Katti vai ei, päästöistä yleensäkin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Harri S
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Loka 2005 20:22

Katti vai ei, päästöistä yleensäkin

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Kun noita moottoreita vaihdellaan tai vaihtoa suunnitellaan, niin nyt olisi käytännön faktaa eiliseltä päivältä, jos jotain vaikka asia kiinnostaa.

Jos autosi on ensirekisteröinnissä hyväksytty suuremmilla päästöarvoilla (E15.04) ja vaihdat siihen toisen moottorin saat päästöt läpi, joko asentamalla katalysaattorin, jolloin autosta tulee vähäpäästöinen

tai

hommaamalla maahantuojalta tai muulta viralliselta taholta todistuksen moottorin päästöistä. Tämä pätee varsinkin, jos uusi moottori on vähäpäästöinen (katillinen) ja halua asentaa sen ilman kattia. Eli pyydä todistus moottorin päästöistä E15.04 mukaan ILMAN katalysaattoria.

Kaikilla katsastajilla ei ole tietoa tai välttämättä haluakaan hyväksyä muutosta ilman kattia, mutta asiassa ei kannata antaa periksi. Omalla kohdalla asiassa arvottiin, mutta lopulta soitto AKEEn varmisti minun olevan oikeassa ja auton muutoskatsastuksessa ei sen jälkeen ollut mitään ongelmia.

Toisilla katsastusasemilla pääse itse aika pitkälti vaikuttamaan mitä uuteen rekisteriotteeseen merkitään.

Itselläni kaasarin tilalle tuli samalla ruisku ja se vaati muutoskatsastuksen.

Otteeseen uuden moottorin teho ja tilavuus omalle paikalleen (ei tullut tehorajaa, jos vaikka seuraavaksi alkaisi turbottamaan).

Erikoisehtoihin vanhojen lisäksi:
-Moottori varustettu monipisteruiskutuksella ja lamda-anturilla
-Uuden moottorin numero
-Vaihdettujen osien prosentit xx.xx.2005 mennessä 12,0%

Ei missään tapauksessa mainintaa katalysaattorista tai aktiivihiilisuodattimesta.

Nämä siksi, että

jos mälläät tai tapat jonkun autollasi, vakuutusyhtiö tarttuu villeihin muutoksiin varmasti.
Uuden moottorin numero myöhempiä katsastuksia varten säästää jatkossa turhilta kysymyksiltä ja todisteluilta.
Prosentit siksi, että jatkossa (myynti, lisämuutokset) sinulla on esittää faktaa auton prosenteista.

Ja erikoisehtoihinhan ei tule vahingossakaan laittaa merkintää vähäpäästöinen.

Kattihan tuli pakolliseksi muistaakseni vasta vuonna 1992 (korjatkaa, jos olen väärässä), mutta auton ensirekisteröinnin erikoisehtojen maininta päästöistä ratkaisee, minkä mukaan pelataan.

Nyt kun sais jostain 1.1 fiestan merkin sinne takaluukkuun... Ja vanhat valkosivuhakkapeliitat alle. :D
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Re: Katti vai ei, päästöistä yleensäkin

Viesti Kirjoittaja VesQ »

soppa kirjoitti:Otteeseen uuden moottorin teho ja tilavuus omalle paikalleen (ei tullut tehorajaa, jos vaikka seuraavaksi alkaisi turbottamaan).
Siinähän se tehoraja on jos kerran on uuden moottorin teho siihen merkattu. Tehoraja on joko siihen merkattu kilowattimäärä tai jos moottori on mallisarjan tehokkain niin sallitaan vielä +20%
Harri S
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Loka 2005 20:22

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Kiitoksia VesQ.

Avaatko tuota tehorajaa mulle vielä... Auto ennen 90 hv ässä nyt 108 hv.
Jos XR 2i 110 hv ja turbofiesta 132 hv samaa mallisarjaa???

Ja mihin noista 20% lisätään? Nyt otteessa tuo 108. Alusta vastannee nykyisellään aika pitkälti XR 2i.

Tietäjät vastatkaa muutkin.

PS.

AKE on vissiin lähettänyt taas paimenkirjeitä katsastusasemille, koska pientä häslinkiä ja paniikkia on selkeästi havaittavissa. Tehot eivät paljon kiinnostaneet tuolla asemalla, vaan ne pakokaasupäästöt. Toisella asemalla kysyttiin ensiksi dynopapereita joten jätin kyselyt siellä siihen.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Katti tuli pakolliseksi -90 ja sen jälkeen maahantuotuihin autoihin, mutta tuohon oli poikkeuksia ja poikkeuksien poikkeuksia ja ............. :D
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Tuo kattihomma on aika jännä kun sitä joskus kyselin. Eli 89 sierra ja siihen piti laittaa turbo. Auto ei ole vähäpäästöinen mutta tietyn vuosimallin jälkeen pitää lisätä turbotuksen yhteydessä katti. Siitä hauska juttu että kissa pitää olla putkessa mutta päästöt saa olla edelleen samat kuin ennen eli vaikka menisi turbotuksen jälkeen "entisiin" päästörajoihin kevyesti ilman kattia niin se siellä pitää kuitenkin olla

Eli käytännössä siellä putkessa voi olla vaikka vanha katti josta revitty sisukset irti kunhan se ulkoisesti näyttää katilta

Tehorajoista nopeasti muistista
Eli jos tuo mainitsemasi turbofiesta on samaa mallisarjaa kuin sinun autosi niin voit ottaa sen vertailuautoksi (alustan osat yms vastaavaa kuin vertailuauto) ja silloin siinä saa olla tehoa 132hv+20%. Jos otat vertailuautoksi vaikka tuon mainitsemasi XR2i niin silloin autossasi saa olla korkeintaan 110hv. Eli vain mallisarjan tehokkaimpaan voi lisätä tuon +20% tehoa (ja 25% tilavuutta)

Sillä ei ole väliä millainen auto on ollut ennen kunhan se muutoskatsastuksessa (ja muutenkin) vastaa vertailuautoa. Siinä saattaa jossain tapauksessa tulla ongelma prosenttien kanssa jos lähtökohta on vaikka 1.1 ja siinä on paljon eri osia kuin vaikka mallisarjan tehokkaimmassa. Jos vaikka 1.6 on vähemmän eri osia niin silloin kannattaa lähteä siitä muuttamaan

Hieman epäselvää mutta kai siitä jotain selvää saa
asn
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Maalis 2005 00:03
Paikkakunta: Kesälahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asn »

Minunkin mielestä katti tuli pakolliseksi vasta -92. Ainakin minun -90 sierra on katiton.. vielä.

Eilen kävin Fordin liikkeestä tuota päästönormilappua kyselemässä, mutta ei ne oikein tienny sanoa juuta eikä jaata asiasta. Pyysivät vaan tulemaan ensiviikolla uudestaan :?.
Harri S
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Loka 2005 20:22

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Kiitoksia vastauksista.

MK 3 ässäfiesta vastannee alustaltaan xr2i:tä ja eikös tuo turbokin ole samaa korimallia. Onko muuta eroa turboon, kuin jouset ja takavakaaja?

Toussapäivän häsäämisessä katsastusasemalla katsottiin samalla myös niitä päästöpykäliä ja siinä tuli esille tuo vuosi 1992.

Tuo turbon kattivaatimus suurille päästöille tulee varmaankin LM:n päätösen 8 pykälän kolmannesta kohdasta:

"3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori".

Tämä on tätä lakiviidakkoa, mutta tässä on myös tuo em. valmistajan todistus kohta, johon itse vetosin.

asn:

Autoliike EI ole maahantuoja, vaan jälleenmyyjä. Soita mulle niin annan sulle henkilön ja numeron pääkonttorilta, joka noiden lupalappujen päällä istuu. (xxxxxxxxxxx klo 09.00-21.00) En ilkeä noita toisten nimiä ja numeroita tänne nettiin laittamaan. Tiedossa pitää olla uuden moottorin numero ja muut moottorin tiedot. Anomus kirjallisena, vaikka faxilla.

Itse laitoin vapaamuotoisen anomukseen liitteeksi autoni sekä elintenluovuttajaauton rekisteriotteen kopiot sekä uuden moottorin numeron, joka on hyvä tarkistaa myös siitä moottorinlohkosta...
Viimeksi muokannut Harri S, 07 Elo 2013 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

soppa kirjoitti:MK 3 ässäfiesta vastannee alustaltaan xr2i:tä ja eikös tuo turbokin ole samaa korimallia. Onko muuta eroa turboon, kuin jouset ja takavakaaja?
Osa konttoreista vaatii maahantuojan luettelon autojen eroista.. Eli soitto esim. stocman-autoon ja kysyy sieltä... Pitäis saada sieltä ko. luettelo, josta näet itse erot muutoksia varten ja samalla helpottaa tulevia konttorilla asiointeja :wink: :mrgreen: ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tiedä tuosta "kattivuodesta", mutta -90 ja sen jälkeen maahantuodut pirssit on yleensä katillisia! :roll: Ostelin -90 uutta pirssiä ja katittomat oli halvempia kuin katilliset, siis sama malli muuten, tuotu maahan edellisen vuoden puolella. Hintaero oli suurempi kuin katin arvo, mutta ostajat kait halus katillisia mieluummin? :shock: Minä ostin katittoman vaikka en katteja vihaakkaan! :D Tuohon kattipakkoon kait vaikuttaa tyyppihyväksyntävuosi ja maahantuontivuosi? :roll:
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Eikai se katti pakollinen ole vieläkään kunhan päästöt pysyy rajoissa*.


*nykyisiin pykäliin taitaa olla kyllä mahdoton päästä ilman kattia
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sillä tavallahan ne rajat onkin tehty, ettei ilman kattia niihin päästä. Jonkun arvon saa kyllä rajojen sisään, mutta muut ovatkin sitten kaukana.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Vastaa Viestiin