Sivu 1/1
Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 13 Loka 2010 18:55
Kirjoittaja PeltiHeikki
Autona -92 sierra, 2,0 dohc GHIA malli. Jarruremontti olis tarkoitus ensiviikonloppuna tehä. Tässä on levyt sekä edessä, että takana mutta ei ABS:ää. Kysymys siis olisi: Kuuluuko tässä alunperin olla ABS, vai onko poistettu jossakin vaiheessa? Otteessa ei muistaakseni ollut tästä mainintaa. Varaosaputiikit ei meinannu millään löytää takapäähän jarruosia. Otin ABS osat, vaikuttas ainakin päällisinpuolin käypäisiltä. Miten tuossa takasatulassa palautetaan mäntä? meneekö painamalla vai pitääkö myös pyörittää? Tarvitaanko käsijarrun osalta mitään ihmekikkoja?
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 13 Loka 2010 21:45
Kirjoittaja JyriN
Jarruosat (satulat, palat, levyt) ovat ihan samanlaiset riippumatta siitä, onko abseja vai ei.
Jos sulla kuuluu olla absit, niin sen pitäisi näkyä rekisteriotteella. Jotain osviittaa antaa myös abs jarrutehostin -> ei löydy sitä mustaa teevatia pääsylinterin alta, vaan semmoinen moniosainen hässäkkä missä on pallomainen paineakku. Toinen vinkki on olkatuissa ja takatukivarsissa olevat abs anturit. 8)
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 14 Loka 2010 07:34
Kirjoittaja Taunus/Sierra
Pyörittämällä menee sisään.
En muista kumpaan suuntaan mutta äkkiä sen huomaa touhutessa.
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 14 Loka 2010 19:02
Kirjoittaja PeltiHeikki
Joo..no ei sit mitään. Rupesin vaan epäilemään, että tästä olis purettu absit pois. Pääsylinteri näyttää melko uudelta ja konehuoneessa useita "ylimääräisiä" liittimiä paketoitu teipillä. Ja pari näistä juurikin jarrusylinterin/tehostajan läheisyydessä. Mutta kuitenkin,koitetaan saaha jarrut rempattua. kiitoksia vastanneille!
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 15 Loka 2010 10:11
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Jos sulla on ihan perinteinen alipainetehostin sillä pääsylinterillä niin ihan normi jarrut. Kato meneekö sitä alipaine letkua imusarjalta sinne tehostajalle. lähtee siitä imusarjasta vänkärin puolelta aika takaa ja menee siitä tulipellin edestä sinne tehostajalle, siinä letkussa on sitten vielä semmonen pieni takaiskuventtiili.
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 19 Loka 2010 17:38
Kirjoittaja PeltiHeikki
Kuuluuko sen absin anturin näyttää jotakuinkin tältä, vai mikä murikka tuo on? Takanta löyty saman tyyliset.
Etupää meni ihan ok. Vaihdoin vanhojen satuloiden tilalle kunnostetut satulat, ja uudet palat. Taakse tuli uudet levyt ja palat. Käsijarrua en osannu säätää,ei oo tullu levyllistä takapäätä aikaisemmin ropattua. Kaveri kuitenkin tänään kertoi miten pitäs tehä, pitää koittaa uudestaan kuhan kerkee. Ja ilmaakin tais jäähä viel vähän ku on pikkasen pehmit poljin
Tämä ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen. Tietäkö kukaan mikä tarkoitus on tuolla patukalla MAP anturin letkussa?

Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 20 Loka 2010 10:11
Kirjoittaja Taunus/Sierra
Sähkösellä tehostimella oli joku oma ilmaustapa,
piti käyttää virrat päälle jotain sekunteja kun perusilmaus on toimitettu tai jotain..
en muista mitä itte tein mutta se meni vahingossa oikein

Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 20 Loka 2010 16:28
Kirjoittaja duckworth
Joo tuohon sähkösylttyyn annetaan monenlaisia ohjeita, pitäisi painaa poljinpuoleenväliin 15 sek. ajaksi jne. Se että poljin tuntuu löysältä tehostimen ollessa sammutettuna on ihan normaalia, mutta jos tuntuu liian jäykältä niin ilmaus on mennyt persiilleen..

Tarkoitan tällä sitä että takajarruihin ei tällöin kulje neste. Ja tosiaan tuo ilmaus kannattaa suorittaa käyttämällä välillä virtoja päällä (ei jatkuvaan), ns. yhden polkaisun taktiikalla, poljin pohjaan -> ruuvi auki -> kiinni ->ylös. Ei siis "perinteisentyylin" useita polkaisuja per ruuvin aukaisu.
Sitä vaijeria kiritään apurungon läheisestä valkeasta kiristimestä.
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 20 Loka 2010 16:53
Kirjoittaja PeltiHeikki
Tässä pitää kuulemma
1.kiertää mäntä kokonaan sisään
2. kiertää mäntää takas ulospäin, siten että juuri ja juuri saa palat paikoilleen
3.kiriä vaijeri sopivaksi
Ite kiersin männän sisään, tyrkkäsin uudet palat paikoilleen ja pumppasin polkimella löysät pois--->käsijarru ei toimi, koska "vivut" ei yllä mäntään.
Mäin miulle selitettiin, tiedä sitten oliko selittäjät hakoteillä..?
Sittenhän sen näkee kun pääsee taas ropaamaan. Pitää ekaks saaha rojekti pyörilleen, että pääsee talliin. Ei oikeen nappaa ulkona suhrata.
Pitää sit koittaa ilmatessa käännellä virtoja. Ei sillä nyt vielä ole niin kiire, jarrut ottaa kuitenkin jo kolmannella polkasulla
Mut mites tuo absi homma, tuommoset anturit löyty joka nurkasta. Onko tässä kuitenkin ollu absit vakiona?
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 20 Loka 2010 17:59
Kirjoittaja emax
Anturien perusteella, joo on joskus ollu. Jos siinä sun autos on kuitenkin normaali alipainetehostin ja pääsylinteri niin silloin ei tarvi virtoja käännellä. Abs tehostimen/pääsylinterin kyllä erottaa tavallisesta, se on sähkö hydraulinen ja näyttää enemmän hydraulipumpulta kuin jarrusylinteriltä.
Sierrassa, jossa ei ole abs jarruja, ilmataan ensi etujarrut, mutta jos niihin ei ole tarvinnut sattua niin ei niissä silloin ilmaakaan pitäisi olla.
Jos kuitenkin takajarrujen jälkeen yrittää ilmata vielä etujarruja niin poljin alkaa painua sen jälkeen lähes pohjaan, ja se korjaantuu vain kun ilmaa takajarrut uusiksi.
En tiedä miksi, mutta näin se vain tuntuu olevan.
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 20 Loka 2010 20:21
Kirjoittaja JyriN
Joo, on ollu joskus absit ja jos ne ei toimi, niin pitää löytyä selitys otteelta.
Mä olen noita takajarruja ropannut oman osani.

Se mekanismi toimii siten, että satulassa oleva käsijarrun vipu nostaa sitä mäntää vajaan millin, sen verran lähellä ne palat pitää levyjä olla jotta kässäri ottaa kiinni. Vipu ei varsinaisesti ota kiinni mäntään vaan sen männän kierteiseen akseliin - mikä ei "karkaa" minnekään. Se voi olla jumiutunut yläasentoon - eli kässärivipu sutii tällöin tyhjää.
Mekanismi on varsin
moniosainen ja ensinäkemältä tuntuu siltä ettei se voi toimia.
Se kässärivun liikkeen välittää kuvan jarrusatulan keskellä oleva nuppi. Jos se on
kuvan osoittamassa kunnossa, niin tod. näk. ei toimi.
Tämänkin sai vielä pelastettua - tuolta mun blogista löytyy alkukesästä tehty
pidempi stoori aiheesta.
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 21 Loka 2010 07:29
Kirjoittaja PeltiHeikki
Kiitokset hyvistä kuvista. Kävin tilaamassa tiivistesarjat. Pitää purkaa satulat niin eiköhän niistä vielä kalu tule. Ei ollu kyllä otteella mitään mainintaa abseista. Mut pitää vielä tarkistaa,toivottavasti ei tule katsastuksessa mitään ongelmia. Kerran aikaisemmin olen tämän käyttänyt itse leimalla,eivät ainankaan silloin huomanneet mitään.
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 30 Loka 2010 15:54
Kirjoittaja Taunus/Sierra
Ajattelin tähän ketjuun kysästä normi rumpujarruista,
mitä eroa on sedanin ja farkun käsijarruvaijerilla?
Pomppas leimalla kässäristä kun oikea puoli otti huonommin
ja löysin omista romuista uuden kässärin vaijerin
enkä tiedä onko se sedanin vai minkä.
Re: Sierra -92GHIA jarrut
Lähetetty: 03 Marras 2010 20:04
Kirjoittaja Taunus/Sierra
No, toistaseksi hällä väliä kun sain jarrun ottamaan molemmin puolin.
Saa tietysti kertoa jos tietää, en tullu selvittäneeksi sen enempää.