Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Onko kellään tietoa onko nuo motonetissä myytävät nostimet mistään kotoisin ? Hintaahan niillä on 32,50e kpl.

Entä, löytyykö jostain toisesta autosta vastaavat nostimet hieman halvemmalla ?
Koitan ensin purkaa ja pestä nuo nykyiset, ei tuota kalkatusta jaksa kuunnella.

Äänihän ei katoa oikeastaan mihinkää vaikka nostaa kierroksia, öljyinä on jo Mobilin Super Fe special 5w30 ja ääni hiljeni niillä jonkinverran.

Samaan syssyyn voisin kysäistä, että minkä kokoinen on se torx ruuvi millä nokkien ketjupyörät on kiinni ?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Tekno »

http://www.parts2go.de/Motor/Motorsteue ... 62765.html

se torxi tais olla T45 ? plus miinus 5

Ja täytyy hieman kehaista että tämä työkalu on niin kätevä, että kannattaa hankkia: http://global.ebay.com/CAM_SHAFT_CAMSHA ... 76112/item
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Muistaakseni koitin T50 (?) ja se ainakin tuntui pieneltä, en tosin saanut koitettua sitä kohtisuoraan kun se koppa/suoja oli kiinni.

Niin ja kampiakselin hihnapyörä on luultavastin pakko irrottaa, että saa sen alimman suojan irti sekä näkee ajoituksen siitä kampuran ketjupyörästä ?
Nokkien ja kampuran ketjupyörissä on vissiin pisteet merkittynä, että saa sen ajoituksen kohdilleen ?
Tiedän kyllä, että ketjussa on ne kullan väriset lenkit ja tiedän mihin niiden pitää osoittaa.

Kunhan kyselen valmiiksi, ettei mikään jää epäselväksi.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tsekkaappa öljypumppu, voi olla siitäkin kiinni nostimien kalkatus. Niistähän pääsee myös se paineenrajoitin ruuvi pyörimään aukipäin, jolloin paineet pienenee, tuttua ainakin rs2000 escortien kanssa painiville. Omassa joskus aikanaan jo 170tkm ajettuna pumppu ei jaksanut tehdä tarpeeksi painetta, nostimet piti kauheet kolinaa. Tosin kun olis tarvinnut tehdä kansiremppa ja kikkee muutakin pientä, niin vaihtelin sitten koko koneen samaan syssyyn.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Klappia ei saa löytyä vai kuinka toi pumppu tarkistetaan ? Tolla on ajettu hieman yli 200tkm ja tuolla toisella ainakin 360tkm eikä se pidä ylimääräistä meteliä kun öljyt vaihtoi oikeisiin.

Toi kyseinen sierra on ollut yhdellä papalla kaupunki pyörityksessä ja oli muutenkin aika tukkoinen alunperin, öljytkin oli väärät. Ajattelin vain, että nostimet olis täynnä paskaa.

Muutenhan noiden kahden välillä on eroa kuin yöllä ja päivällä, ainakin alustan osalta.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No välystähän siitä mitataan, mutta voihan purkamattakin mitata paljonko tulee öljynpainetta auton käydessä, kylmänä ja lämpimänä, esim. öljykellon tilalle sopiva nippa ja mittari. Ohjearvojakin varmaan löytyy jostain.. Tosin jos se ruuvi on alkanut pyörimään auki, sitä ei näe kuin purkamalla.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Tekno »

tässä näkyy aika hyvin se öljypumpun ruuvi. vasemmassa reunassa

http://i10.photobucket.com/albums/a105/ ... 008318.jpg

ja se on kyllä erittäin todennäköistä että löystyy itsekseen jossain vaiheessa dohcikoneen elämää.

tai no ainakin mun vanhas 360tkm ajetus dohcissa oli öljynpaineongelmaa
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Pitää tarkastaa noi kaikki.

Tosin toi öljynpaineiden mittaus on vielä hieman hakusessa, kai sen saa siitä öljynpaineanturin paikasta mitattua ja siihen pitäis vielä keksiä jonkinlainen adapteri. Vai mistä tuo kello löytyy ?

Niin ja kun vielä saisi varmuuden minkä kokoinen on nokkapyörien torx sekä öljypumpun pyörän.
Sais haettua ne valmiiksi. Haynesin oppaassa ei ainakaan ollut mainintaa koosta.

Mutta kiitoksia vinkeistä, katsotaan kuinka käy :D
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Niin siis toi öljynpaineanturi on "vanhankansan" kielellä öljykello :oops:
Muistaakseni ne nokkapyörien torxit oli T50, mutta älä ammu jos ei ole, olen 90% varma.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

No nih, tuli sekin selväksi.

Kuuluuko alapääntiivistesarjaan kampuran etustefa sekä öljypumpun tiiviste ?
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

torx t55 pitää olla niihin nokkapyöriin.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Selvä. Kiitoksia.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Öljypumpun paineenrajoitin ruuvihan sielä oli pyörinyt auki päin :D
Lottoamaankin saisi vissiin ruveta sillä se pitkä ketjunohjain oli täysin ehjä.

Huomenna paskat kasaan.

Mutta kiitoksia kaikille vinkeistä, en olisi tajunnut edes tarkastaa tuota öljypumppua.

Ainut asia mikä jäi hieman ihmetyttämään oli se, että ketjun värilliset lenkit sojotti aivan mihin sattuu :roll:
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No hyvä kun tuli kuntoon, ja kiva kun voi olla avuksi, ei oo sitten ihan turhaan tullut itse noitten kanssa aikanaan painittua :lol:
Aika harvinaista on, että se pitkä laahain on ehjä, ei sitten ilmeisesti ole pahemmin moottorijarrutuksia harrastettu?
Öö siis miten näytti ketjujen lenkit minne sattuu, ennen purkua vai kasauksen jälkeen vai mitä?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Vanhalla vaarilla toi on ollut kaupunki pyöritykses, tainnut jäädä moottori jarrutukset väliin :D

Niin ne oli jo purku vaihees miten sattui, se lenkki mikä pitäisi olla kampiakselin ketjupyörän merkin kanssa kohdakkain oli siinä nokkien välissä. Niin ja kun laitoin ne nokkien ketjupyörät kiinni ja ketjun oikeaan kohtaan, niin se ketju on aika löysällä nokkien välissä.
Eikö se löysä pitäisi olla kiristimen kohdalla.
Voi olla jotta olin vähä väsyksis jo. Pitää kattoa huomenna ne merkit uudelleen.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No katteleppa huomenna uusin silmin, ja pyörittele konetta useampi kierros. Ja onhan sulla oikeat ohjeet nokkien asennosta, kun kahdenlaisia liikkeellä? Eli ne merkit on pikkasen alaviistoon venakopan tiivistetasosta, eikä suorassa, niin tulee ajoitukset oikein.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

No eihän ne merkit nyt aiva kohdillaan ollut :D

Nostimien kilkatus pieneni huomattavastin, silti kuuluu vielä pientä. Seurataan nyt mitä tapahtuu.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Ei se kalkatus ota loppuakseen.

Tähän mennessä tehtyä:
Nostimet purettu ja pesty dieselillä, täytin ne ennen asennusta öljyllä ja kaikki oli kovia.
Pumpun paineenrajoitin ruuvi kiristetty ja tiiviste vaihdettu pumppuun.

Ääni on pienentynyt huomattavastin alkuvaiheesta. Joskus kylmänä ei kuulu minkäänlaista kalkatusta ja joskus kuuluu, sama homma lämpöisenä.

Öljynpaineet pitäisi mitata, kunhan ensin löytäisi jostain mittarin siihen.

Silloin ekalla kerralla kun kiristin ainoastaan tuon pumpun ruuvin ja löin paskat kasaan, käynnistin auton kun keula oli vielä pukeilla, niin nostimet eivät pitäneet mitään meteliä.

Öljypumppu, sihti tai nostimet on ainoat vaihtoehdot.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Öljypumppu on varmaan se ykkösvaihtoehto, jos heti ruuvin kiristettyä nostimet oli hiljaa.. Sehän voi olla kulunut, tai pissiä paineet väärästä välistä jos on löysällä tms..?
Pumppua ei taida saada tarvikkeena, ja muistaakseni oli 4 vuotta sitten uutena 250e..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Microcattikin näyttää hinnaksi 250e ja nostimet oli tosiaan hiljaa sen aikaa kun keula oli ylhäällä, kalkatus alkoi kun keulan laski.

Niin ja kuinka se paineenrajoitinventtiili oikein toimii ? Voiko se aiheuttaa liian alhaisen paineen ?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Foordson kirjoitti: Niin ja kuinka se paineenrajoitinventtiili oikein toimii ? Voiko se aiheuttaa liian alhaisen paineen ?
no se jos mikä nimenomaan aiheuttaa alhaisen öljynpaineen dohceissa.

Se on siis pumpun kyljessä iso ruuvi, joka pyörii itekseen auki. Korjaus: Lukitetta kierteisiin ja kiristetään tiukalle.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Niin tuohan oli alunperin pyörinyt auki päin ja kiristin sen, mutta voiko se kyseinen venttiili aiheuttaa alhaisen öljynpaineen kun se on kiristetty ?

Ei kiinnosta pumppua ostaa tuollaiseen paskaan mottiin.

Ei sitten mitattu edes öljynpaineita, anturi on aivan kiinni lohkolämmittimen vastuksessa. Eihän sinne mee lenkit eikä hylsyt.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Öljynpaineet kunnos, sinänsä helpotus kun nostimet on halvemmat, mutta vittumaisemmat vaihtaa.
Peevee
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Loka 2009 22:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Peevee »

Terve
Tässä tullut omaan Dohciin aloitettua remppa tuon kalkatuksen takia.
Elikkä kylmänä kalkattaa vaihtelevan ajan(jopa yli 5min) ja joskus rahisee muutaman sekunnin. Rahinan veikkaisin löysästä ketjusta ennen kuin ketjunkiristin poistaa löysät öljynpaineen noustua.
Öljynä ollut Shell helix ultra 5w40 ja viime vuonna mobil rally formula 5w50. Nyt hyllyssä odottamassa Fordin 5w30.

Tuota jakoa ihmettelen kun pyörittelin konetta ennen ketjun irroitusta

http://imageshack.us/photo/my-images/851/alam.jpg/

kampiakselin päässä kaks lenkkiä merkkiä edellä.

http://imageshack.us/photo/my-images/217/nokat1.jpg/

Samoin nokkapyörien kohdalla 2 lenkkiä edellä

http://imageshack.us/photo/my-images/716/nokat2.jpg/

Tässä sen sijaan ketjun lenkit 2 lenkkiä takana :O Huomasin vasta jälkeenpäin näitä kuvia katsellessa.
Öljypumpun paineenrajoitin ruuvi ei ainakaan sormilöysällä ollut, mutta täytyy pumppu irrottaa ja laittaa lukitetta kierteisiin niin ei tulevaisuudessakaan löysty.

Saako venttiilin jousia jollain tavalla kasaan kansi paikallaan? Venavarren kumit meinasin samalla vaihtaa..
Peevee
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Loka 2009 22:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sierra Dohc hydrauliset nostimet

Viesti Kirjoittaja Peevee »

Jatketaanpas tänne kun auto taas kasassa. Vaihdoin siis uudet nostimet ja samalla vaihtui ketju ja alaohjain. Venttiilivarren kumit jäi vaihtamatta, kun en millään järkevällä systeemillä saanut jousia kasaan.
Nyt sisässä Fordin 5w30 ja yön jälkeen aamulla ei kalkattanut yhtään!

Jäi mietityttämään minkälainen vaikutus sillä on, kun ketjunkiristintä laukaistaessa lipsahti ketju yhden lenkin edelle kampiakselin merkistä. 1 sylinterissähän on tuossa tilanteessa työtahti ja seuraavan kerran kun mäntä tulee ylös avautuu pakoventtiili, elikkä avautuuko vena nyt liian aikaisin vaiko myöhään?

Tuntuu vaan jotenkin laiskemmalta, vai ehdinkö tottua 1.8 tdci:n voimaan, jolla ajoin pari viikkoa kun riesa oli levällään :lol:
Vastaa Viestiin