Sivu 1/1
Fiestan takapyöränlaakerin kiristysmomentti?
Lähetetty: 14 Marras 2005 13:44
Kirjoittaja karvinen
Olisiko jollain tietoa tuosta mk3 siestan takapyöränlaakerin
kiristysmomentista? Eli auto on 89-mallinen 1,1 koneella.
En löytänyt searchilla..
Lähetetty: 14 Marras 2005 14:11
Kirjoittaja janzamar
onko tuo sen kummempi kun muissakaan,eli kiristetään ensin niin että pyörä ei liiku,ja sitten löysätään niin että pyörii kevyesti?
Lähetetty: 14 Marras 2005 19:39
Kirjoittaja hartza
250-290 Nm sanoo Haynesin opus. Sen verran se ainakin omassa Fiestassa oli kiinni... Eli ei ole "perinteinen" perstuntumalla kiinnilaitettava kartiolaakeri.
Lähetetty: 17 Huhti 2006 18:32
Kirjoittaja Sultzi
Mitenkäs homma sitten -82 1.1l fiestassa? Onko normaali kartiolaakeri kiristys? Kun ei Autodatassa ainakaan ollut kiristysarvoa.
Lähetetty: 17 Huhti 2006 19:25
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Mitenkäs homma sitten -82 1.1l fiestassa? Onko normaali kartiolaakeri kiristys? Kun ei Autodatassa ainakaan ollut kiristysarvoa.
Menee näin: Ensin kiristetään laakeri 25Nm:ään samalla rengasta vastapäivään pyörittäen, kun 25Nm on saavutettu ei pitäisi väljää esiintyä. Siitä sitten puolikierrosta aukipäin ja näpein niin lujalle kun saa (olikohan nyyttönit jotain 10Nm luokkaa). Itse olen vielä ihan hienoisesti kiristänyt tohon päälle hylsyllä. Lopuksi kattoo ettei väljyyksiä esiinny ja että rengas pyörii hyvin.
Lähetetty: 17 Huhti 2006 19:27
Kirjoittaja Jaakko85
janzamar kirjoitti:onko tuo sen kummempi kun muissakaan,eli kiristetään ensin niin että pyörä ei liiku,ja sitten löysätään niin että pyörii kevyesti?
Onse kummempi. Tuota ei todellakaan pidä jättää löysälle.
Lähetetty: 17 Huhti 2006 19:32
Kirjoittaja janzamar
Tuttu jätti 100 A:sta koko taka-akselin liikenteenjakajaan
mutta ei se menoa pahemmin haitannu,
Tuli siihen baariin mistä lähtikin hakemaan kaverit auttamaan sillä samaisella autolla ilman taka-akselia..
tietysti se vähän kipinöi,että on siinä tosiaan pieni paloturvallisuus-riski

Lähetetty: 17 Huhti 2006 19:58
Kirjoittaja Sultzi
Jaakko85 kirjoitti:
Menee näin: Ensin kiristetään laakeri 25Nm:ään samalla rengasta vastapäivään pyörittäen, kun 25Nm on saavutettu ei pitäisi väljää esiintyä. Siitä sitten puolikierrosta aukipäin ja näpein niin lujalle kun saa (olikohan nyyttönit jotain 10Nm luokkaa). Itse olen vielä ihan hienoisesti kiristänyt tohon päälle hylsyllä. Lopuksi kattoo ettei väljyyksiä esiinny ja että rengas pyörii hyvin.
Nuo momentit tuskin niin nuukia on (ei löydy avainta). Onko se keskimutterin koko 24mm? Ainakaan ei 22mm hylsy mennyt, enkä muistanut tönärillä mitata kuinka iso se on

Molemmilla puolilla takana tuntuu selvä välys eli liian löysällä taitavat olla, ainakin tuo toinen puoli aukes sormilla kevyesti mutteriin koskien. Ja samalla löyty syy huonoon takajarruun. Kengät huonot, sylinteri mahdollisesti vuotanut. Noh, onneks olin muutenkin sitä sylinteriä vaihtamassa isompaan

Eikä nuo jarrukengät maksa kuin vajaa 10e yhteensä. Katsoo mitä etupäästä löytyy, kun on tehottomat jarrut (poljin on kyllä normaalintuntuinen, ettei ilmaa pitäisi olla).
Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:02
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Nuo momentit tuskin niin nuukia on (ei löydy avainta). Onko se keskimutterin koko 24mm? Ainakaan ei 22mm hylsy mennyt, enkä muistanut tönärillä mitata kuinka iso se on

Molemmilla puolilla takana tuntuu selvä välys eli liian löysällä taitavat olla, ainakin tuo toinen puoli aukes sormilla kevyesti mutteriin koskien. Ja samalla löyty syy huonoon takajarruun. Kengät huonot, sylinteri mahdollisesti vuotanut. Noh, onneks olin muutenkin sitä sylinteriä vaihtamassa isompaan

Eikä nuo jarrukengät maksa kuin vajaa 10e yhteensä. Katsoo mitä etupäästä löytyy, kun on tehottomat jarrut (poljin on kyllä normaalintuntuinen, ettei ilmaa pitäisi olla).
Mutterin koko oli muistaakseni se 24mm, oli satsi vieressä kun tein ja vaan sopivankokosen nappasin

niin ei tarkkaan muista. Joo mullakin vuosi toinen takajarrusylinteri, uutta kenkää kunnostettua pääsylinteriä, rumpua ja palaa on muttei ne pikkujarrut kovin tehokkaat silti ole , mutta kyllä niillä viestan kokoinen auto pysähtyy tarvittaessa melko nopeasti kun ovat kunnossa.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:14
Kirjoittaja Sultzi
Eihän ne toki tehokkaat olekkaan, mutta jos poljinta tarvitsee painaa hampaat irvessä jotta renkaat menisivät lukkoon hiekalla, kyllä se hieman liian tehottomalta tuntuu.
Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:23
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Eihän ne toki tehokkaat olekkaan, mutta jos poljinta tarvitsee painaa hampaat irvessä jotta renkaat menisivät lukkoon hiekalla, kyllä se hieman liian tehottomalta tuntuu.
Niin silloinhan niissä on vikaa..
Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:48
Kirjoittaja Sultzi
Jep, niin on. No takanahan oli selvästi entiset kengät. Täytyy huomenna vilasta eteen toiselle puolelle ja katsoa mitä sieltä löytyy. Eiköhän sieltä vähintään joku satula ole halkipoikkipinossa jousen ympärillä mun tuurilla

Lähetetty: 17 Huhti 2006 21:05
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Jep, niin on. No takanahan oli selvästi entiset kengät. Täytyy huomenna vilasta eteen toiselle puolelle ja katsoa mitä sieltä löytyy. Eiköhän sieltä vähintään joku satula ole halkipoikkipinossa jousen ympärillä mun tuurilla

Mulla oli palat varmaan 20vuoden takaa kun ei toisella puolella ollut pintaa juuri ollenkaan.. Palasiakin jo hyvästi irtoillut, vaikka kyllä ne vielä leimakunnossa olivat..