Sivu 1/1
Mondeon luistonesto.
Lähetetty: 27 Loka 2005 16:40
Kirjoittaja sir_thomaz
Eli miten -98 mondeon luistoneston pitäisi toimia? Nyt kun tuli lunta ja jäätä niin pääsin sitä testaamaan mutta ihan samalla tavalla se tuntuu sutivan oli päällä tai ei.
Lähetetty: 27 Loka 2005 17:51
Kirjoittaja pappa
Noh... kokemusta ei ole Fordin luistonestosta, mutta
VW / Audi puolella se ainakin skulaa niin että se
rajoittaa moottorintehoa (pätkii ruoja!) sekä jopa
tarvittaessa tarttuu jarrulla kiinni renkaasta joka
sudittelee.
Tämmöttii näkemys mulla on.
Lähetetty: 27 Loka 2005 18:19
Kirjoittaja pappa
lapazu kirjoitti:Samalla tavallahan se fordissakin toimii. Sen tietää kyllä, rutina on niin kuuluva. Volskissa on paaaljon äänettömämpi ja sivistyneempi.
No tierä häntä. Mulla on tyäautona Touran 1.9 Tdi ja pari kertaa
kun on ollut hieman kiireempi, niin olen sitten polkaissut sen
kaasupainikkeen (ei kai polkimesta voi puhua kun on sähköinen
hilavitkutin) pohjaan. Kun sitten renkaat kiljaisee, iskee sutimisenesto
pelit seis. Melkein kokonaan, poljin on pohjassa, mutta meno
hyytyy kunnes se sitten taas älyää että: " hei toihan tahtoo pois
junan alta. "
Pappa ei tykkää liian hienoista vehkeistä, ei ei. Wanha kunnon
Scorpparini 4x4 2.8i, siinä säädellään kuskin (ja kukkaron)
mukaan mitä vauhtia ja mihin suuntaan sitä ollaan menossa.
Mutta vaimo tykkää kyllä Touranista - ja onhan se hieno perheauto.
Lähetetty: 27 Loka 2005 19:21
Kirjoittaja sir_thomaz
lapazu kirjoitti:Samalla tavallahan se fordissakin toimii. Sen tietää kyllä, rutina on niin kuuluva. Volskissa on paaaljon äänettömämpi ja sivistyneempi.
Onkohan se mulla sitten rikki, kun ei meinaan kuulu eikä tunnu minkäänlaista rutinaa tai pauketta. Pakko lähtä vielä illalla kokeilemaan. Voikohan luistonesto lähtä pois päältä jos joku sulake on kaput???
Lähetetty: 27 Loka 2005 20:25
Kirjoittaja pappa
sir_thomaz kirjoitti:
Onkohan se mulla sitten rikki, kun ei meinaan kuulu eikä tunnu minkäänlaista rutinaa tai pauketta. Pakko lähtä vielä illalla kokeilemaan. Voikohan luistonesto lähtä pois päältä jos joku sulake on kaput???
On se mahdollista. Sulake poks tai rele. Sulakkeistahan kannattaa
aina aloittaa kun näistä sähköhärdelleistä on kyse. Oli ne sitten
jarrut, ESPit jne.
Lähetetty: 27 Loka 2005 21:41
Kirjoittaja lalli69
Fordin TCS (=Sutimisenesto, ei siis luistonesto joka on ESP nus nus...) ei taida ottaa jarrulla vastaan ollenkaan, vaan tehoa rajoitetaan muistaakseni syöttöä pätkimällä.
Ei se paljoa ainakaan omassa EX-Focuksessa paukkunut.
Korkeitaan kurnutti niinkuin sammakko.
Edit: Toimiiko ABS?
Monissa autoissa absit ja sutimisenesto pelaa samoilla antureilla/sulakkeilla...
Lähetetty: 28 Loka 2005 08:31
Kirjoittaja Skorppi
lalli69 kirjoitti:Fordin TCS (=Sutimisenesto, ei siis luistonesto joka on ESP nus nus...) ei taida ottaa jarrulla vastaan ollenkaan, vaan tehoa rajoitetaan muistaakseni syöttöä pätkimällä.
Ei se paljoa ainakaan omassa EX-Focuksessa paukkunut.
Korkeitaan kurnutti niinkuin sammakko.
Edit: Toimiiko ABS?
Monissa autoissa absit ja sutimisenesto pelaa samoilla antureilla/sulakkeilla...
Etuvetosista en tiedä kun en niitä tue, mutta mulla on scorppiossa toi TCS ja se kyllä rajoittaa moottoritehoa JA jarruttaa abseilla sutivaa pyörää.
Toimii kyllä todella hienosti, nyttenkin on vielä 225 kesätassut alla ja aamuisin on jo liukasta niin ei tota kyllä kaasulla saa poikittain mitenkään. Ensi tuntuu että lähtis poikittain mutta loppuu kyl se luisto kun seinään heti kun tcs herää.
Lähetetty: 28 Loka 2005 10:02
Kirjoittaja lalli69
Ottihan ne jarrut tosiaan...
Mutta +40km/h:n vauhdissa ei enää jarrut puuttunu peliin, vaan silloin tehoa rajoitetaan muulla lailla.
Lähetetty: 28 Loka 2005 13:00
Kirjoittaja sir_thomaz
lalli69 kirjoitti:Fordin TCS (=Sutimisenesto, ei siis luistonesto joka on ESP nus nus...) ei taida ottaa jarrulla vastaan ollenkaan, vaan tehoa rajoitetaan muistaakseni syöttöä pätkimällä.
Ei se paljoa ainakaan omassa EX-Focuksessa paukkunut.
Korkeitaan kurnutti niinkuin sammakko.
Edit: Toimiiko ABS?
Monissa autoissa absit ja sutimisenesto pelaa samoilla antureilla/sulakkeilla...
Abs toimii mielestäni hyvin. Eräs tuttava sanoi että mk2 mondeossa luistoa rajoitetaan jarrulla ja mk 3 mondeossa sytytyksellä. En tiedä mutta minun mondeo sutii joka tapauksessa.
Lähetetty: 31 Loka 2005 09:23
Kirjoittaja KaaD
Et kai vain ole sitä TCS:ää laittanut napista päälle (siis keltainen valo palaa)? Valon palaessa TCS on kytketty POIS. Ja niinkuin lalli69 sanoi, ensin jarruilla, mutta jos ei auta niin koneen tehoa rajoitetaan.
Lähetetty: 31 Loka 2005 16:34
Kirjoittaja overboost
sir_thomaz kirjoitti:
Abs toimii mielestäni hyvin. Eräs tuttava sanoi että mk2 mondeossa luistoa rajoitetaan jarrulla ja mk 3 mondeossa sytytyksellä. En tiedä mutta minun mondeo sutii joka tapauksessa.
Mk1 mondeossa rutina on aika kovaa. Uudemmissa(ainakin oma-00) oli paljon "sivistyneempi". Mondeossa on sähköinen kaasuläppä, jolla tehoa rajoitetaan.
Syttyykö TCS-valo käynnistyksen yhteydessä? Pitäisi palaa yhtä kauan ABS-valon kanssa.
Ja ajossa kun TCS aktivoituu, niin valo vilkkuu mittaristossa.
ei vilku
Lähetetty: 06 Joulu 2007 15:22
Kirjoittaja jimi2107
mikäs hätänä kun -96 mondeo mk 1 4 wd:een sutimisenesto ei tunnu toimivan abs kylläkin. Elikkä mittaristossa ei vilku kyseinen merkkivalo eikä yli 50 nopeudessa tehoja rajoita, kun renkaista katoaa pito. Merkkivalo toimii kun laittaa virrat päälle. ??????????
Lähetetty: 13 Joulu 2007 17:12
Kirjoittaja artss
sir_thomaz kirjoitti:
Onkohan se mulla sitten rikki, kun ei meinaan kuulu eikä tunnu minkäänlaista rutinaa tai pauketta. Pakko lähtä vielä illalla kokeilemaan. Voikohan luistonesto lähtä pois päältä jos joku sulake on kaput???
Ainakin -94 myös kaasupolkimen liikettä rajoitetaan eli vaijeri menee
sellaisen mootttorin kautta.
Lähetetty: 13 Joulu 2007 20:50
Kirjoittaja Jazu
Fordin TCS =Sutimisenesto, ei siis luistonesto
Minkä takia kaikki puhuu sutimisenestosta ja luistonestosta, kun oikea termi on luistonvalvonta.Tuo on kyllä joku Matti Kyllösen aikanaan lanseeraama termi ja kuulostaa aivan hölmöltä.
Sutiihan se rengas ja luistaa mutta valvotusti.-kele
Lähetetty: 13 Joulu 2007 22:08
Kirjoittaja GeeTee-
Jazu kirjoitti:
Minkä takia kaikki puhuu sutimisenestosta ja luistonestosta, kun oikea termi on luistonvalvonta.Tuo on kyllä joku Matti Kyllösen aikanaan lanseeraama termi ja kuulostaa aivan hölmöltä.
Sutiihan se rengas ja luistaa mutta valvotusti.-kele
Ei tuo mun kottero kyllä sudi senttiäkään jos luistonesto on päällä, laskee kierroksia koneesta ja nostaa kaasupoljinta. Pari talvea sitten meinas jäädä mahasta kiinni paksuun hankeen, eikä renkaat todellakaan sutineet ennenkuin otin luistoneston pois päältä ja pääsin pinteestä.
Pienen luiston tuo sallii, mutta kun alkaa toimia niin se on sitten sutimiset siinä.
Luistonesto ja sutimisenesto tarkoittaa näin suomalaisittain ihan samaa asiaa, voihan sitä omasta mielestään väärän ilmauksen kuullessaan vetää herneen imusarjaan jos ei parempaa tekemistä ole. Kyllösen pakoputki = suutin on jo aika kaukana todellisuudesta, näin niikun OT:na.
http://www.autowiki.fi/index.php/TCS