-99 Focus moottorin vaihto
-99 Focus moottorin vaihto
Elikkäs sattui tuossa eilen sellainen vahinko että oli tarkoitus vaihtaa neloselle ja vaihde jotenkin meni kakkoselle ja kierrokset hyppäsivät tappiin ja auto sammui. Vauhtia oli n. 120km/h kun vaihdoin. Kun yritin autoa käynnistellä niin startti lyö vaan tyhjää eikä edes ota koneeseen kiinni. Hihnasta kone pyörii kanssa keposesti. Itse en kovin paljon tekniikasta ymmärrä, joten mitä tälle pitäisi tehdä? Huoltoon kai se pitää vaan töniä, mutta kannattaako olettaa että kone on entinen ja kannattaako tälläiseen autoon enää konetta vaihtaakaan kun vaihtotyö ja kone maksavat melkein auton verran?
Viimeksi muokannut wip3, 18 Elo 2010 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: -99 Focus vaihtovirhe
^no mistä niin päättelet että kansi olis entinen jos solenoidi ei pelaa? ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
jos oikein huonosti menee niin tulpanreijistä voi kurkkia mitä kampiakselille kuuluu, kuitenkin ensimmäinen tehtävä saada kone startilla pyörimään, sen jälkeen voi alkaa lisävahinkoja etsimään, mm. puristuspainemittauksella...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
jos oikein huonosti menee niin tulpanreijistä voi kurkkia mitä kampiakselille kuuluu, kuitenkin ensimmäinen tehtävä saada kone startilla pyörimään, sen jälkeen voi alkaa lisävahinkoja etsimään, mm. puristuspainemittauksella...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Hohhoijaa. Ei kai se startin solenoidi rikki oo mennyt vaihtovirheen yhteydessä.. Veikkaan että kone kyllä pyörii startilla kevyesti, kun ei tartte pyörittää puristuksi avastaan. Toisinsanoen remmi pompannut, venttiilit lyönyt mäntiin, eikä koneessa ole puristuksia.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Kyllä. Tosin avaamallahan selviää mitä on hajonnut, pahalta voi näyttääwip3 kirjoitti:Ja kone entinen?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: -99 Focus vaihtovirhe
No pyydä joku starttaileen ja katto itte pyöriikö se kone. Voihan sen koneen aukasta, mutta jos on venttilitsolmussa, männissä jäljet jne.. niin ei paljon maksa vaivaa sitä korjailla, kokonaisia koneita tommoseen saa kuitenkin sen verran halvalla.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: -99 Focus vaihtovirhe
(hihnasta kone pyörii kanssa keposesti.) Jos kone kunnossa on niin ei se kone kevyesti kyllä pyöripvdriver kirjoitti:^no mistä niin päättelet että kansi olis entinen jos solenoidi ei pelaa?
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Auto tönästiin nyt merkkihuoltoon, saavat siellä sitten kattoa mikä mättää. Minkähän hintanen paukku ois tohon koneen vaihtaminen (jos se nyt kannattaa) ja mistä niitä saa? Purkaamojen sivuja vähän selailin, mutta tarjontaa näytti olevan aika niukka ![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Re: -99 Focus vaihtovirhe
näyttää vaan, oikeestihan purkaamot täynnä näitä 90-luvun yleisimpiä autoja, moottoreita varmasti tarjolla. soita ja kysy, ainakaan meillä ei romikset mitään nettisivuja päivittele, aikaa menee muuhunkin...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Villi arvaus:
Jakohihna poikki jos pienellä voimalla käsin laturin hihna pöyrii. Tai sitten niin hurjasti käynyt että kampiakselin laakerointi pettänyt ja koko kampiakseli siirtynyt pituussuunnassa sentin verran jolloin startin hammaspyörä ei ota vauhtipyörään kiinni ollenkaan, mutta todennäköisyys todella pientä ilman näkyviä vaurioita koneen kyljessä ja startti kai vinkuisi aika kovaa kun ei ole vastusta pyörityksessä.![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Jakohihna poikki jos pienellä voimalla käsin laturin hihna pöyrii. Tai sitten niin hurjasti käynyt että kampiakselin laakerointi pettänyt ja koko kampiakseli siirtynyt pituussuunnassa sentin verran jolloin startin hammaspyörä ei ota vauhtipyörään kiinni ollenkaan, mutta todennäköisyys todella pientä ilman näkyviä vaurioita koneen kyljessä ja startti kai vinkuisi aika kovaa kun ei ole vastusta pyörityksessä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Huollosta sanoivat että turha sitä on edes mennä availemaan, eli nyt pitäisi jostakin löytää uusi kone. http://www.motorteam.fi/kaytetty.php tuolta löytyi 1000e hintainen 120k ajettu ajettu kone ja sanoivat että vaihtotyö voisi maksaa n. 500e. Missähän tuota konetta pääkaupunkiseudulla saisi vaihdettua kohtuuhintaan ja miten moottorin kuljetukset tms onnistuvat? Ihan uusi juttu tällänen remppa ja autokin ostettu pari viikkoa sitten nii aika ikävästi kävi vaikka syitähän on turha etsiä muualta kun peilistä...
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Aika painajainen - harva meistä omistaa omaa korjaamoa.
Kannattaa miettiä, että onko auto korjaamisen väärti, vai kannattaako ennemmin myydä hylsy sellaisenaan ja ostaa uusi. Erotus voi olla jopa vähemmän, kuin tuo sulle ehdotettu hinta, kun noita Focuksia on aika paljon markkinoilla. Jos kuitenkin päätät pitää auton ja uusia moottorin, niin:
Tuo 1000€ koneesta kuulostaa aika kalliilta, mutta kyllä noista näytään enemmänkin pyydettävän. Olethan kattonut purkaamot.comin ja varaosahaku.fin. Myös AVK:n sivut kannattaa tarkistaa. Korjaamon osalta kannattaa soitella hakukoneen pullauttamiin kohteisiin. Jos vanhan tilalle laitetaan täsmälleen samanlainen kone, niin tuohon ei pitäisi mennä kovin montaa päivää. Työtilanteen mukaan hinta voi vaihdella paljonkin, joten puhelin käteen ja kyselemään.
Kun mikään näistä moottoreista ei ole enää ollut vuosiin uusi ja tarjokkaat enemmän tai vähemmän kohtalokkaan lopun läpi käyneestä autosta peräisin, niin minä varautuisin tekemään koneeseen huollon, kun se kumminkin on helpompi tehdä kone irrallaan pukissa. Eli ainakin jakopäähän uudet osat ja melkeimpä laakeroisinkin koneen uudelleen. Joku oman korjaamon omistaja voisi rengastaakin koneen uudelleen ja tehdä vielä venttiilirempan, kun ei se käytännössä tuohon päälle paljoa enää osina maksa.
Uuden koneen kuljettaa ihan peräkärryllä. Kaveri avuksi ja hyvät kuormaliinat, niin pitäisi hoitua. Eli, romulassilta kone kyytiin (nosturilla tod.näk.) ja suoraan korjaamolle (niilläkin oma nosturi). Ei tossa pitäisi hiki nousta pintaan, mutta aikaa toki menee.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Tuo 1000€ koneesta kuulostaa aika kalliilta, mutta kyllä noista näytään enemmänkin pyydettävän. Olethan kattonut purkaamot.comin ja varaosahaku.fin. Myös AVK:n sivut kannattaa tarkistaa. Korjaamon osalta kannattaa soitella hakukoneen pullauttamiin kohteisiin. Jos vanhan tilalle laitetaan täsmälleen samanlainen kone, niin tuohon ei pitäisi mennä kovin montaa päivää. Työtilanteen mukaan hinta voi vaihdella paljonkin, joten puhelin käteen ja kyselemään.
Kun mikään näistä moottoreista ei ole enää ollut vuosiin uusi ja tarjokkaat enemmän tai vähemmän kohtalokkaan lopun läpi käyneestä autosta peräisin, niin minä varautuisin tekemään koneeseen huollon, kun se kumminkin on helpompi tehdä kone irrallaan pukissa. Eli ainakin jakopäähän uudet osat ja melkeimpä laakeroisinkin koneen uudelleen. Joku oman korjaamon omistaja voisi rengastaakin koneen uudelleen ja tehdä vielä venttiilirempan, kun ei se käytännössä tuohon päälle paljoa enää osina maksa.
Uuden koneen kuljettaa ihan peräkärryllä. Kaveri avuksi ja hyvät kuormaliinat, niin pitäisi hoitua. Eli, romulassilta kone kyytiin (nosturilla tod.näk.) ja suoraan korjaamolle (niilläkin oma nosturi). Ei tossa pitäisi hiki nousta pintaan, mutta aikaa toki menee.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Ei kai konevikaisesta focuksesta kukaan mitään maksa? Rahaahan menee vessanpöntöstä alas ihan sama mitä tekee, pitää varmaan vaan napata laskin ja puhelin käteen ja alkaa naputtelemaan. Sekin vielä että auto on muuten todella hyvässä kunnossa ainakin verrattuna muihin mitä katsoin kun tuota muutama viikko sitten ostettiin.
Nettiä on selailtu muttei kovin montaa focuksen konetta ole vielä löytynyt. Pitäisi nyt ensin löytää paja jonka tuon tekisi jos nyt päätyy koneen vaihtamaan.
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Nettiä on selailtu muttei kovin montaa focuksen konetta ole vielä löytynyt. Pitäisi nyt ensin löytää paja jonka tuon tekisi jos nyt päätyy koneen vaihtamaan.
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Kyllä ainakin avk kauppaa noita lunariautoja mielestäni aika korkeaan hintaan. Kyllä sillä autolla vielä purkaamolla arvoa on, kun noita ympäriajettuja ja muita pikkukolhuissa paukkupussinsa tyhjentäneitä parsitaan kasaan. Kannattaa kysyä tarjous näinkin päin.
Ainakin varaosahaku.fi näyttää noita focuksen koneita pelkästään mk1 malliin kymmeniä, et kuitenkaan täsmentänyt, että mikä malli kyseessä, joten valikoima tietty sen mukaan.
Tämän päälle vaihtoehtona on myös saman ikäisen mondeon kone. Kun sulla on apulaitteet, kannakkeet ja mm. imusarja siirtää vanhasta koneesta, niin tuokin on vaihtoehto - perus konehan noissa on sama.
Budjetilla tekevän kannattaa katsoa myös nettivaraosa.com, josta voi saada yksityiseltä puretun moottorin purkaamoa edullisemmin. Ja tietty tällä ja kossufoorumilla on noita koneita aina aika-ajoin.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ainakin varaosahaku.fi näyttää noita focuksen koneita pelkästään mk1 malliin kymmeniä, et kuitenkaan täsmentänyt, että mikä malli kyseessä, joten valikoima tietty sen mukaan.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Budjetilla tekevän kannattaa katsoa myös nettivaraosa.com, josta voi saada yksityiseltä puretun moottorin purkaamoa edullisemmin. Ja tietty tällä ja kossufoorumilla on noita koneita aina aika-ajoin.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Jees eli tuohan on se perus 1.6 kone. Fordilta tuli arvio että 2k maksaa korjaus jos ei ole lyönyt mäntiin ja koneen vaihto sitten 4k. Täytyy nyt jotenkin paja löytää joka ensin tutkisi ja sitten hutkisi. ![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Re: -99 Focus vaihtovirhe
No eipä tossa paljon tutkimiseen oo syytä, entinenhän se on.
Mut toi Voortin 4ke koneen vaihto varmaankin sisältää uuden moottorin, tuskin ne merkkiliikkeessä alkaa mitään purkaamokoneita laittelemaan kun haluavat myydä uusia. Etsit nyt vaan koneen jostain ja sitten kysäset muutamalta yleiskorjaamolta hintaa vaihdolle ja ei varmaan maksa kahta tonniakaan koko hoito. Yksityiseltä koneen saa - tai pitäisi ainakin saada - varmasti jonkun verran halvemmalla mutta siinä ei sitten varmaankaan oo minkäänlaista takuuta joten oman maun mukaan.
Focusta sen kummemmin tuntematta sanoisin että jos on ihan samanlaine kone (=ei tarvi alkaa vaihtelemaan mitään öljypohjaa, imusarjaa tai muita ulkopuolisia palikoita) niin yhdessä työpäivässä sen keskivertopaja hommaa paikalleen. Tuntiveloitus lienee 50 ja 70e välillä tollasilla pajoilla, siitä voi laskea suuntaa antavan arvion työlle.
Lisäksi menee tietysti jäähdytinnestettä, öljyjä ja öljynsuodatin. Tulpat, jakopää ja kytkin kannattaisi varmasti myös harkita ja niiden hinnathan selviävät ********MOTONETIN******** listoilta.
Jos ei mitään pysty itse tekemään niin turha sitä on tutkimaan ruveta, ei sitäkään kukaan ilmaiseksi tee ja lopulta saa kuitenkin teettää koko moottorinvaihtoremontin vielä siihen päälle.
Mut toi Voortin 4ke koneen vaihto varmaankin sisältää uuden moottorin, tuskin ne merkkiliikkeessä alkaa mitään purkaamokoneita laittelemaan kun haluavat myydä uusia. Etsit nyt vaan koneen jostain ja sitten kysäset muutamalta yleiskorjaamolta hintaa vaihdolle ja ei varmaan maksa kahta tonniakaan koko hoito. Yksityiseltä koneen saa - tai pitäisi ainakin saada - varmasti jonkun verran halvemmalla mutta siinä ei sitten varmaankaan oo minkäänlaista takuuta joten oman maun mukaan.
Focusta sen kummemmin tuntematta sanoisin että jos on ihan samanlaine kone (=ei tarvi alkaa vaihtelemaan mitään öljypohjaa, imusarjaa tai muita ulkopuolisia palikoita) niin yhdessä työpäivässä sen keskivertopaja hommaa paikalleen. Tuntiveloitus lienee 50 ja 70e välillä tollasilla pajoilla, siitä voi laskea suuntaa antavan arvion työlle.
Lisäksi menee tietysti jäähdytinnestettä, öljyjä ja öljynsuodatin. Tulpat, jakopää ja kytkin kannattaisi varmasti myös harkita ja niiden hinnathan selviävät ********MOTONETIN******** listoilta.
Jos ei mitään pysty itse tekemään niin turha sitä on tutkimaan ruveta, ei sitäkään kukaan ilmaiseksi tee ja lopulta saa kuitenkin teettää koko moottorinvaihtoremontin vielä siihen päälle.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: -99 Focus vaihtovirhe
Niinhän se kieltämättä on, mutta itse olen ymmärtänyt että jos ei ole lyönyt männille niin voisi päästä alle tonnilla korjaamalla kun taas koneen vaihdolla hintaa kertyisi jo se 2 tuhatta. Olisi tuttu mekaanikko joka tuon voisi tehdä, mutta ikävä kyllä hänen pajansa on 400km:n päässä, mutta kai se sinne kannattaa kuitenkin rahdata...
Re: -99 Focus moottorin vaihto
Päädyin siihen tulokseen että kone on vaihdettava, mutta eteen astui uusi ongelma. Focuksen moottorista näyttää olevan mallit Zetec-S ja Zetec-SE. Nykyisessä koneessa lukee että olisi S, mutta moottorin "koodi" FYDA kertoo internetin ja korjausoppaan mukaan koneen olevan SE. Muutenkin tuota S-mallia ei näy ollenkaan esim. korjausoppaassa tai tässä (http://www.ajovalo.net/Ford_moottorit.htm) taulukossa. Mistähän tuosta saisi varmuuden ja kuinka paljon noilla ylipäätään on eroa?
Re: -99 Focus moottorin vaihto
Älä murehdi Zetecien sekavista merkinnöistä. Kun katsot vaikkapa Wikipediasta Zetec-SE:n kuvaa tarkemmin, kopassa lukee vain Zetec-S ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Focus 1,6 mk1:ssä (-98-04) asia on melko selkeä: moottorin perustyyppiä on yksi. Tunnistat ja erotat vaikkapa Escortin-Mondeo mk1-2 1,6 Zetecistä seuraavasta: kun imusarja on koneen edessä ja pakosarja rintapellin (matkustamon) puolella moottoria, on kyseessä Focuksen Zetec-SE (itseasiassa Sigma - helppoja nämä Hopan nimileikit, eikö
).
Noissa on pitkä hihnanvaihtoväli (150/160 tkm) ja muovikuoriset kiristin- ja ohjainrullat ovatkin hajonneet monasti ennen remmin vaihtohetkeä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Focus 1,6 mk1:ssä (-98-04) asia on melko selkeä: moottorin perustyyppiä on yksi. Tunnistat ja erotat vaikkapa Escortin-Mondeo mk1-2 1,6 Zetecistä seuraavasta: kun imusarja on koneen edessä ja pakosarja rintapellin (matkustamon) puolella moottoria, on kyseessä Focuksen Zetec-SE (itseasiassa Sigma - helppoja nämä Hopan nimileikit, eikö
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Noissa on pitkä hihnanvaihtoväli (150/160 tkm) ja muovikuoriset kiristin- ja ohjainrullat ovatkin hajonneet monasti ennen remmin vaihtohetkeä.
RS Cosworth -86 - RS Cosworth Gr A - GT40 mk1 Competition Coupe - GT40 mk1 FIA-HTP Racing Coupe ![Ford :ford:](./images/smilies/icon_ford.gif)
![Ford :ford:](./images/smilies/icon_ford.gif)
Re: -99 Focus moottorin vaihto
Yläkerta oli kokonaan tuhoutunu ja kansi meni vaihtoon, männät oli kunnossa eli konetta ei vaihettu ja 1600 velottivat. Parempi oli ensin tutkia kuin hutkia koska säästi varmaan tonnin verrattuna koneen vaihtoon ja riskin siitä että olisi tullut huono kone tilalle.