Sivu 1/1
perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 01 Huhti 2011 13:08
Kirjoittaja ford sierra 89vm
oisaisko joku kertoa että miten noi perän välitykset menee/lasketaan ja mitäs ne meinaa itse en ole vielä tuohon asiaan kerennyt perhtyä niin ajattelin nyt vähän kysellä asiasta
esim mitä eroja tulee jos laittaa 2l sieraan 1,6 sieran perän? muuttuuko kiihtyvyys,nopeus? kestävyys eroja? tai onko niillä ees mitään eroa?
esim mitä eroa om 3:62 ja 3:92?
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 00:22
Kirjoittaja emax
Tarkoitat varmaan 3,62:1 ja 3,92:1

toi ":1" vaan jätetään yleensä pois, eli kun on vaikka toi yleisin 3,62 niin kun kardaani pyörii 3,62 rinkiä niin rengas pyörähtää 1 ringin. Mitä suurempi tuo lukema on niin sitä keveemmin kiihtyy, mutta kulkee teorias hiljempaa ja päinvastoin.
ford sierra 89vm kirjoitti:esim mitä eroja tulee jos laittaa 2l sieraan 1,6 sieran perän? muuttuuko kiihtyvyys,nopeus? kestävyys eroja? tai onko niillä ees mitään eroa?

1,6 ohc ja 2,0 ohc on yleensä sama perä eli 3,62
1,6i cvh ja is sierras on 3,92
Siitä ei ole kokemusta, että tuleeko jotain huomattavaa eroa
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 00:54
Kirjoittaja Tekno
Mul on Scorpiossa 4.27 perä, ja kiihtyy kyllä aavistuksen paremmin. Bensiinin kulutuksessa ei huomattavaa eroa, mutta kaipa se aavistuksen enemmä vie. Orkkis perä oli siis 3.91.
Edes motarinopeudessa ei vähän korkeammat kierrokset häiritse, koska ero on niin pieni.
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 01:01
Kirjoittaja ford sierra 89vm
okei tota tietoa juuri kaipasin kiitokset teille
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 09:19
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Itsellä on sen verran kokemusta, että kun dokkisierraan vaihdoin joskus 3,62 perän tilalle lukollisen 3,92:sen, niin meno maistui kyllä nurkissa mukavalle, piristyi kiihtyvyys huomattavasti. Mutta maantiellä sitten olikin toisin, ei kovin pitkää matkaa mielellään heittänyt, kun oli kierrokset aika korkealla. Eli, veikkaan, että noissa tiheämmillä perävälityksillä varustetuissa autoissa on alunperin pitempi vitosen välitys, koska ei esim. nelikkodokit sillä lailla vitosella maantievauhdeissa huutanut. Riippuu niin paljon käyttötarkoituksesta, normaaliin käyttöautoon en ehkä perävälityksen tihentämisellä hakisi kiihtyvyyttä,vaan ennemminkin ruutia pellin alle lisää..
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 12:18
Kirjoittaja Rstuning
Pienehkösti offtopic:
4wd ja 2wd akselisto erot:
4wd - 7" viscolukko murikka, 2wd - 7.5" viscolukko murikka
4wd - Jäähdytetyt levyt (halutut), 2wd - sama halkasija, ei jäähdytetyt
4wd - 18mm vakaaja, 2wd - 16mm vakaaja
4wd - Pienet vetarit, 2wd - isot vatarit (ei sovi ku 2wd)
Tässä vielä tyyppikilven kirjaimet, mitkä vastaa mitäkin perävälitystä:
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 ohc:stä
U=3.62 (7") Tämä on yleensä mk2 2,0 ohc koneisissa ja Dohc-koneisissa
3=3.64 (7.5") 2WD Cossusta
9=3.91 (7.5")
D=3.92 (7") Tämä löytyy esim. 4x4 dohcin alta
4.27 perävälitys 7,5" perään. 2.0 Manuaali Scorppi -94
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 13:37
Kirjoittaja emax
Rstuning kirjoitti:V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 ohc:stä
Mielenkiintoista. Siitä pellilapustako tuo kirjain pitäisi löytyä? Mulla on työmaalla yks xr4i murikka, onko mitään veikkausta mikä välitys siinä olis?
Sen verran taustaa että tuo mun sierra vääntää suht hyvin alakierroksilla ja ykkönen jää melkein heti lyhkäiseksi niin oliskohan siitä xr murikasta mitään apua?
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 13:47
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
siitä pellilapusta konehuoneesta axle kohdasta. Tosin onhan se perä voinut vaihtua, eli toi kertoo vaan sen, mitä tehtaalta lähtiessä on ollut. vee-kutosissa ja dieseleissä on usein pitemmät perävälitykset kuin pienempi vääntöisissä. Tosin, aika pitkä toi mk1 2,0 ohc:n välitys alunperinkin, veikkaan, että se XR:n välitys on ihan sama. Joskus noista perävälityksistä ja niitä vastaavista kirjaimista cossu-foorumille kirjoittelin, sieltä näköjään osa rstuningin tekstistä..
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 14:05
Kirjoittaja Tekno
Rstuning kirjoitti:
4.27 perävälitys 7,5" perään. 2.0 Manuaali Scorppi -94
Korjaus: 95-98 (ei 94), sekä automaatti että manuaali mistä löytyy. ja 16 venttiilisen 2.0 kanssa, ei 8v.
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 02 Huhti 2011 14:16
Kirjoittaja emax
Sierra2.3-16v kirjoitti:siitä pellilapusta konehuoneesta axle kohdasta. Tosin onhan se perä voinut vaihtua, eli toi kertoo vaan sen, mitä tehtaalta lähtiessä on ollut. vee-kutosissa ja dieseleissä on usein pitemmät perävälitykset kuin pienempi vääntöisissä. Tosin, aika pitkä toi mk1 2,0 ohc:n välitys alunperinkin, veikkaan, että se XR:n välitys on ihan sama. Joskus noista perävälityksistä ja niitä vastaavista kirjaimista cossu-foorumille kirjoittelin, sieltä näköjään osa rstuningin tekstistä..
Asia selvä. Pitää koittaa laskea kierrokset siitä xr perästä
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 04 Huhti 2011 19:20
Kirjoittaja JyriN
Sierra2.3-16v kirjoitti:siitä ellilapusta konehuoneesta axle kohdasta. Tosin onhan se perä voinut vaihtua, eli toi kertoo vaan sen, mitä tehtaalta lähtiessä on ollut. vee-kutosissa ja dieseleissä on usein pitemmät perävälitykset kuin pienempi vääntöisissä. Tosin, aika pitkä toi mk1 2,0 ohc:n välitys alunperinkin, veikkaan, että se XR:n välitys on ihan sama. Joskus noista perävälityksistä ja niitä vastaavista kirjaimista cossu-foorumille kirjoittelin, sieltä näköjään osa rstuningin tekstistä..
Veikkaat ihan oikein, XR4i:n perä on ihan vakio 7" 3.62 tumppivetareilla. Perän vasemmassa yläkulmassa on (joskus tehtaalta tullessa ainakin ollut) peltilirpake, mistä voi yrittää tulkata
irrallaan olevan perän koodin. Harmi vaan, että läpyskä on monesti niin ruostunut, ettei tulkkaaminen oikein onnistu (tai se on kadotettu ajan saatossa jonnekin).
En tiedä onko kaikissa, mutta mulla on ainakin yhdessä varaosaperässä välityksen lukema myös lautaspyörän sivussa maalattuna.
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 11 Huhti 2011 01:19
Kirjoittaja Rstuning
Tekno kirjoitti:
Korjaus: 95-98 (ei 94), sekä automaatti että manuaali mistä löytyy. ja 16 venttiilisen 2.0 kanssa, ei 8v.
Asia korjattu arkistoon

Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 14 Huhti 2011 18:05
Kirjoittaja emax
emax kirjoitti:Asia selvä. Pitää koittaa laskea kierrokset siitä xr perästä
Jep. Vetarin reikä pyörähti ringin, niin kardaani pyöri noin 3 ja 2/3 rinkiä, eli 3.62 on xr4i välitys.
Tuli mieleen että olisko vain nelivaihteisissa mk1 sierroissa sitten tuo 3.38 välitys...
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 14 Huhti 2011 18:35
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ei oo, kyllä löytyy ihan 5-vaihteisestakin, ainakin kahdesta yksilöstä kokemuksia, kumpikin 1986 2,0 Lasereita ja 5-vaihteisia alunperinkin, kumpikin alunperinkin 3.38 välityksellä.
Re: perän välitykset ja perän erot?
Lähetetty: 18 Huhti 2011 19:47
Kirjoittaja emax
Ok.
Tietäiskö joku mistä vuosimallista vaihtuu 1,6 perän vetarin boorit 28 milliseksi?
Tilasin uuden vetarin rekkarin perusteella ja siinä oli vaan 25 millinen boori, sitten kävin purkaamolla kyselemässä ja sieläkin väitettiin että kaikissa 82-90 1,6 ohc sierroissa on 25mm boori. Sanoin että eipä mulla vaan oo, niin vastaus oli että moon näitä pian 30 vuotta myyny ja blaa blaa blaa... No toiselta purkaamolta löytyi ruisku dohc sierra rumpujarruilla, josta löytyi sopiva vetari, paitsi että itse akseli oli paksumpi (omassa 25mm, uudessa 28mm). Vetarin vaihdoin ja hyvin toimii, mutta jäi vaan kaivelemaan tuo asia.