Sivu 1/2
nokka??
Lähetetty: 20 Marras 2005 22:23
Kirjoittaja pekkis
miten jyrkkä nokka kannattas laittaa 1.6 ford taunukseen jossa on 2.0l kaasari ja peltisarja?? auto ei ole tie käytössä.... ja käykä 2.0l kaasari 1.6 imusarjaan??
ainiin... kannattaskohan säädettävä nokkapyörä hommata??
Lähetetty: 21 Marras 2005 00:00
Kirjoittaja lalli69
Nokan käyttötarkoitus vaikuttaa valintaan.
Säädettävä nokkapyörä on käytännössä pakollinen jos nokka muuttuu vakiosta muuksi.
Lähetetty: 21 Marras 2005 08:52
Kirjoittaja pekkis
jeps.. auto on kyllä lähinnä jää ajo käytössä!! tarjolla ois 240 tai 260 nokka??
Lähetetty: 21 Marras 2005 09:26
Kirjoittaja janzamar
yksikurkkuiset käy keskenään,mutta kaksikurkkuista ei saa
1-kurkkuisen imusarjaan,eikä päinvastoin.
Lähetetty: 21 Marras 2005 11:32
Kirjoittaja siipicossu
Ellei tee jotain adapteria väliin.
Lähetetty: 21 Marras 2005 11:57
Kirjoittaja country sedan
janzamar kirjoitti:yksikurkkuiset käy keskenään,mutta kaksikurkkuista ei saa
1-kurkkuisen imusarjaan,eikä päinvastoin.
Kaikki 1 reikäset kaasarit ei ole samalla jaolla. Jos laittaa VV kaasarin tilalle perinteisen 1 kurkkusen ruokopillin pitää laittaa adapteri väliin tai tehdä uudet kierteet sarjaan.
1 reikä imusarjaan (ei VV) on saanut adapteria DGV:lle, tiiä sitten saako enää.
Lähetetty: 21 Marras 2005 12:48
Kirjoittaja janzamar
no joo,on noissa poikkeuksia tosiaan,mutta aika hyvin menee heittämällä monet.
Lähetetty: 21 Marras 2005 16:31
Kirjoittaja lalli69
Nokan asteluku ei kerro paljon mitään.
Nosto on se, joka kertoo jotain luonteesta.

Lähetetty: 21 Marras 2005 22:24
Kirjoittaja pekkis
joo no nostoista ei oo mtn tietoo!!!! on vaan asteluvut.
Lähetetty: 27 Marras 2005 20:51
Kirjoittaja pekkis
ja paljon kannattas sijottaa säädettävään nokka pyörään??
Lähetetty: 27 Marras 2005 20:53
Kirjoittaja VesQ
Olikos nuo asteet sitten pako vai imunokkien asteita, vai onko samat kummassakin, silläkin on merkitystä tosin ei niin paljoa
Sen nokkapyörän pystyy tekemään itsekkin jos pääsee sorvia lainaamaan
Lähetetty: 28 Marras 2005 10:23
Kirjoittaja s.o.h.c
pekkis kirjoitti:ja paljon kannattas sijottaa säädettävään nokka pyörään??
Niin paljon että saat sen hankittua. Ja kannattaa samalla ostaa joku tehdastekoinen pyörä.. Nuo itse tehdyt viritykset on aina vähän niin ja näin..
Lähetetty: 28 Marras 2005 10:38
Kirjoittaja Regu
No sitten on tehty päin v*ttua jos pelottaa itse tehdyn kestävyys
Lähetetty: 28 Marras 2005 18:46
Kirjoittaja Bootsi
Jos kyseessä peltoauto ja budjetti sen mukainen, niin enpä alkais rahojani tuhlaileen säädettävään nokkapyörään.
Suurinpiirtein tuon nokan pystyy ajoittamaan rattaita vaihtelemalla (apuakseli/nokka-akseli)
Viimisenpäälle tehtäessä olis kuitenkin säätö nokalle tehtävä JARRUPENKISSÄ, ja sinne harvat vievät peltoautojaan.
Täällä foorumilla vaan tuntuu olevan kaikilla hirmuinen nipottaminen päällä, virittämisen suhteen. 8)
Edit: Ota siitä 2.0 OHC:stä kaasari ja imusarja --->> BoltOn 1.6 OHC
Lähetetty: 28 Marras 2005 19:58
Kirjoittaja s.o.h.c
Bootsi kirjoitti:Jos kyseessä peltoauto ja budjetti sen mukainen, niin enpä alkais rahojani tuhlaileen säädettävään nokkapyörään.
Suurinpiirtein tuon nokan pystyy ajoittamaan rattaita vaihtelemalla (apuakseli/nokka-akseli)
Viimisenpäälle tehtäessä olis kuitenkin säätö nokalle tehtävä JARRUPENKISSÄ, ja sinne harvat vievät peltoautojaan.
Täällä foorumilla vaan tuntuu olevan kaikilla hirmuinen nipottaminen päällä, virittämisen suhteen. 8)
Edit: Ota siitä 2.0 OHC:stä kaasari ja imusarja --->> BoltOn 1.6 OHC
Miten vaan mutta se ajotus on aina hieman päin persettä jos sitä ei säädettävällä nokkapyörällä hae kohdalleen..
..noh peltoautossa kai sama kunhan kone käy ja p*ska lentää.

Lähetetty: 28 Marras 2005 20:19
Kirjoittaja Bootsi
s.o.h.c kirjoitti:
Miten vaan mutta se ajotus on aina hieman päin persettä jos sitä ei säädettävällä nokkapyörällä hae kohdalleen..
..noh peltoautossa kai sama kunhan kone käy ja p*ska lentää.

Rattaita vaihtamalla, pystyy ajoitusta muuttamaan puolen hampaan verran.
Tuolla saa jo ns. karkean säädön tehtyä. (nokka valmistajan suositukseen)
Penkissä saadaan sitten huippuväännöt ja huipputehot sopiville kierros alueille.. Mutta silloin säädetään muutakin kuin vain nokan ajoitusta.
ProStreet:in sivuilta sitten hyvät säätö ohjeet.
Lähetetty: 28 Marras 2005 21:28
Kirjoittaja s.o.h.c
Bootsi kirjoitti:
Rattaita vaihtamalla, pystyy ajoitusta muuttamaan puolen hampaan verran.
Tuolla saa jo ns. karkean säädön tehtyä. (nokka valmistajan suositukseen)
No aika suurpiirteistä hommaa, mutta kai se tosiaan peltoautossa toimii tarpeeksi hyvin..
Lähetetty: 05 Joulu 2005 21:58
Kirjoittaja pekkis
joo mulla ois nyt tallissa muutama nokka jotka ei nyt oo missään ihan parhaassa hapessa mut yhdessä on ainakin noin 8mm nosto. oiskohan se sopiva vai pitäskö olla enemmän vai vähemmän?? ja pitäskö noi venttiilin jouset vaihtaa jäykemmiks?? mites ku nokka on kohtuu kulunu ni kannattaako ruveta ite viilalla tasottamaan??
Lähetetty: 05 Joulu 2005 22:00
Kirjoittaja lalli69
Aika pieneltä kuulostaa tuo nosto...
Lähetetty: 05 Joulu 2005 22:01
Kirjoittaja VesQ
Ainahan sitä yrittää voi tasoitella, mutta itse jo heittäisin metalliromuun jos siinä kunnossa että viilaa rupiaa hakemaan
Lähetetty: 06 Joulu 2005 09:49
Kirjoittaja Bootsi
Nokan nostohan ei oo sitten sama kuin venttiiliin nosto/avautumisen määrä.

Lähetetty: 06 Joulu 2005 11:06
Kirjoittaja p3
s.o.h.c kirjoitti:
No aika suurpiirteistä hommaa, mutta kai se tosiaan peltoautossa toimii tarpeeksi hyvin..
valtaosassa autoista toimii tarpeeksi hyvin alkuperäiset ajoitusmerkit

Lähetetty: 06 Joulu 2005 13:09
Kirjoittaja s.o.h.c
p3 kirjoitti:
valtaosassa autoista toimii tarpeeksi hyvin alkuperäiset ajoitusmerkit

Noh toimiihan ne jotenkin... Mutta ite ainakin huomasin aika suuren eron verttattuna vakioajotuksella olevaan koneeseen kun laitoin säädettävän nokkapyörän. Vakioajotuksella vetoalue oli minusta hieman liian korkealla. Lähti kunnolla vetämään varmaan jostain noin 3000rpm:stä. Sitten kun laitto tuon säädettävän pyörän ja ajotuksen kohdalleen vetoalue tippui alemmas ja kone alkoi vetää hienosti jo melkein 1000rpm alempaa.
Lähetetty: 06 Joulu 2005 13:14
Kirjoittaja late
minnosens muuten sierran nokasta sais hiotuksella?
Lähetetty: 06 Joulu 2005 13:15
Kirjoittaja Bootsi
s.o.h.c kirjoitti:
Noh toimiihan ne jotenkin... Mutta ite ainakin huomasin aika suuren eron verttattuna vakioajotuksella olevaan koneeseen kun laitoin säädettävän nokkapyörän. Vakioajotuksella vetoalue oli minusta hieman liian korkealla. Lähti kunnolla vetämään varmaan jostain noin 3000rpm:stä. Sitten kun laitto tuon säädettävän pyörän ja ajotuksen kohdalleen vetoalue tippui alemmas ja kone alkoi vetää hienosti jo melkein 1000rpm alempaa.
Näinhän se varmasti on.. mutta sunkin autoon säätö tehtiin ilmeisesti penkissä?? vai kävitkö aina välillä ajelemassa ja sit vähän säädettiin, ja taas ajettiin.
Jos ei halua heittää hampaalla nokan ajoitusta niin tuolla nokkapyörän vaihdolla voi säätää hiukan vähemmän. Ja näillä pelto/jäärata-autoillahan säätö tehdään just tuolla lailla,.. aja-->kokeile-->säädä-->kokeile. periaatteella.

8) 8)
Edit: Mun pointti tuli selväksi.. eli kiitti nyt riitti RGR. 8)