Sivu 1/1
Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 17 Tammi 2011 17:41
Kirjoittaja emax
Mulle olis nyt laipat tulos 12mm tavarasta, mutta mistäs aineesta pakosarjan putket kannattaas hitsailla, ettei kovin pahoin vääntyilisi lämmetessään?
Tilaa kun ei oikeen oo ylimääräistä...
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 17 Tammi 2011 18:24
Kirjoittaja PeltiHeikki
Nimimerkki Kipp projektissa näyttäs olevan aika sivakan näköne omavalmistesarja. Ilmeisesti melko paksuseinämäistä tavaraa sais olla. Lompakon paksuudesta ja hitsausvehkeistä kiinni tekeekö mustasta putkesta, vai kenties jotain ruosteen kestävää..? Kiinostas kyl ittekki tehä pakosarja...ehkä keväämmällä sit...
Kuvia näkyville sitte kun rupeet tekemään.
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 17 Tammi 2011 18:26
Kirjoittaja Aksu
jos laippa on mustaa rautaa niin sitten putket oltava samaa ainetta,eli vesijohto käyrät on se yleisin versio.
Laipat/putket samaa materiaalia muuten repeää se hitsaussauma erillaisien lämpölaajenemisien takia.
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 17 Tammi 2011 19:19
Kirjoittaja emax
Joo laipat on mustasta. Töis on tiggi niin sillä ajattelin kokeilla hitsata, en ookkaa hitsannu sillä vielä juuri muuta kuin dohcin kansia

Laitan kuvia sitte tuonne fiesta projektiin kun tämän aika on.
Onkos siinä putkien asennossa tai koossa jotain huomioitavaa, mitä ei maalaisjärjellä ymmärtäisi?
Pituudet on ainaki täs tapaukses pakon sanelemia
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 17 Tammi 2011 19:51
Kirjoittaja country sedan
Kollektoriin kannattaa panostaa, että on mahdollisimman jouhea.
Tuleeko tuohon sarjaan ulkoinen hukkis?
Tigillä jos meinaat hitsata, kannattaa ensin hepata sarja nipuun ja sitten yksi kerrallaan irrottaa putket laipoista ja vetää saumat umpeen. Lopuksi vaan vetää kaikki torvet laippaan ja kollektoriin kiinni. Vetelee vähiten.
Duunissa on pultattu semmoseen 300mm i-palkkiin laipasta hitsauksen ajaksi, ei tarvi laippoja oikoa..
Ja sitten tietysti ahtimelle ja downpipelle jonkunlaiset tuet, että rasittaa sarjaa käytössä mahdollisimman vähän.
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 17 Tammi 2011 20:15
Kirjoittaja emax
Semmonen pikku miniturbo tulossa kuin garret tbo228, 440 1,7 turbo volvosta peräisin, eli ei tarvi ulkoista hukkista.
Kiitoksia vinkeistä, eiköhän näillä pärjää

Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 18 Tammi 2011 01:50
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
Käsittääkseni noi rosteri jutut sit kannattaa unohtaa repeää vaik olis kaikki rosteria lämpölaajenemisen ansiosta.
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 18 Tammi 2011 12:16
Kirjoittaja country sedan
Hyvin kestää rosteri niin bensan kuin dieselin sarjanakin.
Noita kunnon rosteri sarjoja ei kannata sekoittaa kiiltäviin kiina sarjoihin, joista osa on niin lyhyillä putkilla että varmasti hajoavat.
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 18 Tammi 2011 18:49
Kirjoittaja ohc205
Mä rakentelin tämmösen ohc koneeseen:

Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 18 Tammi 2011 20:32
Kirjoittaja emax
ohc205 kirjoitti:Mä rakentelin tämmösen ohc koneeseen
Eikös nuo oo niitä paljon puhuttuja tuubikäyriä? Ne ei vissiin hirveitä maksa
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 18 Tammi 2011 22:43
Kirjoittaja country sedan
Tai vaikka
tämmönen 
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 19 Tammi 2011 00:02
Kirjoittaja Aksu
tässä muutama oma versio.
http://smg.photobucket.com/albums/v294/ ... vo2012.jpg
http://smg.photobucket.com/albums/v294/ ... uva067.jpg
Ei ole koskaan jaksanut saumoja siistiä mutta eipä ole yksikään revennyt tekemisen jälkeen.
Eka on tehty -05 ja vielläkin on korjailematon.
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 27 Tammi 2011 17:43
Kirjoittaja ohc205
emax kirjoitti:
Eikös nuo oo niitä paljon puhuttuja tuubikäyriä? Ne ei vissiin hirveitä maksa
Juu tuubikäyriä, saa vesijohtoliikkeistä, maksaa about 2e/kpl
42mm 2,5mm seinämällä on hyvä valinta.
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 27 Tammi 2011 17:49
Kirjoittaja Aksu
ohc205 kirjoitti:
Juu tuubikäyriä, saa vesijohtoliikkeistä, maksaa about 2e/kpl
42mm 2,5mm seinämällä on hyvä valinta.
Myöskin se tuosta pykälää pienempi menee hyvin jos ei ole tavoitteet 350 korkeammalla. On silläkin jarrutettu +450 cossusta.
Re: Turbo pakosarjan hitsausta
Lähetetty: 28 Tammi 2011 21:56
Kirjoittaja emax
Aksu kirjoitti:
Myöskin se tuosta pykälää pienempi menee hyvin jos ei ole tavoitteet 350 korkeammalla. On silläkin jarrutettu +450 cossusta.
Kunhan ny 100hp tosta fiestasta sais

Tais olla jotain 37mm mitkä hommasin. Poikkipinta-ala suht sama kuin pakokanavan aukossa.
