Sivu 1/1

Surullisen kuuluisa pultti

Lähetetty: 22 Marras 2005 14:31
Kirjoittaja FordMondeo
Onko kellään tietoa Mondeon (vm 98, porrasperä) kuljettajan puolen alatukivarren etummaisen puslan pultista. Sehän on siellä silleen kivasti, että saa pudottaa "etuakseliston" alas tai vaihdelaatikon, jos pultin haluaa ehjänä pois ja uuden tilalle.
Mut jos siitä vaan katkaisee kannan ja laittaa uuden pultin ns. väärinpäin eli mutterin yläpuolelle.
Onko kellään tietoa, että onks siitä "väärinpäin" olevasta pultista haittaa? Vai voiko sitä yleensä ollenkaan laittaa ns. väärinpäin??
Rälläkän laikka mahtuu kyl pyöriin yläpuolella....
Niin. Surullisen kuuluisa pulttihan on kait ollu jo Taunuksen ajoista siellä. Kivasti ajatellaan niiden puslien vaihtoa. Ne on kuitenkin kuluvia osia...

Lähetetty: 22 Marras 2005 17:19
Kirjoittaja Sultzi
Ihan merkkiliikkeissä se pultti vedetään poikki ja laitetaan uusi alhaaltapäin. Näin tehtiin koulullakin yhteen motukkaan.

Lähetetty: 22 Marras 2005 18:01
Kirjoittaja henu
Sultzi kirjoitti:Ihan merkkiliikkeissä se pultti vedetään poikki ja laitetaan uusi alhaaltapäin. Näin tehtiin koulullakin yhteen motukkaan.
juuri näin

Lähetetty: 22 Marras 2005 18:12
Kirjoittaja w00x
Juu pultti poikki vaan ja uus tilalle "väärin päin". Samalle se helpottaa seuraavaa puslan vaihtoa joka tulee eteen 100tkm välein!

Lähetetty: 22 Marras 2005 19:32
Kirjoittaja Sultzi
Madalletussa motukassa noita tarvii vaihtaa vielä useammin, ei ne oikein tahdo kestää.

Lähetetty: 22 Marras 2005 23:28
Kirjoittaja Monteonisti
Kait voi avautua mutteri vaikka olisi "oikeinpäin"? :roll: Voihan laittaa lukkomutterin niin pysyy paremmin tai "heftata" vähän kiinni? 8) Korjausohjeessa muistaakseni neuvotaan nostaan mottia jotta saa vanhan auki ja uuden tilalle! 8) Mulla ajettu kohta 200tkm ja alkuperäiset alustan osat, myös nivelet suojakumeineen ja koiranluut! :roll:

Hyvä sitten....

Lähetetty: 23 Marras 2005 11:44
Kirjoittaja FordMondeo
Sepä on sitten hyvä juttu. Säästäähän siinä katkaisemisessa aikaa ja vaivaa ja turhia päänraapimisia.
Eiks kuitenkin oo aika epätodennäköistä, esim. lukkomutterin kanssa, että se pääsis aukeamaan??
Mul itellä on nyt ajettu 138000 km ja viel alkuperäiset puslat. Koiranluut vaihdoin viime viikolla. Alkoi kolistaan napakoissa töyssyissä.
Sit kesällä vaihdoin vähän jäykemmät jouset. Ajettavuus parani huomattavasti.
Tässä vaan kun välillä täytyy noita (ärsyttäviä ja aivan turhia) mukulakiviteitä ajella niin alkoi huolestuttaan noi puslat.
Vaatiiko puslan irroitus tukivarresta jotain erikoisia työkaluja vai riittääkö vaan normaali prässi??? Vai tarviiko kenties sitäkään???
Ettei tuu sitten kesken remontin "hätä käteen"???

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:06
Kirjoittaja Sultzi
Ei se kaipaa mitään muuta erikoista kuin prässin. Sillä vanha ulos ja uus sisälle.

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:08
Kirjoittaja w00x
ja voihan siihen pulttiin laittaa kierrelukitetta niin ei aukee ittestään

Lähetetty: 26 Marras 2005 22:29
Kirjoittaja HELLbound
taitaa olla siellä ripustuksissa yms. jokunen pultti/mutteri mitkä ei ole samalla tavalla asennettu tehtaalla ja yhtä paljon aiheuttaa vaaraa ja tuhoa auetessaan!! rälläkkää vaan kehiin, lukkomutteri tiukasti kiinni ja HANAA!! :D

Lähetetty: 26 Marras 2005 23:39
Kirjoittaja Monteonisti
Tarkoitin että voi hitsillä "heftata" jos pelkää sen muuten aukeavan! :twisted:

Lähetetty: 27 Marras 2005 00:04
Kirjoittaja VesQ
60-luvulla ihan varmaan käytetty keino mutta nyt kuitenkin kun siitä on 46 vuotta niin nylockki ja kierreliima on hieman nykyaikaisempi ja pitää (pitäähän se heftikin mutta tuon liimatun pultin saa vielä aukikin)

Lähetetty: 27 Marras 2005 00:48
Kirjoittaja Monteonisti
Onhan nuita lukkoprikkojakin jotka tulee mutterin ympärille ja "väkänen" stoppaa runkoon jos mutteri pyrkii aukeaan. Käyttää nykyisinkin "nyrkkipajat" tuota "heftausta" esim. rässillä vaihdettaviin alapalloihin! :roll:

Lähetetty: 27 Marras 2005 01:15
Kirjoittaja Monkelo
No niin katsastusinssi sanoi että vaihda puslat, ne oli jo valmiina ostettuna ja nyttemmin vaihdettu.

Ennen puslien vaihtoa monkelo ei oikkuillut parkkipaikkoilla, nyt kun ratin kääntää linkkuun ja peruuttaa tai ottaa eteenpäin niin välillä toinenpyörä liukuu eli luiskahtelee aivan huomattavasti?

Onko tämä taas ominaisuus, että pyöränkulnat eivät ole kohdallaan kun puslat ovat uudet ja vanhoilla ja väsyneillä tätä luisto ominaisuutta ei löydy?

Uretaanipusloilla tämäkin kosla jättäisi varmaan kääntymättä!

Lähetetty: 27 Marras 2005 01:22
Kirjoittaja VesQ
Joku kulmahan siellä on hieman hudissa. Helpoin kun viet nelipyöräsuuntaukseen niin saa ainakin kohdalleen. Niveliä ja puslia yms kun vaihtelee niin ei tarvi olla montaa milliä eroa vanhaan osaan niin oikeassa paikassa vaikuttaa renkaasta katsottuna jo vaikka kuinka paljon

Itseasiassa itseäkin kiinnostaa mistä tuo "liukuminen" ja "luiskahtelu" johtuu. Tekee meinaan tuo ekkeri juuri tuota kun kääntää täydet vasemmalle eli heittää vaikka uukkarin jossain niin ihan sama onko asfvalttia vai soraa niin nahkoneen menee toinen pyörä erona että soralla vaan kahisee ja asfvaltilla ulisee

Auraukset pitäisi olla suht kohdallaan mutta en ole ihan sata varma onko hammastanko aivan keskellä kun renkaat on suorassa eli kulmia ja rattia sekä rattiakselia on irroiteltu ja muuteltu varmaan sata kertaa niin on saattanut muuttua. Eli epäilen että toiselle puolelle renkaat kääntyy enemmän kuin toiselle tai sitten jotain vastaavaa

Lähetetty: 27 Marras 2005 10:36
Kirjoittaja Sultzi
Tuot VesQ tuonne meidän koululle sen ekkerin suuntaukseen, ei maksa läheskään niin paljoa kuin jossain muualla ;)

Lähetetty: 27 Marras 2005 12:25
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Tuot VesQ tuonne meidän koululle sen ekkerin suuntaukseen, ei maksa läheskään niin paljoa kuin jossain muualla ;)
Niin ei suuntaus mutta uudet renkaat :lol: vitsi.

p.s. Ei se nelipyöräsuuntaus maksa monessakaan korjaamossa paljoa.

Lähetetty: 27 Marras 2005 15:26
Kirjoittaja Sultzi
Epäiletkö Jaakko85 meidän osaamista? :D Pientä sarkasmia selvästi liikkeellä ;)

Lähetetty: 27 Marras 2005 20:46
Kirjoittaja VesQ
Mitäpä sitä suuntauksiin viemään kun itsekkin pystyy mittaamaan ja muuttelemaan. Ja oikeastaan ainot mitä pystyy säätämään niin auraus/haritus edessä

Kiinnostaisi vaan tietää että mistä tuollainen käytös johtuu niin pystyy sitten ruveta asiaa tutkimaan tarkemmin ja tarvittaessa muuttamaan paikkoja siten että saa mahdolliset camberit ja casterit muutettua

Lähetetty: 28 Marras 2005 12:28
Kirjoittaja Monkelo
Pitänee lähiaikoina tutustua aiheeseen lähemmin, mutta nyt ei jouda pitää katsella suorempia teitä jos meinaa rivetä.

Pitänee käydä myös escolla ajamassa lenkki, onko siinä sama ominaisuus.

Edellisessä escossa oli suht jäykkä ohjaus kunnes vaihdoin iskarit, jolloin syy selvisi. yläpäänlaakerointi oli väärinkasattu, joten ei kuulat paljon laakerissa vierineet.

Liekkö mahdollista että vastaavasti olisi yläpäänlaakerointi käännetty väärään asentoon mondeossakin?