Garrett
- siipicossu
- Viestit: 169
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
- Viesti:
GT2052V = GT20
Garrett GT20 on VNT turbo eli muuttuva geometrinen turbiini. Lyhenne VNT tulee sanoista Variable Nozzle Turbine. VNT turbon toimintaperiaate kaikessa yksinkertaisuudessa on se että matalilla kierroksilla VNT turbon sisällä olevat säätösiivet ovat kiinni, mikä aiheuttaa sen että pakokaasujen virtausnopeus kasvaa ja turbo pyörii nopeammin, eli turbo alkaa ahtamaan jo hyvin alhaisilta kierroksilta. Tämä toiminta pienentää turboviivettä ja laajentaa tehoaluetta huomattavasti, ilman että turbo vastustaa pakokaasujen virtausta korkeilla kierroksilla. Turboviivettä voidaan pienentää käyttämällä pientä turboahdinta mutta silloin ongelmaksi muodostuu se että turbo alkaa vastustamaan pakokaasujen virtausta suuremmilla moottorin käyntinopeuksilla, VNT turbossa näin ei pääse tapahtumaan.
Garrett GT20 on VNT turbo eli muuttuva geometrinen turbiini. Lyhenne VNT tulee sanoista Variable Nozzle Turbine. VNT turbon toimintaperiaate kaikessa yksinkertaisuudessa on se että matalilla kierroksilla VNT turbon sisällä olevat säätösiivet ovat kiinni, mikä aiheuttaa sen että pakokaasujen virtausnopeus kasvaa ja turbo pyörii nopeammin, eli turbo alkaa ahtamaan jo hyvin alhaisilta kierroksilta. Tämä toiminta pienentää turboviivettä ja laajentaa tehoaluetta huomattavasti, ilman että turbo vastustaa pakokaasujen virtausta korkeilla kierroksilla. Turboviivettä voidaan pienentää käyttämällä pientä turboahdinta mutta silloin ongelmaksi muodostuu se että turbo alkaa vastustamaan pakokaasujen virtausta suuremmilla moottorin käyntinopeuksilla, VNT turbossa näin ei pääse tapahtumaan.