vai

Laturikin tosin on 55A niin veikkaisin että siitä vaan loppuu puhti kun on parkit, pitkät (2x65W) ja lisäpitkät (2x55W) plus muuta sälää.

Ja vielä samaan että mikäs on suurin laturi minkä saa ohchen yhdellä hihnalla ja toimiiko 70A ollenkaan yhdellä remmillä jos siihen vaihtaisi sen tuplapyörän tilalle tavallisen (muuten 2 remmiä olis hyvä mutta kun ei mahdu :D )

Lähetetty: 05 Joulu 2005 16:27
Kirjoittaja Herkko
VesQ kirjoitti:Juu näinhän se menee ainakin suurimmassa osassa

Mitenkäs muuten kun laturin valo kiiluu himmeänä ja sykkii epämääräisesti kun on vähän enemmän kuormaa (pitkät päällä)
Pyyhkijät kun räppää päälle niin palaa suht kirkkaasti

Ei hiilet, tasaaja, käämit vai mikä vetelee viimeisiään. Hiilet katoin jonkin aikaa sitten ja hyvät oli

Eihän maadoitukset tuollaista tee vai

Laturikin tosin on 55A niin veikkaisin että siitä vaan loppuu puhti kun on parkit, pitkät (2x65W) ja lisäpitkät (2x55W) plus muuta sälää.

Ja vielä samaan että mikäs on suurin laturi minkä saa ohchen yhdellä hihnalla ja toimiiko 70A ollenkaan yhdellä remmillä jos siihen vaihtaisi sen tuplapyörän tilalle tavallisen (muuten 2 remmiä olis hyvä mutta kun ei mahdu :D )
Virtalukonpohja "vuotaa"jos lamppu
kiiluu,on ainakin yksi syy ja aika yleinen.
Eli on likainen/kulunut.

Lähetetty: 05 Joulu 2005 23:04
Kirjoittaja VesQ
Voisi kyllä olla mahdollista, virtalukko silloin tällöin pätkii herätejohtoa eli mankka sammuilee. Avainta kun vähän heiluttelee niin taas toimii, tosin mahdollista myös että sulakkeet vidduilee kun ovat niitä vanhanmallisia

Lähetetty: 06 Joulu 2005 13:26
Kirjoittaja WSE
VesQ kirjoitti: Ja vielä samaan että mikäs on suurin laturi minkä saa ohchen yhdellä hihnalla ja toimiiko 70A ollenkaan yhdellä remmillä jos siihen vaihtaisi sen tuplapyörän tilalle tavallisen (muuten 2 remmiä olis hyvä mutta kun ei mahdu :D )
Toimiihan tuo 100A laturikin yhdellä (kiila) remmillä mutta aika tiukalle joutuu...
Mitä suuremmat hihnapyörät ovat (siis molemmissa päissä) sitä paremmin toimii yhdelläkin kiilahihnalla.

75A toimii hyvin yhdellä kiilahihnalla normaaleilla Fordin hihnapyörillä.

Moniurahihnalla ei pitäisi olla ongelmia isommankaan laturin kanssa.