Sivu 1/2
mitkä männät ohc lohkoon?
Lähetetty: 21 Helmi 2005 19:06
Kirjoittaja julli-
Lohko on 205:nen saabin veiveillä jotka ovat ~134mm pitkät (ohc:n 127mm?) eli pituus eroa on ~7mm. Puristuksia ois tarkoitus laskea matalemmilla männillä (mahlet) johkin kasin hujakoille. Että minkä korkuisia mahleja olette käyttäneet saabin veivien kanssa? hotcarsin matalimmat männät on 34,5mm lakikorkeudella ja niillä ei puristukset putoo juuri ollenkaan.
Ja toinen juttu että miten mäntien voitelu tapahtuu noilla saabin veiveillä kun niissä ei oo sitä öljyreikää mikä vakio f-veiveissä on?
tässä vielä kuva veiveistä.
http://www.tamk.fi/~k3tmakel/sierra/ima ... %20001.jpg
Ei kuvia foorumiin,vain linkkejä. t.
ylläpito
Lähetetty: 21 Helmi 2005 19:55
Kirjoittaja kondis
etpä noita puristuksia saa enää laskettua noilla saabin veiveillä/mäntä yhdistelmällä. Eli ei muutaku palo tilaa kaivertaan isommaks. Tai sitten noilla F-kangilla/kuplan mahleilla tulee aika lähelle 8 puristussuhteeks.
Lähetetty: 21 Helmi 2005 22:53
Kirjoittaja Jaakko85
meneekö nuo "kuplan mahlet" f-kankeen suoraan kii ?
ja saikos nuita mahleja muita ku 92mm ?? eli saako std kokosina ?
Lähetetty: 21 Helmi 2005 23:00
Kirjoittaja ZyaS
eipä taida mennä
Ohc:n männäntappi 24x68,8 (puristekiinn.) tollasen antaa "kirja"
ja kupla männäntappi 22x72 ja kuplassa on "Uiva" männäntappi
Re: mitkä männät ohc lohkoon?
Lähetetty: 22 Helmi 2005 00:10
Kirjoittaja Rebo
julli- kirjoitti:
Ja toinen juttu että miten mäntien voitelu tapahtuu noilla saabin veiveillä kun niissä ei oo sitä öljyreikää mikä vakio f-veiveissä on?
Siis yläpään vai?? kyllä mulla ainakin reiät oli.. koneistamolla teetin uudet holkit pienemmälle tapille 24->22.. ja siihen kupla-mahlet(92).. puristus vakio is kannella ja lohkon tasolla, cosworth kansipahvi -> ~8.7
Ja eihän vakio veiveissä yläpäässä mitään reikiä ole kun "prässitapit" kerran on...
Re: mitkä männät ohc lohkoon?
Lähetetty: 22 Helmi 2005 00:30
Kirjoittaja julli-
Rebo kirjoitti:
Siis yläpään vai?? kyllä mulla ainakin reiät oli.. koneistamolla teetin uudet holkit pienemmälle tapille 24->22.. ja siihen kupla-mahlet(92).. puristus vakio is kannella ja lohkon tasolla, cosworth kansipahvi -> ~8.7
Ja eihän vakio veiveissä yläpäässä mitään reikiä ole kun "prässitapit" kerran on...
Siis noissa saabin veiveissä ei oo tommosta öljysuihku reikää mikä on F-veiveissä. Eikä saabin veivin yläpäähän mee muutenkaan öljyä veivin kautta. Onko Saabeissa ollu jokku erilliset öljysuuttimet Kampikammiossa??
http://www.tamk.fi/~k3tmakel/sierra/ima ... %20004.jpg
Millä lakikorkeudella sulla oli noi mahlet? Jos laittaa noilla saabin veiveillä 34,5mm lakikorkeudella olevat männät niin tulee samaan tasoon kun vakio veiveillä ja männillä. Kuinkas paksu toi cossun pahvi on? ja onko is:n kannessa isommat palotilat. Tossa kaasari 2.0 kannessa on ~50cm3 palotilat.

Re: mitkä männät ohc lohkoon?
Lähetetty: 22 Helmi 2005 00:38
Kirjoittaja Rebo
julli- kirjoitti:
Millä lakikorkeudella sulla oli noi mahlet? Jos laittaa noilla saabin veiveillä 34,5mm lakikorkeudella olevat männät niin tulee samaan tasoon kun vakio veiveillä ja männillä. Kuinkas paksu toi cossun pahvi on? ja onko is:n kannessa isommat palotilat. Tossa kaasari 2.0 kannessa on ~50cm3 palotilat.

YKK:ssa männät jää ~1.1mm lohkon ylätasosta. Ja männät on just noi 34.5 korkeudella. tiivisteen paksuus puristettuna ~1.25mm. IS palotilat just ton 50...
Re: mitkä männät ohc lohkoon?
Lähetetty: 22 Helmi 2005 17:10
Kirjoittaja Jaakko85
Siis yläpään vai?? kyllä mulla ainakin reiät oli.. koneistamolla teetin uudet holkit pienemmälle tapille 24->22..
paljos makso nuo holkit ?[/quote]
Lähetetty: 22 Helmi 2005 20:20
Kirjoittaja julli-
Saabin kangen männän tapin reikä on ilman vakio holkkia 27mm ja siihen 22mm reiällä oleva holkki on Tampereella Häihälän Koneistossa 75e/4kpl asennettuna. Tammer Dieselistä kysyttäessä 50e/kpl

Mutta onko muka joissain saabin h-koneen veiveissä jonkinlainen voitelu systeemi? en nyt tarkota sitä männän tapille johtavaa reikää veivin yläpäässä.
Re: mitkä männät ohc lohkoon?
Lähetetty: 23 Helmi 2005 19:50
Kirjoittaja Rebo
Jaakko85 kirjoitti:Siis yläpään vai?? kyllä mulla ainakin reiät oli.. koneistamolla teetin uudet holkit pienemmälle tapille 24->22..
paljos makso nuo holkit ?
Pronssi holkeilla ~90€... Vammalan moottorikoneistamo...
Lähetetty: 02 Tammi 2006 09:49
Kirjoittaja Sierrain
Noh kaivon esiin ja jatkoin tähän, että jos tahtoo laittaa Turbo saabin veivit, ja mahlet, niin:
-minkä korkeuksinen mäntä tulisi ykk:ssa tasoon lohkon kanssa?
-tarvitseeko ks.veiveihin tehdä tuommoinen holkitus viritys,
jotta sopii mahle?
-entäpä mitä oli tuo öljykanavien puuttumis sekoilu?
Lähetetty: 02 Tammi 2006 16:03
Kirjoittaja Eemeli
Elikkäs vakio F-kangissa on todellakin reikä siinä veivin puolenvälin tienoilla josta se suihkuttaa kk-laakerilla käynyttä öljyä sylinteri putkeen/männän tapille ja helmoille. Itse olen käsittänyt että juurikin noissa lämpösovitteisissa männäntapeissa se öljy juurikin tarvitaan sinne männän ja tapin väliin, kun taas uivissa tappi liikkuu joka välissä vapaasti(cossu, kupla mäntä+saabin kanki) niissä se öljy ei ole pakollista sinne puhaltaa mitään kanavaa pitkin koska öljyrenkaalta menee urat sinne tapille ja saa siitä jo riittävän voitelun. Cossun koneessahan on tietenkin ne öljy suihkut joka voitelee sitä tappia, mutta pääasiallinen tarkoitus niilläkin taitaa olla se mäntien jäähdyttäminen öljyllä.
Re: mitkä männät ohc lohkoon?
Lähetetty: 02 Tammi 2006 19:36
Kirjoittaja jaska74
The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have i
Re: mitkä männät ohc lohkoon?
Lähetetty: 02 Tammi 2006 20:41
Kirjoittaja lalli69
jaska74 kirjoitti:
The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have i
Jos et huomannut, niin threadi on avattu ~11kk sitten.

Lähetetty: 02 Helmi 2006 03:39
Kirjoittaja ford86
entä jos laittaa mahlet jossa lakikorkeus on vaihtoehtoinen, eli toi 39.6 ja is:n "f" veivit, eikö sillo päästä aika lähelle haluttua p.suhdetta??!! mikä se nyt sit onkaan, 8.1:1 on aika lähellä..!!
Lähetetty: 02 Helmi 2006 14:46
Kirjoittaja late
Onko noi saabin veivit jotenkin paremmat kun niit aika paljon käytetään?
Lähetetty: 02 Helmi 2006 17:01
Kirjoittaja lalli69
Halvemmat, muttei paremmat.
Lähetetty: 02 Helmi 2006 18:07
Kirjoittaja Manso
Saabin kanget on kestävemmät ja kangen kulma mäntään nähden pienenee kun kanki on pitempi joten kanget ei rasitu niin paljoa. Kuplan männät on halvat, vaikka vaihtais viikon välein

Itellekkin tulos saabin kanget+kuplan männät.
Lähetetty: 16 Helmi 2006 21:39
Kirjoittaja Sultzi
Hieman aiheeseen liittyen, tietääkö kukaan mikä on 1.6l OHC:n männän lakikorkeus (ei E-Max)? Entä mikä on männäntapin halkaisija?
Eikö tuossa (ei E-max) 1.6l OHC:ssä ole poraus 87,67mm?
Lähetetty: 16 Helmi 2006 23:07
Kirjoittaja lalli69
Poraus on 87.67mm
Muita en nyt lähde arvailemaan.

Lähetetty: 16 Helmi 2006 23:16
Kirjoittaja Escortsutii
Sultzi kirjoitti:Hieman aiheeseen liittyen, tietääkö kukaan mikä on 1.6l OHC:n männän lakikorkeus (ei E-Max)? Entä mikä on männäntapin halkaisija?
Eikö tuossa (ei E-max) 1.6l OHC:ssä ole poraus 87,67mm?
Männäntapin halkaisija 23,994...24,003
Lähetetty: 17 Helmi 2006 10:55
Kirjoittaja RS2600
1.6 normaali ohc:n männänpuristus korkeus on 41.1mm arwidsonin luettelon mukaan
siis männän tapin keskeltä lakeen
Lähetetty: 17 Helmi 2006 12:45
Kirjoittaja Sultzi
Okei selvä, itsekin olisin arwidsonin luettelosta katsonut, jos tänään olisi koulua ollut. Mutta kiitoksia!
Edit: Sellaista vielä, että tuo kiertokangen yläpään silmän halkaisija sama 1.6l ja 2.0l? Entä vielä, kuinka paljon pituuseroa 1.6l E-maxin ja 1.6l normi OHC:n kiertokangilla on? Entä onko alapään halkaisijalla eroa?
Lähetetty: 20 Helmi 2006 23:34
Kirjoittaja julli-
Nonii.. eli projekti on edennyt todella hitaasti mutta varmasti, kohti ensi kesää? 8) Koneen alakerta nipussa saabin veiveillä ja kuplan mahleilla. Mäntä jää samaan tasoon ku vakiokokoonpanolla.
Puristuksia lasketaan kahdella kansipahvilla ja 1mm kuparilevy välissä, jos ei kestä niin keksitään jotain muuta. Vakio kanttakin kokeiltiin avartaa mutta ei pystynyt riittävästi -> uusi kansi hankittu.
Ahtimeksi hankittu Schwitzer s2bg, pakosarjaan laipat leikattuna (ammattikoululle kesti ~6kk leikata ne). Ens viikolla pitäs ryhtyä hitsaan sarjaa kasaan. Moottoria tulee ohjaamaan MS'n'spark. Suuttimiksi hankittu 270cc Turbo Bluebirdin suuttimet, niillä pääsee alkuun. Lisäsuuttimia tarvittaessa.
Lähetetty: 27 Heinä 2007 20:01
Kirjoittaja julli-
Nostetaas tätäkin

.. viime kesä meni ja auto seisoi pihassa. Tänkin kesän seissyt samassa paikassa. Suutimet vaihtunut Audi S2 suuttimiin. Sytkätoteutus megalla vaihtunut hei7 -> hall jakaja & boschin moduli. Huomenna ois eka vakavampi startti yritys jos kelit antaa myöden. Pakoputkea ei ole kun ~50cm pätkä turbolta mutta ei kai se haittaa. Volvon kuuleri keulilla ja ahtoputket väsättynä. Megaa säädetään takapenkiltä pöytäkoneella ja kuvaputkinäytöllä
