Yleistä rateista ja keskiöistä
Yleistä rateista ja keskiöistä
Terve,
Ajattelin hommata autooni ralli-ratin. Kyseinen auto on Peugeot 309 (Takalasissa lukee Fordist for life). Mistä kaupasta (siis ihan fyysisestä kaupasta, ei nettikaupasta) löytyisi hyvin ralliratteja? Jos ostan jonkun random ratin, niin miten tämä keskiöhomma menee? Voinko ottaa orkkis-ratista keskiön ihan mihin vaan rallirattiin, vai onko ratit suunniteltu tietyille keskiöille? Vai tuleeko keskiö ratin mukana?
Tämä on minun ensimmäinen rattiswappini, kun fordissa oli niin hyvä ratti, ettei kehdannu vaihtaa.
Ajattelin hommata autooni ralli-ratin. Kyseinen auto on Peugeot 309 (Takalasissa lukee Fordist for life). Mistä kaupasta (siis ihan fyysisestä kaupasta, ei nettikaupasta) löytyisi hyvin ralliratteja? Jos ostan jonkun random ratin, niin miten tämä keskiöhomma menee? Voinko ottaa orkkis-ratista keskiön ihan mihin vaan rallirattiin, vai onko ratit suunniteltu tietyille keskiöille? Vai tuleeko keskiö ratin mukana?
Tämä on minun ensimmäinen rattiswappini, kun fordissa oli niin hyvä ratti, ettei kehdannu vaihtaa.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Eli tuo uusi keskiö tulee ratin mukana? Harmi ettei Motonet myy rallirattejajanzamar kirjoitti:orggis-keskiöstä voi ehkä työstää,mutta tuskin suoraan käy mihinkään.
ja varmaan kaikki varaosaputkat noita ratteja myy.

Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
eikö motonetissä tosiaan ole?
en oo kiinnittäny koskaan huomiota kun oon käynyt..
mutta joo,yleensä sen keskiön saa ostaa vielä erikseen.
eli ei tuu automaattisesti ratin mukana.
onhan noita ratteja sitten muuten jo vaikka mihin lähtöön,jotain hiton valokuitumallejakin
..niitten laillisuudesta sun muusta en sitten osaa sanoa,enkä omaani huoli sitten millään
eipä niitten luulis olevan asetusten vastaisia kuitenkaan,ei taida löytyä laista
luultavasti ihan tuommoisiin vielä määräyksiä?
en oo kiinnittäny koskaan huomiota kun oon käynyt..
mutta joo,yleensä sen keskiön saa ostaa vielä erikseen.
eli ei tuu automaattisesti ratin mukana.
onhan noita ratteja sitten muuten jo vaikka mihin lähtöön,jotain hiton valokuitumallejakin


eipä niitten luulis olevan asetusten vastaisia kuitenkaan,ei taida löytyä laista
luultavasti ihan tuommoisiin vielä määräyksiä?
ei sieltä mitään junia t...
ei se niin helppoa valitettavasti,rattiin tarvii omanlaisensa keskiön jonka täytyy tietysti käydä siihen rattitankoon.
malleja riittää kyllä,mutta saman ratin valmistajalla on yleensä
monta rattimallia jotka käy siihen saman merkin keskiöön.
eli auton merkki,malli ja vuosimalli kannattaa kertoa hakiessa..
katsovat kyllä sitten oikean,ainakin toivottavasti.suositus on ettei kuittia heitä heti kassan jälkeen roskiin
malleja riittää kyllä,mutta saman ratin valmistajalla on yleensä
monta rattimallia jotka käy siihen saman merkin keskiöön.
eli auton merkki,malli ja vuosimalli kannattaa kertoa hakiessa..
katsovat kyllä sitten oikean,ainakin toivottavasti.suositus on ettei kuittia heitä heti kassan jälkeen roskiin

ei sieltä mitään junia t...
Tuosta pulttijaosta niin suurin osa taitaa olla 6 pultin jaolla ja sitten paljon on myös 12 pulttisia.
Itse ehkä lähtisin siitä että etsisin autoon sopivan keskiön ja sitten vasta siihen keskiöön sopivan ratin
Eli helpompi löytää sopiva ratti keskiöön kuin löytää sopiva keskiö joka sopii sekä rattiin että autoon, ja varsinkin nuo rallipiireissä ei niin suositut autot tuottavat joskus ongelmaa juuri keskiön etsimisessä
Itse ehkä lähtisin siitä että etsisin autoon sopivan keskiön ja sitten vasta siihen keskiöön sopivan ratin
Eli helpompi löytää sopiva ratti keskiöön kuin löytää sopiva keskiö joka sopii sekä rattiin että autoon, ja varsinkin nuo rallipiireissä ei niin suositut autot tuottavat joskus ongelmaa juuri keskiön etsimisessä
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
- Paikkakunta: Joensuu
Rallikäyttöönkö tuo mokkaratti, niissä vaan tahtoo olla normaalikäytössä se huono puoli että täytyy ajaa aina sopivat hanskat kädessä, muuten menee pilalle se mokkapinta ja ei pidä kunnollaEscortsutii kirjoitti:Aikas kallis mun mielestä, kun välikoppaan maksa mulle Luisin keskiö 25 euroa ja ratti noin. 100 euroa (Luisin mokkaratti).
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
- Paikkakunta: Joensuu
katukäyttöön se enimmäkseen menee, mut pitää ajella hanskat kädessä
Ei löydy Luisilta mun mielestä sopivaa rattia muutakuin mokkapintaisena...

Viimeksi muokannut Escortsutii, 30 Marras 2005 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
Ford Fiesta 1.0`16
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
- Paikkakunta: Joensuu
Voipi joutua säätämään ohjausakselin asentoa eli pyörien suuntaukseen.
Itselläni meni ratti vinoon kun laitoin -85 sierran keskiön -82 escorttiin eli toisessa jäi rattiakselissa oleva kulma (molemmissahan on se 6-kulmainen akseli) ylöspäin ja toisessa suora osa ylöspäin kun renkaat suorassa, mutta uskoisin että säätämällä selviää.
Itselläni meni ratti vinoon kun laitoin -85 sierran keskiön -82 escorttiin eli toisessa jäi rattiakselissa oleva kulma (molemmissahan on se 6-kulmainen akseli) ylöspäin ja toisessa suora osa ylöspäin kun renkaat suorassa, mutta uskoisin että säätämällä selviää.
Escort 1.8 sport -97
Paitsi että kun menet säätämään raidetangoista ratin suoraan niin menee sitten pyöränkulmat/geometria aivan sekaisin. Esim jos hammastanko ei ole keskellä niin kääntyy samalla ratin kääntämisellä paljon enemmän toiseen suuntaa kuin toiseen, renkaat kääntyy ääriasentoihinsa eri verran sekä mutkaan ajettaessa muuttuu pyöränkulmat miten sattuu kuin myös joustossa
Eli vaihtoehtoina ajaa ratti vinossa tai jos rattiakselin ja hammastangon välissä on tiheät boorit niin siitä sitten kääntämällä eri asentoon jotta saa renkaat suoraan, siinäkin täytyy vaan katsoa että pysyy hammastanko operaation aikana samassa kohdassa
Eli vaihtoehtoina ajaa ratti vinossa tai jos rattiakselin ja hammastangon välissä on tiheät boorit niin siitä sitten kääntämällä eri asentoon jotta saa renkaat suoraan, siinäkin täytyy vaan katsoa että pysyy hammastanko operaation aikana samassa kohdassa
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Ei se ihan nuin ole.Paitsi että kun menet säätämään raidetangoista ratin suoraan niin menee sitten pyöränkulmat/geometria aivan sekaisin. Esim jos hammastanko ei ole keskellä niin kääntyy samalla ratin kääntämisellä paljon enemmän toiseen suuntaa kuin toiseen, renkaat kääntyy ääriasentoihinsa eri verran sekä mutkaan ajettaessa muuttuu pyöränkulmat miten sattuu kuin myös joustossa

Kyllä se itseasiassa vaikuttaa myös kääntyessä ainakin aurauskulmiin sekä jouston aikana. Jos toinen raidetanko on lyhyempi kuin toinen niin esim joustossa se nivelkohta josta raidetanko liikkuu ylös/alas on eri kohdassa toisella puolella. Kun raidetangon kulma muuttuu (ylä-ala suunnassa, renkaan mukana) niin hammastangon ja pyörännavan välinen matka muuttuu. Jos tässä vaiheessa hammastanko ei ole keskellä niin hammastangon ja navan välinen matka muuttuu toisella puolella enemmän ja toisella vähemmän eli esim monttuun ajettaessa toinen rengas auraa/harittaa enemmän kuin toinen jolloin auton suunta muutttuu
Myös käännyttäessä sisempi/ulompi rengas kääntyy enemmän kuin toinen, ja taas jos hammastanko ei ole kohdallaa seuraa mielenkiintoisia ominaisuuksia
Myös käännyttäessä sisempi/ulompi rengas kääntyy enemmän kuin toinen, ja taas jos hammastanko ei ole kohdallaa seuraa mielenkiintoisia ominaisuuksia