Sivu 1/2
Sierran tuulilasi
Lähetetty: 23 Loka 2005 22:40
Kirjoittaja Jaakko85
Pitäisi vaihtaa sierraan tuulilasi, niin tuli muutama kysymys mieleen:
Onko vaikea saada ehjänä irti (käytettyä lasia haen

) ? vaatiiko muuta työkaluja (irroitus ja asennus) kuin mattopuukon, jotain "rautalankaa" ja liimaa ?
Kertokaapa tuosta mitä pitää ottaa erityisesti huomioon tuossa tuulilasin vaihdossa.
Lähetetty: 24 Loka 2005 14:17
Kirjoittaja Henna
Itse en kyllä rupeis edes moista tekemään vaan veisin suoraan lasiliikkeeseen vaihdettavaksi. Lähteekö nuo liimalasit edes ehjänä irti... Sanokoot joku joka tietää paremmin asiasta. Mut tietty se maksaa kun liikkeeseen vie, mulla maksoi 1100mk silloin joskus kun vaihdoin.
Lähetetty: 24 Loka 2005 17:12
Kirjoittaja Sultzi
Kyllähän liimalasin ehjänä irti saa. Esimerkiksi jollain sopivalla kitaran kielellä vetelee sen vanhan tiivisteen rikki.
Lähetetty: 24 Loka 2005 18:23
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Kyllähän liimalasin ehjänä irti saa. Esimerkiksi jollain sopivalla kitaran kielellä vetelee sen vanhan tiivisteen rikki.
Tarkoitat ilmeisesti liimaa, eihän sitä tiivistettä pidä hajoittaa ?
Henna: kyllä se onnistuu irroittaa todellakin ehjänä (toivottavasti asennuskin sujuu)
Niin tarviiko tuota lasia sitten painaa millään kuivumisen ajan vai riittääkö lasin oma paino ? vai ?
kiitoksia.
Lähetetty: 24 Loka 2005 19:30
Kirjoittaja janzamar
ite laitoin kiilat ikkunan alle viimeksi kun vaihdoin,ja jätin niitten päälle kuivumaan sellaisenaan.
ei haljennut ainakaan sinä aikana kun mulla oli.
paikkasin tietysti sitten kiilojen jättämät reiät samalla mömmöllä.
Lähetetty: 25 Loka 2005 13:42
Kirjoittaja Henna
Mutta kuulemma ei kannattaisi käytettyä edes laittaa ihan turvallisuudenkin takia kun niistä kai menee se jännite jotenkin. Jokainenhan tietenkin tekee niinku itse haluaa ja onhan se varmaan silti turvallisempi kuin entinen haljennut lasi.

Lähetetty: 25 Loka 2005 14:05
Kirjoittaja Jubi
Mitä olen kavereiden juttuja kuunnellu (potkaistaan lasi sisäpuolelta irti) nii veisin suoraa liikkeeseen vaihdettavaksi!

Lähetetty: 25 Loka 2005 18:07
Kirjoittaja Jaakko85
no huhhuh kyllä se nyt yks helvatan tuulilasi vaihtuu

Lähetetty: 25 Loka 2005 23:05
Kirjoittaja VesQ
Henna kirjoitti:Mutta kuulemma ei kannattaisi käytettyä edes laittaa ihan turvallisuudenkin takia kun niistä kai menee se jännite jotenkin. Jokainenhan tietenkin tekee niinku itse haluaa ja onhan se varmaan silti turvallisempi kuin entinen haljennut lasi.

Eihän niissä mitään jännitteitä saa olla, muuten rapsahtaa sopivalla pakkaskelillä lämppärin lämmöstä halki
Lähetetty: 26 Loka 2005 17:05
Kirjoittaja Henna
Enhän minä noista mitään tiedä mut eräs ihminen joka niitä ammatikseen on vaihdellut joskus oli sanonut jotain tuollaista... Niin ja yleensähän ne siis potkaistaan irti ainakin siitä autosta missä se hajalla on, eri asia tietty jos käytetyn irroittaa laittaakseen omaan autoon.

Ja sitte kun sen lasin siihen on liimaillut niin ne etuikkunoiden lasit auki jos ja kun paiskaa ovet kiinni ettei lennä juuri laitettu lasi heti irti.

Lähetetty: 27 Loka 2005 17:43
Kirjoittaja evolution
kertokaa miten liimalasi lähtee potkasemalla irti, kun siitä saa potkia jalan läpi niin silti se liima pitää kuin tauti. varmaan on tarkotettu tolla potkimisella vanhan aikaista tiivistelasia mikä kyllä lähtee ehjänä kun potkaisee.
lasiliikkeillä on sellainen työkalu millä se liima sahataan halki.
kannattaa melkein ostaa uus lasi koska ne on aika halpoja nykyään, kun omaani ostin niin tuulilasi ja kaikki mönjät maksoi 130e ja noilla mönjillä laitettiin 2 auton tuulilasit ja siitä toisesta vielä takasivut ja takaluukun lasi.
jos lasia meinaat itte vaihtaa niin:
ensin vanha lasi irti-kuplan kaasuvaijeri on havaittu hyväksi ja kestäväksi

mutta mikä tahansa lanka käy, mikki lanka on vähän huonoa kun se lämpenee niin menee poikki.
älä ota korista kaikkia liimaa irti kun olet saanu lasin pois, vaan mattopuukolla vedät sen jäljen tasaseksi.
sitten uuteen lasiin ensin se reuna silkin "puhdistus" aine ja sitten se reuna hierotaan puhtaaksi ja siihen vedetään se musta primeri samoin sinne vanhaan tiivistepintaan jos se on ollut pitkän aikaa avonaisena.
seuraavaksi käydään rupakilla niin toi primeri on kuivunut jonka jälkeen siihen vedetään se lasiliima(siitä lasiliima tuubista tulee valmiiksi oikean mallista suirua että millään ei tarvitse levitellä).
lasi nostetaan paikoilleen ja alreunaan voi laittaa jotkin sopivan paksuiset mutterit ettei lasi valu alaspäin ennen kuin liima kuivuu.
ja jos on mahdollista valita liimoista niin sellainen hivenen elastinen on hyvää, jolloin lasi pääsee elämään hiukan ja ei halkea niin helpolla.
Lähetetty: 27 Loka 2005 18:33
Kirjoittaja Jaakko85
evolution kirjoitti:kertokaa miten liimalasi lähtee potkasemalla irti, kun siitä saa potkia jalan läpi niin silti se liima pitää kuin tauti. varmaan on tarkotettu tolla potkimisella vanhan aikaista tiivistelasia mikä kyllä lähtee ehjänä kun potkaisee.
lasiliikkeillä on sellainen työkalu millä se liima sahataan halki.
kannattaa melkein ostaa uus lasi koska ne on aika halpoja nykyään, kun omaani ostin niin tuulilasi ja kaikki mönjät maksoi 130e ja noilla mönjillä laitettiin 2 auton tuulilasit ja siitä toisesta vielä takasivut ja takaluukun lasi.
jos lasia meinaat itte vaihtaa niin:
ensin vanha lasi irti-kuplan kaasuvaijeri on havaittu hyväksi ja kestäväksi

mutta mikä tahansa lanka käy, mikki lanka on vähän huonoa kun se lämpenee niin menee poikki.
älä ota korista kaikkia liimaa irti kun olet saanu lasin pois, vaan mattopuukolla vedät sen jäljen tasaseksi.
sitten uuteen lasiin ensin se reuna silkin "puhdistus" aine ja sitten se reuna hierotaan puhtaaksi ja siihen vedetään se musta primeri samoin sinne vanhaan tiivistepintaan jos se on ollut pitkän aikaa avonaisena.
seuraavaksi käydään rupakilla niin toi primeri on kuivunut jonka jälkeen siihen vedetään se lasiliima(siitä lasiliima tuubista tulee valmiiksi oikean mallista suirua että millään ei tarvitse levitellä).
lasi nostetaan paikoilleen ja alreunaan voi laittaa jotkin sopivan paksuiset mutterit ettei lasi valu alaspäin ennen kuin liima kuivuu.
ja jos on mahdollista valita liimoista niin sellainen hivenen elastinen on hyvää, jolloin lasi pääsee elämään hiukan ja ei halkea niin helpolla.
Mistä ostit tuon lasin ? melko halpa. No asennettunahan ne on tuon reilun parisatkuu eli kai se työ maksaa sen toisen satkun sitten.
Lähetetty: 27 Loka 2005 18:36
Kirjoittaja AnttiR
Muutama vuosi takaperin vaihdatin mk3 escorttiin tuulilasin Äänekoskella maksoi kaikkineen 500mk.
Lähetetty: 27 Loka 2005 18:47
Kirjoittaja evolution
Raision tuulilasivarikolta, lasi on IHD tekemä
Lähetetty: 01 Marras 2005 18:10
Kirjoittaja jype
riesaan maksoi 130€ vaihdettuna.
Lähetetty: 01 Marras 2005 18:14
Kirjoittaja Jaakko85
jype kirjoitti:riesaan maksoi 130€ vaihdettuna.
No mutta tuohan oli jo halpa. Missäpäin vaihdatit ?
Lähetetty: 01 Marras 2005 18:36
Kirjoittaja jype
savon lasi ja peili hiomo
Lähetetty: 03 Marras 2005 22:15
Kirjoittaja Henna
Vaikea kyllä sanoo miten se potkaisemalla lähtee irti kun ei kokemusta oo mut niin on ainakin mulle kerrottu.

Lähetetty: 03 Marras 2005 22:21
Kirjoittaja Jaakko85
Henna kirjoitti:Vaikea kyllä sanoo miten se potkaisemalla lähtee irti kun ei kokemusta oo mut niin on ainakin mulle kerrottu.

Ettei olis vedätetty..

Lähetetty: 03 Marras 2005 22:24
Kirjoittaja TuningUkkeli
Ei lasi lähde potkimalla irti jos on liimalasi... Tiivistelasi on eri asia, kova työntö siis potku... Asennus sit noin 5mm naurn avulla, lasin saa sitten särkymään helposti. Liimalasin irroitus onkin hankalampi, jos ei kokemusta niin kannattaa maksaa toi 130e niin ei tule ainakaan maksamaan enempää. Sit mitä lienrr kirjotellu, pyydän anteeksi humalaa tilaani.

Re: Sierran tuulilasi
Lähetetty: 21 Huhti 2008 21:19
Kirjoittaja janzamar
Olis ajankohtaista vaihtaa tuulilasi omaan rieskaan,mites nuo
listat on kiinni? -87 sedan.
Täällä maksaa 180 asennettuna,ajattelin itte taas kokeilla vaihtaa harjotuksen vuoksi
ja jos menee pieleen niin sitten liikkeeseen.
Re: Sierran tuulilasi
Lähetetty: 22 Huhti 2008 12:06
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
ööö... Mitkä listat? Siinä lasin ympärillähän on tiiviste. Pyyhkijät irti, tuulilasin ja konepellin välissä oleva ritilä irti, tiiviste varovasti vetämällä pois jos haluaa käyttää vanhan, se onnistuu kyllä. Sitten vaan esim. jollain piano-langalla leikkaa liimasauman poikki ja vanha lasi irti.
Siinä tuulilasin aukossahan on sitten toinen tiiviste, jota ei kannata rikkoa, se on sitä varten, että ylimääräinen liima ei valu sisälle päin.
Tosiaan sitten uuteen lasiin kliineri ja primeri, ja koriin ei välttämättä mitään, itse tosin viimeksi otin siitäkin liimat pois, maalasin reunat ja niihin kliineri ja primeri myöskin. Teippaamalla saa vanhan tiivisteen pysymään asennuksen ajan lasissa kiinni. sierrassa pitäis sen lasin alareunan ja korin välissä olla muoviset pienet asennuspalat estämässä lasin valumista, jos ei sitten joku aikasempi seppä oo niitä jättänyt pois välistä, ne on noin 2mm paksut.
Täälläpäin pelkkä vihreä sävylasi tummalla yläreunalla maksaa 85e, joten mukavasti jää itselle vielä asennuspalkkioo jos itse laittaa. Tuohon toiseen omaani laitoin juuri lämmitettävän, se maksoi alennuksineen 215e.
Re: Sierran tuulilasi
Lähetetty: 22 Huhti 2008 12:59
Kirjoittaja janzamar
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... 640&pos=33
Joo,tivarihan toi olikin

..vilkasin vaan äkkiä että reunat oli niin leveät.
Kiitokset ohjeistuksesta,oon vaihtanu ennenkin mutta en Sierraan niin sillä kyselin.
Selkeät sävelet

eli nuo ohjeet.Nuotit.

...ja silleen
Re: Sierran tuulilasi
Lähetetty: 22 Huhti 2008 13:51
Kirjoittaja janzamar
Niin joo,täällä Porvoon lasi-nimisessä firmassa pyysi kirkkaasta
lasista 120 euroa,sävytetty vielä enemmän
Vois tietysti kysyä toisestakin liikkeestä hintaa,tuo on suht kuuluisa
rahat pois-linjastaan. Vaikka onkin "vanha tuttu"
Mikähän on ihan Fordilla hinta..
Re: Sierran tuulilasi
Lähetetty: 24 Huhti 2008 10:53
Kirjoittaja janzamar
Kävin toisesta liikkeestä kysymässä lasia,tuli 80 euroa lisää hintapyyntiä
Ja paikallinen hinausliikkeen tyyppi oli käyny
purkaamolta rikkomassa kaikki 3 kpl Sierran ikkunaa
Mistähän sitä osais löytää ehjän käytetyn..?