Perä & imusarja Taunukseen??
Perä & imusarja Taunukseen??
Aattelin sellasta kysellä, että miten suuri homma mahtaa olla laittaa taunukseen esim 240-sarjan volvon perän, se taitaa olla leveämpi kuin taunuksen oma?
Sitten jos jollakulla ois tyrkyttää 2.3l V6 pataan imusarjaa tai ruiskua (kokonaisuudessaan), niin tarjoukset otetaan vastaan. Mulla taitaa nimittäin olla 2.0:n imusarja paikallaan...
Sitten jos jollakulla ois tyrkyttää 2.3l V6 pataan imusarjaa tai ruiskua (kokonaisuudessaan), niin tarjoukset otetaan vastaan. Mulla taitaa nimittäin olla 2.0:n imusarja paikallaan...
Voisko joku tyhmää opettaa??
Kirjoitusvihreet kuuluu asiaan
Kirjoitusvihreet kuuluu asiaan

Re: Perä & imusarja Taunukseen??
Perästä: Jos ei atlas kestä niin ihme on...??? Siis miksi volvon perä?jonezy kirjoitti:Aattelin sellasta kysellä, että miten suuri homma mahtaa olla laittaa taunukseen esim 240-sarjan volvon perän, se taitaa olla leveämpi kuin taunuksen oma?
Sitten jos jollakulla ois tyrkyttää 2.3l V6 pataan imusarjaa tai ruiskua (kokonaisuudessaan), niin tarjoukset otetaan vastaan. Mulla taitaa nimittäin olla 2.0:n imusarja paikallaan...
(Pikkuperä on helppo vaihtaa atlakseen).
Imusarjasta: jos 2,3 koneessa on 2,0 imusarja niin eipä jää paljoa tiivistepinnalle leveyttä, n. 1 mm...
Kanavat kannessa nimittäin erilaiset 2,0 ja 2,3/2,6 koneissa. Toki on mahdollista laittaa tuo 2 litraisen imusarja siihen mutta harva sen tekee... vuotojen riski suuri. Vahingossa se ei siihen mene, kanavien eroa ei voi olla huomaamatta.
Re: Perä & imusarja Taunukseen??
Se on varmaan hinta joka panee valitsemaan ennemmin tuon volvon perän.. Jo pelkästään välitys on halvempi ku enkkuperän.. Ja eikös tossa volvon perässä oo levyt vakiona.. miten lie sitte ton painon kans onko keveempi vai painavempi.. Mut taitaa tuo atlas olla vielä lujempi ku volvo..WSE kirjoitti: Perästä: Jos ei atlas kestä niin ihme on...??? Siis miksi volvon perä?
(Pikkuperä on helppo vaihtaa atlakseen).
Imusarjasta: jos 2,3 koneessa on 2,0 imusarja niin eipä jää paljoa tiivistepinnalle leveyttä, n. 1 mm...
Kanavat kannessa nimittäin erilaiset 2,0 ja 2,3/2,6 koneissa. Toki on mahdollista laittaa tuo 2 litraisen imusarja siihen mutta harva sen tekee... vuotojen riski suuri. Vahingossa se ei siihen mene, kanavien eroa ei voi olla huomaamatta.
Re: Perä & imusarja Taunukseen??
volvon välitys halvempi?? atlas kestävämpi?? kyllä varmaan volvon akseli on painavampi..jone kirjoitti: Se on varmaan hinta joka panee valitsemaan ennemmin tuon volvon perän.. Jo pelkästään välitys on halvempi ku enkkuperän.. Ja eikös tossa volvon perässä oo levyt vakiona.. miten lie sitte ton painon kans onko keveempi vai painavempi.. Mut taitaa tuo atlas olla vielä lujempi ku volvo..
ainakin se painaa ihan helvetisti... nii ja lukko on atlakseen muistaakseni halvempi ku volvoon..
Re: Perä & imusarja Taunukseen??
ei ole elle puhuta pikku atlaksesta,mut siitä ei kukaan halua puhua eli oletan kyseessä olevan iso atlas.. nämä ovat junnikkalan hintoja..ZyaS kirjoitti: volvon välitys halvempi?? atlas kestävämpi?? kyllä varmaan volvon akseli on painavampi..
ainakin se painaa ihan helvetisti... nii ja lukko on atlakseen muistaakseni halvempi ku volvoon..
Atlas peränosat:
Perävälitykset:
4,6 tai 5,1………………………………….570,00
5,38………………………………………..650,00
5,85………………………………………1000,00
ZF-lukko…………………………………1450,00
Watt-linkki sarja…………………………...435,00
Stefa………………………………………..20,00
Rymppi……………………………………..20,00
Volvo peränosat:
4,88 välitys (1030)………………………...340,00
5,38 välitys (1030)………………………...270,00
5,13 tai 5,28 tai 5,43 välitykset (1031)……..470,00
5,85 välitys (1031)………………………...550,00
Dana 30 lukko (1030 tai 1031 perään)……600,00
SF-pyörän lukko………………………….1300,00
Lukon kitkalevysarja………………………...85,00
Ristitapit 2kpl……………………………...140,00
Pienet pyörät………………………………...85,00
Sivupyörät ja koolit…………………………..85,00
Watt-linkiin alukoppa ja rupeli………………340,00
Ford ”enkku” peränosat:
Perävälitykset:
4,7 / 4,9 / 5,1 / 5,3 ……………..... …..…....400,00
5,57………………………………………...550,00
Eli kyllä atlas huomattavasti kallein on... Mutta laatu maksaa.. Volvon perä taitaa olla jo useimmissa äffäläisissä joten "isotpojat" myy niitä käytettynä varmaan aika edukkaastikkin.. Toi painohan on tietty tuo kirous,mut haittaako se mitään..+
No taas on niin kirjavaa kommenttia ettei tosikaan...
Eli Enkkuperä ei ole atlas.
Atlas on (englantilaisten antama?) nimitys järeämmälle sakuperälle (köln).
Pienempää sakuperää on usein myös virheellisesti nimitetty pikku- atlakseksi. (ja isompaa sitten isoksi atlakseksi).
Baby (narrow) atlas tarkoitti alunperin ison köln perän kapeampaa escort-versiota.
Tuota pienempää 6,5 lautaspyöräistä köln perää löytyy liki joka taunuksen alta. Niissä muissa on sitten se iso köln 7 tuuman lautaspyörällä eli ATLAS. Jo vakiona. Ollut aika monessa isokoneisessa tanessa jo alunperin, samoin P7 fordeissa.
Enkkuperää eli Timken:iä oli sitten cortinoissa ja englannissa tehdyissä capreissa ja escorteissa.
Eli helpoin on laittaa Taunukseen Taunuksen Atlas koska se menee suoraan kiinni. Voi muutoinkin olla järkevä vaihtoehto. Tuolla kuutosella kun ei välttämättä liene tarkoitus ajaa radalla niin vakio välityskin lienee sopiva. Lukolliset versiot on originaalina valitettavan harvinaisia mutta esim. burtonilta löytynee lääkkeet tähänkin vaivaan, tosin taitaa olla 500 paikkeilla hintaa... kuitenkin halvempi kuin nuo rallifirmojen osat.
Eli Enkkuperä ei ole atlas.
Atlas on (englantilaisten antama?) nimitys järeämmälle sakuperälle (köln).
Pienempää sakuperää on usein myös virheellisesti nimitetty pikku- atlakseksi. (ja isompaa sitten isoksi atlakseksi).
Baby (narrow) atlas tarkoitti alunperin ison köln perän kapeampaa escort-versiota.
Tuota pienempää 6,5 lautaspyöräistä köln perää löytyy liki joka taunuksen alta. Niissä muissa on sitten se iso köln 7 tuuman lautaspyörällä eli ATLAS. Jo vakiona. Ollut aika monessa isokoneisessa tanessa jo alunperin, samoin P7 fordeissa.
Enkkuperää eli Timken:iä oli sitten cortinoissa ja englannissa tehdyissä capreissa ja escorteissa.
Eli helpoin on laittaa Taunukseen Taunuksen Atlas koska se menee suoraan kiinni. Voi muutoinkin olla järkevä vaihtoehto. Tuolla kuutosella kun ei välttämättä liene tarkoitus ajaa radalla niin vakio välityskin lienee sopiva. Lukolliset versiot on originaalina valitettavan harvinaisia mutta esim. burtonilta löytynee lääkkeet tähänkin vaivaan, tosin taitaa olla 500 paikkeilla hintaa... kuitenkin halvempi kuin nuo rallifirmojen osat.
Höpö höpö.. ei saa huijata.p3 kirjoitti:atlas saa maidon maistumaan, eiku siis niii no joo.
kaikissa escorteissa on ISOT tolpat ja taunuksissa ATLAS
Melkein kaikissa CAPREISSA on isot tolpat. (erinlaiset kuin eccerissä

Atlakset purkaantuu taaksepäin (pienet, isot ja baby=iso kapee)
Englantilaiset purkaantuu eteenpäin.
en minä sitä mihinkään hukannu, tuola se ladossa on mk1 caprin kans.
ulkonen hapitus vaan on vähän muuttunu, levikkeet ja väri puoliksi.
tuola on joku kuvakin siitä.
http://client.webshots.com/user/markok74
ulkonen hapitus vaan on vähän muuttunu, levikkeet ja väri puoliksi.
tuola on joku kuvakin siitä.
http://client.webshots.com/user/markok74
Huh huh.. olispas siellä kuvia.p3 kirjoitti:en minä sitä mihinkään hukannu, tuola se ladossa on mk1 caprin kans.
ulkonen hapitus vaan on vähän muuttunu, levikkeet ja väri puoliksi.
tuola on joku kuvakin siitä.
http://client.webshots.com/user/markok74
Kuinkas moni voorti noista on vielä tänäpäivänä "hengissä"?
Näkyy olevan aika monelle myös viimeinen osoite...

Pakko taas kommentoidaBootsi kirjoitti:Höpö höpö.. ei saa huijata.
Melkein kaikissa CAPREISSA on isot tolpat. (erinlaiset kuin eccerissä)
Atlakset purkaantuu taaksepäin (pienet, isot ja baby=iso kapee)
Englantilaiset purkaantuu eteenpäin.

Eikös juuri selitettu että "pikku" atlasta ei ole olemassa vaan se on "saksalainen" tai oikealta nimeltään köln
Asiasta eteenpäin muistaakos joku missä oli se kuva josta tunnistaa "köln"-perän ja atlaksen eli missä näkyi hyvin että atlaksessa on keskimmäiset luukun pultit keskilinjassa ja kölnissä vasemmalla vai oikealla keskilinjasta
Niin ja eikös Caprin ja Escortin isolla tolpalla ollut vain se ero että Caprissa on alempi jousilautanen alempana kuin Escortissa, eli saa valmiiksi madalluksen ecceriin kun laittaa caprin tolpat
Tolpissa KOKO iskariputki eri korkeudella napaan nähden.VesQ kirjoitti:
Pakko taas kommentoida![]()
Eikös juuri selitettu että "pikku" atlasta ei ole olemassa vaan se on "saksalainen" tai oikealta nimeltään köln.
Niin ja eikös Caprin ja Escortin isolla tolpalla ollut vain se ero että Caprissa on alempi jousilautanen alempana kuin Escortissa, eli saa valmiiksi madalluksen ecceriin kun laittaa caprin tolpat
Pikku atlas <--> köln, rakkaalla romulla on monta nimeä.

Tuolla kurkkii kuitenkin se Iso "Baby" Atlas.
Pyöreä koppa ja pultit just klo. 12 ja 6 8)
Niin mutta juttuna olikin Caprin ja Escortin isojen tolppien ero, onhan niitä isojen ja pienien tolppien eroja sitten vielä vaikka isossa irrotettava kääntövarsi, isompi iskariputki jolloin saa paksumpivartisia/mäntäisiä iskareita käyttöön ja niitä vissiin löytyy enemmän ja halvemmalla kuin pikkutolppaanp3 kirjoitti:nuista tolpista sen verran että se olka-akselin paksuus on se tärkein ero ns. isolla ja pienellä.
Bootsi:
Eli kuitenkin iskariputki on samanmittainen ja jousilautanen on putkeen nähden samassa kohdassa kuin eccerissä (eli putkea tulee saman verran jousilautasen yläpuolelle mutta Caprissa putki/lautas-paketti on vaan alempana napaan nähden eli madaltaa keulaa jonkun verran kö
Itse oon ainakin törmännyt isoihin tolppiin joissa tuo iskarinputki on eri korkeudella siinä navan valussa, mutta en muista oliko jousilautasten kiinnitys paikoissa eroja.VesQ kirjoitti: Bootsi:
Eli kuitenkin iskariputki on samanmittainen ja jousilautanen on putkeen nähden samassa kohdassa kuin eccerissä (eli putkea tulee saman verran jousilautasen yläpuolelle mutta Caprissa putki/lautas-paketti on vaan alempana napaan nähden eli madaltaa keulaa jonkun verran kö
Capreissakin on tuota tolppaa eri versioina ja sit vielä kun sotketaan mukaan RS Escorttien ja Bilsteinin tolpat.. alkaa olemaan isoissatolpissa variaatioita.
