Sivu 1/2

Yleistä rateista ja keskiöistä

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:53
Kirjoittaja Paco
Terve,

Ajattelin hommata autooni ralli-ratin. Kyseinen auto on Peugeot 309 (Takalasissa lukee Fordist for life). Mistä kaupasta (siis ihan fyysisestä kaupasta, ei nettikaupasta) löytyisi hyvin ralliratteja? Jos ostan jonkun random ratin, niin miten tämä keskiöhomma menee? Voinko ottaa orkkis-ratista keskiön ihan mihin vaan rallirattiin, vai onko ratit suunniteltu tietyille keskiöille? Vai tuleeko keskiö ratin mukana?

Tämä on minun ensimmäinen rattiswappini, kun fordissa oli niin hyvä ratti, ettei kehdannu vaihtaa.

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:55
Kirjoittaja janzamar
orggis-keskiöstä voi ehkä työstää,mutta tuskin suoraan käy mihinkään.
ja varmaan kaikki varaosaputkat noita ratteja myy.

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:57
Kirjoittaja Paco
janzamar kirjoitti:orggis-keskiöstä voi ehkä työstää,mutta tuskin suoraan käy mihinkään.
ja varmaan kaikki varaosaputkat noita ratteja myy.
Eli tuo uusi keskiö tulee ratin mukana? Harmi ettei Motonet myy ralliratteja :cry:.

Lähetetty: 23 Marras 2005 19:09
Kirjoittaja janzamar
eikö motonetissä tosiaan ole?
en oo kiinnittäny koskaan huomiota kun oon käynyt..
mutta joo,yleensä sen keskiön saa ostaa vielä erikseen.
eli ei tuu automaattisesti ratin mukana.
onhan noita ratteja sitten muuten jo vaikka mihin lähtöön,jotain hiton valokuitumallejakin :) ..niitten laillisuudesta sun muusta en sitten osaa sanoa,enkä omaani huoli sitten millään :lol:
eipä niitten luulis olevan asetusten vastaisia kuitenkaan,ei taida löytyä laista
luultavasti ihan tuommoisiin vielä määräyksiä?

Lähetetty: 23 Marras 2005 20:50
Kirjoittaja Bootsi
Paco kirjoitti: Eli tuo uusi keskiö tulee ratin mukana? Harmi ettei Motonet myy ralliratteja :cry:.
uusi sopiva keskiö ei tuu ratin mukana, vaan se täytyy erikseen ostaa.
(jos nyt tarkkoja ollaan) :?

Lähetetty: 23 Marras 2005 22:29
Kirjoittaja Paco
Ja siis itse rattiin käy minkä merkin tahansa erikseen ostettu keskiö? Eli ratti on "standardi" ja kaikki keskiöt sopivat niihin...

Lähetetty: 23 Marras 2005 23:07
Kirjoittaja Jaakko85
Paco kirjoitti:Ja siis itse rattiin käy minkä merkin tahansa erikseen ostettu keskiö? Eli ratti on "standardi" ja kaikki keskiöt sopivat niihin...
No näinkin voisi sanoa.

Lähetetty: 23 Marras 2005 23:09
Kirjoittaja janzamar
ei se niin helppoa valitettavasti,rattiin tarvii omanlaisensa keskiön jonka täytyy tietysti käydä siihen rattitankoon.
malleja riittää kyllä,mutta saman ratin valmistajalla on yleensä
monta rattimallia jotka käy siihen saman merkin keskiöön.
eli auton merkki,malli ja vuosimalli kannattaa kertoa hakiessa..
katsovat kyllä sitten oikean,ainakin toivottavasti.suositus on ettei kuittia heitä heti kassan jälkeen roskiin :)

Lähetetty: 23 Marras 2005 23:49
Kirjoittaja ZyaS
keskiötä erikseen ostaessa tarvii tietää, auton merkki/malli/valmistusvuosi -näillä tiedoilla pystyy valitsemaan autoon sopivan keskiön ja sitten tarvii tietenkin tietää ratin valmistaja koska melkeen kaikilla valmistajilla on eri "pulttijako" noilla tiedoilla pitäis alkaa sopivan keskiön löytymään

Lähetetty: 24 Marras 2005 07:51
Kirjoittaja Paco
Okei, kiitoksia. Nyt vaan rattia ostamaan!

Lähetetty: 24 Marras 2005 22:25
Kirjoittaja VesQ
Tuosta pulttijaosta niin suurin osa taitaa olla 6 pultin jaolla ja sitten paljon on myös 12 pulttisia.

Itse ehkä lähtisin siitä että etsisin autoon sopivan keskiön ja sitten vasta siihen keskiöön sopivan ratin

Eli helpompi löytää sopiva ratti keskiöön kuin löytää sopiva keskiö joka sopii sekä rattiin että autoon, ja varsinkin nuo rallipiireissä ei niin suositut autot tuottavat joskus ongelmaa juuri keskiön etsimisessä

Lähetetty: 29 Marras 2005 01:11
Kirjoittaja hardwick
sit se keskiö on viel pirun kallis :evil: 85 euroo! makso viel enemmän ku ratti, mutta elämme kovia aikoja hyvä ystävä :wink:

Lähetetty: 29 Marras 2005 08:46
Kirjoittaja Escortsutii
hardwick kirjoitti:sit se keskiö on viel pirun kallis :evil: 85 euroo! makso viel enemmän ku ratti, mutta elämme kovia aikoja hyvä ystävä :wink:
Aikas kallis mun mielestä, kun välikoppaan maksa mulle Luisin keskiö 25 euroa ja ratti noin. 100 euroa (Luisin mokkaratti).

Lähetetty: 29 Marras 2005 17:20
Kirjoittaja Sultzi
Itelle Cortinaan keskiö 35e ja Luisin 365mm ratti 49,90e.

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:52
Kirjoittaja VesQ
Escortsutii kirjoitti:Aikas kallis mun mielestä, kun välikoppaan maksa mulle Luisin keskiö 25 euroa ja ratti noin. 100 euroa (Luisin mokkaratti).
Rallikäyttöönkö tuo mokkaratti, niissä vaan tahtoo olla normaalikäytössä se huono puoli että täytyy ajaa aina sopivat hanskat kädessä, muuten menee pilalle se mokkapinta ja ei pidä kunnolla

Lähetetty: 29 Marras 2005 19:29
Kirjoittaja Escortsutii
katukäyttöön se enimmäkseen menee, mut pitää ajella hanskat kädessä :lol: Ei löydy Luisilta mun mielestä sopivaa rattia muutakuin mokkapintaisena...

Lähetetty: 29 Marras 2005 19:43
Kirjoittaja VesQ
No sikälis juu, ja normaali ratin hintainenhan tuon näyttäisi olevan niin ei varmaankaan silleen väliä

Lähetetty: 04 Joulu 2005 13:14
Kirjoittaja Esko
Kyselisin tähän samaan topicciin, että käykö -88 sierran ratti -85 sierraan?

Lähetetty: 04 Joulu 2005 16:14
Kirjoittaja Escortsutii
Esko kirjoitti:Kyselisin tähän samaan topicciin, että käykö -88 sierran ratti -85 sierraan?
Minusta pitäsi käydä kaikki sierrat ja 80-luvun etuveto escortit..

Lähetetty: 04 Joulu 2005 17:49
Kirjoittaja Regu
Voipi joutua säätämään ohjausakselin asentoa eli pyörien suuntaukseen.
Itselläni meni ratti vinoon kun laitoin -85 sierran keskiön -82 escorttiin eli toisessa jäi rattiakselissa oleva kulma (molemmissahan on se 6-kulmainen akseli) ylöspäin ja toisessa suora osa ylöspäin kun renkaat suorassa, mutta uskoisin että säätämällä selviää.

Lähetetty: 04 Joulu 2005 18:56
Kirjoittaja VesQ
Paitsi että kun menet säätämään raidetangoista ratin suoraan niin menee sitten pyöränkulmat/geometria aivan sekaisin. Esim jos hammastanko ei ole keskellä niin kääntyy samalla ratin kääntämisellä paljon enemmän toiseen suuntaa kuin toiseen, renkaat kääntyy ääriasentoihinsa eri verran sekä mutkaan ajettaessa muuttuu pyöränkulmat miten sattuu kuin myös joustossa

Eli vaihtoehtoina ajaa ratti vinossa tai jos rattiakselin ja hammastangon välissä on tiheät boorit niin siitä sitten kääntämällä eri asentoon jotta saa renkaat suoraan, siinäkin täytyy vaan katsoa että pysyy hammastanko operaation aikana samassa kohdassa

Lähetetty: 04 Joulu 2005 19:31
Kirjoittaja Regu
hyvä pointti Vesq :?

Lähetetty: 04 Joulu 2005 21:53
Kirjoittaja Monteonisti
Paitsi että kun menet säätämään raidetangoista ratin suoraan niin menee sitten pyöränkulmat/geometria aivan sekaisin. Esim jos hammastanko ei ole keskellä niin kääntyy samalla ratin kääntämisellä paljon enemmän toiseen suuntaa kuin toiseen, renkaat kääntyy ääriasentoihinsa eri verran sekä mutkaan ajettaessa muuttuu pyöränkulmat miten sattuu kuin myös joustossa
Ei se ihan nuin ole. :roll: Raidetangoista voi säätää ja kulmat ei muutu jos säätää molemmista. Jos liikaa säätää niin voi kääntyä toiseen suuntaan liian vähän jos liikevara loppuu. Tehostajamalleissa voi tehostus ja keskitys kärsiä myös. Muutaman asteen voi säätää myös tehostajamalleissa. Tehostamattomissa on rajana vain liikerata eli pitää pystyä kääntyyn tarpeeksi molempiin suuntiin, siis hammastangon liikevaraa pitää olla tarpeeksi molempiin suuntiin. 8)

Lähetetty: 04 Joulu 2005 23:27
Kirjoittaja VesQ
Kyllä se itseasiassa vaikuttaa myös kääntyessä ainakin aurauskulmiin sekä jouston aikana. Jos toinen raidetanko on lyhyempi kuin toinen niin esim joustossa se nivelkohta josta raidetanko liikkuu ylös/alas on eri kohdassa toisella puolella. Kun raidetangon kulma muuttuu (ylä-ala suunnassa, renkaan mukana) niin hammastangon ja pyörännavan välinen matka muuttuu. Jos tässä vaiheessa hammastanko ei ole keskellä niin hammastangon ja navan välinen matka muuttuu toisella puolella enemmän ja toisella vähemmän eli esim monttuun ajettaessa toinen rengas auraa/harittaa enemmän kuin toinen jolloin auton suunta muutttuu

Myös käännyttäessä sisempi/ulompi rengas kääntyy enemmän kuin toinen, ja taas jos hammastanko ei ole kohdallaa seuraa mielenkiintoisia ominaisuuksia

Lähetetty: 05 Joulu 2005 11:23
Kirjoittaja Bootsi
Alkaa olemaan jo melkoista pilkun viilausta...

Se ratti ei kuitenkaan ole kovin montaa astetta vinossa, joten tuo oikaisu raidetangon avulla ei tunnu missään, "normaali" käytössä.
:roll: