Focus, neste ei kierrä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sucof

Focus, neste ei kierrä

Viesti Kirjoittaja Sucof »

Moro vaan kaikille! (eka viesti)
Omassa focucksessa (2000 1,6 bensa) käynyt kaksi kertaa tänä talvena sama homma eli nesteet eivät lähde kiertämään. Molemmilla kerroilla lämpömittari on näyttänyt heti käynnistyksen jälkeen normaalia lämpöä (yleensä kestää muutaman minuutin) ja parin kilometrin ajon jälkeen lämmöt pomppaavat yhtäkkiä punaiselle. Puhallin puhaltaa lisäksi vain kylmää ilmaa. Ekalla kerralla kun huomasin, että lämmöt ovat punaisella olin juuri pysähtymässä kun keltainen varoitusvalo syttyi palamaan heti tämän jälkeen kuului matkustajan puolelta vesipumpun suunnilta kovaa kolinaa jonka jälkeen lämmöt putosivat yhtäkkiä normaaleiksi ja auto alkoi puhaltaa lämmintä ilmaa. Tämän jälkeen auto on toiminut normaalisti noin kuukauden ajan.
Tänään lähdin ajamaan ja parin kilometrin jälkeen lämmöt olivat taas punaisella. Sammutin auton ja pysähdyin, kokeilin alavesiletkun joka oli kylmä mutta siellä oli nestettä. Paisuntasäiliössä ei ollut juurikaan paineita. Päätin kääntyä kotiin päin ja kilometrin ajon jälkeen lämmöt taas pomppasivat punaiselle, pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan jonka jälkeen taas kuului sama kolina ja auto palasi "normaaliksi".
Voiko jäähdytysjärjestelmässä olla ilmaa vai mistä moinen voi johtua? Ja varsinkin mistä tuo kolina voi johtua? Ekan kerran kun kuulin sen kolinan luulin että autosta irtosi joku osa koska ääni oli niin kova :) .
Termostaatti ja termostaatin kotelo vaihdettiin syksyllä koska se vuosi nestettä. Jäähdytinnestettä on säiliö täynnä ja seos on sellainen, että ei taatusti jäädy näillä pakkasilla. Molemmilla kerroilla pakkasta on ollut n. 25 astetta, mutta välillä auto on tosiaan pelannut ihan normaalisti vaikka pakkasta on ollut enemmänkin.
Mika_2
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Helmi 2011 21:04

Re: Focus, neste ei kierrä

Viesti Kirjoittaja Mika_2 »

Oisko tuo vesipumppu rikki ? Joskus aikanaan meillä joku auto teki sen jotta auto oli roikas 20 asteen pakkasella, pelas ihan ok. Oli roikas kun oli 30 astetta pakkasta, lähti käyntiin mut neste ei lähtenytkään kiertämään vaikka neste oli ok. Ajossa lämmöt nousi ja sisälle puhalsi vain kylmää.

Vaihettiin vesipumppu ja loppu tuo oireilu. Sikäli oli jännä vika,jotta jos 20 oli pakkasta auto pelas ihan ok, mutta kun mentiin 30 asteen puolelle niin eipä pelannu vaikka neste oli kunnossa.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus, neste ei kierrä

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No miten ois nesteet jäässä? Ja vesipumpun vaihdon yhteydessä on sitten vaihdettu nesteetkin kuntoon.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Focus, neste ei kierrä

Viesti Kirjoittaja samiharju »

vesipumpusta voi lähteä siivet irti, tai siipien kiinnitys akseliin voi olla sellainen, että se pyörähtää tyhjää ajoittain..

eihän autoon vahingossa ole laitettu punaista ja vihreää/sinistä nestettä sekaisin? punainen ei sekoitu muiden kanssa vaan tekee hyytymiä jolloin neste ei kierrä kunnolla.
focus2000
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Touko 2010 16:58

Re: Focus, neste ei kierrä

Viesti Kirjoittaja focus2000 »

Vesipumpusta en tiedä, mutta vaikuttais vähän samalta ruljanssilta jonka itekkin jouduin käymään läpi (myös focus '00 1,6l). Itelläkin varotusvalot sytty ja pysähtymisen jälkeen kuulu koneesta hörppimisen tai jonkilaisen kolinan ääntä jne jne kaikki tuttua. Putket myös aivan kylminä ja kun yritti ilmata niin puski nesteet pihalle ilmakuplineen jonka takia luultiin pitkään että järjestelmään jääny vaa nii pärkeleesti ilmaa (http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... =3&t=30317)

Eli itelläkin vuosi tuo termostaatin koppa jonka takia päätettiin samaan syssyyn vaihtaa kopan lisäks myös termostaatti. Muutama kuukausi ajeltiin siten että välillä lämmöt karkaili punaselle. Konetta ilmattiin ja jäähdytysnestettä lisättiin monta kertaa ja luultiin että nyt korjaantu kunnes taas kuukauden välein sama homma taas. Lopulta huomasivat merkkihuollossa että termostaatin vaihtanut korjaamo oli asentanu sen väärinpäin eikä neste päässy kiertään kunnolla. Siihen loppu se vika.
Vastaa Viestiin