Sivu 1/2
Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 24 Huhti 2011 18:26
Kirjoittaja Foordson
Onko kellään tietoa onko nuo motonetissä myytävät nostimet mistään kotoisin ? Hintaahan niillä on 32,50e kpl.
Entä, löytyykö jostain toisesta autosta vastaavat nostimet hieman halvemmalla ?
Koitan ensin purkaa ja pestä nuo nykyiset, ei tuota kalkatusta jaksa kuunnella.
Äänihän ei katoa oikeastaan mihinkää vaikka nostaa kierroksia, öljyinä on jo Mobilin Super Fe special 5w30 ja ääni hiljeni niillä jonkinverran.
Samaan syssyyn voisin kysäistä, että minkä kokoinen on se torx ruuvi millä nokkien ketjupyörät on kiinni ?
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 24 Huhti 2011 19:12
Kirjoittaja Tekno
http://www.parts2go.de/Motor/Motorsteue ... 62765.html
se torxi tais olla T45 ? plus miinus 5
Ja täytyy hieman kehaista että tämä työkalu on niin kätevä, että kannattaa hankkia:
http://global.ebay.com/CAM_SHAFT_CAMSHA ... 76112/item
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 24 Huhti 2011 22:20
Kirjoittaja Foordson
Muistaakseni koitin T50 (?) ja se ainakin tuntui pieneltä, en tosin saanut koitettua sitä kohtisuoraan kun se koppa/suoja oli kiinni.
Niin ja kampiakselin hihnapyörä on luultavastin pakko irrottaa, että saa sen alimman suojan irti sekä näkee ajoituksen siitä kampuran ketjupyörästä ?
Nokkien ja kampuran ketjupyörissä on vissiin pisteet merkittynä, että saa sen ajoituksen kohdilleen ?
Tiedän kyllä, että ketjussa on ne kullan väriset lenkit ja tiedän mihin niiden pitää osoittaa.
Kunhan kyselen valmiiksi, ettei mikään jää epäselväksi.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 24 Huhti 2011 22:28
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tsekkaappa öljypumppu, voi olla siitäkin kiinni nostimien kalkatus. Niistähän pääsee myös se paineenrajoitin ruuvi pyörimään aukipäin, jolloin paineet pienenee, tuttua ainakin rs2000 escortien kanssa painiville. Omassa joskus aikanaan jo 170tkm ajettuna pumppu ei jaksanut tehdä tarpeeksi painetta, nostimet piti kauheet kolinaa. Tosin kun olis tarvinnut tehdä kansiremppa ja kikkee muutakin pientä, niin vaihtelin sitten koko koneen samaan syssyyn.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 24 Huhti 2011 23:01
Kirjoittaja Foordson
Klappia ei saa löytyä vai kuinka toi pumppu tarkistetaan ? Tolla on ajettu hieman yli 200tkm ja tuolla toisella ainakin 360tkm eikä se pidä ylimääräistä meteliä kun öljyt vaihtoi oikeisiin.
Toi kyseinen sierra on ollut yhdellä papalla kaupunki pyörityksessä ja oli muutenkin aika tukkoinen alunperin, öljytkin oli väärät. Ajattelin vain, että nostimet olis täynnä paskaa.
Muutenhan noiden kahden välillä on eroa kuin yöllä ja päivällä, ainakin alustan osalta.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 24 Huhti 2011 23:14
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No välystähän siitä mitataan, mutta voihan purkamattakin mitata paljonko tulee öljynpainetta auton käydessä, kylmänä ja lämpimänä, esim. öljykellon tilalle sopiva nippa ja mittari. Ohjearvojakin varmaan löytyy jostain.. Tosin jos se ruuvi on alkanut pyörimään auki, sitä ei näe kuin purkamalla.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 24 Huhti 2011 23:25
Kirjoittaja Tekno
tässä näkyy aika hyvin se öljypumpun ruuvi. vasemmassa reunassa
http://i10.photobucket.com/albums/a105/ ... 008318.jpg
ja se on kyllä erittäin todennäköistä että löystyy itsekseen jossain vaiheessa dohcikoneen elämää.
tai no ainakin mun vanhas 360tkm ajetus dohcissa oli öljynpaineongelmaa
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 25 Huhti 2011 00:34
Kirjoittaja Foordson
Pitää tarkastaa noi kaikki.
Tosin toi öljynpaineiden mittaus on vielä hieman hakusessa, kai sen saa siitä öljynpaineanturin paikasta mitattua ja siihen pitäis vielä keksiä jonkinlainen adapteri. Vai mistä tuo kello löytyy ?
Niin ja kun vielä saisi varmuuden minkä kokoinen on nokkapyörien torx sekä öljypumpun pyörän.
Sais haettua ne valmiiksi. Haynesin oppaassa ei ainakaan ollut mainintaa koosta.
Mutta kiitoksia vinkeistä, katsotaan kuinka käy

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 25 Huhti 2011 09:51
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Niin siis toi öljynpaineanturi on "vanhankansan" kielellä öljykello
Muistaakseni ne nokkapyörien torxit oli T50, mutta älä ammu jos ei ole, olen 90% varma.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 25 Huhti 2011 10:57
Kirjoittaja Foordson
No nih, tuli sekin selväksi.
Kuuluuko alapääntiivistesarjaan kampuran etustefa sekä öljypumpun tiiviste ?
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 25 Huhti 2011 21:27
Kirjoittaja REMMIAHDIN
torx t55 pitää olla niihin nokkapyöriin.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 25 Huhti 2011 23:03
Kirjoittaja Foordson
Selvä. Kiitoksia.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 02 Touko 2011 19:46
Kirjoittaja Foordson
Öljypumpun paineenrajoitin ruuvihan sielä oli pyörinyt auki päin
Lottoamaankin saisi vissiin ruveta sillä se pitkä ketjunohjain oli täysin ehjä.
Huomenna paskat kasaan.
Mutta kiitoksia kaikille vinkeistä, en olisi tajunnut edes tarkastaa tuota öljypumppua.
Ainut asia mikä jäi hieman ihmetyttämään oli se, että ketjun värilliset lenkit sojotti aivan mihin sattuu

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 02 Touko 2011 22:18
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No hyvä kun tuli kuntoon, ja kiva kun voi olla avuksi, ei oo sitten ihan turhaan tullut itse noitten kanssa aikanaan painittua
Aika harvinaista on, että se pitkä laahain on ehjä, ei sitten ilmeisesti ole pahemmin moottorijarrutuksia harrastettu?
Öö siis miten näytti ketjujen lenkit minne sattuu, ennen purkua vai kasauksen jälkeen vai mitä?
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 02 Touko 2011 23:21
Kirjoittaja Foordson
Vanhalla vaarilla toi on ollut kaupunki pyöritykses, tainnut jäädä moottori jarrutukset väliin
Niin ne oli jo purku vaihees miten sattui, se lenkki mikä pitäisi olla kampiakselin ketjupyörän merkin kanssa kohdakkain oli siinä nokkien välissä. Niin ja kun laitoin ne nokkien ketjupyörät kiinni ja ketjun oikeaan kohtaan, niin se ketju on aika löysällä nokkien välissä.
Eikö se löysä pitäisi olla kiristimen kohdalla.
Voi olla jotta olin vähä väsyksis jo. Pitää kattoa huomenna ne merkit uudelleen.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 03 Touko 2011 00:08
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No katteleppa huomenna uusin silmin, ja pyörittele konetta useampi kierros. Ja onhan sulla oikeat ohjeet nokkien asennosta, kun kahdenlaisia liikkeellä? Eli ne merkit on pikkasen alaviistoon venakopan tiivistetasosta, eikä suorassa, niin tulee ajoitukset oikein.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 03 Touko 2011 18:54
Kirjoittaja Foordson
No eihän ne merkit nyt aiva kohdillaan ollut
Nostimien kilkatus pieneni huomattavastin, silti kuuluu vielä pientä. Seurataan nyt mitä tapahtuu.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 19 Kesä 2011 16:24
Kirjoittaja Foordson
Ei se kalkatus ota loppuakseen.
Tähän mennessä tehtyä:
Nostimet purettu ja pesty dieselillä, täytin ne ennen asennusta öljyllä ja kaikki oli kovia.
Pumpun paineenrajoitin ruuvi kiristetty ja tiiviste vaihdettu pumppuun.
Ääni on pienentynyt huomattavastin alkuvaiheesta. Joskus kylmänä ei kuulu minkäänlaista kalkatusta ja joskus kuuluu, sama homma lämpöisenä.
Öljynpaineet pitäisi mitata, kunhan ensin löytäisi jostain mittarin siihen.
Silloin ekalla kerralla kun kiristin ainoastaan tuon pumpun ruuvin ja löin paskat kasaan, käynnistin auton kun keula oli vielä pukeilla, niin nostimet eivät pitäneet mitään meteliä.
Öljypumppu, sihti tai nostimet on ainoat vaihtoehdot.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 19 Kesä 2011 17:28
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Öljypumppu on varmaan se ykkösvaihtoehto, jos heti ruuvin kiristettyä nostimet oli hiljaa.. Sehän voi olla kulunut, tai pissiä paineet väärästä välistä jos on löysällä tms..?
Pumppua ei taida saada tarvikkeena, ja muistaakseni oli 4 vuotta sitten uutena 250e..
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 19 Kesä 2011 17:40
Kirjoittaja Foordson
Microcattikin näyttää hinnaksi 250e ja nostimet oli tosiaan hiljaa sen aikaa kun keula oli ylhäällä, kalkatus alkoi kun keulan laski.
Niin ja kuinka se paineenrajoitinventtiili oikein toimii ? Voiko se aiheuttaa liian alhaisen paineen ?
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 19 Kesä 2011 20:13
Kirjoittaja Tekno
Foordson kirjoitti:
Niin ja kuinka se paineenrajoitinventtiili oikein toimii ? Voiko se aiheuttaa liian alhaisen paineen ?
no se jos mikä nimenomaan aiheuttaa alhaisen öljynpaineen dohceissa.
Se on siis pumpun kyljessä iso ruuvi, joka pyörii itekseen auki. Korjaus: Lukitetta kierteisiin ja kiristetään tiukalle.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 19 Kesä 2011 20:17
Kirjoittaja Foordson
Niin tuohan oli alunperin pyörinyt auki päin ja kiristin sen, mutta voiko se kyseinen venttiili aiheuttaa alhaisen öljynpaineen kun se on kiristetty ?
Ei kiinnosta pumppua ostaa tuollaiseen paskaan mottiin.
Ei sitten mitattu edes öljynpaineita, anturi on aivan kiinni lohkolämmittimen vastuksessa. Eihän sinne mee lenkit eikä hylsyt.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 24 Kesä 2011 17:28
Kirjoittaja Foordson
Öljynpaineet kunnos, sinänsä helpotus kun nostimet on halvemmat, mutta vittumaisemmat vaihtaa.
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 25 Syys 2011 21:12
Kirjoittaja Peevee
Terve
Tässä tullut omaan Dohciin aloitettua remppa tuon kalkatuksen takia.
Elikkä kylmänä kalkattaa vaihtelevan ajan(jopa yli 5min) ja joskus rahisee muutaman sekunnin. Rahinan veikkaisin löysästä ketjusta ennen kuin ketjunkiristin poistaa löysät öljynpaineen noustua.
Öljynä ollut Shell helix ultra 5w40 ja viime vuonna mobil rally formula 5w50. Nyt hyllyssä odottamassa Fordin 5w30.
Tuota jakoa ihmettelen kun pyörittelin konetta ennen ketjun irroitusta
http://imageshack.us/photo/my-images/851/alam.jpg/
kampiakselin päässä kaks lenkkiä merkkiä edellä.
http://imageshack.us/photo/my-images/217/nokat1.jpg/
Samoin nokkapyörien kohdalla 2 lenkkiä edellä
http://imageshack.us/photo/my-images/716/nokat2.jpg/
Tässä sen sijaan ketjun lenkit 2 lenkkiä takana :O Huomasin vasta jälkeenpäin näitä kuvia katsellessa.
Öljypumpun paineenrajoitin ruuvi ei ainakaan sormilöysällä ollut, mutta täytyy pumppu irrottaa ja laittaa lukitetta kierteisiin niin ei tulevaisuudessakaan löysty.
Saako venttiilin jousia jollain tavalla kasaan kansi paikallaan? Venavarren kumit meinasin samalla vaihtaa..
Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet
Lähetetty: 10 Loka 2011 19:13
Kirjoittaja Peevee
Jatketaanpas tänne kun auto taas kasassa. Vaihdoin siis uudet nostimet ja samalla vaihtui ketju ja alaohjain. Venttiilivarren kumit jäi vaihtamatta, kun en millään järkevällä systeemillä saanut jousia kasaan.
Nyt sisässä Fordin 5w30 ja yön jälkeen aamulla ei kalkattanut yhtään!
Jäi mietityttämään minkälainen vaikutus sillä on, kun ketjunkiristintä laukaistaessa lipsahti ketju yhden lenkin edelle kampiakselin merkistä. 1 sylinterissähän on tuossa tilanteessa työtahti ja seuraavan kerran kun mäntä tulee ylös avautuu pakoventtiili, elikkä avautuuko vena nyt liian aikaisin vaiko myöhään?
Tuntuu vaan jotenkin laiskemmalta, vai ehdinkö tottua 1.8 tdci:n voimaan, jolla ajoin pari viikkoa kun riesa oli levällään
