Sierra DOHC, kipinä hukassa
Sierra DOHC, kipinä hukassa
2.0i DOHC Sierra -92.
Sammui ajosta kuin seinään, eikä ole edes luvannut sen jälkeen.
Bensa haisee, kun sahaa. Kipinää ei näy eikä kuulu.
Sytytyspääteaste vaihdettu.
Moottorinohjausboksi vaihdettu varaosaan jonka kanssa joskus varaosa-auto ajettiin pihaan. Osa ollut lämpimässä tallissa jemmassa muutaman vuoden. Joten en ihan 100% luota boksiin.
Kuvittelen kuitenkin niin ettei moottorinohjausboksi voi hävittää kipinää. Olenko väärässä???
Kampiakselinasentotunnistin vaihdettu, mutta. Motonetista löyty ulkoisesti samannäköinen, mutta taulukon mukaan se kuuluu 1.6 CVH Sierraan. Lueskelin foorumilta, että samannäköinen ei aina riitä esmes jossain cossujen tapauksissa. Onko tästä jotain tarkempaa tietoa?
Pystyykö kampiakselin anturista tarkistamaan kunnon esimerkiksi mittaamalla sen vastusta yleismittarilla?
Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankansi, pyörijä vaihdettu 500 km sitten kansirempan yhteydessä.
Puola mitattu ja lukemat osuu korjausoppaan arvoihin, kokeiltu myös toista puolaa.
Puolan toiminnasta tarttis ny saada pieni kertauskurssi. Sytytysjännite tulee puolaan. Siis se jatkuva joka tulee kondesaattorin läpi. Meneekö niin että puolan toiseen matalajännite napaan pitäisi tulla pätkivää jännitettä kun auto käy/starttaa? Pitäisikö sen pystyä todentamaan yleismittarilla. Mulla oli huonompi/hitaampi mittari käytössä ja se ei ainakaan edes heilahtanut kun mittasi ko. napaa ja toinen starttasi.
Nyt olis neuvot tervetulleita.
Sammui ajosta kuin seinään, eikä ole edes luvannut sen jälkeen.
Bensa haisee, kun sahaa. Kipinää ei näy eikä kuulu.
Sytytyspääteaste vaihdettu.
Moottorinohjausboksi vaihdettu varaosaan jonka kanssa joskus varaosa-auto ajettiin pihaan. Osa ollut lämpimässä tallissa jemmassa muutaman vuoden. Joten en ihan 100% luota boksiin.
Kuvittelen kuitenkin niin ettei moottorinohjausboksi voi hävittää kipinää. Olenko väärässä???
Kampiakselinasentotunnistin vaihdettu, mutta. Motonetista löyty ulkoisesti samannäköinen, mutta taulukon mukaan se kuuluu 1.6 CVH Sierraan. Lueskelin foorumilta, että samannäköinen ei aina riitä esmes jossain cossujen tapauksissa. Onko tästä jotain tarkempaa tietoa?
Pystyykö kampiakselin anturista tarkistamaan kunnon esimerkiksi mittaamalla sen vastusta yleismittarilla?
Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankansi, pyörijä vaihdettu 500 km sitten kansirempan yhteydessä.
Puola mitattu ja lukemat osuu korjausoppaan arvoihin, kokeiltu myös toista puolaa.
Puolan toiminnasta tarttis ny saada pieni kertauskurssi. Sytytysjännite tulee puolaan. Siis se jatkuva joka tulee kondesaattorin läpi. Meneekö niin että puolan toiseen matalajännite napaan pitäisi tulla pätkivää jännitettä kun auto käy/starttaa? Pitäisikö sen pystyä todentamaan yleismittarilla. Mulla oli huonompi/hitaampi mittari käytössä ja se ei ainakaan edes heilahtanut kun mittasi ko. napaa ja toinen starttasi.
Nyt olis neuvot tervetulleita.
Re: Sierra DOHC, kipinä hukassa
Vastaan osin itselleni.
Siis siihen toiseen puolan napaan pitäisikin kaiken järjen mukaan tulla pätkivää maata. Vai kuinka??
Nyt en ole ollut auton kimpussa henkkoht toisena korjauspäivänä, joten voin vain olettaa että uutta pääteastessa on kokeiltu "ilmassa". Täytyiskö moduulin runko maadoittaa, jotta se toimii? Tiedän toki et pitemmän päälle se tarttis olla runkoa vasten jotta lämpö siirtyy, mutta miten varsinainen toiminta?
Siis siihen toiseen puolan napaan pitäisikin kaiken järjen mukaan tulla pätkivää maata. Vai kuinka??
Nyt en ole ollut auton kimpussa henkkoht toisena korjauspäivänä, joten voin vain olettaa että uutta pääteastessa on kokeiltu "ilmassa". Täytyiskö moduulin runko maadoittaa, jotta se toimii? Tiedän toki et pitemmän päälle se tarttis olla runkoa vasten jotta lämpö siirtyy, mutta miten varsinainen toiminta?
Re: Sierra DOHC, kipinä hukassa
Joo siihen puolan toiseen nastaan pitäs tulla vaihteleva jännite. Normaalisti alhainen jännite (jos ois kärjet,niin ne ois silloin kiinni) tällöin virta kulkee puolan ensiökäämin läpi. Ja silloin kun kipinä halutaan (vrt kärjet aukeavat) jännite nousee koska virtaa ei kulje. Noin yksinkertaisesti.
Tuliko sinne puolan toiseen nastaan mitä?
EDIT: kyllä se pääteaste on syytä ruuvata kiiinni, voipi ottaa maan myös ruuvien kautta.

EDIT: kyllä se pääteaste on syytä ruuvata kiiinni, voipi ottaa maan myös ruuvien kautta.
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Sierra DOHC, kipinä hukassa
Toiseen matalajännitenapaan tuli akkujännite ~ just alle 12 V. Vähän matala varmaan sen takia kerran jos toisen startattu. Ja tämä oli se mustalla johdolla, alkup asennuksessa lähempänä lokaria. +napa?
Moottoripuoleinen vihreälläjohdolla oleva, -napa? Sitä mittasin maata vasten, kun toinen starttasi. Tasasen 0 volttia oli eikä edes yhtään heilunu mihkään suuntaa.
Moottoripuoleinen vihreälläjohdolla oleva, -napa? Sitä mittasin maata vasten, kun toinen starttasi. Tasasen 0 volttia oli eikä edes yhtään heilunu mihkään suuntaa.
Re: Sierra DOHC, kipinä hukassa
Silloin se pääteaste on maadoittanut sen puolan miinus-nastan kun siellä ei ollut jännitettä (toisinsanoen ladannut sitä puolan ensiökelaa virralla) ja odottanut että tulisi aika antaa kipinä
(jolloin kun pääteaste oli hetkeksi lopettanut puolan maadoittamisen jolloin puolan käämin induktanssiin varastoitunut energia olisi tehnyt kipinän).
Ilmeisesti pääteaste ei saa ohjausta...

Ilmeisesti pääteaste ei saa ohjausta...
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Sierra DOHC, kipinä hukassa
Juu ny rupee jo puolatekniikka muistumaan mieleen.
Eli homma kääntyy taas sinne kampiakselinasentoanturiin. Jos siihen ny sais jotain tolkkua et onko se CVH:n samannäkönen osa kelvoton varaosa DOHC-koneeseen. Voishan toki olla et se pääteastekin ois jollain tapaa sökö. Tämä mittaus tehtiin alkup pääteasteella. Tarttee tehä lisämittauksia uusilla ajatuksilla jahka kerkiän.
Koitan tässä ny hommata pikapuoliin jostain oikean vaihtoanturin ni sit ois aikalailla viisaampi.
Edelleen saa antaa vinkkejä, vaikka eipä tossa sytytyksessä montaa osaa ole ja varsinkaan läpikäymättä. Se hanskalokeron ECU-boksi tosin mietityttää. Voiko se syödä kipinän?
Kiitoksia kovasti jo tähän astisesta tuesta!
Eli homma kääntyy taas sinne kampiakselinasentoanturiin. Jos siihen ny sais jotain tolkkua et onko se CVH:n samannäkönen osa kelvoton varaosa DOHC-koneeseen. Voishan toki olla et se pääteastekin ois jollain tapaa sökö. Tämä mittaus tehtiin alkup pääteasteella. Tarttee tehä lisämittauksia uusilla ajatuksilla jahka kerkiän.
Koitan tässä ny hommata pikapuoliin jostain oikean vaihtoanturin ni sit ois aikalailla viisaampi.
Edelleen saa antaa vinkkejä, vaikka eipä tossa sytytyksessä montaa osaa ole ja varsinkaan läpikäymättä. Se hanskalokeron ECU-boksi tosin mietityttää. Voiko se syödä kipinän?
Kiitoksia kovasti jo tähän astisesta tuesta!
Re: Sierra DOHC, kipinä hukassa
Lopputulos tässä ongelmassa olikin mitä yllättävin.
Pari päivää tuumittuani ja sähkökuvia katseltua ajattelin ruveta mittaila ykk-anturiin liittyvien johtojen kuntoa. Ensin laitettiin kuitenkin alkup. osat paikalleen ja kokeiltiin vielä kerran startata. Mitään ei tapahtunu, mutta vieläkin mua häiritsi kun moottori oli niin hiljainen kun sitä pyöritti. Tai siis jotenkin on koko aika kuulostanu et vähän "vääränlainen" ääni kuuluu ku pyörittää vaikkei todellakaan mitään kolinaa kuulunu.
Virranjakajan kansi pois ja starttia. Eipä vaan pyörijä pyörinytkään!!! => ketju irtipoikkikatki tms.
Ei muuta ku konetta auki ja tutkimaan vahinkoja. Kuskikin oli vaan kovin hämästynyt, kun ei mitään kolinaa kuulunut, kun auto oli ajosta sammunut.
Ja niin, siinä kun virranjakajan kansi oli pois ja puolan johto makas syylärin päälä ni kipinääkin tuli komiasti
En edes halua tietää minkä takia sitä ei aiemmin tullut.
Pari päivää tuumittuani ja sähkökuvia katseltua ajattelin ruveta mittaila ykk-anturiin liittyvien johtojen kuntoa. Ensin laitettiin kuitenkin alkup. osat paikalleen ja kokeiltiin vielä kerran startata. Mitään ei tapahtunu, mutta vieläkin mua häiritsi kun moottori oli niin hiljainen kun sitä pyöritti. Tai siis jotenkin on koko aika kuulostanu et vähän "vääränlainen" ääni kuuluu ku pyörittää vaikkei todellakaan mitään kolinaa kuulunu.
Virranjakajan kansi pois ja starttia. Eipä vaan pyörijä pyörinytkään!!! => ketju irtipoikkikatki tms.
Ei muuta ku konetta auki ja tutkimaan vahinkoja. Kuskikin oli vaan kovin hämästynyt, kun ei mitään kolinaa kuulunut, kun auto oli ajosta sammunut.
Ja niin, siinä kun virranjakajan kansi oli pois ja puolan johto makas syylärin päälä ni kipinääkin tuli komiasti

Re: Sierra DOHC, kipinä hukassa
Sittemmin kun asiaa ajatteli niin selvähän se oli että kipinää ei tullu _tulpan_ johdosta kokeilemalla, kun jakaja kerran oli pysähtynyt johki välimaastoon.
Nyt varsinainen syy on selvinnyt. Kampiakselin ketjupyörästä oli lohjennut se pieni nappula mikä estää ratasta pyörimästä vapaana siis ikäänkuin rihlaus.
Ketjupyörän ostoilmokin löytyy, mut privalla saa tarjota jos löyty nurkista.
Nyt varsinainen syy on selvinnyt. Kampiakselin ketjupyörästä oli lohjennut se pieni nappula mikä estää ratasta pyörimästä vapaana siis ikäänkuin rihlaus.
Ketjupyörän ostoilmokin löytyy, mut privalla saa tarjota jos löyty nurkista.