mitkä männät ohc lohkoon?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
julli-
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Helmi 2005 20:25
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

mitkä männät ohc lohkoon?

Viesti Kirjoittaja julli- »

Lohko on 205:nen saabin veiveillä jotka ovat ~134mm pitkät (ohc:n 127mm?) eli pituus eroa on ~7mm. Puristuksia ois tarkoitus laskea matalemmilla männillä (mahlet) johkin kasin hujakoille. Että minkä korkuisia mahleja olette käyttäneet saabin veivien kanssa? hotcarsin matalimmat männät on 34,5mm lakikorkeudella ja niillä ei puristukset putoo juuri ollenkaan.

Ja toinen juttu että miten mäntien voitelu tapahtuu noilla saabin veiveillä kun niissä ei oo sitä öljyreikää mikä vakio f-veiveissä on?

tässä vielä kuva veiveistä.
http://www.tamk.fi/~k3tmakel/sierra/ima ... %20001.jpg

Ei kuvia foorumiin,vain linkkejä. t.ylläpito
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

etpä noita puristuksia saa enää laskettua noilla saabin veiveillä/mäntä yhdistelmällä. Eli ei muutaku palo tilaa kaivertaan isommaks. Tai sitten noilla F-kangilla/kuplan mahleilla tulee aika lähelle 8 puristussuhteeks.
Ford sierra iS -86
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

meneekö nuo "kuplan mahlet" f-kankeen suoraan kii ?
ja saikos nuita mahleja muita ku 92mm ?? eli saako std kokosina ?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

eipä taida mennä
Ohc:n männäntappi 24x68,8 (puristekiinn.) tollasen antaa "kirja"
ja kupla männäntappi 22x72 ja kuplassa on "Uiva" männäntappi
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Rebo
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Helmi 2005 18:28
Paikkakunta: Huittinen

Re: mitkä männät ohc lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Rebo »

julli- kirjoitti: Ja toinen juttu että miten mäntien voitelu tapahtuu noilla saabin veiveillä kun niissä ei oo sitä öljyreikää mikä vakio f-veiveissä on?
Siis yläpään vai?? kyllä mulla ainakin reiät oli.. koneistamolla teetin uudet holkit pienemmälle tapille 24->22.. ja siihen kupla-mahlet(92).. puristus vakio is kannella ja lohkon tasolla, cosworth kansipahvi -> ~8.7
Ja eihän vakio veiveissä yläpäässä mitään reikiä ole kun "prässitapit" kerran on...
julli-
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Helmi 2005 20:25
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: mitkä männät ohc lohkoon?

Viesti Kirjoittaja julli- »

Rebo kirjoitti: Siis yläpään vai?? kyllä mulla ainakin reiät oli.. koneistamolla teetin uudet holkit pienemmälle tapille 24->22.. ja siihen kupla-mahlet(92).. puristus vakio is kannella ja lohkon tasolla, cosworth kansipahvi -> ~8.7
Ja eihän vakio veiveissä yläpäässä mitään reikiä ole kun "prässitapit" kerran on...
Siis noissa saabin veiveissä ei oo tommosta öljysuihku reikää mikä on F-veiveissä. Eikä saabin veivin yläpäähän mee muutenkaan öljyä veivin kautta. Onko Saabeissa ollu jokku erilliset öljysuuttimet Kampikammiossa??
http://www.tamk.fi/~k3tmakel/sierra/ima ... %20004.jpg
Millä lakikorkeudella sulla oli noi mahlet? Jos laittaa noilla saabin veiveillä 34,5mm lakikorkeudella olevat männät niin tulee samaan tasoon kun vakio veiveillä ja männillä. Kuinkas paksu toi cossun pahvi on? ja onko is:n kannessa isommat palotilat. Tossa kaasari 2.0 kannessa on ~50cm3 palotilat. :roll:
Rebo
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Helmi 2005 18:28
Paikkakunta: Huittinen

Re: mitkä männät ohc lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Rebo »

julli- kirjoitti: Millä lakikorkeudella sulla oli noi mahlet? Jos laittaa noilla saabin veiveillä 34,5mm lakikorkeudella olevat männät niin tulee samaan tasoon kun vakio veiveillä ja männillä. Kuinkas paksu toi cossun pahvi on? ja onko is:n kannessa isommat palotilat. Tossa kaasari 2.0 kannessa on ~50cm3 palotilat. :roll:


YKK:ssa männät jää ~1.1mm lohkon ylätasosta. Ja männät on just noi 34.5 korkeudella. tiivisteen paksuus puristettuna ~1.25mm. IS palotilat just ton 50...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: mitkä männät ohc lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Siis yläpään vai?? kyllä mulla ainakin reiät oli.. koneistamolla teetin uudet holkit pienemmälle tapille 24->22..


paljos makso nuo holkit ?[/quote]
julli-
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Helmi 2005 20:25
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julli- »

Saabin kangen männän tapin reikä on ilman vakio holkkia 27mm ja siihen 22mm reiällä oleva holkki on Tampereella Häihälän Koneistossa 75e/4kpl asennettuna. Tammer Dieselistä kysyttäessä 50e/kpl :) Mutta onko muka joissain saabin h-koneen veiveissä jonkinlainen voitelu systeemi? en nyt tarkota sitä männän tapille johtavaa reikää veivin yläpäässä.
Rebo
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Helmi 2005 18:28
Paikkakunta: Huittinen

Re: mitkä männät ohc lohkoon?

Viesti Kirjoittaja Rebo »

Jaakko85 kirjoitti:Siis yläpään vai?? kyllä mulla ainakin reiät oli.. koneistamolla teetin uudet holkit pienemmälle tapille 24->22..


paljos makso nuo holkit ?
Pronssi holkeilla ~90€... Vammalan moottorikoneistamo...
Sierrain
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Maalis 2005 15:10
Paikkakunta: Kyrsälä

Viesti Kirjoittaja Sierrain »

Noh kaivon esiin ja jatkoin tähän, että jos tahtoo laittaa Turbo saabin veivit, ja mahlet, niin:
-minkä korkeuksinen mäntä tulisi ykk:ssa tasoon lohkon kanssa?

-tarvitseeko ks.veiveihin tehdä tuommoinen holkitus viritys,
jotta sopii mahle?

-entäpä mitä oli tuo öljykanavien puuttumis sekoilu?
Osaamattomat valittaa
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Elikkäs vakio F-kangissa on todellakin reikä siinä veivin puolenvälin tienoilla josta se suihkuttaa kk-laakerilla käynyttä öljyä sylinteri putkeen/männän tapille ja helmoille. Itse olen käsittänyt että juurikin noissa lämpösovitteisissa männäntapeissa se öljy juurikin tarvitaan sinne männän ja tapin väliin, kun taas uivissa tappi liikkuu joka välissä vapaasti(cossu, kupla mäntä+saabin kanki) niissä se öljy ei ole pakollista sinne puhaltaa mitään kanavaa pitkin koska öljyrenkaalta menee urat sinne tapille ja saa siitä jo riittävän voitelun. Cossun koneessahan on tietenkin ne öljy suihkut joka voitelee sitä tappia, mutta pääasiallinen tarkoitus niilläkin taitaa olla se mäntien jäähdyttäminen öljyllä.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: mitkä männät ohc lohkoon?

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

julli- kirjoitti:
tässä vielä kuva veiveistä.
http://www.tamk.fi/~k3tmakel/sierra/ima ... %20001.jpg

The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have i
Focus 1.0 edition a6 2017
lalli69

Re: mitkä männät ohc lohkoon?

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

jaska74 kirjoitti:
The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have i
Jos et huomannut, niin threadi on avattu ~11kk sitten. :wink:
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

entä jos laittaa mahlet jossa lakikorkeus on vaihtoehtoinen, eli toi 39.6 ja is:n "f" veivit, eikö sillo päästä aika lähelle haluttua p.suhdetta??!! mikä se nyt sit onkaan, 8.1:1 on aika lähellä..!!
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Onko noi saabin veivit jotenkin paremmat kun niit aika paljon käytetään?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Halvemmat, muttei paremmat.
Manso
Viestit: 14
Liittynyt: 23 Tammi 2006 23:38

Viesti Kirjoittaja Manso »

Saabin kanget on kestävemmät ja kangen kulma mäntään nähden pienenee kun kanki on pitempi joten kanget ei rasitu niin paljoa. Kuplan männät on halvat, vaikka vaihtais viikon välein :D Itellekkin tulos saabin kanget+kuplan männät.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hieman aiheeseen liittyen, tietääkö kukaan mikä on 1.6l OHC:n männän lakikorkeus (ei E-Max)? Entä mikä on männäntapin halkaisija?

Eikö tuossa (ei E-max) 1.6l OHC:ssä ole poraus 87,67mm?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Poraus on 87.67mm
Muita en nyt lähde arvailemaan. :wink:
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

Sultzi kirjoitti:Hieman aiheeseen liittyen, tietääkö kukaan mikä on 1.6l OHC:n männän lakikorkeus (ei E-Max)? Entä mikä on männäntapin halkaisija?

Eikö tuossa (ei E-max) 1.6l OHC:ssä ole poraus 87,67mm?
Männäntapin halkaisija 23,994...24,003
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
RS2600
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:13

Viesti Kirjoittaja RS2600 »

1.6 normaali ohc:n männänpuristus korkeus on 41.1mm arwidsonin luettelon mukaan
siis männän tapin keskeltä lakeen
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Okei selvä, itsekin olisin arwidsonin luettelosta katsonut, jos tänään olisi koulua ollut. Mutta kiitoksia! :)

Edit: Sellaista vielä, että tuo kiertokangen yläpään silmän halkaisija sama 1.6l ja 2.0l? Entä vielä, kuinka paljon pituuseroa 1.6l E-maxin ja 1.6l normi OHC:n kiertokangilla on? Entä onko alapään halkaisijalla eroa?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
julli-
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Helmi 2005 20:25
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julli- »

Nonii.. eli projekti on edennyt todella hitaasti mutta varmasti, kohti ensi kesää? 8) Koneen alakerta nipussa saabin veiveillä ja kuplan mahleilla. Mäntä jää samaan tasoon ku vakiokokoonpanolla.
Puristuksia lasketaan kahdella kansipahvilla ja 1mm kuparilevy välissä, jos ei kestä niin keksitään jotain muuta. Vakio kanttakin kokeiltiin avartaa mutta ei pystynyt riittävästi -> uusi kansi hankittu.
Ahtimeksi hankittu Schwitzer s2bg, pakosarjaan laipat leikattuna (ammattikoululle kesti ~6kk leikata ne). Ens viikolla pitäs ryhtyä hitsaan sarjaa kasaan. Moottoria tulee ohjaamaan MS'n'spark. Suuttimiksi hankittu 270cc Turbo Bluebirdin suuttimet, niillä pääsee alkuun. Lisäsuuttimia tarvittaessa.
julli-
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Helmi 2005 20:25
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julli- »

Nostetaas tätäkin :D .. viime kesä meni ja auto seisoi pihassa. Tänkin kesän seissyt samassa paikassa. Suutimet vaihtunut Audi S2 suuttimiin. Sytkätoteutus megalla vaihtunut hei7 -> hall jakaja & boschin moduli. Huomenna ois eka vakavampi startti yritys jos kelit antaa myöden. Pakoputkea ei ole kun ~50cm pätkä turbolta mutta ei kai se haittaa. Volvon kuuleri keulilla ja ahtoputket väsättynä. Megaa säädetään takapenkiltä pöytäkoneella ja kuvaputkinäytöllä :D
Vastaa Viestiin