Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Nibe
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Kesä 2011 21:49

Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja Nibe »

Eli mulla ois tollanen 1985 Sierra 1.6l kaasari ja huomasin tossa ku hml suunnalla ajelin, niin mukulakivien tärinä aiheutti sellasen probleeman, että auto ei ottanut kierroksia ja tyhjäkäynti kierrokset tippu johonki 500 luokkaan, eli auto hyytyi ihan totaallisest. Auto kuitenki lähti toimimaan kun hiukan myöhemmin oltiin hinaamassa sitä pois. Sitten taas mukulakivillä sama homma toistui. Autossa oli kiihytyspumpun vipu vituillaan ja rasvasin sitä ja nyt se palautuu ihan normaalisti. kuitenki tarkistin heti hyytymisen jälkeen että pumpun vipu oli laskeutunut alas.

Kehitin tekniikkaa hirveesti tuntematta sellaisen teorian että tankissa oleva vesi nousee tärinässä pinnalle ja tukkii bensansuodattimen (Koska vesimolekyylit on isompia kuin bensa Eiks se suodatin erota bensan vedestä anyway?) Odottelemalla vesi vajoaa takaisin bensan alle. Broidi kuitenkin kumosi väitteen sillä että tämä efekti tapahtuu vain dieseli autoissa. Eli toista teoriaa olisin tässä hakemassa. Auto myöskin ei halua käynnistyä sitten millään jos se on mäessä. nokka alaspäin käynnistyy karvan verran paremmin.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tää johtuu siitä uudesta vesibensasta, 98:a tankkiin.. :D
Broidis on oikeessa, millään esittämilläsi teorioilla ei ole merkitystä ellei tankki ole tyhjä..
- tankki vuotaa
- bensaletkut vuotaa
- bensapumppu ei toimi
- kaasarin alipaineletku irti. näin etenesin..

-tai sitten sähköpuolelle

- tulpat
- piuhat
- pyörijä
- v-kansi
- puola

..pyörijä maksaa 2 €, millos se on vaihettu..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Nibe
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Kesä 2011 21:49

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja Nibe »

98 olenki sinne takannut ku se etanoli ei kaasarikoneesee kelpaa. Rupeen tutkia tota sähköpuolta su iltana ku pääsen auton ääree. kirjottelen sitte tänne jos jotain vielä vaatii. Kiituksia vastauksesta
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jos epäilee, että tankissa olisi vettä, niin olen pistäny aina välillä Masinolia tms. tankkiin semmonen puoli putelia kun 20 €:lla tankkaa. Logiikka on se, että vesi liukenee etanoliin ja häipyy palamalla koneessa. Tällä kikalla päästöarvot pitäis parantua myös ennen pakokaasutestiä katsastaessa. Joku muistaakseni lisäksi huudatti konetta koko matkan ajamalla kakkosella konttorille päästöarvoja taas parantaen :D
Vähän kummallista tosin, kun näitä etanolibensoja kovasti haukutaan.

Toi tärinästä tuleva hyytyminen vois johtua jostain sähköpuolen kosketushäiriöstä, tulpanhatut, akun maat, mitä niitä nyt onkaan, mahdollisuuksia on monta...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja emax »

Heiluttele virranjakajan, sytkäboxin, ja puolan johtoja, jos sammuu niin vika löytyi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Joo no noi vesimolekyyliteoriat voi kyllä unohtaa.

Itelle sattui kerran vastaava tilanne, silloin syynä oli se jälkikäynnin estoventtiili (vai mikä se nyt onkaan, se ainoa sähköosa vanhoissa kaasareissa) joka innostui välillä päristämään itseään. Ja se taas johtui siitä että kaasari oli aavistuksen verran löysällä -> ei maadoittanut venttiiliä jatkuvasti -> venttiili sekoili.

Kaasarin kiristämisellä selvittiin. Toki venttiilin piuha/liitinkin voi aiheuttaa saman jutun mutta itselläni se tosiaan johtui kaasarin löysyydestä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Nibe
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Kesä 2011 21:49

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja Nibe »

tursas kirjoitti:Jos epäilee, että tankissa olisi vettä, niin olen pistäny aina välillä Masinolia tms. tankkiin semmonen puoli putelia kun 20 €:lla tankkaa. Logiikka on se, että vesi liukenee etanoliin ja häipyy palamalla koneessa. Tällä kikalla päästöarvot pitäis parantua myös ennen pakokaasutestiä katsastaessa. Joku muistaakseni lisäksi huudatti konetta koko matkan ajamalla kakkosella konttorille päästöarvoja taas parantaen :D
Vähän kummallista tosin, kun näitä etanolibensoja kovasti haukutaan.

Toi tärinästä tuleva hyytyminen vois johtua jostain sähköpuolen kosketushäiriöstä, tulpanhatut, akun maat, mitä niitä nyt onkaan, mahdollisuuksia on monta...
Mä ajattelinki tehä nyt varmuuden vuoks tän kosteuden poiston ku auto seiso koko talven pihassa. Välillä vaa sitä liikuteltiin ettei mikään ruostu umpeen. Tankki oli alle puolenvälin. siksi tota hienoa vesiteoriaa ehdotin :D Kokeilen noita johtojen sun muiden sähköpuolen osien heiluttelua ja tutkin et onko tuos kaasarissa yhtään sähköosaa
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Sit siinä on vielä se, että se tankin mittarianturi voi näyttää mitä vaan, vaihoinkohan itte anturin samalla kun tankin, en nyt muista. Sinne kaasarille menevään bensaletkuun kannattaa pistää semmonen läpinäkyvä bensansuodatin, että näkee meneeks siellä mitään.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Nibe
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Kesä 2011 21:49

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja Nibe »

Eli ostin motonetistä puolan kun toi vanha Motocraftin mötikkä oli todella nuhjuinen ja muovit halki ym. Uuden vaihdon jälkeen tehty naputtelutesti antoi kaksi hienoa tulosta:
1. Paksun tuplasilikonitulpan päältä plusnavasta saa hienon tällin
2. naputtelu aiheutti sen että kone hyytyi kokonaan.
Johtopäätökseksi sain että kumin alla on kosketushäiriö. Tein siihen nyt toimivan väliaikaisen Masa-Mainio korjauksen, kunnes löydän jostain uuden kumitulpan siihen päähän. En jaksa enää tänää lähtä hiekkatielle rällästämään, joten kaadoin Masinolit tankkiin ja huomenna töiden jälkeen meen jonnekki riehumaan ton sierran kanssa.

Sitte tuli vielä semmosta mieleen että kun toi kytkin on ihan kaput ja se pitää vaihtaa nyt tänä kesänä tai se alkaa luistaa, niin voisko toi väännön/tehon puute johtua siitä osittain?
tursas kirjoitti:Sit siinä on vielä se, että se tankin mittarianturi voi näyttää mitä vaan, vaihoinkohan itte anturin samalla kun tankin, en nyt muista. Sinne kaasarille menevään bensaletkuun kannattaa pistää semmonen läpinäkyvä bensansuodatin, että näkee meneeks siellä mitään.
Mä koetin kaivella sitä bensansuodatinta mutten kyl erottanu bensaletkua alipaine letkusta.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ei siellä semmosta suodatinta olekkaan, valmiiksi. Bensaletku menee pumpulta koneesta höyrynerotinpönttöön, kuskin etulokkariin ja siitä kaasariin, siihen väliin sen oon pistäny letkun kiristimillä kiinni.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Nibe
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Kesä 2011 21:49

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja Nibe »

tursas kirjoitti:Ei siellä semmosta suodatinta olekkaan, valmiiksi. Bensaletku menee pumpulta koneesta höyrynerotinpönttöön, kuskin etulokkariin ja siitä kaasariin, siihen väliin sen oon pistäny letkun kiristimillä kiinni.
Onks sillä väliä että millanen suodin siihen tulee?

Niin ja nyt huomasin että toi tyhjäkäynti seilaa 500-750 välillä, yleensä pysyy 600 kohilla. Ajattelin että voisko toi lisätty kierrosmittari sotkea tota sytkäjärjestelmää? Muistaakseni jotkut mittarit häiritsee vanhoja autoja.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tämmönen mulla siellä on;
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... sch&itbs=1

Ne tyhjäkäynnin heittelyt on mulla johtunu sieltä kaasarista, alipaineletkut, ilmanputsari, bensaletkut, automaattiryyppy.., tyhjäkäynnin oon säätäny lähemmäs tonnia korvakuulolta, kun kiekkamittaria ei ole, voithan testata ottaa kiekkamittarin hetkeksi irti, eikös sen piuha mene juuri puolalle ?
Viimeksi muokannut tursas, 14 Kesä 2011 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Nibe
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Kesä 2011 21:49

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja Nibe »

Jepa jepa. Mä käyn hommaamassa tohon jonkun bensa möhkylän :DD

EDIT:
Eli mun ajotesti osoitti että puolan johto oli vaan sattumaan. Auto hyyty samointein jos sillä yrittää lähtä ajamaan ja tulee vähänkään tärinää. Käynnistin auton kytkin pohjassa hyytymisen jälkeen ja kun vapaalla nostin kytkimen ylös niin koneen kierrokset tpahti alle 500 ja rupes täristää ja piti ne jossa 300 tienoilla kunnes kuoli pois. Mun autotietämys ei kyl riitä tähän enään ja en jaksais millää hakuammunnalla ettiä oikeaa osaa. Kattoo jos hml seudulla ois joku nyrkkipaja mis ne jopa tietäis jotain.
Nibe
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Kesä 2011 21:49

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja Nibe »

EDIT: Mulle tarjottii toimivaa Sierraa, niin myyn ton varaosiksi että YV voi ilmotella jos kiinnostaa. Mun on pakko saada toi pois pihalta seisomasta kun tilaa on tosi vähän, niin nopeasti meneepi tuo punainen paholainen romuttamolle, jossei kukaan sitä hae.

EDIT:
Niin ja kiitos ihmisille hyvästä avun annosta.
ts196
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Kesä 2009 18:28
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Tärinä aiheuttaa Sierran koneen tukehtumisen.

Viesti Kirjoittaja ts196 »

Oletko koittanut ohittaa sitä höyrynerotinta/ paluukiertoa, eli letku pumpulta suoraan kaasariin kiinni. Nehän ainakin ovat ongelmia aiheuttaneet. Itsekin kyseisen pöntön ohitin kun omani hommasin.
Entiset:
Mk1 v.84 Sierra2.0 ohc
Mk1 v.85 Sierra 1.6 ohc
Mk. IV v.99 VW Golf 1.9TDI
Mk V v.08 VW Golf Variant 1.9TDI

Nykyiset:
Mk VI .09 Fiesta 1.6 TDCi
Mk2 v.89 Sierra 2.0 doch (odottaa motivaatiota ja tallipaikkaa)...
Vastaa Viestiin