öljyt (merkit) sekaisin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

mites se olikaan mikä ratkaisi mitä moottoriöljyjä voi sekaisin laittaa? synteettisyys ja viskositeetti oliko se 0w-40 tuoko sen kertoi? mitä muuta?

auto focus
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja emax »

Synteettisyys viskositeetti ja laatuvaatimukset, onko longlife öljyä vai ei. Eikö huoltokirjasta näe mitä öljyä sinne on viimeksi laitettu?
Omissa en juurikaa oo välittäny muuta kuin siitä että mineraalia en ole seannu synteettisiin ja kylmä/kuuma viskositeetti on edes lähes sama, mutta autotkin on kyllä sitä ikäluokkaa ettei suurta vahinkoa tuu vaikka pilalle menisikin. Eli omalla vastuulla.
Ohjehan olis ettei moottoriin laiteta muuta kuin juuri sitä samaa öljyä mitä siellä on ollutkin.

Se tikun min.-max. väli on yleensä noin litran+-. Eli jos se on vain vähä vajaa, eikä ole tietoa mitä öljyä siellä on, niin itte kyllä tohtisin sinne lisätä jotain synteettistä öljyä, vaikka 0W-40, 5W-30 tjsp. Mutta omalla vastuulla kuitenkin.

Viskositeetti lukemassa esim. 5W-30, 5=kylmäviskositeetti W=ympärivuotinen(Winter,talvi) ja 30 kuumaviskositeetti
Mitä pienee lukema niin sitä juoksevampaa.
Kylmä ja kuumaviskositeettiä ei lueta samoin eli öljy ei ole kylmänä 5(samaaviskositeettia) ja kuumana 30(samaaviskositeettia) vaan kylmälle ja kuumalle on eri viskositeettiasteikot. ja öljy on sitä juoksevampaa mitä kuumempaa se on.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Tollaseen Voortiinhan pitäs kuitenkin laittaa sitä Voortiluokiteltua 5-30 öljyä..
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
JonDDu91
Viestit: 60
Liittynyt: 13 Marras 2010 16:15

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja JonDDu91 »

Ihan esim. motonetista saa hakea 5litran kannussa fordin omaa 5-30 ölppää. Myös ainaki shelliltä löytyy F luokiteltua öljyä. Eipä tuolla muuten kai väliä mutta nostajat ei kuulemma tykkää kaikista litkuista. Sekin aiheuttaa ongelmaa vaa pitkällä juoksulla.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Muistan myös kuulleeni, että Fordit olisivat hieman kranttuja öljyjen viskositeetin suhteen:
Liian ohut "ei ota kunnolla vauhtia öljupumpussa" (paine laskee) ja liian paksu ei mene
sopivan helposti suodattimen läpi (ja taas syttyy öljynpainevalo).
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

huoltonivaskassa lukkoo 5w30 castrol...eli onko tuo täys vaipuolisynteettistä? joka tapauksessa merkkejä voi sekoittaa eli laittaa tuohon nyt sitä fordin f formulaa kuten sanoitte?
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

viekö paljon öljyä jos n 6-7tkm jälkeen lisäsin 0,6ltr? ajettu abt 120tkm
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

No eipä kuulosta pahalta öljynkulutukselta. Yleisemmin sanoisin, että jos moottori ei vuoda öljyä mistään ja päästötesteistä tulee hyvät tulokset (eli auto pääsee ilman ongelmia katsastuksesta läpi), niin ei muuta kovaa ajoa muistaen öljyn lisäilyt silloin tällöin.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja emax »

Öljyn käry ei näy pakokaasutestissä. Mutta ei tuo kulutus vielä pahalta kuullosta. Jos tuon verran kuluttaisi tuhannella niin kannattaisi harkita suurempaa remonttia.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

emax kirjoitti:Öljyn käry ei näy pakokaasutestissä.

Juu ei siellä päästötestissä tosiaan mitata "öljynkäry" -nimellä mitään, mutta sellaista arvoa kuin palamattomat hiilivedyt (HC) siellä mitataan ja HC -arvossa näkyy varmasti jotain jos kone polttaa paljon öljyä.

EDIT: Tuota viimeistä lausetta täytyy hieman muokata: sen pitäisi olla muotoa "... HC-arvossa voi hyvinkin näkyä jotain ...", koska saattaa toki olla että kone polttaa suht paljon öljyä mutta silti HC-arvo on hyvä. En huomioinut tätä kirjoittaessani. Omakohtaista tietoa minulla on yhdestä Focuksesta joka polttaa jonkin verran öljyä -> ongelmia päästötesteissä HC-arvojen kanssa.
Viimeksi muokannut ekn1, 25 Joulu 2010 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei näy :)
Olin katsastamas appiukon ooppelia ja pakoputkesta tuli reilusti sinistä savua ja öljyä kulutti myös erittäin reilusti. Katsastusmies vaan sanoi että päästöt on hyvät. Kun kysyin miten voi olla kun tuo pakokaasu on tuollaista, niin katsastusmies sanoi että kunhan katti pysyy öljystä huolimatta ehjänä (ko ooppelis ei kattia ole) niin se ei näy testis. Ainut että jos pahasti kirvelee silmiä niin voi hylätä. Siinä öljys on vissiin muutakin kuin hiilivetyä että se ei kovin paljon HC pitoisuutta nosta... ehkä
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: öljyt (merkit) sekaisin

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Juu, korjasinkin jo EDIT-operaattorilla tuota edellistä virheellistä kommenttiani :) . Siis,
1) öljyn polttaminen voi näkyä päästötesteissä, mutta
2) ei välttämättä näy.
Vastaa Viestiin