
eli ensiksi oli etuletkut:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0154.jpg
ja takaletkut:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0155.jpg
Työkaluiksi kannattaa hankkia sellaiset jarruputkien avaamiseen sopivat kita-avaimet, ite ostin biltemasta kympillä setin missä oli 3 erikokoista avainta eli about tollasia:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -219_h.jpg
Koska kita-avain ei mahtunut kääntymään joka välissä nätisti, lisäksi on hyvä olla tavallisia kiintoavaimia setti, tarkkoja millikokoja en nyt muista mutta olisko kaikki 8-17mm väliin mennyt? Pikkuista räikkäväännintä taisin käyttää ilmausruuvien avaamiseen. Talttapäinen ruuvimeisseli, pikkunen vasara, pihdit... Eli hyvinvarustetulla työkalusalkulla pärjää

Lisäksi tietty jarrunestettä purkillinen ja astia johon valuttaa letkuja avatessa tuleva neste.. Eli AINAKIN näitä tarvitaan

Ekaksi avasin jarrunestesäiliön ja tulppasin sen ilmatiiviiksi minigrip-pussilla ja nippusiteellä hillitäkseni nesteen ulostuloa muttereita avatessa, koska alfamerin kirja näin neuvoi.
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus+tu ... va0156.jpg
Sitten itse vaihtoon, auto tunkilla ylös, pyörä irti. Putsaa vaikka rätillä tai paineilmalla isoimmat paskat pois liitoskohtien luota. Sit kannattaa ruiskutella reippaasti mutterin irrotusainetta letkun molempiin päihin ja ilmausruuviin ja odotella sen imeytymistä.
Sitten purkki letkujen alle. Aloitin etupyörästä avaamalla meisselin alapuolella näkyvän mutterin.
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0157.jpg
Kun mutteri on auki, jarruputki on muutaman sentin letkun sisällä, sen painaa ulos niin se tulee irti.
Sitten kammetaan meisselin alla oleva sokka irti, voi olla tiukassa, meisselillä ja vasaralla voi joutua avittamaan tuolta iskarin puolelta. Sokan irrottua letku lähtee kannakkeestaan nostamalla. Sen jälkeen ruuvaat jarrusatulan puoleisen mutterin auki ja poistat letkun, varo ettei likaa mene avoinna olevaan jarruputkeen tai satulan reikään!
Uutta letkua asentaessa, asenna ekaksi satulanpuoleinen pää. Ainakin mulla piti tehdä näin, jos kiinnität ylemmän pään ensiksi, letku ei pääse pyörimään eikä siis asennus enää satulaan onnistu. Tässä uusi letku satulassa kiinni:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0158.jpg
Sitten yläpää kiinnikkeeseen, putki sisään, mutteri kiinni, kiristyssokka paikoilleen. Muista kiinnittää myös letkun välikiinnike iskaritolpan kiinnikkeeseen!
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0159.jpg
Kun letku on paikoillaan, tarkasta ettei jarrunestesäiliö ole päässyt tyhjentymään, lisää nestettä tarvittaessa.
Jarrujen ilmaukseen on varmaankin paljon tapoja, mutta itse tein seuraavasti...
Ilmausruuvi löytyy satulasta sisäpuolelta, aika liki letkun kiinnityspaikkaa, semmonen pikkunippa minkä päällä on kumitutti. Ruuvi auki, kaveri polkasee hitaasti jarrupoljinta, kun kupliminen loppuu ja nestettä tulee tasaisesti, ruuvi kiinni, tutti paikalleen ja homma valmis!
Takapäässä orkkisletku näyttää tältä:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0160.jpg
Sen suhteen sama juttu ku edessä, irrotusainetta reippaasti, mutteri auki, sokka irti jne. Paikkana vaan vähän hankalampi ja ahtaampi.
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0161.jpg
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0162.jpg
ilmausruuvi tässä rumpujarrullisessa on rummun sisäpuolella, oli muistaakseni isompi mutteri kuin edessä eli älä ihmettele jos ei vanha avain käy

ja tältä se about sitten näyttää valmiina:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0163.jpg
Sitten kun on letkut kiinni ja systeemi ilmattu, tarkista jarrunesteen taso, pumppaile jarrupoljinta ja jos tuntuma on normaalin oloinen ja kaikki kunnossa, heitä koelenkki. Tarkasta uudelleen nestetaso ettei ole vähentynyt, jos kaikki ok ei muuta ku kovaa ajoa (omalla vastuulla tietenkin) 8)