Sivu 1/2

1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 30 Maalis 2011 15:50
Kirjoittaja Matti H
No nyt se tais tapahtua itellekki.

Ensin rupesin ihmettelee aamusta ku lämmöt kävi normaaleina ja yhtäkkiä putos nollille. Sitten ajossa rupesi vähän pätkimään. Muutamaan kilometriin ei tapahtunu mitään erikoista. Lämmötkin kävi normaaleissa ja sitten taas. Sitten rupesi kuulumaan kuskin puolelta kilinää ja rupesi tökkimään ajaessa. Lopulta sitten sammu ajosta ja keitti samantien. Painetta oli REILUSTI!

No, aattelin siinä, että ku vahinko on jo sattunu niin koitin ihan vasiten käynnistää. Tuntu, että puristuksia ei ollu yhtään.

Auto seisoo nyt koulun pihassa ja kahden viikon päästä pääsee kurkkailemaan mitä se on syöny tai mitä on tapahtunu.

Remmi, kiristimet ja pyörät ainakin vaihtoon. Mukaanlukien vesipumppu.

Jos tuosta on kansi menny, kuten epäilen, niin tullenekko halavemmaksi ettiä ns. raaka ja ehjä, tai täydellinen kansi kuin käyttää koneistamolla?

:twisted:

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 30 Maalis 2011 18:34
Kirjoittaja emax
Neste loppuu ja leikkas on mun epäilys.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 30 Maalis 2011 18:57
Kirjoittaja hyrskyhyrsky
Ainakin mulla makso Kajaanissa Hyvärisellä Dohc sierran kannen koeponnistus ja plaanaus jonkun 100€ hujakoille et jos on päässy keittää pahastikkin niin kiero se kansi varmaankin on. Jos viet koneistamolle niin sano että koeponnistavat sen ensin ja jos on halki niin eipä sitä kannata plaanata.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 30 Maalis 2011 20:52
Kirjoittaja Matti H
No nesteet oli max rajassa kun ennen lähtöä kattoin. 8)

Täytyy repiä kansi irti ja viedä tuohon nurkan taakse testattavaksi

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 01 Huhti 2011 13:26
Kirjoittaja Matti H
Eiköhän se aika päivän selvä asia ole, että jakoremmistä hampaat lähteny tai kokonaan poikki.

Ite oisi osien hinnalla saanu rempan tehtyä mutta ku sitä on laiska niin nyt sitä saakin köyhtyä kolme kertaa enemmän :evil:

Kyllähän se osaa ihmistä vi..ttaa, mutta virheistä oppii. Ompahan ainakin koulussa kunnon remppa mitä tehä, aina vaan niitä katsastustarkastuksia ja jarrutöitä. :lol:

Minkälaiset erot lie 1.8 ja 2.0 kansilla? Vai tulisko helpommaksi vaihtaa kokonaan moottori. Tulispahan muutama heppa lisää.. Ja sitten tietenki joutuu päivittelee jarruja ja alustaa?

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 01 Huhti 2011 21:56
Kirjoittaja emax
Mites se jakoremmi on yhteydes lämpömittariin ja kiehumiseen? Kun vesipumppukin pyörii ulkopuolisella remmillä. Kyllä ne yleensä sammuu kerrasta jos jakoremmi menee. Kannentiiviste ehkä.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 16:02
Kirjoittaja Matti H
No mikäpä muu vois pitää sen kilinän ja kolinan, kuului selvästi kuskinpuolelta.

Ja miten selittää sen, kun lähdin ajamaan niin lämmöt kävi hetken normaalin puolella, sitten vain tipahti nollille ja alkoi kuulumaan kolinaa, auto rupes pätkimään ja sammu. Kun koitti käynnistää niin pyöri vain, ihan kun ei olisi puristuksia ollut ollenkaan. Jäähdytinneste oli punaista kun päästelin paineet pois..

Sen tiiän sanoa, että oli eka ja viimenen foordi.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 18:02
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Matti H kirjoitti: Sen tiiän sanoa, että oli eka ja viimenen foordi.
Nämä kommentit saa aina hymyn huulille, voortin vikahan se, jos 15 vuotta vanhat ja parisatkua ajetut laitteet hajoo :lol: :lol:
Varmaan on aina kaikki huollot ja tarkastukset tehty ajallaan. Ja missään muissa autoissahan ei ole mitään vikaa, eihän?

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 18:21
Kirjoittaja Matti H
Sierra2.3-16v kirjoitti: Nämä kommentit saa aina hymyn huulille, voortin vikahan se, jos 15 vuotta vanhat ja parisatkua ajetut laitteet hajoo :lol: :lol:
Varmaan on aina kaikki huollot ja tarkastukset tehty ajallaan. Ja missään muissa autoissahan ei ole mitään vikaa, eihän?
Autoonhan todellakin on täydellinen huoltokirja. Ensimmäinen auto mikä leviää kuukauden sisällä ostosta. Entisen omistajan yöunia ei kannata ruveta ees häirittemään tuon takia

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 19:22
Kirjoittaja Aksu
emax kirjoitti: Kyllä ne yleensä sammuu kerrasta jos jakoremmi menee.
Sammuu,ja sopivasti niin ei edes suurta tuhoa saa aikaan.
Nimi merkillä 6 vääntynyttä cos venaa hyllyssä...

Vaihde päällä saa viellä varmasti lisää tuhoa jos yrittää viimeiseen asti "startata"

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 03 Huhti 2011 19:25
Kirjoittaja jsel
emax kirjoitti:Mites se jakoremmi on yhteydes lämpömittariin ja kiehumiseen? Kun vesipumppukin pyörii ulkopuolisella remmillä. Kyllä ne yleensä sammuu kerrasta jos jakoremmi menee. Kannentiiviste ehkä.
Samaa mietin tätä lukiessa. Apulaitehihna pyörittää vesipumppua, laturia, ohjaustehostimen pumppua ja mahdollista ilmastoinnin kompuran pumppua, kun taas jakohihna pyörittää kannessa olevia hiluja.

Onko sieltä nyt molemmat hihnat poikki? Vai olenko nyt vain jotenkin kujalla?

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 04 Huhti 2011 12:44
Kirjoittaja Matti H
Paha sanoa. Oisko sitten vesipumpusta menny siivet jonka takia ei oo nesteet päässy kiertämään.

Viikon päästä vasta pääsee tuota purkamaan

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 04 Huhti 2011 21:43
Kirjoittaja emax
Matti H kirjoitti:No mikäpä muu vois pitää sen kilinän ja kolinan, kuului selvästi kuskinpuolelta.

Ja miten selittää sen, kun lähdin ajamaan niin lämmöt kävi hetken normaalin puolella, sitten vain tipahti nollille ja alkoi kuulumaan kolinaa, auto rupes pätkimään ja sammu. Kun koitti käynnistää niin pyöri vain, ihan kun ei olisi puristuksia ollut ollenkaan. Jäähdytinneste oli punaista kun päästelin paineet pois..

Sen tiiän sanoa, että oli eka ja viimenen foordi.
Kannentiiviste falskaa painetta pytystä jäähdytys järjestelmään -> lämpömittarinanturin ympärille tulee ilmatasku-> mittari näyttää väärin. Ilmaa tulee lisää -> jäähdytys ei toimi -> kansi kuumenee ->alkaa nakuttaa-> kannentiiviste hajoaa mahdollisesti muualtakin.

Ei välttämättä nuon ole menny, mutta tuo kiehuminen ihmetyttää jos se jakoremmistä johtuu.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 05 Huhti 2011 07:05
Kirjoittaja Matti H
No, ainakin kun koittaa käynnistää niin pyörii ihan tyhjää, ei ollenkaan puristuksia. Tietenkin voisi vika olla kannentiivisteessäkin kun päästää sitten paineet

Eli toisinsanoen jos on pahasti nakuttanut, niin kannattane melkein katella vaihtokonetta tilalle

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 05 Huhti 2011 16:54
Kirjoittaja emax
Riippuu siitä kuinka pahasti kansi on menny kieroon. Ja jos kansi on kieros niin on seetitkin kieros, ja nokat ei välttämättä enää pyöri kunnolla, eli täysrempaksi menee..

Kannattaahan siitä kuitenki ensi kattoa mikä sielä on, varsinki jos saa itte tehtyä.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 06 Huhti 2011 17:29
Kirjoittaja Matti H
Päivällä koulun jälkeen tsekkasin jakopään kopan alle ja kappas. Hihna ehjä ja merkit sopivasti kohillaan.

Öljythän tuolta motista oli kans hävinneet, mittatikun pää aavistuksen mutkalla, kun minusta se on aikasemmin ollut suora. Paria päivää aikasemmin katsoin öljymäärän ja se oli min- ja max-merkin välillä

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 07 Huhti 2011 13:24
Kirjoittaja ReiluReiska
Toimiiko varmasti öljynpaineen varoitusvalo? Tuli mieleen, että on ehkä toiminut vajailla öljyillä ja aiheuttanut sitä kautta lämpeämistä sekä tuhoa? Veikkaan, että kansipahvi ja EHKÄ jotain muutakin mennyt rikki...

Onko öljytikku varmasti oikean pituinen eli auton oma? Tuo "käyrä päästä" viittaa siihen että on liian pitkä ja jokin (pyörivä) osa osuu siihen?

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 07 Huhti 2011 16:26
Kirjoittaja Matti H
ReiluReiska kirjoitti:Toimiiko varmasti öljynpaineen varoitusvalo? Tuli mieleen, että on ehkä toiminut vajailla öljyillä ja aiheuttanut sitä kautta lämpeämistä sekä tuhoa? Veikkaan, että kansipahvi ja EHKÄ jotain muutakin mennyt rikki...

Onko öljytikku varmasti oikean pituinen eli auton oma? Tuo "käyrä päästä" viittaa siihen että on liian pitkä ja jokin (pyörivä) osa osuu siihen?
Kyllä siellä öljyn merkkivalo aina paloi kun käynnisti auton. kylmillä keleillä paloi ehkä sekunnin starttauksen jälkeen, mutta yleensä sammui heti. tuossa vaiheessa kun rupesi kolkattamaan ei palanut mitään valoja. sitten vasta loisi kaikki valot ku auto sammu, mikä on loogista tietenkin.

Kansi ja/tai kansipahvi ainakin paskana. Luokkakaveri teki mittauksia. ykkös ja nelos sylintereihin painetta, kolmos pytystä paineet karannu. ja sitten kakkos pyttyyn painetta niin ruvennu paisarissa poreilee.

Mutta jos kansi menee, niin eihän sieltä pitäis mitään helvetin kolinaa ilmetä.. tai voorteista en tiiä miten käyttäytyvät kun mennee kansi.

Kylläkait se mittatikku on auton oma

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 07 Huhti 2011 18:06
Kirjoittaja rangleri
Kannentiivisteestä voi irrota liekkirenkaan pala jos pahasti palaa. Voisi ainakin huonolla tuurilla tehdä jotain tuhoa. No sen näkee sitten kun kannen avaa.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 08 Huhti 2011 17:34
Kirjoittaja Matti H
Luokkakaveri sitä on nyt purkanu ja opettajan kans puhuttiin, että jos otetaan kansi irti niin autoa ei saa ajoon tälle keväälle mitenkään.

Pistetään myyntiin halvalla ja jos ei kelpaa niin paalataan, koska itsellä ei ole paikkaa missä remontoida, mielellään nuo kansi hommat tekisi tuulelta ja sateelta suojassa ku taivasalla.


Ja minulle riitti tämä kokemus fordeista. Seuraavaksi katsellaan kartano volvoa tai tuttua ja turvallista ooppelia tilalle.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 08 Huhti 2011 17:41
Kirjoittaja duckworth
Matti H kirjoitti:Ja minulle riitti tämä kokemus fordeista. Seuraavaksi katsellaan kartano volvoa tai tuttua ja turvallista ooppelia tilalle.
Opel on aina pop teini-ikäisille :D

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 08 Huhti 2011 17:50
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä se ooppeli ja volvokin voi hajota.. Meillä on töissä kans paljon näitä "voortti on ihan paska" miehiä, sitten kun niiltä kyselee, niin ei niillä itellä oo koskaan voortia ollut, mutta "naapurin hessun serkun kaima kertoi, että sen escorttia oli 80-luvulla jo hitsattu"
Hivenen saa nauraa. JA sitten kuitenkin esim Audissa ei oo mitään vikaa, vaikka automaattilaatikko poikii alle 150tkm, tai corollassa, vaikka vaihdettiin moottori 50tkm:n huollossa. Tai renussa, johon oltiin vaihdettu alapallonivelet jo kaksi kertaa alle 40tkm ajettuna, tai tai 2 vuotta vanhassa Volvossa joka ei käynnisty parkkikselta, kun ei kuulemma tunnista avainta joka on virtalukossa :D

Joo, mutta ei tästä sen enempää, onnea valitsemallasi tiellä, toivottavasti seuraava autos on ongelmaton, oli se sitten mikä tahansa.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 08 Huhti 2011 18:10
Kirjoittaja duckworth
Joo kyllä itteki kuulee näitä "uskomuksia" Fordeista... Kerran oli keskustelua escortista tuossa kylällä, kyseinen auto nyki kylmillä keleillä. Sanoin siinä sitten lohdutukseksi, että Fordeissa on enemmän luonnetta, auton omistaja totesi sitten siihen: ”aika v*ttumainen luonne ku ei toimi” :lol:

Vaikea sitten sanoa mikä auto näille teineille olisi se sopiva, kun sen pitäis olla halpa, kestävä, nopea, pysyä tiellä, pystyä ajamaan ilman nesteitä ja poppivehkeiden soida siten ettei akku lopu parkissa. Selvähän se, että auto joutuu koville, jos sitä varta vasten yritetään särkeä, ikkunanveiveistä aina voimansiirtoon saakka. Sitä ongelmaa ei pysty pakenemaan Volvolla Opeleista nyt puhumattakaan… Vaihtamalla merkkiä kestävyys ongelmat voivat siirtyä kauemmas, mutta ne ei häviä minnekään.

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 08 Huhti 2011 18:25
Kirjoittaja Matti H
No tottavain vikoja löytyy kaikista automerkeistä. Saattaahan se, esim. minun tuurilla uunituoreesta mersusta mennä kansi heti kun saa ajettua auton pihasta pois. Kun mulla tuntuu tuota tuuria näitten peltilehmien kanssa olevan.
Ekaan autoon tein jakopäähuollon niin 2kk ja vajaat 2000tkm myöhemmin paukasin porokolarin ja auto lunastukseen.
Seuraavaan kans sain tehtyä jakopään, jakopään osat sain tutulta ilmaseksi ja ei aikaakaan kun rupesi pukkaamaan niin paksua usvaa pakoputkesta, että halvemmaksi tuli hävittää auto. Tuo auto maksoi mulle 100e ja ajelin sillä melkein vuoden!

Sitten tuli eka ooppeli ja ilman ongelmia melkein kans vuosi. Leimalla sitten tuli hylsy ja oli odotettavissakin, että 500 euron ooppelista ruostetta löytyy, mutta oli vastikään leimattu kun ostin. Korjaus olisi maksanut auton verran joten paaliin sekin.

Edellisessä ooppelissa ei kanskaan ollut mitään vikaa tekniikan puolella, mitä nyt normi opel-miehen arkeen kuuluu suriseva mittaristonvaijeri ja pitämätön käsijarru :lol:

Autosta loppui leima vaan turhan nopeasti ja ei paljoa inspannu ruveta lumihangessa ja -30 asteen pakaksessa hitsailemaan pohjaan n. 5cm*5cm paikkaa ja korjailemaan takajarruja. Farmari oli hakusessa, joten auto vaihtoon.

Mitä on tähän mennessä autoja ollut, niin tämä on kaikista pahin. Eikä edes varotellut, että on tuollaista vikaa. Onneksi en tähän ehtiny jakopäätä tehdä. Jos mondeo oisi nyt kunnossa, niin todennäköisesti makaisin lokarin päällä ja olisin jo lyömässä pakettia nippuun. :D



No, varmasti maailmaan mahtuu niitäkin jotka tahallaan noita autoja raskii särkeä, niin on sitä fyffeä ja kyhnyä taskun pohjalla. Itselle auto kuitenkin suht. tärkeä kapistus, koulu 40km päässä ja bussiaikataulut eivät kouluaikojen kans natsaa yhteen ja sen takia sitä toivoiskin, että olis edes tällä kertaa sattunut luotettava kampe pihalle. Ja kuitenkin sitä pitää autosta huolta, rahatilanteen salliessa öljyt vaihtoon aina kympin välein ja öljyjen tarkistus ainakin kahdesti viikossa ja mahdollinen lisäys. Ja samalla tottakai jäähynesteiden ja muidenkin nesteiden tarkistus, eli tekniikan puolella autot yritän pitää kunnossa, korissa voi tietenkin olla aina sanomista, mutta se ei onneksi ajoon vaikuta.

Osa varmasti minun tilanteessa vain kohauttais olkapäitä ja ilmoittas, että no korjataan vaan, jos ammattikoululla ei homma onnistu niin sitten hinattais vaikka nyrkkipajalle missä homma ois viikossa tehtynä. Mutta tässä vaiheessa kun kuukausitulot pyöreä nolla, poislukien kelan tuet niin siinä koittaa pitää autoa ja vielä elääkkin samalla. Toivottavasti nyt joku ymmärtää mitä ajan takaa. Jokainen on joskus opiskelija, tietty jos syntyy kultalusikka perseessä, että on heti ajokortin saannin jälkeen vara kurvata pörhölle ja hakea sieltä se 2.0tfsi a3 :lol:

Re: 1.8 zetec ja remmi poikki?

Lähetetty: 08 Huhti 2011 19:46
Kirjoittaja emax
Ei nää romut vaihtamalla parane, viat vaan vaihtuu. Mutta se on ihan ittestä kiinni tykkääkö hitsailla vai korjata moottoria. Mutta onnea ooppelille.
Niitähän haukutaan samallalailla kuin fordiakin niin eihän ne silloin kovin paljo huonompia voi olla. Mitä ny venttiilit palaa, jakopää sekoilee, varrenkummit irtoilee ja keinuvivut+nokka rallattaa ja kannet halkeilee niin kuin zetekis, dohcis ja ohceeskin. Imuvuotoja ja sitä kautta moottorin kuluneisuutta on ehkä ollu enemmän kuin fordis, mutta eihän se heti ajoa haittaa.

P.S. 16V kannen korjaus, eli seetien koneistus, venttiilienhionta, ja oikaisu on siinä 350-400€ paikkeilla.