Garrett

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fjord
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Loka 2005 16:08
Paikkakunta: Vihti

Garrett

Viesti Kirjoittaja fjord »

Mulla on tollanen garretin turbo, josta ei oo mitään hajuu.. Turbo on Volvon D5:sta, mikä garrett mahtaa olla kyseessä?
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Annahan lukemia siitä kyljestä, niin olis jonkunlaisia tietoja edes mahdollista saada. :roll:
fjord
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Loka 2005 16:08
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja fjord »

elikkä tollasii siin oli: GT2052V, 8653122, 723167-3 6/N GI902117F,
716738-2, 53 ja 45.
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

GT2052V = GT20

Garrett GT20 on VNT turbo eli muuttuva geometrinen turbiini. Lyhenne VNT tulee sanoista Variable Nozzle Turbine. VNT turbon toimintaperiaate kaikessa yksinkertaisuudessa on se että matalilla kierroksilla VNT turbon sisällä olevat säätösiivet ovat kiinni, mikä aiheuttaa sen että pakokaasujen virtausnopeus kasvaa ja turbo pyörii nopeammin, eli turbo alkaa ahtamaan jo hyvin alhaisilta kierroksilta. Tämä toiminta pienentää turboviivettä ja laajentaa tehoaluetta huomattavasti, ilman että turbo vastustaa pakokaasujen virtausta korkeilla kierroksilla. Turboviivettä voidaan pienentää käyttämällä pientä turboahdinta mutta silloin ongelmaksi muodostuu se että turbo alkaa vastustamaan pakokaasujen virtausta suuremmilla moottorin käyntinopeuksilla, VNT turbossa näin ei pääse tapahtumaan.
Vastaa Viestiin