-95 1.6 zetec Escortin lämpöjen vaihtelu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
foordisti
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2009 11:53

-95 1.6 zetec Escortin lämpöjen vaihtelu

Viesti Kirjoittaja foordisti »

Eli escort tekee seuraavaa: Lämmintä alkaa puhaltaa heti muutaman km ajon jälkeen ja lämmöt pysyy ihan normaali alueen puolivälin paikkeilla kun vaan lämmönsäätö nappula on käännetty puhaltamaan täysille ja puhallustakin on päällä. Mutta jos puhalluksen laittaa vaikka nollille tai kääntää lämmönsäätimen viileämmälle niin ei tarvitse kauaa ajella kun lämmöt alkaa olemaan lämpömittarin "normal" tekstin A:n tai jopa L:n kohdalla. Tässä vaiheessa olen kääntänyt nappulan takaisin puhaltamaan niin lämmintä kuin antaa ja puhalluksen täysille niin lämmöt laskee taas normaaliin. Eikös näissä escorteissä lähde flekti tosin pyörimään vasta kun lämmöt alkaa olla normaalin ja punaisen alueen rajoilla??mutta en ole uskaltanut jäädä flektin pyörimistä odottelemaan ettei ala porina kuulua ennen sitä.. Pohdiskelin tässä että voiko tuommoinen oireilu johtua muusta kuin viallisesta termostaatista eli termostaatti ei aukeaisi kunnolla. Viisaammat kertokoot.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: -95 1.6 zetec Escortin lämpöjen vaihtelu

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Voisin veikata termistaatin (satunnaista) jumiutumista tai jäähdyttäjän sähkökäyttöinen tuuletin (flekti) ei toimi. Veikkaan enemmän termostaattia, sillä näillä pakkasilla saattaa vielä lyhyessä ajossa pysyä lämmöt kurissa vaikkei avautuisikaan. Jos olisi taas (hieman) auki jatkuvasti, niin ei kovin hyvin tule lämpöä sisälle kun moottorin kestää kauan lämmetä.

Voit kokeilla jäähdyttimen kumpaakin vesiletkua (sisään ja ulos), että lämpeneekö se kun lämmöt uhkaa nousta mittarin mukaan? Eli kiertääkö vesi varmasti jäähdyttimessä? Jos ei kierrä niin ongelma viittaa termostaattiin eli koko ajan kiinni ja matkustamoa lämmittämällä näillä pakkasilla moottorin lämmöt pysyy vielä kurissa. Jos jäähdytin lämpiää (jostain kohtaa), mutta saattaa olla jotenkin lähes tukossa kuitenkin eli vesi ei kierrä kunnolla JOS lämmöt korkealla mittarin mukaan. Kokeile vaikka irtojohdoilla akusta flektiä saada pyörimään eli toimiiko se varmasti jos ei pyörähdä missään vaiheessa käyntiin. Vika voi olla johtojen liitoksissa (hapettunut?) tai itse termostaattikytkimessä (on/off), joka (ehkä) sijaitsee itse jäähdyttimessä.

Pieni mahdollisuus on, että voi olla useamman vian summa. Huonosti toimiva termari, hieman tukkeunut jäähdytin ja toimimaton flekti...
Vastaa Viestiin