Mondeo mkII ilmastointiongelma.

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Antfa
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2010 18:54

Mondeo mkII ilmastointiongelma.

Viesti Kirjoittaja Antfa »

Eli kyseessä on 1999 vuoden 2litranen automaattilootalla varustettu mondeo.

Ongelma on seuraavanlainen: Ilmastointi puhaltaa kyllä hyvin kylmää kun auton on juuri käynnistänyt, mutta kun auton lämmöt nousee "normaaliksi" (eli viisari noin puoleen väliin lämpömittaria), niin siinä vaiheessa ei puhalla enään kuin troppisen lämmintä sisään :?

Ilmastointi on manuaali ja se on tänään huollettu, eli siellä ei pitäisi olla vuotoja ja ainetta on oikea määrä.

Vähän ahistaa kun autossa parhaillaan yli 35astetta lämmintä sisällä ja takapenkillä 1.5v ja 3.5v mukulat tuskissaan ja kiukkuisena :evil:

Kaikki vinkit ovat tervetulleita ja etenkin jos jollain on ollut samanlainen vika, niin laita ihmeessä tietoa miten sen saa ratkaistua/korjattua.

Kiitos jo etukäteen!
vesa
Viestit: 71
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:13
Paikkakunta: nastola

Re: Mondeo mkII ilmastointiongelma.

Viesti Kirjoittaja vesa »

en varmaksi sano mutta voi olla ilmaa ohjaava läppä juuttunut "lämpöisenilman" asentoon. katoppas kun käännät lämpötilan säädintä että vaijeri liikkuu lämppärin päässä.
Antfa
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2010 18:54

Re: Mondeo mkII ilmastointiongelma.

Viesti Kirjoittaja Antfa »

Tuohon en kyllä oikein usko, kun se kuitenkin pukkaa alkuun sieltä niin kylmää ilmaa että helvetti jäätyy.. Jossain vaiheessa (yleensä noin 10-20km ajon jälkeen) se vaan lopettaa sen kylmän antamisen..

Mut katsotaan nyt kuitenkin tuo varmuuden vuoksi..
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: Mondeo mkII ilmastointiongelma.

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Samoilla linjoilla "vesa":n kanssa. Se on helposti tarkistettu: jos syylärin yläreunaa kulkeva ilmastoinnin putki on kylmä silloin kun ilmastointi on päällä ja silti kabiiniin tulee kuumaa, niin lämppärihän sitä ilmaa lämmittelee. Kaikki sisääntuleva ilma kiertää säätimien asennosta riippumatta ensin ilmastoinnin kennon kautta ja sitten lämppärin kennon kautta mikäli ilman ohjausläppä on auki lämppäriin päin.

Ohjausläppää voi kääntää käsin lämppäripömpelin sivussa olevasta vivusta
Antfa
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2010 18:54

Re: Mondeo mkII ilmastointiongelma.

Viesti Kirjoittaja Antfa »

Selvä homma, eli käyn kääntelemäss sitä käsin.. Kunhan eka selviän, sillä nyt on niin hyvä kuositus päällä, että hyvä jos löydän koko autoa tuolta pihalta!! :lol:

Toivotaan että se olisi noin pienestä kiinni, tulisi ainakin "korjaaminen" halvaksi :lol:

Kunhan vaan muistaa sit syksyn tullessa kääntää takaisi lämpimän puolelle! :lol: 8)
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: Mondeo mkII ilmastointiongelma.

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Itseasiassa kun tarkemmin vilkaisin kyseisen mallin dokumentaatiota, niin siellä sanotaan että vain ilmastoimattomissa mondeoissa ilmanohjauksen läppä on vaijeritoiminen ja siten käännettävissä kuskin jalkatilan oikeassa reunassa olevasta vivusta.
Ilmastoiduissa mk2:ssa läppä kääntyy moottorilla, joka sijaitsee apukuskin jalkatilan vasemmassa reunassa - hankalassa paikassa ja melko korkealla, joten keskikonsolin reunan suojalevyn ja hanskalokeron ollessa paikallaan sitä ei näe. Moottori on 10x10x3 cm kokoinen valkoinen tai musta mötikkä.. niitä on kahta eri väriä.

Aiheesta joku muukin kyselly ja postannut jopa kelvollisen kuvankin sijainnista, tässä juuttunut kylmälle: http://www.talkford.com/topic/104353-mk ... -ac-reset/

Mutta tarkasta läppämoottorin sulake nr23 kuskin jalkatilan yläpuolella olevasta sulakerasiasta - ylemmän sulakerivin viides sulake (15A). Samaa sulaketta käyttää vakinopeudensäädin ja joku automaattivaihteiston anturikin, joten luulisi kyllä että kyseisen sulakkeen rikkoontumisen huomaisi automaattimondeossa.
Jos sulake on ehjä niin läppämoottori on sitten varmaan hajonnut.
keilatus

Re: Mondeo mkII ilmastointiongelma.

Viesti Kirjoittaja keilatus »

Olisi äärettömän hienoa tietää miten ongelma ratkaistiin. Muutenhan tässä touhussa ei järkeä ole. Samasta ongelmasta kärsin. Muutamilta sivuilta lukenut, että ongelma selviäisi kompressorin vaihdolla. Mut jotenki uskon et tähän on halvempi/helpompi ratkaisu.
Vastaa Viestiin