Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti päällä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
eeno

Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti päällä

Viesti Kirjoittaja eeno »

Voiko vika olla missään muualla kuin lämpötila-anturissa, kun syylärin puhallin on päällää lähes jatkuvasti?

Puhallin käynnistyy pienenkin ajon jälkeen viileällä ilmalla (n. +3 - 10 astetta). Ilmastointi on pois päältä.

Lämmöt ei nouse mittarin mukaan. Nestettä on järjestelmässä, ilmaa ei.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti päällä

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

eiks lämpömittari näyttäis punasta jos vika anturissa olis? Mun villi arvaus olis et joku rele jumittais...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
s-kortti
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Huhti 2011 14:02

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti päällä

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

tuomaz kirjoitti:eiks lämpömittari näyttäis punasta jos vika anturissa olis? Mun villi arvaus olis et joku rele jumittais...
En usko, että on relevika kun tuuletin ei kuitenkaan alussa pyöri.

Sekä tuuletinta, että lämpömittaria ohjaa ecu. Saa lämpötilan anturilta joka on 2 ja 3 pytyn välissä kannessa kuivassa tilassa. Tuuletin lähtee päälle kun lämpötila on yli sata ja sammuu kun lämmöt laskee sen alle. Saattoi olla että siinä oli muutaman asteen hystereesi toiminnassa. 99 lämmöissä se kuitenkin pysähtyy.

Lämpömittarin neula taas on keskellä kun kannen lämpötila on 80-110. Nousemaan sieltä pohjalta se alkaa kun lämpö on yli 50. jossain vikatilassa se muistaakseni laskee aivan sinne asteikon alkuun jossa se ei koskaan normaalitilanteessa edes ole.

Viisarimittarin sijasta kannattaa lämpöjä seurata diagnoosinäytöstä.

http://www.panuworld.net/misc/focus/index.htm
s-kortti
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Huhti 2011 14:02

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti päällä

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

eeno kirjoitti:Voiko vika olla missään muualla kuin lämpötila-anturissa, kun syylärin puhallin on päällää lähes jatkuvasti?

Puhallin käynnistyy pienenkin ajon jälkeen viileällä ilmalla (n. +3 - 10 astetta). Ilmastointi on pois päältä.

Lämmöt ei nouse mittarin mukaan. Nestettä on järjestelmässä, ilmaa ei.
Tuttu vika. Tuossa talvella havaitsin saman. Saattoi olla jo syyskesälläkin "vika" päällä.
Silloin vaihdoin uuden termostaatin ja sen kotelon. Kovallakin pakkasella maantieajossa huomasin pysähtyessä, että tuuletin huutaa. Auto on focus 1.6 vm 2000 (ei ilmastointia).

Rupesin sitten seurailemaan diagnoosinäytöstä koneen lämpöjä ja totesin, että huitelee matka-ajossa yli sadassa asteessa.

Pari päivää sitten ajelin maantiellä ja lämmöt pyöri 100 km/h vauhdissa välillä 100-106 astetta. enimmäkseen ne pyöri välillä 102-104 hyvinkin tasaisesti. 80 rajoitusalueella lämmöt pyöri myöskin samoissa. Termostaatti tuntuisi siis kyllä toimivan. talven pakkasillakin lämmöt oli samoissa maantiellä.

Itsellä epäilys, että vika on siellä anturissa joka näyttää liian suurta arvoa. Tai sitten termostaatti on liian kuuma arvoltaan. Kolmas mitä olen miettinyt on vesipumppu voisiko se olla liian kulunut. Alkuperäinen 170tkm ajettu. Nesteet ei ole viime kesän vaihdon jälkeen vajuneet ollenkaan ja ovat puhtaat. Ilmaus tehtiin valmistajan ohjeen mukaan. lämmöt kävi silloin niin korkealla, että neula nousi yli keskikohdan ja diagnoosinäyttö näytti 114 astetta korkeimillaan. Sen jälkeen 107 on ollut ylin luku mitä on tullut nähtyä.

Ylävesiletku on muuten maantieajon jälkeen melko kylmä vaikka tuuletin huutaa. Hitaamman ajon jälkeen se kyllä lämpiää ja paikallaan käytettäessäkin ennenkuin tuuletin tulee mukaan.
focculingus
Viestit: 49
Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti päällä

Viesti Kirjoittaja focculingus »

Eiköhän kyseessä ole taas se termostaattivika. Termari ei aukea enää kokonaan.
eeno

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti päällä

Viesti Kirjoittaja eeno »

Nyt toimii taas kuin unelma. Lämmöt 93 +/- 1 aste. En ennättänyt vielä tehdä muuta kuin aloittaa lämpöjen tarkkailun s-kortin trippimittari tempulla. Kiitos siitä ja muista näkemyksistä. Luulen, että niitä tarvitaan kun vika palaa...
s-kortti
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Huhti 2011 14:02

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti pä

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

s-kortti kirjoitti:
Tuttu vika. Tuossa talvella havaitsin saman. Saattoi olla jo syyskesälläkin "vika" päällä.
Silloin vaihdoin uuden termostaatin ja sen kotelon. Kovallakin pakkasella maantieajossa huomasin pysähtyessä, että tuuletin huutaa. Auto on focus 1.6 vm 2000 (ei ilmastointia).

Rupesin sitten seurailemaan diagnoosinäytöstä koneen lämpöjä ja totesin, että huitelee matka-ajossa yli sadassa asteessa.

Pari päivää sitten ajelin maantiellä ja lämmöt pyöri 100 km/h vauhdissa välillä 100-106 astetta. enimmäkseen ne pyöri välillä 102-104 hyvinkin tasaisesti. 80 rajoitusalueella lämmöt pyöri myöskin samoissa. Termostaatti tuntuisi siis kyllä toimivan. talven pakkasillakin lämmöt oli samoissa maantiellä.

Itsellä epäilys, että vika on siellä anturissa joka näyttää liian suurta arvoa. Tai sitten termostaatti on liian kuuma arvoltaan. Kolmas mitä olen miettinyt on vesipumppu voisiko se olla liian kulunut. Alkuperäinen 170tkm ajettu. Nesteet ei ole viime kesän vaihdon jälkeen vajuneet ollenkaan ja ovat puhtaat. Ilmaus tehtiin valmistajan ohjeen mukaan. lämmöt kävi silloin niin korkealla, että neula nousi yli keskikohdan ja diagnoosinäyttö näytti 114 astetta korkeimillaan. Sen jälkeen 107 on ollut ylin luku mitä on tullut nähtyä.

Ylävesiletku on muuten maantieajon jälkeen melko kylmä vaikka tuuletin huutaa. Hitaamman ajon jälkeen se kyllä lämpiää ja paikallaan käytettäessäkin ennenkuin tuuletin tulee mukaan.
Vika on edelleen päällä, mutta lisädiagnoosia. Sylinterikannen lämpötila-anturi eli CHT sensor näyttää väärää lämpötilaa. Mittariston diagnoosinäytöstä olen seurannut. Kylmällä koneella ennen käynnistystä ecun näkemä lämpötila on noin 16 astetta todellista lämpötilaa matalampi. 20 asteen pakkaselle auto on sitä mieltä, että pakkasta on-36. Kahdeksan asteen pakkaselle -24. Kesäkelissä auto kuvittelee, että lämpötila on nollassa. Auto puskee käynnistäessä samanlaista savua kuin kaasariauto, jossa ryyppy täysillä. Bensa siis haisee ja pakokaasu on vaalean harmaata. Jäähdytysneste on kirkasta ja sen taso pysynyt samassa vuosia.

Ajossa virhe on taas takuulla toisinpäin. Näyttämät on yli sadan asteen. Ostin uuden anturin ja laitoin sen irrallaan liittimeen kiinni kylmään autoon ja se näytti samalla tavalla noin 16 astetta alle todellisen. Missä vika. Ecu viallinen, ecun softa viallinen vai johtosarjassa vikaa?
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti pä

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

>>>Ostin uuden anturin ja laitoin sen irrallaan liittimeen kiinni kylmään autoon ja se näytti samalla tavalla noin 16 astetta alle todellisen. Missä vika. Ecu viallinen, ecun softa viallinen vai johtosarjassa vikaa?

Jos anturissa vastus pienenee lämpötilan kasvaessa, niin voisin veikata että maadoitus/liitos hapettunut, jolloin antaa hieman "extra vastusta" ja silloin tulee juuri tuota "luulee 16 astetta kylmemmäksi" ilmiötä. En tosin osaa arvata missä mahdollinen hapettuma on. Kuitenkin hapettumat yleensä vain pahenee ajan kanssa ja varsinkin vesikeleillä (syksyllä/keväällä), joten taitaa ryyppyä mennä entistä enemmän päälle. :)

Vaikka töpseli olisi siistin näköinen niin joskus harvoin töpselin selkäpuolelta (riippuu mallista) saattaa löytyä hapettuma piilosta eristeen alta, joten kannattaa vilkuilla tarkemmin liitoksia.
s-kortti
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Huhti 2011 14:02

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti pä

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

ReiluReiska kirjoitti:
Vaikka töpseli olisi siistin näköinen niin joskus harvoin töpselin selkäpuolelta (riippuu mallista) saattaa löytyä hapettuma piilosta eristeen alta, joten kannattaa vilkuilla tarkemmin liitoksia.
Se töpseli ja sen potero oli sen näköinen, että sinne ei kosteus ole päässyt siitä tiivistetutin läpi.

Koneen päältä muuten puuttuu se musta muovikansi siitä tulppien päältä. Kuopiolainen merkkiliike taisi todeta turhaksi laittaa sitä takaisin kun vuonna 2006 65tkm sitten vaihtoi tulpat. Tuon eron mitatussa ja todellisessa lämpötilassa huomasin jo reilusti toista vuotta sitten ja samana on pysynyt. Nyt vaan jaksoin ostaa uuden anturin ja aloin uudestaan tutkimaan.
lonewolf
Viestit: 70
Liittynyt: 08 Heinä 2009 02:28

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti pä

Viesti Kirjoittaja lonewolf »

Lähteekö suurimmalla nopeudella melkein heti puhallin pyörimään?
s-kortti
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Huhti 2011 14:02

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti pä

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

lonewolf kirjoitti:Lähteekö suurimmalla nopeudella melkein heti puhallin pyörimään?
Tämä minun yksilö on 1.6 Zetec SE -01 ilman ilmastointia. Eli tässä käsittääkseni flektillä on vain yksi nopeus. Tuuletin kytkeytyy kun ecu näkee kannen lämpötilaksi 104 astetta ja menee pois päältä kun kansi laskee 99 asteeseen.

Jos on lämmin ilma flekti voi kytkeytyä muutaman kilometrin ajon jälkeen ja kylmemmällä voi kestää 30 kilsaakin maantieajoa. Sillä missä asennossa sisäpuhallin ja lämmönsäätö on niin on vaikutusta. Lämpömittarin neula on keskikohdassa kun lämmöt on 80-110 Kun mennään yli sen se nousee nopeasti. Toissa syksynä ajamalla lähellä isoa kuorma-autoa lämmityslaite nollalla sain lämmöt yli 110 asteen. Tietystä jos olisin keulan pahvittanut olisin neulan saanut myös nousemaan. Muuten se pysyy kesät talvet keskellä vaikka flekti huutakin lähes jatkuvasti.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Focus (1.6 Zetec SE -02) syylärin puhallin jatkuvasti pä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/?t=87698
http://www.focusfanatics.com/forum/show ... p?t=165092

Tuolta päätellen löytyy myös termostaatteja jotka aukeaa alhaisemmassa lämpötilassa. Itse mittaisin että minkä arvon anturi antaa suoraan liitoksesta ja sitten johto kiinni ja ecun päästä jos jotain hapettumaa epäilee tai johto vikaa. Ainakin tarttee miettiä vaan tietää asian. Voi myös todeta että se anturi toimii oikeissa raja arvoissaan niin tietää onko anturi viallinen.


Se luokitellaan lopulta sitten viaksi tai ominaisuudeksi :mrgreen:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Vastaa Viestiin