Sellasta kysyisin, että sattuuko kukaan tietään sanooko katsastusmies jotai jos ottaa katalysaattorin putkesta pois?
vuosimallin 90-, 1.6 litrane ford orion siis kyseessä.
Orion 90- katalysaattori
Re: Orion 90- katalysaattori
Sanoo jos huomaa sekä jos ei mene päästöistä läpi.
En tiedä miksi katti pitäisi pois ottaa, mutta voithan repiä sisuskalut irti ja laittaa takaisin.
En tiedä miksi katti pitäisi pois ottaa, mutta voithan repiä sisuskalut irti ja laittaa takaisin.
Re: Orion 90- katalysaattori
Selvä. Kai sen vois pois ottaa ja sit katsastuksee laittaa takasi, ainaki kulutus pienenis ja tehoja tulis vähä lisää. =)
Re: Orion 90- katalysaattori
Joo kylmäkatilla sen tosiaan voi korvata, jolloin silmämääräisessä tarkastelussa inssi ei herjaa, mutta jos päästöt nousee esim. HC yli 100ppm, niin ei mee läpi leimasta. Olettaen että auto on vähäpäästöinen, onko?
Sinänsä en usko että auto paljoa pirteämmäksi muuttuu pelkällä katin poistolla
Sinänsä en usko että auto paljoa pirteämmäksi muuttuu pelkällä katin poistolla

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Orion 90- katalysaattori
Olen kuullut, että nuoriso ottaa katteja sen takia pois, koska se kuristaa jonkin verran pakokaasujen virtausta ja vie sen takia hieman tehoja. Laittavat katti pöntön takaisin katsastukseen ja katsastuksen jälkeen ottavat taas pois asentaen sopivan suoran putken vain väliin. Tiedä sitten millaisissa autoissa tuo nykyään onnistuu, koska taitaa joissain autoissa olla lambda anturi (myös) katin jälkeenkin, joten miten käy sitten ruiskutusseoksen ohjaukselle jos ei saa oikeaa lambda tietoa?
Minulla oli aikoinaan wv polo 1.3 -86. Pakoputkiliikkeessä mietittiin, että tehdäänkö putkisto yhdellä äänenvaimentimella 450 markkaa vai kahdella äänenvaimentimella 600 markkaa. Kun kysyin, että onko sillä juurikaan väliä, niin asentaja sanoi, että on siinä ja siinä jaksaako yksi äänenvaimennin vaimentaa riittävästi ääni minun moottorini tapauksessa. Otin sitten yhdellä. Heti liikkestä pois ajaessani huomasin auton olevan hieman pirteämpi kuin ennen kun kiihdytti, mutta samoin hieman äänekkäämpi. Pointtini on että yksikin pönttö saattaa viedä tehoja pois...
Minulla oli aikoinaan wv polo 1.3 -86. Pakoputkiliikkeessä mietittiin, että tehdäänkö putkisto yhdellä äänenvaimentimella 450 markkaa vai kahdella äänenvaimentimella 600 markkaa. Kun kysyin, että onko sillä juurikaan väliä, niin asentaja sanoi, että on siinä ja siinä jaksaako yksi äänenvaimennin vaimentaa riittävästi ääni minun moottorini tapauksessa. Otin sitten yhdellä. Heti liikkestä pois ajaessani huomasin auton olevan hieman pirteämpi kuin ennen kun kiihdytti, mutta samoin hieman äänekkäämpi. Pointtini on että yksikin pönttö saattaa viedä tehoja pois...
Re: Orion 90- katalysaattori
Kait sen saa repiä pois kokonaankin jos rekisteriotteessa ei ole merkintää katista tai vähäpäästöisyydestä.
Sen sijaan vaikutus tehoihin ja kulutukseen syntyy 99%:sti kuskin päässä. Vakiokonetta ei mokoma katti niin paljon kurista että sanottavasti lisätehoa sen poistolla saataisi aikaan. Ainut ihan oikea oikea syy vekslata katin kanssa tulee siinä vaiheessa kun koneesta aletaan repiä tehoja tuplaten ja alkup. putkisto jää auttamatta pieneksi. Tällöin on helpompaa vekslata alkuperäistä kattia edestakaisin kuin käydä sorvaamaan tilalle jotain 4" "kisakattia". Suurin syy luultuun kulutuksen kasvuun on taas se että yleensä saman automallin katiton versio käy osakuormilla hiukkasen laihalla, kun taas kattivehje käy tasan lambda-arvolla 1, katti kun ei muilla seoksilla pelaa. Pelkkä katin poisto ei vielä moottorinohjausta muuta miksikään. Eli jos Orioni on muuten vakio, jätä se katti ihmeessä sinne. ( oma mielipiteeni, ei herneitä nenään
)
Sen sijaan vaikutus tehoihin ja kulutukseen syntyy 99%:sti kuskin päässä. Vakiokonetta ei mokoma katti niin paljon kurista että sanottavasti lisätehoa sen poistolla saataisi aikaan. Ainut ihan oikea oikea syy vekslata katin kanssa tulee siinä vaiheessa kun koneesta aletaan repiä tehoja tuplaten ja alkup. putkisto jää auttamatta pieneksi. Tällöin on helpompaa vekslata alkuperäistä kattia edestakaisin kuin käydä sorvaamaan tilalle jotain 4" "kisakattia". Suurin syy luultuun kulutuksen kasvuun on taas se että yleensä saman automallin katiton versio käy osakuormilla hiukkasen laihalla, kun taas kattivehje käy tasan lambda-arvolla 1, katti kun ei muilla seoksilla pelaa. Pelkkä katin poisto ei vielä moottorinohjausta muuta miksikään. Eli jos Orioni on muuten vakio, jätä se katti ihmeessä sinne. ( oma mielipiteeni, ei herneitä nenään

Focus 1.8 TDCI -03
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
Re: Orion 90- katalysaattori
Jyde meni just asian ytimeen
Tosiaankin tuon ikäisen auton pakoputki/vaimentimet/katti ei ole tehty kuristamaan tehoja, ja se riittää viritysasteeltaan vakiolle koneelle täysin. Se miksi vakiokoneita trimmataan pörinäpöntöillä on puhdas kuuluvuus- tai ulkönäköseikka.
Sitten se ettei rek.otteessa lue vähäpäästöisyydestä, ei kerro mitään... Auto voi siltä olla vähäpäästöinen ja tämä asia kannattaa selvittää konttorilta. Kuten moni foorumin käyttäjä on varmaan huomannut.

Sitten se ettei rek.otteessa lue vähäpäästöisyydestä, ei kerro mitään... Auto voi siltä olla vähäpäästöinen ja tämä asia kannattaa selvittää konttorilta. Kuten moni foorumin käyttäjä on varmaan huomannut.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER