Sivu 1/1

Eberi-ongelma

Lähetetty: 04 Loka 2010 08:32
Kirjoittaja tinnunculus
Kelit kylmenee ja lisälämmölle alkaa olla tarvetta. Mondeossa -01 (bensa) epeli temppuilee. Kesällä on käytetty pieniä aikoja jumituksen estämiseksi, lähinnä ajon aikana joten tarkasta toiminnasta ei ole tarkkaa tietoa.

Nyt lähtee käymäään normaalisti, mutta sammuttaa muutaman minuutin kuluttua. Kun laittaa uudelleen päälle homma toistuu samanlaisena. Mielenkiintoista on että kun olen muutaman kerran ajon JÄLKEEN pannut päälle mottorin ollessa täysin lämmin vehje toimii täysin niin kuin pitääkin.

Osaako kukaan ehdottaa missä vika voisi olla ja kannattaako alkaa itse roplata?

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 04 Loka 2010 10:55
Kirjoittaja MondeoTDCI2.0
voi olla tukossa jos on pieniä aikoja käytetty? koska viimeks huollettu? (huoltoväli 2-3v)

Itselläni eber humisee vaikka tunnin mutta jäähdytysvesi ja kabiini ei lämpiä... hehku rikki?

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 04 Loka 2010 14:24
Kirjoittaja MondeoTDCI2.0
parissa paikallisella pajalla käyty kyselee (Helsingissä) ja ekassa paikassa epäiltiin syöttöpumpun olevan rikki (yrittikö kusettaa!?), toisessa paikassa nuori huoltomies nyökkäs heti päätään ku kerroin oireet, mitkä siis ovat:

-puhkuu ja humisee kyllä mutta ei lämpiä
-tiputtaa dieseliä maahan eberin "pakoputkesta"

... ja tämä huoltomies sanoi että hehkutulppa ja sihti vaihtoon. töineen n.370€. (El-Car)

Aika kalliilta kuulostaa, jos omistaisin webaston niin tuo hinta olisi iha ok, mutta eberin kuuluisi olla paljon halvempi :(

Ajattelin että jos ryhtyisi itse töihin ja vaihtaisi tuon hehkun. En vain ole mikään kokenut tee-se-itse-mies, mutta ilmeisesti auton pohjan kautta pääsee eberiin parhaiten käsiksi??

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 12 Loka 2010 07:36
Kirjoittaja turboruuvi
MondeoTDCI2.0 kirjoitti: Aika kalliilta kuulostaa, jos omistaisin webaston niin tuo hinta olisi iha ok, mutta eberin kuuluisi olla paljon halvempi :(

Ajattelin että jos ryhtyisi itse töihin ja vaihtaisi tuon hehkun. En vain ole mikään kokenut tee-se-itse-mies, mutta ilmeisesti auton pohjan kautta pääsee eberiin parhaiten käsiksi??
Miksi Eberin pitäisi olla halvempi? Sitä pidetään noista kahdesta luotettavampana.

Laitoin tänne muinoin ohjeet Eberin irroittamiseksi -99 Fokus farmarista.
Uskoisin, että jossain määrin voisi mennä likelle...

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 12 Loka 2010 16:35
Kirjoittaja svart
MondeoTDCI2.0 kirjoitti:Aika kalliilta kuulostaa, jos omistaisin webaston niin tuo hinta olisi iha ok, mutta eberin kuuluisi olla paljon halvempi :(
Tätä määkin ihmettelin että miks parempi pitäis olla halvempi????

velipoika laittoi uuteen Kiaan eberin kaukosäätimillä sun muilla, niin 10 eur olis ollut hinta ero webaston vastaavasan settiin.

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 06 Marras 2010 21:03
Kirjoittaja tleracing
Mondeo tdci , tarkoittaa varmaan että eberin korjaus osat ja osa kokonaisuudet on halvempia.

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 29 Marras 2010 15:22
Kirjoittaja tinnunculus
Sen verran tuosta vielä kun korjaamolle ei olla vielä ehditty. Huomasin jo tuossa jonkin aikaa sitten, että mainiosti tuo toimii, kun laittaa ensin koneen käyntiin. Aamuisin lämpenee alta aikayksikön kunhan on ensin startannut ja myös siis pysyy käynnissä.

Siinähän tosin menee puolet koko vehkeen ideasta...

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 29 Marras 2010 17:17
Kirjoittaja MondeoTDCI2.0
tleracing kirjoitti:Mondeo tdci , tarkoittaa varmaan että eberin korjaus osat ja osa kokonaisuudet on halvempia.
Juuri tuota meinasin.. :)



tinnunculus kirjoitti:Sen verran tuosta vielä kun korjaamolle ei olla vielä ehditty. Huomasin jo tuossa jonkin aikaa sitten, että mainiosti tuo toimii, kun laittaa ensin koneen käyntiin. Aamuisin lämpenee alta aikayksikön kunhan on ensin startannut ja myös siis pysyy käynnissä.
Mulla oli samaa ongelmaa ennen ja jälkeen eber-huollon (hehku + sihti vaihdettiin). Kannattaa polttaa sitä eberiä kerran ainaki jonku tunni verra et se polttaa kaikki karstat meneen, eikä toinenkaan tunti pahaa tekis.. Se tykkää siitä jos se saa käydä kauan!

En tiä onko mahdollista mutta muistelisin kuulleeni että jos akussa on heikkosti virtaa (menossa sököksi / vanha) nii se ei välttämättä pistä eberiä pöhiseen? kertois noi oireet kieltämättä aika paljon myös siitä, ettei se jaksa akun turvin sitä heittää käyntiin mutta sitten kyllä kun auto on käynnissä ja laturi tyrkkää vähä ruutia johtoihin?

Itse kun ajan usein pitkiä matkoja (2-3h) niin akku pääsee harvoin niin tyhjentymään mutta tuolloin se oli mahdollista ku ei lähtenyt itsellä käyntiin ajastuksella, oli nimittäi "nurkka-ajo viikkoja" takana..

MUOK: lisäystä: ja siis nimenomaa sitä eberiä kuuluisikin myös polttaa se täysi 60min säännöllisesti, siinä missä kesälläki käyttää sitä vähän..

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 29 Marras 2010 22:37
Kirjoittaja jjjj
Asennutin omaan kuorma-autooni eberin jälkiasennuksena ja asentaja painotti sitä että ennen käynistämistä olisi suotavaa eberin olla kokonaan sammunut juuri karstoittumisen takia. Ilmeisesti loppuvaiheessa laite "tuulettaa" palopesän.
Akun kunto ei varmasti vaikuta eberin toimintaan -01 mallisessa autossa. En usko siinä vielä olevan automatiikkaa joka mittailee akun varaustilaa. Todennäköisesti palopesä/"hehkutulppa" ovat syinä toimimattomuuteen. Eli vähän aikaa yrittää käynistyä, mutta loppupelissä sammuu. el-carin antama 370 euron korjausarvio tuntuu olevan kalliihko vaikkakin omat kokemukseni sieltä ovat positiiviset. Kysäisepä vielä finnklimalta (kelatie 2, tuusula (korso)). On wihuri-autolan omistama eberin erikoisliike. Tietävät ainakin taatusti mitä pitää korjata. Siellä asennutin eberin itse syyskuussa.

Re: Eberi-ongelma

Lähetetty: 30 Marras 2010 21:30
Kirjoittaja turboruuvi
tinnunculus kirjoitti:Sen verran tuosta vielä kun korjaamolle ei olla vielä ehditty. Huomasin jo tuossa jonkin aikaa sitten, että mainiosti tuo toimii, kun laittaa ensin koneen käyntiin. Aamuisin lämpenee alta aikayksikön kunhan on ensin startannut ja myös siis pysyy käynnissä.

Siinähän tosin menee puolet koko vehkeen ideasta...
Jos sihti tai tulppa on mennyt, ei käynnistyisi lainkaan.

Tuo kuullostaa enemmänkin siltä, että vika olisi sähköinen, kun ECUn "start"-signaali saa vehkeen
käyntiin. Myös akku voi olla heikossa hapessa, jolloin laturi avittaisi ja alijännite ei estäisi
eberin käynnistymistä.

Kannattaisi ehkä luetuttaa Eberin vikakoodit ihan ensiksi.
Eberin huolto ei välttämättä sitä tee,jos vehkeessä on Fordin kontrolliyksikkö.
Ford-huollossa tekevät.