Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
Alla siis sigun mukainen mondeo ja eberi temppuilee.
Oireet alkoivat jo viime talven loppupuolella ja tämän talven alkupuoliskolla eber kävi jo pöydälläkin palasina muun rempan yhteydessä. Tällöin vaihdoin polttoainesukan uuteen ja se auttoi tämän talven yli mutta nyt eberi alkaa olla siinä kunnossa että jotain on taas tehtävä. Vähän kitkutellen on menty talven yli.
Oireina se, että välillä eber syttyy normaalisti, välillä taas ei. Eber yrittää käyntiin kaksi kertaa ja jossei käynnisty niin kolmatta kertaa ei enää yritäkkään. Ensimmäisellä käynnistyskerralla naksuttelee normaalisti, mutta loppuvaiheen kiihdytyksessä lyö poikki ja putkesta tupruttaa hivenen vaaleaa savua.
Tämän jälkeen kakkosyrityksen käynnistyminen(joka on tällä hetkellä se yleisin tapa) tapahtuu ujeltavan äänen ja valtavan valkoisen/harmaanvalkoisen savupilven kera ja tällöin koko parkkipaikka on samaisen savun peitossa... Kun syttyy niin tuntuu savuttavan enemmän sinertävää pakokaasua.
Missä siis vika? Tosiaan sukka on vaihdettu(ei ollut merkittävää apua), paloilmapuhallin pyöri ainakin käsin pyöritellessä hienosti eikä äännä, mitenkään poikkeuksellisen likainen tuo ei sisältä minusta ollut, hehku oli keraaminen joten ilmeisesti vaihdettu jossain vaiheessa jne...
Voisiko tuo keraaminen hehku olla loppupuolella, vai onko tässä nyt jotain muuta?
Oireet alkoivat jo viime talven loppupuolella ja tämän talven alkupuoliskolla eber kävi jo pöydälläkin palasina muun rempan yhteydessä. Tällöin vaihdoin polttoainesukan uuteen ja se auttoi tämän talven yli mutta nyt eberi alkaa olla siinä kunnossa että jotain on taas tehtävä. Vähän kitkutellen on menty talven yli.
Oireina se, että välillä eber syttyy normaalisti, välillä taas ei. Eber yrittää käyntiin kaksi kertaa ja jossei käynnisty niin kolmatta kertaa ei enää yritäkkään. Ensimmäisellä käynnistyskerralla naksuttelee normaalisti, mutta loppuvaiheen kiihdytyksessä lyö poikki ja putkesta tupruttaa hivenen vaaleaa savua.
Tämän jälkeen kakkosyrityksen käynnistyminen(joka on tällä hetkellä se yleisin tapa) tapahtuu ujeltavan äänen ja valtavan valkoisen/harmaanvalkoisen savupilven kera ja tällöin koko parkkipaikka on samaisen savun peitossa... Kun syttyy niin tuntuu savuttavan enemmän sinertävää pakokaasua.
Missä siis vika? Tosiaan sukka on vaihdettu(ei ollut merkittävää apua), paloilmapuhallin pyöri ainakin käsin pyöritellessä hienosti eikä äännä, mitenkään poikkeuksellisen likainen tuo ei sisältä minusta ollut, hehku oli keraaminen joten ilmeisesti vaihdettu jossain vaiheessa jne...
Voisiko tuo keraaminen hehku olla loppupuolella, vai onko tässä nyt jotain muuta?
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
hehku pitäis kait ollalähes ikuinen mutta oisko sihiti tukossa, mulla vaait joka toisena talvena rempan ja se oli suunnilleen sihtin vaihto
riisselifarkku Mondeo 2010
rättikatto Escortti XR3i, hommia ihan kotitarpeiksi näissä kahdessakin vempeleessä
rättikatto Escortti XR3i, hommia ihan kotitarpeiksi näissä kahdessakin vempeleessä
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
Palataampa vanhaan aiheeseen, eli nyt on vaihdettu aivopäätyä lukuunottamatta koko loppuosa eberistä ja oireet edelleen samanlaiset
Eli melko suurella todennäköisyydellä nuo ongelmat johtuvat itse eberin ulkopuolisista ongelmista, aivopäädyn vikaan en usko.
Voisiko siis olla niin, että eberin imuputki olisi tukossa eli ei saisi aina tarpeeksi ilmaa syttyäkseen? Tai sitten imee tankilta tulevasta letkusta ilmaa löpön joukkoon ja tämä aiheuttaa ongelmia?

Eli melko suurella todennäköisyydellä nuo ongelmat johtuvat itse eberin ulkopuolisista ongelmista, aivopäädyn vikaan en usko.
Voisiko siis olla niin, että eberin imuputki olisi tukossa eli ei saisi aina tarpeeksi ilmaa syttyäkseen? Tai sitten imee tankilta tulevasta letkusta ilmaa löpön joukkoon ja tämä aiheuttaa ongelmia?
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
Muistaakseni toi vihellys viittas et se sai liian vähän soppaa. Lähtisin ekana liikkeelle mittaamalla paljonkos pumpusta tulee tavaraa, eli letku irti pumpun lähdöstä, eberi käyntiin ja mittaat paljonko pumppu pumppaa tavaraa pihalle ensinmäisen käynistysyrityksen aikana. (muistaakseni määrät oli bensalla ~12ml, diesel 9ml)
Re: Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
Polttoainepumpun imupuollella on tiheäverkkoinen sihti, voisiko se olla tukkoinen?
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
Edelleen on eber korjaamatta
Nyt taas tuli kylmät ilmat, niin täytyy palailla aiheen pariin...
Eberin käynnistyminen on hyvin tämän tapaista, tosin hieman pienemmän savumäärän kera: http://www.youtube.com/watch?v=txo_bvRd ... re=related
Pari vinkkiä on tosiaan saatu, eli juurikin tuon pa-pumpun sihti ja ilman sisääntuloputken tukkeutuminen(ei saisi tarpeeksi ilmaa).
Kysymyksiä:
-en löytänyt tuota imupuolen sihtiä ennen pa-pumppua, minusta sininen löpöputki menee suoraan pumpun liittimeen ilman mitään sihtejä. Vai pitääkö pumppu ottaa käteen, että sihdin näkee?
-osaako kukaan sanoa, että mistä kohtaa tuo imuilmaputki vetelee ilmaa mk3 mondeossa? Siis missä on se imuilmaputken toinen pää, auton alle en pääse tällä hetkellä..
Ostin diagnosointiin jo tälläisen allaolevan laitteen. Onnistuuko tuolla eberin vikakoodien luku kun kyseessä oli Fordin oma aivopääty, muistaakseni tässä oli vissiin jotain ongelmaa, vai? Periaatteessa kai pitäisi mennä niin, että tuo laite virtoihin kiinni ja sininen kiinni eberille menevään siniseen piuhaan? Eli jollain ryöstäjällä tms tekisi tuohon lisähaarakkeen ja vikakoodinlukija siihen kiinni?
http://www.ebay.de/itm/Diagnose-Adapter ... 27c493dbed

Eberin käynnistyminen on hyvin tämän tapaista, tosin hieman pienemmän savumäärän kera: http://www.youtube.com/watch?v=txo_bvRd ... re=related
Pari vinkkiä on tosiaan saatu, eli juurikin tuon pa-pumpun sihti ja ilman sisääntuloputken tukkeutuminen(ei saisi tarpeeksi ilmaa).
Kysymyksiä:
-en löytänyt tuota imupuolen sihtiä ennen pa-pumppua, minusta sininen löpöputki menee suoraan pumpun liittimeen ilman mitään sihtejä. Vai pitääkö pumppu ottaa käteen, että sihdin näkee?
-osaako kukaan sanoa, että mistä kohtaa tuo imuilmaputki vetelee ilmaa mk3 mondeossa? Siis missä on se imuilmaputken toinen pää, auton alle en pääse tällä hetkellä..
Ostin diagnosointiin jo tälläisen allaolevan laitteen. Onnistuuko tuolla eberin vikakoodien luku kun kyseessä oli Fordin oma aivopääty, muistaakseni tässä oli vissiin jotain ongelmaa, vai? Periaatteessa kai pitäisi mennä niin, että tuo laite virtoihin kiinni ja sininen kiinni eberille menevään siniseen piuhaan? Eli jollain ryöstäjällä tms tekisi tuohon lisähaarakkeen ja vikakoodinlukija siihen kiinni?
http://www.ebay.de/itm/Diagnose-Adapter ... 27c493dbed
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
Itte veikkaisin hehkua... ittellä samat oireet ja kaveri joka myös työkseen huoltaa noita sanoo et hehku pitäis mulle vaihtaa.
"harder" is not a very good safeword
Re: Eber syttyy, ei syty, savuttaa...
Se sihti on siinä polttoainepumpun imuliittimen sisällä, eli pitää ruuvata liitinrunko irti pumpusta niin sitten pääsee vetämään sihdin ulos. Näin ainakin mk1 Focuksessa.