Sivu 1/1

Mondeo 1.8 vm.94 nakuttaa kylmänä pahoin

Lähetetty: 30 Loka 2005 02:38
Kirjoittaja IceQL
Elikkäs konetilassa oikealta puolelta(apu-kuskin puoli) kuuluu todella häjyä ääntä. En oikeen tiedä mikä se on mutta kuulostaisi hieman alempaa tulevan. Ääni alkoi pari päivää sitten ja on tuntunut voimistuvan pikku-hiliaa... apuja tarvittaisiin nopeasti ennenkuin jotain kalliimpaa pääsee hajoamaan.

Mika

Lähetetty: 30 Loka 2005 02:55
Kirjoittaja lalli69
Kuvaile nyt hieman sitä ääntä.

Pyöränlaakeri, kiviä jarrulevyn välissä, kissa konehuoneessa....

Lähetetty: 30 Loka 2005 08:33
Kirjoittaja jmm79
Mulla tuli kirskuva/vinkuva ääni juuri apukuskin puolelta kun laturin kiristinrulla oli tullut tiensä päähän.. On kuulemma ihan tyyppivika. Osa fordilla makso 65€ ja vaihtoon menee noin 10min.
Osan vaihdon jälkeen moottoriäänet on kuin eri autossa

Lähetetty: 30 Loka 2005 10:16
Kirjoittaja IceQL
Minkäänlaista vinkuna se ei pidä.. lähinnä sellaista "rohajamista" pitää katsoa jos huomenna ehtisi käydä näyttämässä matalamäellä tuota.. niin ja kierrosten mukaan kuuluu tuo ääni eli sen voimansiirron voi melkein pudottaa pois.

Mika

Lähetetty: 30 Loka 2005 10:20
Kirjoittaja jmm79
ota apukuskin rengas irti ja sit siitä se suoja muovi pois.. pääsee suoraan kiristysrullaan kiinni... kokeile silleen et otat laturinhihnan pois -->jos ääni häviää vika on rullassa.. Toinen mahdollinen jos autossa on ilmastointi on ilmastoinninhihnan kiristinrulla..

Re: Mondeo 1.8 vm.94 ääntää TODELLA häjysti

Lähetetty: 31 Loka 2005 22:23
Kirjoittaja tomiix
IceQL kirjoitti:Elikkäs konetilassa oikealta puolelta(apu-kuskin puoli) kuuluu todella häjyä ääntä. En oikeen tiedä mikä se on mutta kuulostaisi hieman alempaa tulevan. Ääni alkoi pari päivää sitten ja on tuntunut voimistuvan pikku-hiliaa... apuja tarvittaisiin nopeasti ennenkuin jotain kalliimpaa pääsee hajoamaan.

Mika
Itse kuulostelin, että kuulostaapa escon kone pahalta. No ajelin pari päivää ja laturi alkoi ampumaan kuulia ulos ja kuumenemaan (ihme kyllä latasi vielä). Vaihdoin laturin ja konehuone hiljeni kummasti.

Lähetetty: 01 Marras 2005 08:34
Kirjoittaja IceQL
Tuota kiristin rulla se luultavasti on... koitan keriitä tänään ottaa sen remmin irti, niin ja voihan se tuo laturikin olla... selviää sitten.

Kiitos kaikille avusta!

Lähetetty: 01 Marras 2005 13:54
Kirjoittaja IceQL
Kuinka tuota pitääkös jotain ottaa huomioon noita vaihdettaessa? Eli kuinka kireälle pitäisi säätää ja saako tuon jotenkin laitettua väärin että se nirhaa remmin samantien kun olisi tarkoitus laittaa uusi remmi samassa. Btw Minkälainen ääni lähtee jos auto käy kolmella? Ihan uteliaisuudesta vain kysyn. Kuinkas muuten mondeoon vaihdetan laatikon öljyt? pitääkö ne imeä vai onko proppu pohjassa ja kuinkas se täytetään?


Kiitoksia jälleen.

Lähetetty: 01 Marras 2005 14:30
Kirjoittaja KajS
IceQL kirjoitti: Kuinkas muuten mondeoon vaihdetan laatikon öljyt? pitääkö ne imeä vai onko proppu pohjassa ja kuinkas se täytetään?
Koska projekti on fiikkuksessa ajankohtainen, ajattelin toimia seuraavasti:

Sellaisella manuaalisella öljynvaihtopumpulla (malli motonjet) imaisen niin paljon öljyä ulos kun tulee, siitä tarkistusreiästä ( jonka tulppa on se kuusiokolo 8mm). IB5:ssa pitäisi öljyä oleman 2,7 litraa.

Sitten kun öljyä ei saa enää imettyä, otan toisen puhtaan manuaalisen öljynvaihtopumpun ja tuuppaan siitten vaihteistoon ihan yhtä paljon tilalle, kun sain ulos. Samasta tarkastusreiästä.

(Pullojen kanssa on kiva touhuta, sillä niitä ei saa hyvään asentoon, jotta öljy valuisi kohteeseensa.)

Periaatteessa tuollalailla olen öljyjä vaihdellut transitin vaihteistoon ja perään, ooppeleiden vaihteistoihin ja dodgen perään. Toimii ja vaihteistot ja perät tykkää.

Tietenkin voi irrottaa vetoakselin ja valuttaa sitä kautta ulos :lol:

Lähetetty: 01 Marras 2005 16:55
Kirjoittaja IceQL
Onko noista se alimmainen ja suurin se kiristys rulla vai mikä??? Tarttis nopeesti tietääkun ny ois aikaa koittaa onko siinä se vika!

Lähetetty: 01 Marras 2005 22:26
Kirjoittaja Monteonisti
Kiristin on laturin alapuolella, siis laturin ja vesipumpun välissä, siis heti seuraava laturista vastapäivään. Laatikossa on poistoroppu! Täytetään tarkistusropusta! 8)

Lähetetty: 02 Marras 2005 09:11
Kirjoittaja IceQL
Minkäslaisilla työkaluilla olette ottaneet tuota kiristintä irti? Vähän sen näköinen ettei sinne saa oikein mitää mahtumaan mistään suunnasta.

Lähetetty: 02 Marras 2005 10:12
Kirjoittaja KajS
Monteonisti kirjoitti:Laatikossa on poistoroppu! Täytetään tarkistusropusta! 8)
Jep, ei onnistu imemällä tarkistuspropusta, kokeilin. Antamani vinkki meni taas sarjaan ooppelin korjausohjeet.

Voisiko Arvon Raati kertoa, missä kohtaa on poistoproput: 02 fiikkuksen IB5.ssa ja missä 05 mondeon MTX75:ssa?
***************************************************
Pistetään eedittiä, jottei serveritilaa huku:

"Two main types made were the iB5 and the MTX75.
The iB5 has no drain plug and you have to pull the one or both of the driveshafts to drain the old fluid.
The MTX75 has a drain plug on the base of the differential housing. To fill you then take a plug out that is mounted higher on the housing. The recommended level is 5 to 10 mm from the bottom of the plug hole."

Tuo yllä oli fiikkusjuttua ja tämähän oli alunperin mondeotopikki, joten viisastunena häivyn täältä :)

Lähetetty: 03 Marras 2005 16:33
Kirjoittaja ft79
Apuvaa....
mulla rupes mondeo pitää
sellasta kamalaa jupsutusta.....

mistä vois olla perasin... jotain voimansiirtoon, koska nopeusvaikuttaa
kierrokset ei... :roll:

Lähetetty: 03 Marras 2005 17:33
Kirjoittaja janzamar
vetari?

Lähetetty: 03 Marras 2005 23:10
Kirjoittaja Monteonisti
Rengas? :roll:

Lähetetty: 04 Marras 2005 17:33
Kirjoittaja ft79
ft79 kirjoitti:Apuvaa....
mulla rupes mondeo pitää
sellasta kamalaa jupsutusta.....

mistä vois olla perasin... jotain voimansiirtoon, koska nopeusvaikuttaa
kierrokset ei... :roll:
huomasin lisäks että kun kääntää oikeelle niin ei
kuulu mitään... (ääni kuuluu oikeelta... ja tuntuu sellanen
pieni tärähdys) :shock: :shock:

Lähetetty: 04 Marras 2005 21:47
Kirjoittaja Monteonisti
Jos kääntely vauhdissa vaikuttaa niin sitten laakeri? 8)

Lähetetty: 04 Marras 2005 22:52
Kirjoittaja ft79
voi paska... torstaina ostin auton
ja heti remppaa tiedossa...

TÄÄ ON NIIN TÄTÄ :evil: :evil: :evil:

kettu seuraava menopeli on tunturi.... :evil:

kettu, saatana, perkele.... :roll: mitä H.E.L.V.E.T.T.I... :twisted:

Lähetetty: 04 Marras 2005 23:31
Kirjoittaja lalli69
ft79 kirjoitti:voi läjä... torstaina ostin auton
ja heti remppaa tiedossa...

TÄÄ ON NIIN TÄTÄ :evil: :evil: :evil:

ketokukka seuraava menopeli on tunturi.... :evil:

ketokukka, Paha-Setä, Paha-Setä.... :roll: mitä H.E.L.V.E.T.T.I... :twisted:
Käytetyn auton ostaminen on...

...ja jos lisää haluat avautua, niin....

viewtopic.php?t=1904

Lähetetty: 07 Marras 2005 10:57
Kirjoittaja IceQL
Onko normaalia jos kone nakuttaa kylmänä aikas lujaa?

Lähetetty: 07 Marras 2005 16:27
Kirjoittaja overboost
Mikä on kova ääni :wink:
Alkupään zeteceissä oli isot välykset männissä ja kalisevat kylminä. Toinen vauhtoehto venttiilinpainimet.

Lähetetty: 07 Marras 2005 23:28
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllä ainakin -92 Zetecci nakutteli ja kalisi kylmänä "kohtalaisesti", siihen tottui, eikä paljon hyttiin kuulunut varsinkin jos ratio oli isolla. 8)