Jos autosi on ensirekisteröinnissä hyväksytty suuremmilla päästöarvoilla (E15.04) ja vaihdat siihen toisen moottorin saat päästöt läpi, joko asentamalla katalysaattorin, jolloin autosta tulee vähäpäästöinen
tai
hommaamalla maahantuojalta tai muulta viralliselta taholta todistuksen moottorin päästöistä. Tämä pätee varsinkin, jos uusi moottori on vähäpäästöinen (katillinen) ja halua asentaa sen ilman kattia. Eli pyydä todistus moottorin päästöistä E15.04 mukaan ILMAN katalysaattoria.
Kaikilla katsastajilla ei ole tietoa tai välttämättä haluakaan hyväksyä muutosta ilman kattia, mutta asiassa ei kannata antaa periksi. Omalla kohdalla asiassa arvottiin, mutta lopulta soitto AKEEn varmisti minun olevan oikeassa ja auton muutoskatsastuksessa ei sen jälkeen ollut mitään ongelmia.
Toisilla katsastusasemilla pääse itse aika pitkälti vaikuttamaan mitä uuteen rekisteriotteeseen merkitään.
Itselläni kaasarin tilalle tuli samalla ruisku ja se vaati muutoskatsastuksen.
Otteeseen uuden moottorin teho ja tilavuus omalle paikalleen (ei tullut tehorajaa, jos vaikka seuraavaksi alkaisi turbottamaan).
Erikoisehtoihin vanhojen lisäksi:
-Moottori varustettu monipisteruiskutuksella ja lamda-anturilla
-Uuden moottorin numero
-Vaihdettujen osien prosentit xx.xx.2005 mennessä 12,0%
Ei missään tapauksessa mainintaa katalysaattorista tai aktiivihiilisuodattimesta.
Nämä siksi, että
jos mälläät tai tapat jonkun autollasi, vakuutusyhtiö tarttuu villeihin muutoksiin varmasti.
Uuden moottorin numero myöhempiä katsastuksia varten säästää jatkossa turhilta kysymyksiltä ja todisteluilta.
Prosentit siksi, että jatkossa (myynti, lisämuutokset) sinulla on esittää faktaa auton prosenteista.
Ja erikoisehtoihinhan ei tule vahingossakaan laittaa merkintää vähäpäästöinen.
Kattihan tuli pakolliseksi muistaakseni vasta vuonna 1992 (korjatkaa, jos olen väärässä), mutta auton ensirekisteröinnin erikoisehtojen maininta päästöistä ratkaisee, minkä mukaan pelataan.
Nyt kun sais jostain 1.1 fiestan merkin sinne takaluukkuun... Ja vanhat valkosivuhakkapeliitat alle.