Focus 2001 jarruletkujen vaihto-ohje + KUVAT

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Focus 2001 jarruletkujen vaihto-ohje + KUVAT

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

En sano että olisi tehty ihan kaikkien taiteensääntöjen mukaan, mutta tässä tarina miten itse vaihdoin Focuksen jarruletkut tavallisista kumisista SM-BRAKESIN teräspunosletkuihin. Ohjeiden totteleminen omalla vastuulla :lol:

eli ensiksi oli etuletkut:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0154.jpg

ja takaletkut:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0155.jpg

Työkaluiksi kannattaa hankkia sellaiset jarruputkien avaamiseen sopivat kita-avaimet, ite ostin biltemasta kympillä setin missä oli 3 erikokoista avainta eli about tollasia:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -219_h.jpg

Koska kita-avain ei mahtunut kääntymään joka välissä nätisti, lisäksi on hyvä olla tavallisia kiintoavaimia setti, tarkkoja millikokoja en nyt muista mutta olisko kaikki 8-17mm väliin mennyt? Pikkuista räikkäväännintä taisin käyttää ilmausruuvien avaamiseen. Talttapäinen ruuvimeisseli, pikkunen vasara, pihdit... Eli hyvinvarustetulla työkalusalkulla pärjää :wink:
Lisäksi tietty jarrunestettä purkillinen ja astia johon valuttaa letkuja avatessa tuleva neste.. Eli AINAKIN näitä tarvitaan :D

Ekaksi avasin jarrunestesäiliön ja tulppasin sen ilmatiiviiksi minigrip-pussilla ja nippusiteellä hillitäkseni nesteen ulostuloa muttereita avatessa, koska alfamerin kirja näin neuvoi.
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus+tu ... va0156.jpg

Sitten itse vaihtoon, auto tunkilla ylös, pyörä irti. Putsaa vaikka rätillä tai paineilmalla isoimmat paskat pois liitoskohtien luota. Sit kannattaa ruiskutella reippaasti mutterin irrotusainetta letkun molempiin päihin ja ilmausruuviin ja odotella sen imeytymistä.

Sitten purkki letkujen alle. Aloitin etupyörästä avaamalla meisselin alapuolella näkyvän mutterin.
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0157.jpg

Kun mutteri on auki, jarruputki on muutaman sentin letkun sisällä, sen painaa ulos niin se tulee irti.

Sitten kammetaan meisselin alla oleva sokka irti, voi olla tiukassa, meisselillä ja vasaralla voi joutua avittamaan tuolta iskarin puolelta. Sokan irrottua letku lähtee kannakkeestaan nostamalla. Sen jälkeen ruuvaat jarrusatulan puoleisen mutterin auki ja poistat letkun, varo ettei likaa mene avoinna olevaan jarruputkeen tai satulan reikään!

Uutta letkua asentaessa, asenna ekaksi satulanpuoleinen pää. Ainakin mulla piti tehdä näin, jos kiinnität ylemmän pään ensiksi, letku ei pääse pyörimään eikä siis asennus enää satulaan onnistu. Tässä uusi letku satulassa kiinni:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0158.jpg

Sitten yläpää kiinnikkeeseen, putki sisään, mutteri kiinni, kiristyssokka paikoilleen. Muista kiinnittää myös letkun välikiinnike iskaritolpan kiinnikkeeseen!
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0159.jpg

Kun letku on paikoillaan, tarkasta ettei jarrunestesäiliö ole päässyt tyhjentymään, lisää nestettä tarvittaessa.

Jarrujen ilmaukseen on varmaankin paljon tapoja, mutta itse tein seuraavasti...
Ilmausruuvi löytyy satulasta sisäpuolelta, aika liki letkun kiinnityspaikkaa, semmonen pikkunippa minkä päällä on kumitutti. Ruuvi auki, kaveri polkasee hitaasti jarrupoljinta, kun kupliminen loppuu ja nestettä tulee tasaisesti, ruuvi kiinni, tutti paikalleen ja homma valmis!

Takapäässä orkkisletku näyttää tältä:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0160.jpg

Sen suhteen sama juttu ku edessä, irrotusainetta reippaasti, mutteri auki, sokka irti jne. Paikkana vaan vähän hankalampi ja ahtaampi.
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0161.jpg

http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0162.jpg

ilmausruuvi tässä rumpujarrullisessa on rummun sisäpuolella, oli muistaakseni isompi mutteri kuin edessä eli älä ihmettele jos ei vanha avain käy :?

ja tältä se about sitten näyttää valmiina:
http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus%20 ... va0163.jpg

Sitten kun on letkut kiinni ja systeemi ilmattu, tarkista jarrunesteen taso, pumppaile jarrupoljinta ja jos tuntuma on normaalin oloinen ja kaikki kunnossa, heitä koelenkki. Tarkasta uudelleen nestetaso ettei ole vähentynyt, jos kaikki ok ei muuta ku kovaa ajoa (omalla vastuulla tietenkin) 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001