Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00
Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
Sanokaas foortistit onko normia (2vko vasta auton omistaneena) diesel-koneella ku kierrokset menee yli 2000rpm niin moottoritilasta alkaa kuuluumaan isompaa dieselin nakutusta, ikäänkuin "urut aukeis" ja tosiaan nakutusäänen voimakkuus kasvaa suht paljonkin?? Mikä ihmeellisintä niin se äänenkasvu ei tapahdu ihan 100% joka kerta..
Lyhyet vastaukset riittää mut sanokaa jotain! Täällä tuntuu jengi vaa lukevan viestejä mut ei viitti vastata..
Lisäkysymyksenä johon ei tarvi vastata jos ei tiedä; mut jos ei ole normaalia niin onkohan kyseessä pahankin probleema
Lyhyet vastaukset riittää mut sanokaa jotain! Täällä tuntuu jengi vaa lukevan viestejä mut ei viitti vastata..
Lisäkysymyksenä johon ei tarvi vastata jos ei tiedä; mut jos ei ole normaalia niin onkohan kyseessä pahankin probleema
Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
Paha sanoa näin kuulematta onko normaalia vai ei mutta kyllä se "naku" väkisin sieltä esiin nousee kaasua annettaessa. Äänen esiintymiseen varmasti vaikuttaa moottorin kuormitus sillä hetkellä kun lähdetään kiihdyttämään eli mikä pykälä silmässä, paljonko kierroksia alla, ylä/alamäki jne. Jos muuten pelaa hyvin eikä tyhjäkäynnillä kuulu ylimääräisiä sivuääniä niin tuskin on syytä huoleen.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Escort RS2000 F1 edition -96
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00
Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
Tyhjäkäynti on ok, sitä äänen korotusta on vaikea kuvailla, se ei ole mitään sivuääntä moottorista vaan sama nakutus mutta pari pykälää isommalla volyymilla... ikäänku joku pieni belgialainen kääntäs moottoritilassa voluuminuppia suuremmalle sen 2000rpm kohdalla !
mutta ilmeisesti se ei ole normaalia koska aivan varmasti jokainen fordin dieselin omistaja huomaisi sen myös..?
jos kiihdytän hitaastikkin aivan pintakaasulla suoralla maantiellä ja kierrosmittarin noustessa hiljalleen kohti 2000rpm, ja juuri kun viisari menee 2000 kohdalle niin "ihan ku nappia painais" niin moottoritilasta alkaa kuulumaan dieselin nakutus/moottorinääni suurempana.
On kyllä vaikea kuvailla.. tarvisi ehkä ottaa videoo jos kamera tallentaisi ko. äänen..
Tuleekohan turbo siinä vaiheessa mukaan vääntöön koska voisin ehkä tunnustaa että juuri sen 2000rpm kohdalla kuvittelisin kiihtyvyyden paranevan painamatta yhtään enempää kaasujalkaa..
Onko Dieselis (TDCi) nakutuksen tunnistajaa tms?
mutta ilmeisesti se ei ole normaalia koska aivan varmasti jokainen fordin dieselin omistaja huomaisi sen myös..?
jos kiihdytän hitaastikkin aivan pintakaasulla suoralla maantiellä ja kierrosmittarin noustessa hiljalleen kohti 2000rpm, ja juuri kun viisari menee 2000 kohdalle niin "ihan ku nappia painais" niin moottoritilasta alkaa kuulumaan dieselin nakutus/moottorinääni suurempana.
On kyllä vaikea kuvailla.. tarvisi ehkä ottaa videoo jos kamera tallentaisi ko. äänen..
Tuleekohan turbo siinä vaiheessa mukaan vääntöön koska voisin ehkä tunnustaa että juuri sen 2000rpm kohdalla kuvittelisin kiihtyvyyden paranevan painamatta yhtään enempää kaasujalkaa..
Onko Dieselis (TDCi) nakutuksen tunnistajaa tms?
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00
Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
voisko kyseessä olla ahtopaineanturi?
Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
mulla rupes kuulumaan semmonen nakutusääni moottorista, aluksi kuului vain kun kierrokset nousi 2500-2800rpm ja sitten voimistui tuo ääni ja rupesi kuulumaan kokoajan ja kaikilla kierrosalueilla, tosin välillä hävisi tyystin. Lopuksi piti päästä kotiin 400km matka ja nakutus rupesi muuttumaan "räpätykseksi" jolloin rupesin tutkimaan asiaa todenteolla ja syy selvisi, laturin hihnan kiristimen laakeri hajoamassa. Siis se osa joka "väpättää" tasoittaessaan moottorin tärinän vaikutusta hihnan pyörimiseen. Kannattaa varmaan korjaamon ohi ajaessa käydä kysymässä voisiko joku käydä vilkaisemassa nopeasti. Jos sinulla sama vika, kannattaa käyttää korjaamolla ennenkuin osa hajoaa, ettei osan rikkoutuessa hajoa mitään muuta.
Ford Focus C-Max 1.6TDCi 110 vm.06
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00
Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
Kiitos vastauksesta! voisi olla kyllä vastaavanlainen laakerivika, kun kerran myös riippuvainen korkeista kierroksista
ei tuu muuta kyllä itelle mieleen

Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
Vielä tarkennusta edelliseen. Korjaamolla katsoivat tarkemmin ja kampiakselin hihnapyörä kuulemma leviämässä. Sanoivat että ei olis enää kilometriäkään ajanut ennen hajoamista. Ja hajotessaan saattaa hajottaa jakopään muovisuojan ja tehdä isot vahingot. Tarkan korjaushinta-arvion saan tänään. Mutta pelkkä hihnapyörä oletettavasti yli 300€. Käy ihmeessä korjaamolla HETI näyttämässä ja kysymässä mikä on vikana. Jos sinullakin tuo hinnapyörä niin kannattaa korjauttaa ajoissa ettei huonolla tuurilla tule koneremonttia..
Ford Focus C-Max 1.6TDCi 110 vm.06
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00
Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
Ohho, KIITOS! Täytyy viedä se samantien korjaamolle näytille! Palailen asiaan varmaankin ensi viikolla kun ehdin ja oon saanut mahdollisesti auton takaisin. Kiitän avusta!
Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
Jos ilmenee että sullakin kyseessä tuo hihnapyörä, vaadi autoliikettä maksamaan vähintään puolet. Kyseessä ei ole niinsanottu kuluva osa, ja se ei kahdessa viikossa hajoa, eli osa on ollut hajoamassa jo kun olet auton ostanut. Tämä siis vain jos olet auton liikkeestä ostanut?
Ford Focus C-Max 1.6TDCi 110 vm.06
Re: Kun kierrokset menee yli 2000rpm, help mii!
tänään hain autoni korjaamolta. Onneksi hinautin autoni korjaamolle, vaikka tästä vain noin 1km matka sinne. Sanoivat että todennäköisesti tuo kampiakselin hihnapyörä ei olisi autossani kestänyt enää edes tuota matkaa. Jos se olisi hajonnut, koneesta olisi tullut ns. "entinen". 248,2€ maksoi tuo korjaus. Onneksi selvittiin näinkin vähällä. 145€ maksoi hihnapyörä.
Ford Focus C-Max 1.6TDCi 110 vm.06