Surullisen kuuluisa pultti
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55
Surullisen kuuluisa pultti
Onko kellään tietoa Mondeon (vm 98, porrasperä) kuljettajan puolen alatukivarren etummaisen puslan pultista. Sehän on siellä silleen kivasti, että saa pudottaa "etuakseliston" alas tai vaihdelaatikon, jos pultin haluaa ehjänä pois ja uuden tilalle.
Mut jos siitä vaan katkaisee kannan ja laittaa uuden pultin ns. väärinpäin eli mutterin yläpuolelle.
Onko kellään tietoa, että onks siitä "väärinpäin" olevasta pultista haittaa? Vai voiko sitä yleensä ollenkaan laittaa ns. väärinpäin??
Rälläkän laikka mahtuu kyl pyöriin yläpuolella....
Niin. Surullisen kuuluisa pulttihan on kait ollu jo Taunuksen ajoista siellä. Kivasti ajatellaan niiden puslien vaihtoa. Ne on kuitenkin kuluvia osia...
Mut jos siitä vaan katkaisee kannan ja laittaa uuden pultin ns. väärinpäin eli mutterin yläpuolelle.
Onko kellään tietoa, että onks siitä "väärinpäin" olevasta pultista haittaa? Vai voiko sitä yleensä ollenkaan laittaa ns. väärinpäin??
Rälläkän laikka mahtuu kyl pyöriin yläpuolella....
Niin. Surullisen kuuluisa pulttihan on kait ollu jo Taunuksen ajoista siellä. Kivasti ajatellaan niiden puslien vaihtoa. Ne on kuitenkin kuluvia osia...
Ihan merkkiliikkeissä se pultti vedetään poikki ja laitetaan uusi alhaaltapäin. Näin tehtiin koulullakin yhteen motukkaan.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Madalletussa motukassa noita tarvii vaihtaa vielä useammin, ei ne oikein tahdo kestää.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kait voi avautua mutteri vaikka olisi "oikeinpäin"?
Voihan laittaa lukkomutterin niin pysyy paremmin tai "heftata" vähän kiinni? 8) Korjausohjeessa muistaakseni neuvotaan nostaan mottia jotta saa vanhan auki ja uuden tilalle! 8) Mulla ajettu kohta 200tkm ja alkuperäiset alustan osat, myös nivelet suojakumeineen ja koiranluut! 


-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55
Hyvä sitten....
Sepä on sitten hyvä juttu. Säästäähän siinä katkaisemisessa aikaa ja vaivaa ja turhia päänraapimisia.
Eiks kuitenkin oo aika epätodennäköistä, esim. lukkomutterin kanssa, että se pääsis aukeamaan??
Mul itellä on nyt ajettu 138000 km ja viel alkuperäiset puslat. Koiranluut vaihdoin viime viikolla. Alkoi kolistaan napakoissa töyssyissä.
Sit kesällä vaihdoin vähän jäykemmät jouset. Ajettavuus parani huomattavasti.
Tässä vaan kun välillä täytyy noita (ärsyttäviä ja aivan turhia) mukulakiviteitä ajella niin alkoi huolestuttaan noi puslat.
Vaatiiko puslan irroitus tukivarresta jotain erikoisia työkaluja vai riittääkö vaan normaali prässi??? Vai tarviiko kenties sitäkään???
Ettei tuu sitten kesken remontin "hätä käteen"???
Eiks kuitenkin oo aika epätodennäköistä, esim. lukkomutterin kanssa, että se pääsis aukeamaan??
Mul itellä on nyt ajettu 138000 km ja viel alkuperäiset puslat. Koiranluut vaihdoin viime viikolla. Alkoi kolistaan napakoissa töyssyissä.
Sit kesällä vaihdoin vähän jäykemmät jouset. Ajettavuus parani huomattavasti.
Tässä vaan kun välillä täytyy noita (ärsyttäviä ja aivan turhia) mukulakiviteitä ajella niin alkoi huolestuttaan noi puslat.
Vaatiiko puslan irroitus tukivarresta jotain erikoisia työkaluja vai riittääkö vaan normaali prässi??? Vai tarviiko kenties sitäkään???
Ettei tuu sitten kesken remontin "hätä käteen"???
Ei se kaipaa mitään muuta erikoista kuin prässin. Sillä vanha ulos ja uus sisälle.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
No niin katsastusinssi sanoi että vaihda puslat, ne oli jo valmiina ostettuna ja nyttemmin vaihdettu.
Ennen puslien vaihtoa monkelo ei oikkuillut parkkipaikkoilla, nyt kun ratin kääntää linkkuun ja peruuttaa tai ottaa eteenpäin niin välillä toinenpyörä liukuu eli luiskahtelee aivan huomattavasti?
Onko tämä taas ominaisuus, että pyöränkulnat eivät ole kohdallaan kun puslat ovat uudet ja vanhoilla ja väsyneillä tätä luisto ominaisuutta ei löydy?
Uretaanipusloilla tämäkin kosla jättäisi varmaan kääntymättä!
Ennen puslien vaihtoa monkelo ei oikkuillut parkkipaikkoilla, nyt kun ratin kääntää linkkuun ja peruuttaa tai ottaa eteenpäin niin välillä toinenpyörä liukuu eli luiskahtelee aivan huomattavasti?
Onko tämä taas ominaisuus, että pyöränkulnat eivät ole kohdallaan kun puslat ovat uudet ja vanhoilla ja väsyneillä tätä luisto ominaisuutta ei löydy?
Uretaanipusloilla tämäkin kosla jättäisi varmaan kääntymättä!
Fix Or Repair Daily
Joku kulmahan siellä on hieman hudissa. Helpoin kun viet nelipyöräsuuntaukseen niin saa ainakin kohdalleen. Niveliä ja puslia yms kun vaihtelee niin ei tarvi olla montaa milliä eroa vanhaan osaan niin oikeassa paikassa vaikuttaa renkaasta katsottuna jo vaikka kuinka paljon
Itseasiassa itseäkin kiinnostaa mistä tuo "liukuminen" ja "luiskahtelu" johtuu. Tekee meinaan tuo ekkeri juuri tuota kun kääntää täydet vasemmalle eli heittää vaikka uukkarin jossain niin ihan sama onko asfvalttia vai soraa niin nahkoneen menee toinen pyörä erona että soralla vaan kahisee ja asfvaltilla ulisee
Auraukset pitäisi olla suht kohdallaan mutta en ole ihan sata varma onko hammastanko aivan keskellä kun renkaat on suorassa eli kulmia ja rattia sekä rattiakselia on irroiteltu ja muuteltu varmaan sata kertaa niin on saattanut muuttua. Eli epäilen että toiselle puolelle renkaat kääntyy enemmän kuin toiselle tai sitten jotain vastaavaa
Itseasiassa itseäkin kiinnostaa mistä tuo "liukuminen" ja "luiskahtelu" johtuu. Tekee meinaan tuo ekkeri juuri tuota kun kääntää täydet vasemmalle eli heittää vaikka uukkarin jossain niin ihan sama onko asfvalttia vai soraa niin nahkoneen menee toinen pyörä erona että soralla vaan kahisee ja asfvaltilla ulisee
Auraukset pitäisi olla suht kohdallaan mutta en ole ihan sata varma onko hammastanko aivan keskellä kun renkaat on suorassa eli kulmia ja rattia sekä rattiakselia on irroiteltu ja muuteltu varmaan sata kertaa niin on saattanut muuttua. Eli epäilen että toiselle puolelle renkaat kääntyy enemmän kuin toiselle tai sitten jotain vastaavaa
Tuot VesQ tuonne meidän koululle sen ekkerin suuntaukseen, ei maksa läheskään niin paljoa kuin jossain muualla 

Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Epäiletkö Jaakko85 meidän osaamista?
Pientä sarkasmia selvästi liikkeellä 


Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Mitäpä sitä suuntauksiin viemään kun itsekkin pystyy mittaamaan ja muuttelemaan. Ja oikeastaan ainot mitä pystyy säätämään niin auraus/haritus edessä
Kiinnostaisi vaan tietää että mistä tuollainen käytös johtuu niin pystyy sitten ruveta asiaa tutkimaan tarkemmin ja tarvittaessa muuttamaan paikkoja siten että saa mahdolliset camberit ja casterit muutettua
Kiinnostaisi vaan tietää että mistä tuollainen käytös johtuu niin pystyy sitten ruveta asiaa tutkimaan tarkemmin ja tarvittaessa muuttamaan paikkoja siten että saa mahdolliset camberit ja casterit muutettua
Pitänee lähiaikoina tutustua aiheeseen lähemmin, mutta nyt ei jouda pitää katsella suorempia teitä jos meinaa rivetä.
Pitänee käydä myös escolla ajamassa lenkki, onko siinä sama ominaisuus.
Edellisessä escossa oli suht jäykkä ohjaus kunnes vaihdoin iskarit, jolloin syy selvisi. yläpäänlaakerointi oli väärinkasattu, joten ei kuulat paljon laakerissa vierineet.
Liekkö mahdollista että vastaavasti olisi yläpäänlaakerointi käännetty väärään asentoon mondeossakin?
Pitänee käydä myös escolla ajamassa lenkki, onko siinä sama ominaisuus.
Edellisessä escossa oli suht jäykkä ohjaus kunnes vaihdoin iskarit, jolloin syy selvisi. yläpäänlaakerointi oli väärinkasattu, joten ei kuulat paljon laakerissa vierineet.
Liekkö mahdollista että vastaavasti olisi yläpäänlaakerointi käännetty väärään asentoon mondeossakin?
Fix Or Repair Daily