Sivu 1/1

Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Lähetetty: 28 Loka 2005 10:48
Kirjoittaja karvinen
Millaista alkuperäiskaasutinta noissa siestoissa on käytetty?

Itsellä mehumaijana näyttäisi olevan 2-kurkkuinen weber..

Lähetetty: 28 Loka 2005 20:39
Kirjoittaja Mikkovaan
Mulla kans oli 2-k weberi, eiköhän toi orkkis ollut.

Lähetetty: 29 Loka 2005 12:46
Kirjoittaja Fiestalla
Mikkovaan kirjoitti:Mulla kans oli 2-k weberi, eiköhän toi orkkis ollut.
Mk3 sama kuin C -malli?

Mites kun mulla näyttäisi olevan sellanen 1 kurkkunen, siis 1 reikänen.. :roll:

En oo tarkemmin kattellu mikä olisi, mut ehkä joku tietää, siinä kun toimii kaasuläppänä sellainen vihreä muovinen 'liukuläppä' .. :)

Lähetetty: 29 Loka 2005 12:54
Kirjoittaja VesQ
Ei se sellainen juuttuva(muuttuva)kurkkuinen ole

Samanlainen kun jossain taunuksissa, sellainen liukupalikka ja siinä on kiinni seosneula eli periaatteessa samanlainen systeemi kuin mopoissa

Lähetetty: 29 Loka 2005 13:01
Kirjoittaja Fiestalla
VesQ kirjoitti:Ei se sellainen juuttuva(muuttuva)kurkkuinen ole

Samanlainen kun jossain taunuksissa, sellainen liukupalikka ja siinä on kiinni seosneula eli periaatteessa samanlainen systeemi kuin mopoissa
Hmm.. millanen on muuttuvakurkkunen kaasari.. on tullu luettua jotain sellasista, mut mitenkä nuo pääsääntöisesti eroavat kiinteistä??

Niin, siinä on sellanen liukupalikka..

Lähetetty: 29 Loka 2005 13:05
Kirjoittaja VesQ
Eli kaasarin kurkussa ei ole ns kaasuläppää ollenkaan vaan yläreunassa on sellainen koko kurkun peittävä palikka mikä liikkuu kaasua painaessa, Siinä on sitten kiinni messinkinen neula (poikittain kurkkuun nähden) jota se palikka vetää mukanaan, eli kun se palikka siirtyy niin se saa ilmaa ja se neula kun tulee ulospäin sieltä niin se antaa sitten sopivasti ainetta mukaan. Suurin osa osista toimii alipaineella. Toimiva systeemi niin kauan kun toimii :D . Sitten kun alkaa kettuilemaan niin suosiolla seuraavaan romukuormaan palasina (kirveellä kahtia) ettei kukaan vahingossakaan ota sitä enää käyttöön :D

edit:
"Muuttuvakurkkuisen kaasuttimen rakenteellisina ominaisuuksina ovat: uimurikammio, jossa polttonestetaso pysyy vakaana uimurin ja neulaventtiilin avulla, kaasuttimen kaulassa oleva kaasupolkimeen yhdistetty kaasuläppä, jolla kuljettaja säätää moottoriin virtaavan ilman määrää, alipaineen mukaan liikkuva luisti, joka muuttaa kaasuttimen kurkun tilavuutta siten, että virtausnopeus kurkussa on lähes vakio koko moottorin käyntinopeusalueella kuormituksesta riippumatta, luistiin kiinnitetty kartiomainen neula ja suutinputki, jonka kautta purkautuvan polttonesteen määrää neula säätää, seosta säädetään yleensä muuttamalla suutinputken asentoa neulaan (tai neulan asentoa suutinputkeen nähden) nähden, jolloin säätö vaikuttaa moottorin saamaan seokseen kaikilla käyntinopeuksilla, eräissä muuttuvakurkkuisissa kaasuttimissa on erillinen tyhjäkäyntipiiri ja joissakin jopa kiihdytyspumppu tai kuormituksen mukaan toimiva lisäpolttonestesyöttö, yleensä kylmäkäynnistyspiiri toimii lisäpolttonestepiirinä, mutta joissakin malleissa on kuristusläppä."

Lainattu tuolta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasutin

edit2:
Löytyi kuvakin, tuo taitaa olla se taunusmalli

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... sutin1.jpg

Lähetetty: 29 Loka 2005 13:17
Kirjoittaja Fiestalla
Kiitos perusteellisesta vastauksesta. :) Miksi melkein kaikki tuntuvat vihaavan muuttuvakurkkuista kaasaria, jos se kerran on niin hyviä.. vai onko ne myös vikaherkkiä? Mitä vikaa niihin voi tulla Fiestassa...?

Mulla on 'kokemusta' Corollan 'juuttuvakurkkusesta' ja hyvin on toiminu. :D

Lähetetty: 29 Loka 2005 13:27
Kirjoittaja VesQ
Juu hyviähän (tai asiansa-ajavia) ne ovat tosiaan niin kauan kun toimivat, sitten kun tulee jotain hämminkiä niin saa taistella illan jos toisenkin

Lähetetty: 29 Loka 2005 13:42
Kirjoittaja TeRoK
Kolmos koppasissa siestoissa on ollut kaikkia em. kaasareita.

1.0L--> 1kurkkunen
1.1L-->muuttuvakurkkunn tai 2 kurkkunen
1.4L-->2 kurkkunen tai 1piste ruisku
1.6L--> muuttuvakurkkunen tai 2kurkkunen

Lähetetty: 31 Loka 2005 01:09
Kirjoittaja Fiestalla
Alkuperäinen muuttuvakurkkunen näyttäisi olevan(?), lukeepi Ford siinä päälikannessa.

Miten tuon muuttuvakurkkusen kaasarin seoksia säädetään?

Lähetetty: 31 Loka 2005 16:26
Kirjoittaja VesQ
Lainaampa itseäni tuosta ylempää :

Sitten kun alkaa kettuilemaan niin suosiolla seuraavaan romukuormaan palasina (kirveellä kahtia) ettei kukaan vahingossakaan ota sitä enää käyttöön :D

:lol: :lol:
Ei vaa, täytyy myöntää että ei hajuakaan

Yksi veikkaus voisi olla että sitä neulan paikkaa siirretään siinä liukuvassa palikassa joka kuristaa kaasarin kurkkua, ymmärtääkseni bensa tulee suuttimesta jota neula "raottaa" liikkuessaan, vähän kuin mopoissa

Lähetetty: 11 Marras 2005 15:35
Kirjoittaja Fiestalla
Jos joku tietäisi miten sitä kaasutinta voisi säätää. 8)
Vanha toimii suht ok, eikä tässä kannata mitään korjauskaasutintakaan alkaa laittamaan.

Lähetetty: 11 Marras 2005 18:50
Kirjoittaja VesQ
Ei ole edes mitään hajua pystyykö sitä edes säätämään, vaihtamalla seosneulan ja sen suuttimen ??

Lähetetty: 12 Marras 2005 13:32
Kirjoittaja Fiestalla
No eipä tuo niin vaarallista ole, vaikkei pystyisikään säätämään.. Vastaavanlaisesssa Corollassa on sit säätöä tyhjäkäynnille, nopealle tyhjäkäynnille(?) ja vielä pää(?)suuttimelle. :)

Lähetetty: 12 Marras 2005 13:45
Kirjoittaja Jaakko85
No eipä sillä oo väliä onko se kaasutin muuttuvakurkkuinen vai ei. Kulunut kaasutin ei kuitenkaan toimi. Niinku ne näissä vanhoissa paskoissa alkaa pikkuhiljaa olemaan.

Lähetetty: 12 Marras 2005 18:29
Kirjoittaja ft79
Jaakko85 kirjoitti:No eipä sillä oo väliä onko se kaasutin muuttuvakurkkuinen vai ei. Kulunut kaasutin ei kuitenkaan toimi. Niinku ne näissä vanhoissa paskoissa alkaa pikkuhiljaa olemaan.
Pitää paikkansa....
kulunu kaasari kannattaa myydä eteenpäin.. :wink:

Lähetetty: 13 Marras 2005 03:34
Kirjoittaja Fiestalla
ft79 kirjoitti: Pitää paikkansa....
kulunu kaasari kannattaa myydä eteenpäin.. :wink:

Vai niin! Olisiko sulla hyvää käytettyä? :roll: :wink:

Re: Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Lähetetty: 27 Heinä 2015 22:26
Kirjoittaja marsep
Mikäs on tämän 2 kurkkuisen malli/tyyppi?

Re: Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Lähetetty: 29 Heinä 2015 20:25
Kirjoittaja Krisse
Haynesin korjauskirjan mukaan Weber TLDM

Kurkut 26/28, pääsuutimet manuaalilootalla 92/122, 'emulsion tubet' F113/F75 ja 'air correction jet' 195/155

Re: Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Lähetetty: 13 Elo 2015 23:28
Kirjoittaja Tessu
Kyllä muuten on Fordin omassa muuttuvakurkkusessa kaasarissakin kaasuläppä akselilla!
Omalla Escolla ajettu 28vuotta samalla kaasarilla ja kerran tiivarit/kalvot vaihettu.
Riippuu siitä millä moottorityypillä auto on niin semmonen kaasarikin siel on,näyttäs olevan että Valencia motissa olis se muuttuvakurkkunen ja CVH.ssa Weber, kaasarit käy kyllä minne vaan mutta sitten muuttuu imusarjakin ainakin joissain ei muute käy,ellei sovella.
Vanhaan autoon on voitu vaihtaa jo vaikka mikä kaasari