Tuli hankittua Sachs -merkkiset vaimentimet Ford Pumaan. Asennus sujui muuten kohtuullisen suoraviivaisesti, mutta ihmetystä aiheutti melkoisen runsas välys yläpään kiinnityksessä. Pyöränkotelon puolella oleva kuminen osa (top mount?) asettuu tiiviisti auton koria vasten, mutta peräkontin puolella oleva kumisella alapuolella varustettu iso "prikka" ei ole lähelläkään auton koria kun auto on pyöriensä varassa.Eli välystä on melko runsaasti.
Jotkut väittävät että 5-10 mm välys kuuluu asiaan, toiset taas ovat rälläköineet osan "prikan" putkimaisesta ulokkeesta pois jotta välys on saatu pienemmäksi. Koeajon perusteella asialla ei tunnu olevan merkitystä, mutta ilmeisesti välys "realisoituu" vain jos takapää hyppää kokonaan ilmaan...?
Valitettavasti en huomannut oliko välystä alkuperäisen iskarin kanssa, kun oli vähän hämärä työpiste, mutta osien sijaintia ja mitoitusta tutkittuani en ymmärrä miten iskunvaimentajan vaihtuminen olisi voinut loihtia kyseiseen kohtaan mainitunlaisen välyksen.
Tärkeintä on se että ajo-ominaisuuden paranivat huomattavasti. Ihmettelenpä vain että on se kumma kun katsastuksessa ei tule mitenkään ilmi että toinen auton takaiskareista on täysin toimimaton tyhjäksi vuotanut romu ja leima tulee silti vuodesta toiseen. Eli tyhjänpäiväinen on tuo testi...
Välys takaiskunvaimentimien yläkiinnityksessä
Re: Välys takaiskunvaimentimien yläkiinnityksessä
joo kyllähän siinä testissä vähän liikaa vaikuttaa renkaan profiili ja käytetty paine... ainut jonka voi paikallaan olevista iskareista tarkistaa juurikin vuodonmerkit, jos on vuotanut -> vaihtoon...
yleensähän ne yläpäät on semmosia että kiristyy automaattisesti oikeaan tiukkuuteen kun mutteri vedetään kierteen pohjaan siis niin syvään ku menee... jos sinne vielä sillon jää väljää kannattaa tarkistaa tulihan kaikki hilppeet varmasti paikolleen ja oikeisiin väleihin... vaan jos kaikki kunnossa ja toimii ei varmaan ongelmia aiheuta...
yleensähän ne yläpäät on semmosia että kiristyy automaattisesti oikeaan tiukkuuteen kun mutteri vedetään kierteen pohjaan siis niin syvään ku menee... jos sinne vielä sillon jää väljää kannattaa tarkistaa tulihan kaikki hilppeet varmasti paikolleen ja oikeisiin väleihin... vaan jos kaikki kunnossa ja toimii ei varmaan ongelmia aiheuta...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Välys takaiskunvaimentimien yläkiinnityksessä
Katselin etuiskareiden kiinnitystä konehuoneen puolella, ja kas kummaa, etuiskareissa on ihan samanlainen välys. Kuuluu siis asiaan. Silti ihmettelen että miksi tuo on olemassa eli mihin sillä oikein pyritään? Miksi ei ole kuminen kappale tiiviisti molemmin puolin koria?
Viimeksi muokannut deezer, 25 Elo 2011 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Välys takaiskunvaimentimien yläkiinnityksessä
Edessähän tolppa pyörii käännettäessä, eikä sinne mitään turhaa kitkaa haluta
mutta tuntuu oudolta että takanakin olisi löysää, eihän Mondeossa ole nelipyöräohjaus
mutta tuntuu oudolta että takanakin olisi löysää, eihän Mondeossa ole nelipyöräohjaus
