Sierra -92GHIA jarrut

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Autona -92 sierra, 2,0 dohc GHIA malli. Jarruremontti olis tarkoitus ensiviikonloppuna tehä. Tässä on levyt sekä edessä, että takana mutta ei ABS:ää. Kysymys siis olisi: Kuuluuko tässä alunperin olla ABS, vai onko poistettu jossakin vaiheessa? Otteessa ei muistaakseni ollut tästä mainintaa. Varaosaputiikit ei meinannu millään löytää takapäähän jarruosia. Otin ABS osat, vaikuttas ainakin päällisinpuolin käypäisiltä. Miten tuossa takasatulassa palautetaan mäntä? meneekö painamalla vai pitääkö myös pyörittää? Tarvitaanko käsijarrun osalta mitään ihmekikkoja?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Jarruosat (satulat, palat, levyt) ovat ihan samanlaiset riippumatta siitä, onko abseja vai ei.

Jos sulla kuuluu olla absit, niin sen pitäisi näkyä rekisteriotteella. Jotain osviittaa antaa myös abs jarrutehostin -> ei löydy sitä mustaa teevatia pääsylinterin alta, vaan semmoinen moniosainen hässäkkä missä on pallomainen paineakku. Toinen vinkki on olkatuissa ja takatukivarsissa olevat abs anturit. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Pyörittämällä menee sisään.
En muista kumpaan suuntaan mutta äkkiä sen huomaa touhutessa.
Ford works in mysterious ways.. =)
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Joo..no ei sit mitään. Rupesin vaan epäilemään, että tästä olis purettu absit pois. Pääsylinteri näyttää melko uudelta ja konehuoneessa useita "ylimääräisiä" liittimiä paketoitu teipillä. Ja pari näistä juurikin jarrusylinterin/tehostajan läheisyydessä. Mutta kuitenkin,koitetaan saaha jarrut rempattua. kiitoksia vastanneille!
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Jos sulla on ihan perinteinen alipainetehostin sillä pääsylinterillä niin ihan normi jarrut. Kato meneekö sitä alipaine letkua imusarjalta sinne tehostajalle. lähtee siitä imusarjasta vänkärin puolelta aika takaa ja menee siitä tulipellin edestä sinne tehostajalle, siinä letkussa on sitten vielä semmonen pieni takaiskuventtiili.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Kuuluuko sen absin anturin näyttää jotakuinkin tältä, vai mikä murikka tuo on? Takanta löyty saman tyyliset.

Kuva

Etupää meni ihan ok. Vaihdoin vanhojen satuloiden tilalle kunnostetut satulat, ja uudet palat. Taakse tuli uudet levyt ja palat. Käsijarrua en osannu säätää,ei oo tullu levyllistä takapäätä aikaisemmin ropattua. Kaveri kuitenkin tänään kertoi miten pitäs tehä, pitää koittaa uudestaan kuhan kerkee. Ja ilmaakin tais jäähä viel vähän ku on pikkasen pehmit poljin :mrgreen:

Tämä ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen. Tietäkö kukaan mikä tarkoitus on tuolla patukalla MAP anturin letkussa?

Kuva
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Sähkösellä tehostimella oli joku oma ilmaustapa,
piti käyttää virrat päälle jotain sekunteja kun perusilmaus on toimitettu tai jotain..
en muista mitä itte tein mutta se meni vahingossa oikein :lol:
Ford works in mysterious ways.. =)
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo tuohon sähkösylttyyn annetaan monenlaisia ohjeita, pitäisi painaa poljinpuoleenväliin 15 sek. ajaksi jne. Se että poljin tuntuu löysältä tehostimen ollessa sammutettuna on ihan normaalia, mutta jos tuntuu liian jäykältä niin ilmaus on mennyt persiilleen.. :shock: Tarkoitan tällä sitä että takajarruihin ei tällöin kulje neste. Ja tosiaan tuo ilmaus kannattaa suorittaa käyttämällä välillä virtoja päällä (ei jatkuvaan), ns. yhden polkaisun taktiikalla, poljin pohjaan -> ruuvi auki -> kiinni ->ylös. Ei siis "perinteisentyylin" useita polkaisuja per ruuvin aukaisu.

Sitä vaijeria kiritään apurungon läheisestä valkeasta kiristimestä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Tässä pitää kuulemma
1.kiertää mäntä kokonaan sisään
2. kiertää mäntää takas ulospäin, siten että juuri ja juuri saa palat paikoilleen
3.kiriä vaijeri sopivaksi

Ite kiersin männän sisään, tyrkkäsin uudet palat paikoilleen ja pumppasin polkimella löysät pois--->käsijarru ei toimi, koska "vivut" ei yllä mäntään.
Mäin miulle selitettiin, tiedä sitten oliko selittäjät hakoteillä..?
Sittenhän sen näkee kun pääsee taas ropaamaan. Pitää ekaks saaha rojekti pyörilleen, että pääsee talliin. Ei oikeen nappaa ulkona suhrata.
Pitää sit koittaa ilmatessa käännellä virtoja. Ei sillä nyt vielä ole niin kiire, jarrut ottaa kuitenkin jo kolmannella polkasulla :mrgreen:

Mut mites tuo absi homma, tuommoset anturit löyty joka nurkasta. Onko tässä kuitenkin ollu absit vakiona?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja emax »

Anturien perusteella, joo on joskus ollu. Jos siinä sun autos on kuitenkin normaali alipainetehostin ja pääsylinteri niin silloin ei tarvi virtoja käännellä. Abs tehostimen/pääsylinterin kyllä erottaa tavallisesta, se on sähkö hydraulinen ja näyttää enemmän hydraulipumpulta kuin jarrusylinteriltä.

Sierrassa, jossa ei ole abs jarruja, ilmataan ensi etujarrut, mutta jos niihin ei ole tarvinnut sattua niin ei niissä silloin ilmaakaan pitäisi olla.
Jos kuitenkin takajarrujen jälkeen yrittää ilmata vielä etujarruja niin poljin alkaa painua sen jälkeen lähes pohjaan, ja se korjaantuu vain kun ilmaa takajarrut uusiksi.
En tiedä miksi, mutta näin se vain tuntuu olevan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, on ollu joskus absit ja jos ne ei toimi, niin pitää löytyä selitys otteelta.

Mä olen noita takajarruja ropannut oman osani. :lol: Se mekanismi toimii siten, että satulassa oleva käsijarrun vipu nostaa sitä mäntää vajaan millin, sen verran lähellä ne palat pitää levyjä olla jotta kässäri ottaa kiinni. Vipu ei varsinaisesti ota kiinni mäntään vaan sen männän kierteiseen akseliin - mikä ei "karkaa" minnekään. Se voi olla jumiutunut yläasentoon - eli kässärivipu sutii tällöin tyhjää.

Mekanismi on varsin moniosainen ja ensinäkemältä tuntuu siltä ettei se voi toimia. :mrgreen:

Se kässärivun liikkeen välittää kuvan jarrusatulan keskellä oleva nuppi. Jos se on kuvan osoittamassa kunnossa, niin tod. näk. ei toimi.

Tämänkin sai vielä pelastettua - tuolta mun blogista löytyy alkukesästä tehty pidempi stoori aiheesta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Kiitokset hyvistä kuvista. Kävin tilaamassa tiivistesarjat. Pitää purkaa satulat niin eiköhän niistä vielä kalu tule. Ei ollu kyllä otteella mitään mainintaa abseista. Mut pitää vielä tarkistaa,toivottavasti ei tule katsastuksessa mitään ongelmia. Kerran aikaisemmin olen tämän käyttänyt itse leimalla,eivät ainankaan silloin huomanneet mitään.
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Ajattelin tähän ketjuun kysästä normi rumpujarruista,
mitä eroa on sedanin ja farkun käsijarruvaijerilla?
Pomppas leimalla kässäristä kun oikea puoli otti huonommin
ja löysin omista romuista uuden kässärin vaijerin
enkä tiedä onko se sedanin vai minkä.
Ford works in mysterious ways.. =)
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Sierra -92GHIA jarrut

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

No, toistaseksi hällä väliä kun sain jarrun ottamaan molemmin puolin.
Saa tietysti kertoa jos tietää, en tullu selvittäneeksi sen enempää.
Ford works in mysterious ways.. =)
Vastaa Viestiin