Mondeon turbo
Mondeon turbo
Mondeon Tdci turbossa välystä liikaa. Voiko savutus johtua tästä? Mistä kannattaa ostaa ko.osa? Vai kannattaako korjatuttaa? Vikakoodi näytti vikaa juuri turboon viitaten.
Re: Mondeon turbo
Voi johtua tuosta väljästä ahtimesta savutus.HM38 kirjoitti:Mondeon Tdci turbossa välystä liikaa. Voiko savutus johtua tästä? Mistä kannattaa ostaa ko.osa? Vai kannattaako korjatuttaa? Vikakoodi näytti vikaa juuri turboon viitaten.
Jos on muuttuva siipinen niin valtuutetut ahdin virmat ei niitä korjaa.
http://www.siistii.com/turbotekniikka/i ... ge_red.pdf
gti golo palloilija
Re: Mondeon turbo
Tammerdiesel tietää voiko korjata tai sitten myyvät sulle uuden. Ei olis eka ahdin joka noista menee.
Re: Mondeon turbo
Mulla oli oma mondeo n 100tkm ajan, ja kaksi turboa meni
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Sierra cosworth -91
Re: Mondeon turbo
Turbo on kiinteästi kiinni pakosarjassa eli jos vika turbossa niin joudut ostaa koko paketin fordilta varaosana, turboa ei saa erikseen. Paketissa tulee mukana pakosarja, turbo + sähköinensäädin. Maksaa uutena ostettaessa 1752 euroa, eli halpaa ku saippua:) Jos kiinnostaa niin mulla oilisi myynnissä koko paketti vähän käytettynä. Käy stekkaamassa tuolta http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1155356
Käy näihin malleihin:
Turbo käy näihin malleihin: Alkupvm: 15-08-2006 Mondeo 2001-2007, 2.0L Duratorg TDCI (90ps)
Alkupvm: 15-11-2004, loppupvm: 15-08-2005 Mondeo 2001-2007, 2.0L Duratorg TDCI (90ps)
Alkupvm: 15-09-2003 Mondeo 2001-2007, 2.0L Duratorg DI HPCR (125ps)
Alkupvm: 15-09-2003 Mondeo 2001-2007, Duratorg DI 2.0 HPCR (115hv)
Käy näihin malleihin:
Turbo käy näihin malleihin: Alkupvm: 15-08-2006 Mondeo 2001-2007, 2.0L Duratorg TDCI (90ps)
Alkupvm: 15-11-2004, loppupvm: 15-08-2005 Mondeo 2001-2007, 2.0L Duratorg TDCI (90ps)
Alkupvm: 15-09-2003 Mondeo 2001-2007, 2.0L Duratorg DI HPCR (125ps)
Alkupvm: 15-09-2003 Mondeo 2001-2007, Duratorg DI 2.0 HPCR (115hv)
Re: Mondeon turbo
Mondeossa lisäksi kuuluu välillä kova naputus jonka aikana hyytyy ja savuttaa tosi paljon. Voiko vika olla pelkästään turbossa,vaikka turbon ohjain jotenkin naputtaa välillä. Mistä vois saada tuon pelkän ohjausmötikän?
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Mondeon turbo
Jonkunasteista suutinvammaa?
Re: Mondeon turbo
Suuttimet uusittu 50 tkm sitten. Kokeilin hukkaportin vipua käännellä eri asentoihin, joka auttoi paikallaan kaasuttaessa vähentäen savutusta. Mutta ajaessa savuaa ja kilkatus kuuluu keski kierroksilla. Turbo tuottaa mittausten mukaan painetta 2 bar. Voiko olla kannessa jotain vikaa kun kilkattaa?
Re: Mondeon turbo
En tiedä paljonko toi pitää ahtaa mutta eikö toi 2baaria oo aika paljon??
Tuleeko se savu putkesta niinkuin tasaisena kiihdyttäessä vai lisääntyykö kierroksien mukaan taikka rasituksen mukaan vai tuleeko niinku tupruttain (siis katkonaisesti)?
Tuleeko se savu putkesta niinkuin tasaisena kiihdyttäessä vai lisääntyykö kierroksien mukaan taikka rasituksen mukaan vai tuleeko niinku tupruttain (siis katkonaisesti)?
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeon turbo
Savua tulee tasaisesti ja paljon ja samanaikaa kuuluu sellainen "rolina". Turbon paineet mitattu että ovat ilmeisesti kohdallaan. Välillä hehkunvalo alkaa palamaan ja "auto" sammuu. Tuo rolina ei kuulu paikallaa kaasuttaessa.
Re: Mondeon turbo
en usko että turbossa on vikaa jos kerta paineet on tota luokkaa... syöttäpumppu olis kyllä sitte seuraava vaihtoehto jos se kerta saa lykättyä soppaa niin paljon että mustaa "voima" savua syntyy.
Se rolina voi kyllä johtua siitä että se saa aivan liikaa tavaraa joka taas nostaa turbon paineita...
jonkinlaista syöttäpumppu vikaa kyllä itte epäilen.
taikka ihan väärä ajoitus pumpulla...
Se rolina voi kyllä johtua siitä että se saa aivan liikaa tavaraa joka taas nostaa turbon paineita...
jonkinlaista syöttäpumppu vikaa kyllä itte epäilen.
taikka ihan väärä ajoitus pumpulla...
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeon turbo
Vika koodi luettu tänään.Vikakoodeja löytyi liittyen mm. turboon, suuttimiin ja egr-venttiiliin.
Jos kaikissa vikaa niin aika suolanen hinta tulossa korjauksesta. Miten toi egr-ventiili otetaan pois käytöstä? (vm.2005). Turbossa on välystä molempiin suuntiin, kierroksia laittaessa turbo lyö jotenkin painetta ilmanputsariin päin. Onko joku paikka tukossa?
Jos kaikissa vikaa niin aika suolanen hinta tulossa korjauksesta. Miten toi egr-ventiili otetaan pois käytöstä? (vm.2005). Turbossa on välystä molempiin suuntiin, kierroksia laittaessa turbo lyö jotenkin painetta ilmanputsariin päin. Onko joku paikka tukossa?
Re: Mondeon turbo
Juu ei se kyllä ilmanputsariin päin pitäisi painetta tehä. tarkasta vaikka eka onko välijäähdytin tukos...
ota vaikka putki auki ennen välijäähdytintä ja kokeile sitten kierroksia että tekeekö samaa
ota vaikka putki auki ennen välijäähdytintä ja kokeile sitten kierroksia että tekeekö samaa
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeon turbo
Tulppaa se EGR. Sen pitäisi auttaa tuohon savutukseen.
Re: Mondeon turbo
Miten tulpataan tuo venttiili ?
Re: Mondeon turbo
Kiinnostais kanssa tietää miten egr tulpataan.
Omassa Mondeossa kuuluu ikävän puoleinen "narahdus" aina kun kiihdyttää reilummin. Luulen että turbon vaihto on edessä. Toinen ongelma on se kun egr-venttiilin imusarjan puolelta petti toisen ruuvin kierteet niin kiihdyttäessä suhisee pahasti liitoskohdasta.
Nyt kun tiivistelin tuota egr:n liitosta niin tämä turbon narahtelu voimistui huomattavasti.
Omassa Mondeossa kuuluu ikävän puoleinen "narahdus" aina kun kiihdyttää reilummin. Luulen että turbon vaihto on edessä. Toinen ongelma on se kun egr-venttiilin imusarjan puolelta petti toisen ruuvin kierteet niin kiihdyttäessä suhisee pahasti liitoskohdasta.
Nyt kun tiivistelin tuota egr:n liitosta niin tämä turbon narahtelu voimistui huomattavasti.
Re: Mondeon turbo
EURO4-päästöluokan vehkeissä (04->) sytyttää EGR:n tulppaaminen vikavalon.. Saahan sen nollattua eikä siitä ongelmia tule, mutta kuitenkin. Jonkun 50-100km vissiin pystyy ajelemaan tulpatulla ennenku valo syttyy.
Tulppaaminen itsessään on helppo operaatio, putki joka tulee pakosarjalta itse venttiilille irti venttiilistä ja väliin metallilevy (Talkfordissa puhuvat aina että vähintään 3mm paksu). Kiinni ja menoks, ei likaa enää imusarjaa.
Tulppaaminen itsessään on helppo operaatio, putki joka tulee pakosarjalta itse venttiilille irti venttiilistä ja väliin metallilevy (Talkfordissa puhuvat aina että vähintään 3mm paksu). Kiinni ja menoks, ei likaa enää imusarjaa.
Re: Mondeon turbo
OK. Kiitos tästä. Oma Mondeo on automaattilaatikolla ja tässä egr-venttiili on alipaineohjattu. Taisin lukea jostain toisesta ketjusta että alipainemallilla ei vikakoodia tulisi. Ilmeisesti manuaalivaihteisissa on sähköisesti ohjattava venttiili?bluri kirjoitti:EURO4-päästöluokan vehkeissä (04->) sytyttää EGR:n tulppaaminen vikavalon.. Saahan sen nollattua eikä siitä ongelmia tule, mutta kuitenkin. Jonkun 50-100km vissiin pystyy ajelemaan tulpatulla ennenku valo syttyy.
Tulppaaminen itsessään on helppo operaatio, putki joka tulee pakosarjalta itse venttiilille irti venttiilistä ja väliin metallilevy (Talkfordissa puhuvat aina että vähintään 3mm paksu). Kiinni ja menoks, ei likaa enää imusarjaa.
Re: Mondeon turbo
Ei nyt ihanabawan kirjoitti: OK. Kiitos tästä. Oma Mondeo on automaattilaatikolla ja tässä egr-venttiili on alipaineohjattu. Taisin lukea jostain toisesta ketjusta että alipainemallilla ei vikakoodia tulisi. Ilmeisesti manuaalivaihteisissa on sähköisesti ohjattava venttiili?

http://www.fordwiki.co.uk/images/a/a3/07032009104.jpg eur4 alipaine + piuha
http://img.photobucket.com/albums/v483/ ... AG0058.jpg eur4 sähkötoiminen
http://i180.photobucket.com/albums/x194 ... RVALVE.jpg eur3
Tähän turboketjuun kysymykseks:
Minkälainen operaatio on irrottaa turbo? Koko setti pakosarjan kanssa pitäs kiikuttaa takuutarkastukseen, kun käyttölaite on paskana.. Huonosti mitään ohjeita löytäny eikä haynesin korjauskäsikirjakaan kauheesti auta..
Re: Mondeon turbo
Ihan sitä kysyisin et joko oot selvittänyt sen miksi painetta tuli ilmanputsariin päin?
tuli vain mieleen että se imuputki saattaa olla egr:rän kohalta tukos.
siihen egr:än paikkeilla kertyy karstaa jos ajaa pelkästään kevyellä kaasujalalla
tuli vain mieleen että se imuputki saattaa olla egr:rän kohalta tukos.
siihen egr:än paikkeilla kertyy karstaa jos ajaa pelkästään kevyellä kaasujalalla
"harder" is not a very good safeword