HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
evron
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Elo 2010 21:34
Paikkakunta: Hämeenlinna

HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja evron »

Oisin vähän kyselly ku en nyt saa mitenkään noita mun HC arvoja putoamaan.

Katsastuksessa käytyäni HC arvot olivat 236 ja raja on sen 100. Eli ylipuolella yli sallitun rajan. No kehottivat viedä auton autosähköön tarkistettavaksi, no minä tein työtä käskettyä. Autosähkössä eivät löytäneet mitään vikaa, kuulemma katti oli kunnossa, tulpat oli kunnossa ja puristukset kunnossa. Heittivät että kyseessä saattaa olla VENTTIILI vika.

No minä rupesin asiaa selvittelemään ja yhdeltä remonttimieheltä kyselin että voisiko hän tehdä tälläisen venttiiliremontin, mutta hän ei pystynyt siihen. Aikamme siinä juttelimme ja kerroin ongelman niin mies sanoi että kyseessä EI OLE venttiilivika, koska auto käy tasaisesti eikä se syö öljyä.

No päätettiin kokeilla tollasta CRC:n venttiilien puhdistajaa sekä tulppien vaihtoa. Kaadoin crc aineen tankkiin ja annoin kunnolla löylyä motarilla. Mutta ei vaikutusta.

Voisiko olla että lambda anturi olisi rikki vai onko kellään muulla muita ideoita ?

Kiitos vastanneille jo etukäteen.
Avatar
inaticul
Viestit: 132
Liittynyt: 20 Helmi 2009 18:40

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja inaticul »

No 1.6 zetec venttiili vika on tyyppivika, että sitä odotellessa mutta se kyllä näkyy ja tuntuu varmasti.
Mutta ääneni voisin antaa lamdalle, ehkä ilmamäärämittari (puhdista langat) tai imuilmavuoto näin ainakin aluksi, Miten muut arvot oli ja tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Ja käytä hakua, vastaavia ongelmia löytyy kyllä jo ainakin mondeon alla mutta sama moottori
evron
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Elo 2010 21:34
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja evron »

Joo mä löysinkin samanlaisia vikoja porukalla ja osalla oli just ollu lambda ongelma.

Saiskohan sen selville onko se lambda rikki jotenki vai pitääkö se vaan vaihtaa.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tuolta, sivun lopusta löytyy ohjeet lambdan testaukseen Klik !
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Jos vie päästövikasen auton autosähkökorjaamolle, niin itse kyllä olettaisin, että mittaavat lambdan oskilloskoopilla vai mikä vehje nyt onkaan, ilman, että asiakas sitä erikseen pyytää? Vai oonko vaan vittumainen kuluttaja, joka vaatii liikoja?
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja ft79 »

jos noi hc:t oli koholla tyhjäkäynnillä niin vika voi olla myös
pakokaasun kierrätyksessä..

joko itse pakokaasun kierrätys venttiili auki
tai pakokaasunkierrätysventtiiliä ohjaava magneettikytkin tms. (alipaine mokkula, tulipellissä?)
jumissa..

itsellä oli toi magneetti kytkin jumissa ja kun sitä kopautti
niin kuuli jo korvalla että tai auto tulla kuntoon.. :idea:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mitä muut arvot näytti? kaikki vaikuttaa kaikkeen, pelkän HC arvon perusteella on hankala arvioida..
evron
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Elo 2010 21:34
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja evron »

Haenpas sen lapun autosta ->


Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO% 0,01
CO2 12,
HC ppm 226
O2 4,3

Päästöt kierroksilla
CO% 0,04
CO2 14,7
HC ppm 97
O2 0,82

Lambda 1,03

Olis kyl niin kiva saada tää auto kuntoon ku toiminu niinku unelma. Auto ollut mulla nyt 2 vuotta eikä mitään muita ongelmia ole ollut.

Ja niin pitääpä mainita se että auto on ruvennut nyt tässä puolen vuode - vuoden sisään tekemään sellasta että ei toimi kylmälle niinkuin pitää. Eli lähtee hyvin käyntiin, mutta kun on ajanut tyyliin 100m ja pysähtyy risteykseen niin auto sammuu ja vaikea saada käyntiin. Ja tätä tapahtuu siis näilläkin lämpötiloilla. Mutta kun auto on ollut lohkolämmittimes mitään ongelmia ei ole. Voisikohan tämäkin vika johtua samasta viasta kuin nuo päästöt ?
evron
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Elo 2010 21:34
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja evron »

Niin ja tuosta autosähköstä, että se auto oli sielä rempattavana tyylin 3-4h ja hinta oli 80e. Kun menin hakeen autoa sanoivat vaan että autosta ei löytynyt mitään vikaa, mutta eivät kertoneet mitä olivat tarkistaneet. Jouduin itse kysymään puristukset ja olivatko tulpat ja katti kunnossa. Mutta kunnossa sanoivat olevan.
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja ft79 »

tarkastappa se pakokaasun kierrätys..
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
evron
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Elo 2010 21:34
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja evron »

Vikaahan ei ole sitten löytynyt tähänkään päivään mennessä, no leima nyt tuli ;)
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja watipaa »

vähä sama ongelma -98 mallisessa
fordismi
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Helmi 2012 13:24

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja fordismi »

itellä on HC arvot eskos 248/100 miten ihmeessä sais ton alle satasen tyhjäkäynnillä, on tulppia vaihdettu lambda-antruia yms katottu ilmavuotoja, liittimiä.. vielä pakoputkessa "pätspättelee"
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja Tekno »

oisko katti tukossa?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

fordismi kirjoitti:on tulppia vaihdettu lambda-antruia yms katottu ilmavuotoja, liittimiä.. vielä pakoputkessa "pätspättelee"
ite just samoilla oireilla olevasta escosta puristuspaineet mittailin, 3x8,5bar ja yhdessä pytyssä 3bar, tuomio: "venttiili vuotaa, odottakoon kesää", katotaan mitä sitten jaksaa tehä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
1696
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Heinä 2007 19:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja 1696 »

Kerran oli mk 1 mondeon leima kiinni tuosta DPFE-sensorista.Romiksesta raadosta irti toinen ,kokeiltiin kiinni ,jännitteet ok ja rahat näppiin.

http://www.justanswer.com/ford/2810s-ye ... ensor.html

Pääsääntöisesti on jotenkin rimaa hipoen päästy leimasta läpi usimalla pari kertaa lampaada-anturia.

Suurin ongelma tuossa oli väärään kuumennut sylinterin kansi + suoraksi höyläys=erikokoiset palotilat

Aika hengettömiä ovat nuo "autosähkögurut",joista kuuluu kehuja.Kerran tuli yhdellä poikettua ja tuli vaan todettua olevansa itse vielä suurempi guru.No tehdäämpä jatkossakin itse kaikki.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: HC arvot koholla - Ford escort 1.6 zetec vm-96

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

pvdriver kirjoitti: ite just samoilla oireilla olevasta escosta puristuspaineet mittailin, 3x8,5bar ja yhdessä pytyssä 3bar, tuomio: "venttiili vuotaa, odottakoon kesää", katotaan mitä sitten jaksaa tehä...
Sieltähän se vika päästöarvoihin ja tyhjäkäyntitsupsutukseen löytyi, kolmospytystä pakoventtiilissä kolo. pitää viikolla joku ilta purkaa venat pois että näkee missä kunnossa istukat on, toivottavasti selviää vain yhdellä uudella venttiilillä + muiden karstanpoistolla. nostajat tuntuivat tosi hyviltä, ts. yksikään ei ollut "pehmee" käynnin jälkeen. Eikä ne pahaa ääntä olekaan pitäneet... Muuten pytyt hyvässä kunnossa, hoonijälki paistaa selvästi sylinterinseinässä.
Kuva
Kuva
Kuva
Osaako kukaan kertoa mistä erottaa nyt sen vanhanmallisen kannen ylipaineventtiilin siitä uudemmasta toimivasta joka pitää paineet kohdallaan ja venttiilikoneiston hiljaisena? Tuossa alimmassa kuvassahan kyseinen kapistus näkyy alemman rivin keskimmäisten paininkuppien välissä... tuossa on sellainen ihan pieni reikä.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Vastaa Viestiin