Escort -94 painelaakeri?
Escort -94 painelaakeri?
Eli auto on -94 1.8 zetec (105hp) ja kytkin rohisee aika äänekkäästi. Pahimmillaan on kylmäkäynnistyksen jälkeen ja ääni loppuu kun painaa kytkintä mutta kytkin ylhäällä taas rohisee ja välillä kuuluu pientä kolinaakin auton sisälle. Onko painelaakeri menossa? Lisäksi kytkin ottaa tosi alhaalta ja liikerata on lyhyt mutta irrottaa kuitenkin.
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Escort -94 painelaakeri?
Painelaakeri vialta kuullostaa. 

Re: Escort -94 painelaakeri?
Niin, se painelaakerihan pyörii vain silloin kun kytkintä painetaan joten painelaakeriviasta tuskin on kyse.
Laatikko se siellä elämöi. Ehkä vain kylmien ja jäykkien öljyjen takia tai sitten on kytkinakselin laakerointi menossa. Jos lämpöisenä pelaa äänettömästi niin ei muuta kun antaa mennä vaan.
Laatikko se siellä elämöi. Ehkä vain kylmien ja jäykkien öljyjen takia tai sitten on kytkinakselin laakerointi menossa. Jos lämpöisenä pelaa äänettömästi niin ei muuta kun antaa mennä vaan.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Escort -94 painelaakeri?
itsellä otti myös tosi alhaalta ja kytkin suorastaan luisti ja ampui auton liikkeelle aina lähdettäessä. vaihdatin uuden kytkinsarjan varmuuden vuoksi ennen talvea: kytkin-akseli oli paskanen eli takerteli sen takia aina hieman ja levy oli menny jo vähä veteläksi......eli jos meinaat pitemmän aikaa ajella ni ei se iso vaiva ole vaihtaa, enemmän vituttaa jos se jää tonne tien päälle näillä pakkasilla. tuleepahan samalla vaihdettua uudet vaihteistoöljytkin ja ne aina vuotavat vetarien stefat.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Escort -94 painelaakeri?
Itellä cossusta hävis yhtäkkiä kytkinkokonaan kans rohisi ja klonkkas vaihdoin uuden polkimen ratas sarjan nii pelas sen jälkee..
Mitä se tekee moottori jarrutettaessa ?
Kato joo ei taas lukemisen ymmärtäminen pelaa joo eihänse paine laakeri sillo pyöri kun kytkin on ylhäällä vain sillon ku poljinta painetaa.Krisse kirjoitti:Niin, se painelaakerihan pyörii vain silloin kun kytkintä painetaan joten painelaakeriviasta tuskin on kyse.
Laatikko se siellä elämöi. Ehkä vain kylmien ja jäykkien öljyjen takia tai sitten on kytkinakselin laakerointi menossa. Jos lämpöisenä pelaa äänettömästi niin ei muuta kun antaa mennä vaan.

Mitä se tekee moottori jarrutettaessa ?
Re: Escort -94 painelaakeri?
Kun kytkintä painetaan niin se pyörii moottorin mukana ajotilanteesta riippumatta ja kun kytkintä ei paineta niin se on vaan hiljaa ja näyttää nätiltä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Escort -94 painelaakeri?
Tarkoitin toi kyseinen auto. Mitä tekee moottori jarrutuksessa.
Re: Escort -94 painelaakeri?
jos se krohisee moottorijarrutukses pienissäkin vauhdeissa esim. kaupunkiajos kakkosvaihde päällä ja käännyt ni painelaakeri siel huutaa
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Escort -94 painelaakeri?
Levystäkin voi olla jouset paskana.
Joka tapauksessa painelaakeri on ehjä jos siitä ei kuulu ääntä kun kytkintä painaa. Itse kuitenkin vaihdan aina koko kytkinsarjan (levy, asetelma, painelaakeri) vaikka joku osa olisikin vielä ehjä.
Täs kuvas näkyy vähä tuota painelaakeria

Se painaa asetelmaa silloin kun kytkintä painetaan, ja löysää asetelman jousen, että levy irtoaa vauhtipyörästä/asetelmasta ja että kytkinakseli ei pyöri enää moottorin mukana.
Ja niin kuin Krisse osuvasti sanoi
Jos ei öljynvaihto auta niin loota pois ja kattoa sitten mikä sielä on paskana.
Ja vielä yksi varoitus.
Jos laatikosta ottaa vetarit irti niin laatikkoa ei saa pyörittää, tasauspyörästön pikkurattaat tippuu paikoiltaan. Mulla on tuollaiset sorvatut pulikat tuos laatikos juuri tuon ominaisuuden takia.
Joka tapauksessa painelaakeri on ehjä jos siitä ei kuulu ääntä kun kytkintä painaa. Itse kuitenkin vaihdan aina koko kytkinsarjan (levy, asetelma, painelaakeri) vaikka joku osa olisikin vielä ehjä.
Täs kuvas näkyy vähä tuota painelaakeria

Se painaa asetelmaa silloin kun kytkintä painetaan, ja löysää asetelman jousen, että levy irtoaa vauhtipyörästä/asetelmasta ja että kytkinakseli ei pyöri enää moottorin mukana.
Ja niin kuin Krisse osuvasti sanoi
Poikkeuksena Mtx-75 jossa painelaakeri on kiinni työsylinterissä joka on taasen suoraan kiinni kytkinakselin ympärillä. Tässä painelaakeri otta vähä kiinni asetelmaan koko ajan mutta siltikin äänen pitäisi pahentua kytkintä painettaessa, ei hiljentyä.Krisse kirjoitti:Kun kytkintä painetaan niin se pyörii moottorin mukana ajotilanteesta riippumatta ja kun kytkintä ei paineta niin se on vaan hiljaa ja näyttää nätiltä.
Jos ei öljynvaihto auta niin loota pois ja kattoa sitten mikä sielä on paskana.
Ja vielä yksi varoitus.
Jos laatikosta ottaa vetarit irti niin laatikkoa ei saa pyörittää, tasauspyörästön pikkurattaat tippuu paikoiltaan. Mulla on tuollaiset sorvatut pulikat tuos laatikos juuri tuon ominaisuuden takia.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Escort -94 painelaakeri?
Ei oo kyllä kuullut moottorijarrutuksessa mitään kovin huomattavaa ääntä. Onko tässä se kytkinpolkimen automaattisäätö?
Re: Escort -94 painelaakeri?
Tämän näköinen on se manuaalisäätöinen kytkinpoljin. Vähä kun kumartuu kurkkaamaan kytkinpoljinta niin heti näkee onko siinä tuo säätöpultti vai automaattisäädön "räikkä".esco00 kirjoitti:Ei oo kyllä kuullut moottorijarrutuksessa mitään kovin huomattavaa ääntä. Onko tässä se kytkinpolkimen automaattisäätö?
Re: Escort -94 painelaakeri?
Jep, ei oo tuommosta säätöpulttia.koskar kirjoitti:Tämän näköinen on se manuaalisäätöinen kytkinpoljin. Vähä kun kumartuu kurkkaamaan kytkinpoljinta niin heti näkee onko siinä tuo säätöpultti vai automaattisäädön "räikkä".
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Escort -94 painelaakeri?
Elikkä sit on just se automaattisäätö joka itellä hajos iha yllättäen.